Mit jelent a marketing? Mi a marketing fogalma tágabb értelemben?

Mit jelent a marketing? Mi a marketing fogalma tágabb értelemben?

Ismerd meg, mit jelent a marketing, miben tér el a hagyományos és az online marketing.

Tartalomjegyzék

Marketing fogalma és definíciója

A legtöbb cégvezetőnek homályos elképzelései vannak a marketingről.

A „market” angol szó, amely piacot jelent. Ebben az értelemben a marketing jelentése: „piacolni”. Vagyis ott lenni a piacon. És nem csak ott lenni, hanem láthatónak lenni. Megismertetni a céged által nyújtott szolgáltatást vagy termékeket.

A marketinget sokan egyszerűen reklámkampányokkal és hirdetésekkel azonosítják, de ez csupán a jéghegy csúcsa. A marketing ennél jóval több:

A marketing minden olyan tevékenység, amelynek célja egy termék vagy szolgáltatás értékesítése.

Vagyis a marketing azon vállalati módszerek összessége, amely megszervezi az értékesítést. Ezért a marketinget sokan csak a hirdetések és eladások összességének tekintik. Valójában azonban sokkal több annál.

Mi a célja a marketingnek?

marketing nem csupán az értékesítési lehetőségek növeléséről szól. Sokkal fontosabb, hogy megértjük a fogyasztók igényeit, elvárásait, és ezek alapján kínálunk nekik termékeket és szolgáltatásokat. A marketing célja tehát nem csupán az értékesítés növelése, hanem az ügyfelek elégedettségének biztosítása is.

A marketing magába foglalja:

  • a célcsoport elemzését,
  • a termékpolitika kialakítását,
  • az árak meghatározását,
  • a promóciós stratégiák kidolgozását és
  • az értékesítés szervezését is.

A marketing története

Kezdetben a marketing területeit főként a hirdetések és eladáshelyi reklám dominálták. A marketing értelmezése a mainál szűkebb volt, főként a termékek eladására és a vásárlók megszólítására koncentrált. Az amerikai marketing szövetség és más intézmények sokat tettek a marketing szemléletmód kiterjesztéséért.

A technológia fejlődésével megjelent az email marketing, social media marketing és a tartalommarketing is. A marketing menedzsment már nem csak azt nézi, hogy az adott termék a fogyasztók milyen igényeit elégíti ki, hanem megszervezi az értékesítést és figyeli a vásárlók visszajelzéseit.

Az 1940-es években megjelent a marketing mix fogalma, a 4P, vagyis a termék, ár, hely és promóció elemei. Ez a később további „mix” elemekkel bővülve 7p modellé bővül. A BTL marketing (direkt marketing) és más területekre is kiterjedő marketing technikák alkalmazása azt mutatja, hogy a marketing világában a változás az egyetlen állandó.

Az 1980-as években a KKV szektorban indul el a gerilla marketing, amely ma már a nagyvállalatok eszköztárába is belekerült. A kifejezést széles körben először Jay Conrad Levison alkalmazta.

A transznacionális és multinacionális vállalatok is rájöttek, hogy a marketing minden olyan tevékenység, ami a vevők igényeinek kielégítését szolgálja és befolyásolja a vásárlókat. A modern marketing meghaladta a kínálatot és keresletet vizsgáló korai szemléletet.

A marketing története: offline, online marketing, digitális marketing

Az elmúlt évtizedekben a marketing sokat változott. A vállalatok az offline marketingtől eljutottak az online és digitális marketingig. Az online marketing legfontosabb területei:

A digitális marketing azonban még tovább megy. Nem csupán az online eszközök használatát jelenti, hanem a technológia által nyújtott lehetőségek kihasználását is. Ilyen például az influencer marketing, amely a közösségi média hírességeinek bevonásával növeli a márka ismertségét és eladásait.

Kampány vagy folyamatos marketing?

Egy vállalat marketingje lehet folyamatos vagy kampány jellegű.

A folyamatos marketing során rendszeres megjelenésekkel javítjuk márkák, termékek vagy szolgáltatások ismertségét. Vagyis minden olyan vállalati tevékenység, amely megismerteti az ügyféllel a céget vagy a kínálatát.

A kampány jellegű marketing lényege hogy egy-egy terméket vagy szolgáltatást igyekszünk egy meghatározott időszak alatt nagyobb mennyiségben értékesíteni. Ezek lehetnek akciók, szezonális kedvezmények.

Marketing négy fő eleme: 4P modell

marketing mix, más néven a 4P az egyik legfontosabb fogalom a marketingben. Az eredeti 4p modell 1960-ban született meg. Négy alapvető összetevőt tartalmazott:

  • termék (Product),
    A cég kínálata. Nem csak termékek de szolgáltatások is lehetnek. A termékpolitika határozza meg, hogy milyen termékeket kínálunk ügyfeleinknek.
  • árazás (Price),
    A marketing elemzi a piacot, és kialakítja az árakat, hogy az értékesítési mennyiség (sales volumen) és profit optimális legyen. Az árpolitika fontos része a termék árának meghatározása, vagyis hogy milyen áron kínáljuk a termékeket.
  • értékesítés helye (Place)
    Az értékesítési csatorna.
  • promóció (Promotion).
    Ez maga a reklámtevékenység.

A hely (place) arra utal, hogy hol értékesítjük termékeinket: online vagy offline boltokban, B2B vagy B2C piacokon stb. Végül pedig a promóció arról szól, hogy hogyan kommunikáljuk termékeinket és szolgáltatásainkat az ügyfelek felé: hirdetéseken keresztül, PR-kampányokkal vagy közösségi média marketinggel.

Célközönség, célcsoport meghatározása

marketing egyik legfontosabb feladata a célközönség vagy célcsoport meghatározása. Ez azt jelenti, hogy meg kell határoznunk, kik azok az emberek, akiket termékeinkkel és szolgáltatásainkkal meg szeretnénk szólítani. A célcsoport meghatározása nem csupán demográfiai adatokon alapul. Nem csak az életkor, a kereset vagy a nem számít. Fontosak az olyan pszichográfiai tényezők is, mint az érdeklődési körök vagy a vásárlói magatartás. Vagyis a cégeknek meg kell értenünk a célközönségüket, a felhasználói igényeket.

Jelentős segítség lehet a potenciális ügyfél megértéséhez az ún. buyer persona létrehozása. Ez a célcsoport meghatározásának leghatékonyabb módszere.

A célcsoport meghatározása után a következő lépés a marketing stratégia kialakítása. Ez magában foglalja a termékpolitika, árpolitika, hely (place) és promóció (promotion) elemeinek kidolgozását is.

B2C és B2B marketing

Míg a B2B marketing a vállalatok közötti értékesítés fellendítését szolgálja, addig a B2C célja az egyéneknek való értékesítés. A két terület eltérő módszereket és eszközöket használ.

Kezdetben a marketing célok főként a végfelhasználók elérését célozták (B2C szegmens). Később azonban a marketing szemléletmód kiterjedt a cégek közötti piacokra is. Ez avagy ipari marketing.

Marketing eszközök: tartalommarketing, SEO és online PR

marketing eszközök széles tárháza áll a cégek részére. Ezek közül a legnépszerűbbek:

  • tartalommarketing,
    A tartalommarketing során hasznos és érdekes tartalmakat hozunk létre és osztunk meg ügyfeleinkkel annak érdekében, hogy növeljük márkánk ismertségét és hűségét.
  • keresőoptimalizálás (SEO)
    keresőoptimalizálás (SEO) segít abban, hogy weboldalunk jobb helyezést érjen el a keresőmotorok találati listáján.
  • online PR
    Feladata, hogy pozitív hírnevet építsünk márkánknak az online térben.

Miben segít egy marketing tanácsadó?

Egy marketing tanácsadó segíthet vállalatoknak és egyéni vállalkozóknak is abban, hogy hatékonyabb marketing stratégiát dolgozzanak ki. A tanácsadó segít megérteni a piacot, meghatározni a célcsoportot, kidolgozni a termékpolitikát és az árazást.

Egyéni tanácsadói szolgáltatást vagy marketing ügynökséget válassz?

A döntés, hogy egyénileg konzultáljunk egy marketing szakértővel vagy egy teljes ügynökség szolgáltatásait vegyük igénybe, nagyban függ attól, milyen méretű és jellegű vállalkozásról van szó. Kisebb cégeknek gyakran elegendő lehet egy tapasztalt marketinges segítsége, míg nagyobb, multinacionális vállalatoknak gyakran szükségük van egy teljes csapatra, amely a különböző marketing területeit lefedi.

Marketing stratégia

A stratégia hosszú távú terv. Vagyis röviden a marketing stratégia az a hosszú távú terv, amely meghatározza, egy cél eléréséhez szükséges lépéseket.

A marketing stratégia összetevői:

  • fogyasztók csoportjának meghatározása (célközönség, célcsoport)
  • felmérni a fogyasztói igényeket (kereslet felmérése)
  • piackutatás
  • milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálunk a fogyasztók igényeinek kielégítése érdekében érdeklében
  • versenytárs elemzés

A Kanga Design online marketing ügynökség főként SEO stratégia készítésével és gyakorlati megvalósításával foglalkozik.

Szeretnéd cégedben is alkalmazni az online marketinget? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!