Marketingkommunikáció fogalma, marketingkommunikációs eszközök

Marketingkommunikáció fogalma, marketingkommunikációs eszközök

Ismerd meg, mi a marketingkommunikáció fogalma, milyen marketing kommunikációs eszközök segíthetik céged online sikerét.

Tartalomjegyzék

Marketingkommunikáció fogalma

A marketingkommunikációnak alapvető szerepe van az online marketing sikerében. Ezzel tudjuk befolyásolni a célcsoportunkat, ennek segítségével lesz ismertebb az általunk képviselt márka vagy arculat. Ez ösztönzi vásárlásra a célcsoportot.

Ugyanakkor a marketing kommunikáció nem egyirányú utca. A visszacsatolás, azaz a célcsoport visszajelzései nagyon fontosak. Ennek alapján tudjuk megérteni az igényt, tudunk jobban ismertetni egy terméket vagy egy szolgáltatást. Ez segít megérteni a vevőket, és a számukra megfogalmazott tartalmat hozni létre. A vevőre való figyelés megkülönbözteti a sikeres céget a versenytársaktól. Sokkal könnyebb így egy márkáról pozitív képet kialakítani.

vevőre való figyelés megkülönbözteti a sikeres céget a versenytársaktól.
vevőre való figyelés megkülönbözteti a sikeres céget a versenytársaktól.

A kommunikációban alapvető elvárás, hogy a megállapított célok reálisak legyenek. Figyelembe kell venni a cég erőforrásait, lehetőségeit és korábbi teljesítményét. Alapszabály, hogy jobb inkább folyamatosan kisebb intenzitással kommunikálni a vevőnek, mint egy-egy intenzív kampány alkalmazásával.

Marketingkommunikációs eszközök

A marketingkommunikációnak több eszköze is van, melyek között megtalálhatók:

  • reklám
  • hirdetés
  • PR tevékenységek
  • keresőoptimalizálás (SEO)
  • direkt marketing akciók
  • stb.

Az eszközök kiválasztásánál figyelembe kell venni, hogy a kitűzött marketinges célokat melyik szolgálja a legjobban. Ezeknek az eszközöknek mind-mind megvan a maga helye és szerepe a kommunikáción belül, de fontos tudni, hogy ezek együttes használata adja a legjobb eredményt.

A 4P modell és a marketingkommunikáció

A 4P modell egy olyan eszköz, amely segít meghatározni vállalkozásunk marketingstratégiáját. Ez az eredeti marketing mix. A négy P ebben a modellben:

  1. Termék (Product)
    A termék az, amit eladunk. Itt fontos meghatározni a termék tulajdonságait, előnyeit és azt, hogy mi különbözteti meg versenytársainktól.
  2. Ár (Price)
    Az ár meghatározása során figyelembe kell venni többek között a költségeket, a versenytársak árait és a fogyasztók által elfogadhatónak tartott árszintet.
  3. Hely (Place)
    A hely azt jelenti, hogy hol értékesítjük termékünket. Ez lehet egy fizikai bolt vagy akár egy online platform is.
  4. Promóció (Promotion)
    A promóció, ami maga a marketingkommunikáció. Itt határozzuk meg azt, hogy milyen üzenetekkel szeretnénk elérni vevőinket és milyen csatornákon keresztül.

Miben különbözik a marketing és a reklám fogalma?

A marketing és a reklám két olyan fogalom, amelyek gyakran összekeverednek, pedig valójában különböznek egymástól. Egy egyszerű példán keresztül könnyen megérthetjük a különbséget.

Mit jelent egy zöldséges esetén a marketing és mit a reklám?
Mit jelent egy zöldséges esetén a marketing és mit a reklám?

Képzelj el egy zöldségárust, aki minden nap kijár a piacra, hogy eladja friss zöldségeit és gyümölcseit. Nézzük meg, az ő esetében miben tér el a marketing és a reklám.

Marketing

A marketing az a folyamat, ahogyan a zöldséges megtervezi és megszervezi az egész üzletét. Ez magában foglalja:

  • Termékválaszték:
    Milyen zöldségeket és gyümölcsöket áruljon?
  • Árazás:
    Mennyibe kerüljenek a termékei?
  • Elhelyezkedés:
    Hol legyen a standja a piacon?
  • Ügyfélkapcsolat:
    Hogyan beszél a vásárlókkal, hogyan tartja meg őket?

(Figyeld meg, hogy a fenti példában a 4P modellt használtuk.)

A zöldséges dönthet úgy, hogy különleges, ritka zöldségeket is árul, mert tudja, hogy a vásárlók keresik az egyedi termékeket. Ez a marketing.

Reklám

A reklám a marketingnek az a része, amelynek célja, hogy felhívja az emberek figyelmét a zöldséges standjára. Ez lehet:

  • Plakátok és táblák:
    Színes táblákat helyez ki, amin az áll: „Friss, helyi termékek itt!”
  • Szórólapok:
    Osztogatja őket a piacon vagy a környéken.
  • Akciók hirdetése:
    Bejelenti, hogy ma akciós áron kapható a paradicsom.

Így a zöldséges marketingje segít abban, hogy tudja, mit és hogyan áruljon, míg a reklámjai abban segítenek, hogy a vásárlók megtalálják és nála vásároljanak.

BTL és ATL marketing kommunikáció, marketing eszközök
BTL és ATL marketing kommunikáció, marketing eszközök

ATL és BTL és TTL (Through The Line) kommunikációs eszközök

Az ATL (Above The Line) és BTL (Below The Line) fogalmak a marketingkommunikációban használt eszközök két nagy csoportját jelölik.

A Line, vagyis Vonal, éppen a marketing és a reklám közötti vonalat jelenti.

Az ATL vagyis Vonal Fölötti reklámeszközök nem reklám jellegűek. Célja a márkaerősítés. A kommunikáció és marketing széles elérést biztosító tömegmédiumokat használja. Az ATL eszközök közé tartozik a televízió, rádió vagy nyomtatott sajtó és a széleskörű elérést biztosító online hirdetések. Ezekkel a módszerekkel egyszerre nagyon sok embert tudunk elérni, népszerűsíthetjük a márkánkat, de kevésbé személyre szabott az üzenet.

Ezzel szemben a BTL vagyis Vonal Alatti eszközök célzottabbak. A vásárlásra akarják rávenni a vásárlót. BTL marketingkommunikáció esetében nagyobb hangsúly kapnak a promóciók és a közvetlen eladás. A BTL marketingkommunikációs eszköztár elemei közé tartozik a direkt marketing akciók, e-mail kampányok vagy célzott közösségi média hirdetések. Ezekkel az eszközökkel képesek vagyunk személyre szabni üzeneteinket és pontosan meghatározni célcsoportunkat.

Egyes marketing stratégiákban az előbbiekben bemutatott ATL és BTL eszközök kombinációja a leghatékonyabb. Ez különösen igaz, amikor a cél a márkaépítés és a közvetlen vásárlásösztönzés egyidejű elérése. Ez a TTL (Through the Line) vagyis Vonalon Átívelő kommunikáció.

Reklámeszközök: a reklám és a marketingkommunikáció eszközei

A reklám talán a legismertebb, leghatékonyabb marketingkommunikációs eszköz. Célja, egy termék vagy szolgáltatás értékesítése.

A reklámok megjelenhetnek nyomtatott formában, televízióban, rádióban vagy online is. Minden csatornának megvan a maga előnye és hátránya. Például a televíziós reklámok nagyon sok embert tudnak elérni, de drágák. Az online hirdetések viszont olcsóbbak és célzottabbak lehetnek.

A jó reklám felkelti a fogyasztó érdeklődését, információt ad a termékről és ösztönzi a vásárlásra. De nem csak az eladások növelése a cél: a reklámok segítségével építhetjük márkaismertségünket és hosszú távon lojális vevőket szerezhetünk.

Online és offline marketingkommunikációs eszköztár. Milyen kommunikációs csatornák vannak?

Az offline vagy hagyományos marketing legfontosabb eszközei és csatornái:

  • televízió
  • rádió
  • nyomtatott média (újságok, magazinok)
  • óriásplakátok
  • reklámlevelek
  • katalógusok
  • telemarketing
Az offline világ csatornái a televízió, a rádió, az újságok, stb.
Az offline világ csatornái a televízió, a rádió, az újságok, stb.

Az online marketing esetén a marketing csatorna az internet közvetítését veszi igénybe. Legfontosabb eszközei:

  • e-mail marketing,
  • SEO keresőoptimalizálás,
  • PPC (pay-per-click) hirdetések,
  • közösségi média marketing.

Az online csatornák előnye, hogy gyorsan és könnyen mérhetőek az eredmények. Ráadásul általában olcsóbbak az offline csatornáknál és lehetőség van a célzott kommunikációra is.

Nagyobb vállalatok részére a legjobb stratégia, ha kombinálja az online és offline csatornákat. Ezt nevezik integrált marketingkommunikációnak.

PR (Public Relations) szerepe a marketing kommunikációban

A PR (Public Relations, azaz közönségkapcsolatok) fő célja egy szervezet és a közvélemény közötti kölcsönös megértés és bizalom kiépítése. Alapja a cégről, termékekről és szolgáltatásról megjelenő vélemények monitorozása és azokra való reakció.

Nagyobb cégek figyelemmel kísérik a televízióban, rádióban, nyomtatott sajtóban róluk megjelenő cikkeket, véleményeket, kritikákat. Kisebb cégek számára az online megjelenések figyelemmel kísérése, és az ezekre való megfelelő reakció fontos.

A PR fontos része az ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM). Az ügyfélkapcsolat-menedzsment lényege az ügyfélélmény biztosítása, a vállalat és az ügyfelek közötti kapcsolatok építése és fenntartása. Például egy egy fős vállalkozás számára is fontos, hogy például a Google Cégem profiljában milyen véleményeket írnak az emberek, és hogyan reagál ezekre.

Adatvezérelt marketing: megtérülés, vagyis ROI (Return On Investment)

A nagy tömegekhez szóló tömegmédiumokban nehezen követhető, hogy a marketingre szánt befektetés mennyi bevételt hozott. Kisebb cégek számára fontos, hogy mérjék a fizetett hirdetések vagy a keresőoptimalizálás hatékonyságát. A befektetett marketing költségnek egy idő után hoznia kell az általunk elvárt hasznot.

ROI = (Nettó nyereség / Befektetés költsége) x 100%
ROI = (Nettó nyereség / Befektetés költsége) x 100%

Minden marketing csatorna más-más módon járul hozzá a sikerhez, ezért fontos, hogy külön-külön is megvizsgáld a ROI-jukat. A PPC (Pay-Per-Click) hirdetések például gyors eredményt hozhatnak, de magasabb költséggel járnak. A keresőoptimalizálás hosszabb távon térül meg, de tartósabb eredményt hoz.

A megtérülés méréséhez fontos az adatgyűjtés és elemzés. Ezt szolgálja például a Google Analytics vagy a Google Search Console szolgáltatás.

Integrált marketingkommunikáció

Az integrált marketingkommunikáció egy átfogó marketingstratégia. Összehangolt módon használja a különböző kommunikációs csatornákat és platformokat a márka üzeneteinek közvetítésére. Célja, hogy a marketing és kommunikáció eszközeit egységesen alkalmazva növelje a márkaismertséget, erősítse a célcsoport bizalmát, és növelje a kampányok hatékonyságát.

Az integrált marketingkommunikációs stratégia lényege, hogy hirdetési kampányokat indítunk mind offline, mind online felületeken. Az összehangolt marketingeszközöket használva jobban erősíthető a márka piaci jelenléte.

A marketingkommunikációs kampányok kialakítása során fontos, hogy a vállalati kommunikáció megfeleljen a célcsoport igényeinek és elvárásainak. Az integrált megközelítés segít abban, hogy a marketing eszközöket összehangoltan alkalmazzák. Így növelik a marketing hatékonyságát és építik a bizalmat a fogyasztók körében.

Online jelenlét alapja cégeknek és vállalkozóknak: egy professzionális weboldal

Az online marketing alapja minden cég számára egy professzionális honlap. Ezen keresztül érhetjük el vásárlóinkat. Ez a referencia cégünk tevékenységéről.

Egy honlap a tartalommarketing legjobb alapja. Közzé tehetünk szakmai cikkeket, termékismertetőket, blog bejegyzéseket.

Egy weboldal forgalmának növekedése másfél év alatt a rendszeres keresőoptimalizálás hatására.
Egy weboldal forgalmának növekedése másfél év alatt a rendszeres keresőoptimalizálás hatására.

Egy honlap segítségével megvalósíthatók részletes mérések. Elemezhetők a kommunikáció fajtái, hogy melyik milyen hatékonysággal működik. Mérhető konverzió, ami mutatja, hogy marketing céljaink milyen százalékban valósulnak meg.

Kiszervezett marketing: Külső szakértelem bevonása

A kiszervezett marketing hatékony megoldás lehet a vállalkozásod számára. Ez azt jelenti, hogy külső szakértőre bízod a marketing feladatokat. Egy marketing ügynökség friss szemléletmódot és széleskörű tapasztalatot hozhat számodra. Segíthetnek a stratégia kialakításában, SEO optimalizálásban, vagy hirdetések kezelésében. A kiszervezés időt és energiát szabadít fel. Így te a cég a fő tevékenységeire összpontosíthatsz. Fontos a rendszeres egyeztetés az ügynökséggel. Ez biztosítja, hogy az eredmények megfeleljenek a cég céljainak.

Szervezd ki hozzánk a marketinget: fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.