Online marketing stratégia tervezése a vállalkozásod részére

Online marketing stratégia tervezése a vállalkozásod részére

Ha már rendelkezel egy céggel, vagy épp akarsz vállalkozást indítani, első lépésként online marketing stratégiádat érdemes felépíteni. Miért? Mert a digitális világban a verseny napról napra nő, és csak az online marketinged segíthet abban, hogy kitűnj a tömegből. De hogyan lehet hatásos a marketinged? Mi jellemez egy megfelelő online marketing stratégiát? Milyen csatornákat célozz? Melyik számodra a legjobb célcsoport? Írásunkból megismerheted, hogyan hozható létre gyorsan egy hatékony online marketing stratégia, és milyen az online marketing stratégia felépítése.

Tartalomjegyzék

Mi az online marketing stratégia?

Az online marketing stratégia olyan hosszútávú terv, amely meghatározza, hogy hogyan értékesítsd az interneten keresztül a termékeid vagy szolgáltatásaid.

Mi a különbség a marketing terv és a marketing stratégia között?

A marketing stratégia és terv két különböző, de egymást kiegészítő fogalom a marketing világában. A kettő közötti főbb különbségek:

Tulajdonság Marketing Stratégia Marketing Terv
Alapvető Irányvonal Meghatározza a hosszú távú célokat és az alapvető irányvonalat. Részletes útmutató a stratégia megvalósításához.
Fókusz Célpiac, versenyelőny, vevői igények. Aktuális marketing tevékenységek, eszközök.
Időtartam Hosszútávú (általában 3-5 év vagy több). Rövidebb távú (általában éves vagy negyedéves).
Elemek Célkitűzések, célcsoport, árazás, elosztási csatornák. Kampányok, költségvetés, ütemterv, KPI-ok.
Átfogóbb vagy Specifikusabb Aspektus Átfogó, minden marketing elemet beleért. Specifikus, konkrét marketing csatornákra és eszközökre fókuszál.

Mik az első lépések az online marketingben?

Az online marketing cél meghatározásnál érdemes olyan módszereket használni mint a SMART. Ez egy rövidítésszó, mely a következő néhány szempontot tartja szem előtt:

  • Specifikus (Specific):
    A célkitűzés során pontosan és egyértelműen kell meghatározni, mit szeretnénk elérni.
  • Mérhető (Measurable):
    A cél olyan kell, hogy legyen, hogy a teljesítését mérni tudjuk. Például, ha forgalombővítés a cél, akkor számokkal, statisztikákkal kell ezt mérni.
  • Elérhető (Achievable):
    A cél reálisnak és elérhetőnek kell lennie az adott erőforrások és körülmények mellett.
  • Releváns (Relevant):
    A cél releváns kell, hogy legyen az adott vállalkozás vagy projekt számára, és segítse annak fejlődését.
  • Időhöz kötött (Time-bound):
    A célkitűzésnek időkeretet kell szabni, hogy legyen egy határidő, amire el szeretnénk érni az adott célt.

Készíts tömör és gyakorlatias stratégiát, hogy tudd mikor mit kell csinálnod. A következőket vedd figyelembe, mikor összeállítod a stratégiádat:

  • hogyan éred el az ügyfelet,
  • mennyibe fog kerülni havi szinten
  • milyen emberi erőforrásokat igényel.

Legfontosabb online marketing eszközök és csatornák

A legtöbb vevő nem ismeri a céged, hanem valamilyen közvetítő csatornán keresztül jut el hozzád. Az offline világ csatornái a következők:

  • televízió
  • rádió
  • újságok, magazinok
  • levél, szórólapok
  • telemarketing (telefonos hívások)
  • stb.

A legnépszerűbb online csatornák a következők:

A különböző online csatornákon keresztül az embereket elérheted fizetett megjelenési lehetőségekkel, de akár ingyenesen is (organikus elérés).

Az online marketing legfontosabb eszközei

Különböző online marketing eszközök léteznek amelyek a különböző online csatornákon alapulnak. Például:

Ezekkel az online marketing eszközökkel érheted el a célcsoportjaid, vagyis a lehetséges vásárlóid, ezek segítségével szólíthatod meg őket. Ezeket az online marketing eszközöket mind használhatod, de jó, ha teszteled, melyiknél milyen költséggel jár egy-egy ügyfél elérése.

Hogyan készítsd el az online marketing stratégiád?

Az alábbi szempontokat és üzleti célokat érdemes meghatározni egy online marketing stratégiában:

  • Kitűzött céljaid meghatározása
    Először is tisztázd a kitűzött üzleti céljaidat. Tudod-e, mit szeretnél elérni? Lehet, hogy forgalmat szeretnél generálni a weboldaladra, vagy értékesítési mutatóidat szeretnéd növelni. A célod eléréséhez komplex online marketing összehangolása szükséges.
  • Piackutatás
    Ne felejtsd el a piackutatást sem. Milyen a célközönséged?
  • Pénzügyi források
    Mennyibe fog kerülni? Mekkora marketing erőforrások állnak rendelkezésedre?
  • Célcsoport meghatározása és megismerése
  • Weboldal tervezés
  • Keresőoptimalizálás (SEO stratégia)
  • Közösségi média jelenlét kialakítása
  • E-mail marketing kampány indítása
  • Hirdetések létrehozása és kezelése
    Válassz olyan marketing csatornát, ami a legjobban illik a vállalkozástípusodhoz. Google Ads, LinkedIn, vagy épp egy iparági fórum lehet a legjobb választás. Google Analytics segítségével pedig nyomon követheted, hogy melyik hirdetési csatorna hozza a legjobb eredményeket.
  • Elemzés és mérés

Ezek a szempontok kulcsfontosságúak a marketing stratégiádban.

Az online marketing stratégia felépítése a gyakorlatban

Ahhoz, hogy a marketinggel boldogulj, érdemes meghatározni a célcsoportod. Ez nem más, mint a lehetséges ügyfeleknek az a csoportja, akiknek el akarod adni a terméked vagy szolgáltatásod. A marketing célokat azonban jobban tudod kommunikálni, ha meghatározol egy „vevő személyiséget. Ez a buyer persona.

A „buyer persona” vagy „vásárlói persona” egy kitalált, fiktív karakter. Annak érdekében hozzuk létre, hogy segítsen jobban megérteni a potenciális ügyfeleket. Ha jobban értjük őket, jobban tudunk kommunikálni velük.

Egy jól kidolgozott persona általában a következő elemeket veszi figyelembe:

  1. demográfiai adatok (életkor, foglalkozás, családi állapot, stb.)
  2. pszichográfiai jellemzők (mit szeret, mit utál, mit akar, mitől fél, stb.)

Ezek az információk nem csak a kommunikációban segítenek, de a termék vagy szolgáltatás fejlesztésében is.

A buyer persona általában egy-egy csoportot vagy szegmenst képvisel az ügyfélkörből. Több ilyen célcsoportod is lehet, amelyeket más módszerekkel érhetsz el.

Az online marketingben a buyer persona segíthet a weboldal struktúrájának és tartalmának optimalizálásában is. Például, ha egy persona gyakran mobiltelefonról böngészik, akkor érdemes lehet egy mobilbarát weboldalt készíteni. A persona alapján a SEO stratégia is finomítható, hogy a legrelevánsabb kulcsszavak és témák kerüljenek fókuszba.

Letölthető online marketing stratégia minta

Elavult az email marketing?

Az e-mail marketing nem elavult, továbbra is a digitális marketing hatékony eszköze. Így marketing stratégiánk fontos része lehet. Előnyei:

  • költséghatékony
  • célzott kommunikáció
  • magas konverziós arány
  • hosszú távú ügyfélkapcsolatok építése.

Az e-mail marketing sikere azonban nagymértékben függ megfelelő stratégiától és a releváns, értékes tartalom biztosításától. Az e-mail marketing akkor lehet hatékony, ha személyre szabott üzeneteket küldesz, és figyelembe veszed az ügyfelek igényeit és érdeklődését.

SEO stratégia: a weboldal keresőoptimalizálás hosszú távú terve

Az egyik legfontosabb és leghatékonyabb marketing csatorna az organikus Google találati lista. Ennek elérésére szolgál a keresőoptimalizálás.

A stratégiai tervezés alapjai a keresőoptimalizálás esetében a kulcsszavak. A SEO stratégia összeállítása előtt tehát kulcsszókutatás szükséges.

A Kanga Design online marketing ügynökség nem csak kulcsszókutatást, hanem azon alapuló részletes elemzést is vállal.

PPC kampány indítás: közösségi média és Google Ads hirdetés

Minden jó online marketing stratégia része a hirdetés is. Hirdetéseket megjeleníthetsz:

Hogyan alkalmazd a gyakorlatban az online marketing stratégiát?

Nagyon fontos minden online marketing kampány esetén a mérés és elemzés. A tervezés során csak bizonyos valószínűséggel tudsz számolni. A gyakorlatban azonban tudnod kell, mennyire sikeres a kampányod. Ennek mérésére szolgál a Google Analytics.

A pontos eredményeket akkor fogod tudni mérni, ha konverzió mérést állítasz be. A konverziós ráta mutatja, hogy a látogatók hány százaléka vásárolta meg a terméked vagy lépett kapcsolatba veled.

Mennyi pénzt szánj a  marketingre?

Online marketinget csinálni nem lehet ingyen. Az online marketing stratégiai tervezés legfontosabb szabálya:

A marketing költséget nem a céged jelenlegi, hanem a tervezett bevételéhez kell igazítani!

Vagyis: Ha kétszer akkora bevételt akarsz elérni, mint a mostani forgalmad, akkor a költségeket a kétszeres bevételhez kell igazítani!

A marketing költéségek megtérülési ideje eltérő. A hirdetésekre szánt pénz szinte azonnal megtérül. Ezzel szemben a weboldalad keresőoptimalizálásába fektetett pénz csak hosszú hónapok múlva jön vissza. Ezért a marketingre szánt költséget érdemes két nagyjából egyenlő részre osztani. Egyik felét költsd azonnal megtérülő hirdetésekre, a másikat keresőoptimalizálásra.

Szeretnéd fellendíteni a vállalkozásod?

Segítünk összeállítani és megvalósítani a marketing terved!

A Kanga Deisgn online marketing ügynökség segít a marketing terved elkészítésében és megvalósításában is!

Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!