A termékpolitika 4P és a fogyasztó igényeit jobban figyelembe vevő 7P vállalati marketingkommunikáció modellek fontos része. Ismerd meg, hogy a termék vagy szolgáltatás értékesítés szempontjából milyen jelentősége van a termékpolitikának.
A termékpolitika szerepe a 4P és a 7P marketing mix modellben
A termékpolitika alapvető eleme mind a négyes (4P), mind pedig a hetes (7P) marketingmix modellnek. Ez azért van, mert minden vállalat célja, hogy olyan termékeket hozzon létre és értékesítsen, amelyek megfelelnek a fogyasztók igényeinek és elvárásainak. Azaz egy sikeres termékpolitika kialakítása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy egy vállalat versenyelőnyre tegyen szert.
Ebben az összefüggésben fontos megérteni, hogy mi is pontosan a termék fogalma. Egy termék nem csupán egy fizikai tárgy vagy szolgáltatás; sokkal inkább azoknak az előnyöknek összessége, amit a vásárlók kapnak cserébe pénzükért. Ez magában foglalhatja például azt is, hogy milyen imázs alakul ki a termék körül.
A 4P modell esetén tehát kiemelt jelentőségű kérdés például annak meghatározása, hogyan illeszkedik be adott termékünk vagy szolgáltatásunk ár-, kommunikációs- és értékesítési politikánkba? A bonyolultabb 7P modellben pedig már olyan további kérdések is felmerülnek, mint hogy milyen folyamatok szükségesek a termék előállításához, vagy hogyan alakítsuk ki a helyet (pl. eladási pontot), ahol vevőink hozzájuthatnak termékünkhöz.
A termékpolitika kialakítására ható marketing tényezők
A termékpolitika kialakítása során számos tényezőt kell figyelembe vennünk. Ezek között találhatók például azok az alapismeretek, amelyek segítenek megérteni, hogy miért választanák fogyasztóink éppen azt a terméket vagy szolgáltatást, amit mi kínálunk? Milyen igényeik és elvárásaik vannak? Hogyan viselkednek vásárlás során?
Ezen túlmenően fontos elemzéseket végeznünk versenytársainkról is: milyen termékeket kínálnak ők? Miben jobbak nálunk? És persze nem utolsósorban magunkról sem szabad megfeledkeznünk: milyen erősségeink és gyengeségeink vannak mint vállalat?
Végül pedig nagyon fontos tisztázni pénzügyi kérdéseinket is. Mennyibe kerül majd a termék előállítása? Milyen áron tudjuk értékesíteni, hogy profitot termeljen, de mégis versenyképes legyen az ár?
Termékfejlesztés és terméktervezés marketing szempontból
A termékfejlesztés és tervezése során is nagyon fontos szerepet játszanak a marketing alapismeretek. Egy új termék kifejlesztése ugyanis nem csupán technikai kérdés; sokkal inkább arról van szó, hogy olyan újdonságot hozzunk létre, amire valóban van kereslet a piacon.
Ebben az összefüggésben tehát rendkívül fontos megértenünk vásárlóinkat: milyen igényeik vannak? Miben találkoznak problémák jelenlegi termékeikkel vagy szolgáltatásaikkal? Hogyan tudnánk ezeken javítani?
Termelő oldalról nézve pedig azt kell tisztázni, hogyan tudnánk mindezeket a lehetőségeket kihasználni: milyen technológiák állnak rendelkezésünkre? Mennyibe kerülne egy ilyen újfajta termék fejlesztése és gyártása?
Végül pedig mindig figyelembe kell vennünk versenytársainkat is: mivel tudnánk megelőzni őket ezen az újonnan meghódítandó területen?
Az árpolitika és termékpolitika összefüggései és kérdései
Az árpolitika és a termékpolitika szorosan összefügg egymással. Egy sikeres vállalat mindkét területen jól megalapozott döntéseket hoz, amelyek támogatják egymást. Az árak beállítása nem csupán arról szól, hogy mennyi pénzt kérünk el egy-egy termékért vagy szolgáltatásért; sokkal inkább arról, hogy hogyan pozícionáljuk magunkat a piacon.
Ebben az összefüggésben tehát fontos megértenünk, hogy az áraink hogyan hatnak vásárlókra. Milyen értéket látnak a vevők a termékeinkben? Hogyan hat az ár a vásárlási kedvre? Milyen a kínálat a termékeink piacán? És persze azt is figyelembe kell vennünk, hogy versenytársak milyen áron kínálják hasonló termékeiket.
Másfelől pedig azt is tisztázni kell, hogy milyen költség mellett tudunk minőségi termékeket előállítani. Ez alapvetően befolyásolja ugyanis profitabilitásunkat: ha túl drágán adjuk el termékeinket, akkor kevesebbet fogunk belőle eladni; ha viszont túl olcsón adnánk el őket, akkor pedig nem termelünk elegendő profitot.
Hogyan segítheti elő egy sikeres termék bevezetését egy jól megtervezett marketing mix?
Egy jól megtervezett marketingmix alapvetően hozzájárulhat egy új termék sikeréhez. A marketingmix négy (vagy hét) eleme – a termék, az ár, a hely és a promóció – ugyanis mind arra szolgál, hogy olyan környezetet teremtsünk, amelyben vevőink szívesen választják termékeinket vagy szolgáltatásainkat.
Ebben az összefüggésben tehát nagyon fontos tisztázni például azt, hogy milyen csomagolást alkalmazunk? Milyen kommunikációs stratégiát követünk? Hol értékesítjük majd a terméket? És persze azt is figyelembe kell venni, hogy mennyiért kínáljuk majd őt?
Ha mindezekre a kérdésekre tudunk válaszolni – és ezekre építve kidolgozzuk marketingstratégiánkat -, akkor jó eséllyel lesz sikeres az újonnan bevezetendő termék. Ebben pedig nagy segítségünkre lehetnek azok az alapismereteink is, amelyekkel már rendelkezünk: ki ismerhetné jobban vevőit és versenytársait mint mi, a vállalat?