E-kereskedelem, online kereskedelem Magyarországon 2023-ban

E-kereskedelem, online kereskedelem Magyarországon 2023-ban

Míg 2022-ben még elég jól teljesített a magyar e-kereskedelem, 2023-ban nagy visszaesést mutat Magyarországon az online kereskedelem.

Tartalomjegyzék

A webáruházak Magyarországon hatalmas népszerűségnek örvend, és a Covid-19 járvány hatására a szektor forgalma duplájára nőtt. Azonban 2023-ban jelentős visszaesés következett be. Megállt az e-kereskedelem diadalmenete, és az online kiskereskedelmi értékesítés visszaesést mutat a magas infláció miatt. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése és a GKID felmérése szerint a hazai e-kereskedelemi iparág átalakulásban van, és az alternatív csomagautomaták egyre nagyobb részesedést szereznek a rugalmas átvétel miatt.

Csökken a hazai e-kereskedelem forgalma.
Csökken a hazai e-kereskedelem forgalma.

Az e-kereskedelem korábbi növekedése

Hosszú éveken keresztül az e-kereskedelem Magyarországon folyamatosan két számjegyű növekedést mutatott. A koronavírus-járvány tovább erősítette ezt a trendet. A legtöbb webshop jelentős bevétel növekedést ért el. A szektor folyamatosan meghaladta a hagyományos kiskereskedelem növekedési rátáját, és a 2007 és 2017 közötti időszakban tízszeresére növelte forgalmát. Az internet-hozzáférés és az elektronikus eszközök használata jelentősen megváltoztatta a magyarok vásárlási szokásait. Az internetes kereskedelem mindennapossá vált a magyar emberek életében, és a pandémia idején a digitalizáció még inkább elengedhetetlené vált a vásárlás folyamatában.

Az online vásárlók aránya Magyarországon

Az Eurostat adatai szerint Magyarországon tavaly több mint 78 százalék volt az online vásárlók aránya az internetet használók között, ami az Európai Unióban a 12. helyet jelenti. Az magyar vásárlók száma az elmúlt évtizedben jelentősen növekedett, és az online kereskedelemben leggyakrabban ruházati termékeket és éttermi szolgáltatásokat vásárolnak a magyarok. Az online vásárlások száma is emelkedett, és az interneten vásárlók éves szinten több alkalommal rendelnek.

Bajban a webáruházak: az elektronikus kereskedelem forgalmának alakulása 2023-ban

Az e-kereskedelem a Covid-19 járvány idején a duplájára emelkedett. A GKI Digital adatai szerint a hazai online kereskedelem 625 milliárd forintos bruttó forgalmat ért el még a járvány előtt, de az elmúlt években a szektor robbanásszerűen fejlődött. A top 15 e-kereskedelmi cég együttesen 565 milliárd forintnyi bruttó forgalmat generált 2022-ben. Azonban a bővülés üteme az inflációs szinttől elmaradt, és a reálértékben nem következett be emelkedés. 2023-ban a legtöbb webáruház forgalma stagnál, vagy kevesebb rendelés érkezik, mint az előző évben.

A csomagautomaták térnyerése és növekvő népszerűsége

Az utóbbi években egyre népszerűbbek lettek a csomagautomaták Magyarországon. Ehhez jelentősen hozzájárul az utánvét és a házhozszállítás árának jelentős növekedése.

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták Magyarországon.
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták Magyarországon.

2022-ben 800 új csomagautomatát helyeztek üzembe, és ez a szám 2023 februárjában már meghaladta a 3800-at. A csomagautomatákat azért is kedvelik a vásárlók, mert rugalmas átvételi lehetőséget biztosítanak. Ráadásul kevésbé károsítják a környezetet, mint a házhoz szállítás. A csomagautomaták a második legnépszerűbb átvételi lehetőségnek számítanak az országban.

A magyar e-kereskedők és webshopok kihívásai

A magyar online kereskedők számára növekvő kihívások elé néznek. A GKI Digital szerint az e-kereskedelmi vállalatok számára a vásárlói ügyfélélmény növelése az elsődleges cél. A webshopok egyre nagyobb része használ többféle fizetési lehetőséget. Emellett a külföldi terjeszkedés is lehetőséget jelent a további növekedésre. Jelenleg már minden hetedik magyarországi vállalat külföldi értékesítéssel is foglalkozik, és a következő években további cégek tervezik a külföldi piacra lépést.

A 2022-ben indult TEMU-val kapcsolatban megoszlanak a vélemények. Egy azonban biztos: az óriás százmilliókat költ reklámra, és a hazai piac szereplőinek nagy részénél piacot vesz el.

TEMU vélemények. Szuperolcsó, de érdemes a Temuról rendelni?
TEMU vélemények. Szuperolcsó, de érdemes a Temuról rendelni?

Összegzés

Az e-kereskedelem Magyarországon hosszú éveken keresztül rohamosan fejlődött, és a Covid-19 járvány hatására még nagyobb népszerűségre tett szert. Azonban 2022-ben lassulás következett be, és a magas infláció miatt az e-kereskedelem forgalma visszaesett. Az online vásárlás továbbra is népszerű, és a csomagautomaták rugalmas átvételi lehetőséget biztosítanak a vásárlók számára. A magyar e-kereskedelem továbbra is fontos szerepet játszik a kiskereskedelmi piacon.

A kép forrása GKI Digital

Webshopot indítanál? Szeretnéd növelni webáruházad bevételét? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!