Mit jelent a marketing? Mi a marketing fogalma tágabb értelemben?

Mit jelent a marketing? A marketing fogalma és jelentése.

Ismerd meg, mi az a marketing! Mi a marketing fogalma, miben tér el a hagyományos és az online marketing.

Tartalomjegyzék

Marketing fogalma és definíciója

A legtöbb cégvezetőnek homályos elképzelései vannak a marketingről.

A „market” angol szó, amely piacot jelent. Ebben az értelemben a marketing jelentése: „piacolni”. Vagyis ott lenni a piacon. És nem csak ott lenni, hanem láthatónak lenni. Megismertetni a céged által nyújtott szolgáltatást vagy termékeket. Ahogy Kende-Hofherr Krisztina mondta:

„Aki nem látszik, nem játszik!”

A marketinget sokan egyszerűen reklámkampányokkal és hirdetésekkel azonosítják, de ez csupán a jéghegy csúcsa. A marketing ennél jóval több:

Marketing = egy cég, termék vagy szolgáltatás ismertté tétele.

Vagyis a marketing azon vállalati módszerek összessége, amely megszervezi az értékesítést. Ezért a marketinget sokan csak a hirdetések és eladások összességének tekintik. Valójában azonban sokkal több annál.

Online marketing az, amit az interneten keresztül végzünk.
Online marketing az, amit az interneten keresztül végzünk.

A marketer jelentése: marketinges. A marketinges az a személy, akinek feladata a márkaismertség kialakítása, a termékek és szolgáltatások ismertté tétele.

Mi a célja a marketingnek?

marketing feladata első sorban a céged bevételének növelése a vállalkozás ismertségének növelésével. A marketing célja azonban lehet egy eszme ismertté tétele is (politikai marketing, propaganda).

Az országmarketing keretében egy egész ország turisztikai kínálatát kell egységes koncepcióba foglalni.
Az országmarketing keretében egy egész ország turisztikai kínálatát kell egységes koncepcióba foglalni.

Minden sikeres marketing alapja, hogy megértsd a fogyasztók igényeit, elvárásait. Ennek alapján kínáld nekik a  termékeket és szolgáltatásokat. A marketing célja tehát nem csupán az értékesítés növelése, hanem az ügyfelek elégedettségének biztosítása is.

A marketing magába foglalja:

  • a célcsoport elemzését,
  • a termékpolitika kialakítását,
  • az árak meghatározását,
  • a promóciós stratégiák kidolgozását és
  • az értékesítés szervezését is.

A marketing története: offline, online marketing, digitális marketing

Kezdetben a marketing területeit főként a hirdetések és eladáshelyi reklám dominálták. A marketing értelmezése a mainál szűkebb volt, főként a termékek eladására és a vásárlók megszólítására koncentrált. Az amerikai marketing szövetség és más intézmények sokat tettek a marketing szemléletmód kiterjesztéséért.

A marketingesek feladata kezdetben az volt, hogy megszervezi az értékesítést. Az 1940-es években megjelent marketing mix, a 4P, vagyis a termékre, árra, értékesítési helyre és promócióra helyezte a hangsúlyt.

Kialakult az ATL és BTL fogalomkör. ATL és BTL jelentése: A vonal feletti (Above The Line) és vonal alatti (Below The Line).

Az offline világ csatornái a televízió, a rádió, az újságok, stb.
Az offline világ csatornái a
televízió, a rádió, az újságok, stb.

Az ATL kommunikáció leggyakrabban alkalmazott eszközei:

  1. Televíziós reklámok
  2. Rádióreklámok
  3. Nyomtatott média (újságok, magazinok)
  4. Plakátok, óriásplakátok
  5. Mozireklámok
  6. Szponzoráció és rendezvények támogatása

A BTL eszközök közé tartozik:

  1. promóciós termékek
  2. nyereményjáték
  3. eladáshelyi reklám (termékkiemelők)
  4. promotorok (termékajánlók) alkalmazása az értékesítési helyszínen.

Az ATL kommunikáció inkább a márkaépítés eszköze. Ezzel szemben a BTL inkább direkt marketing: jobban segíti a tényleges eladásokat.

Vegyük figyelembe az ügyfelek igényeit is!

A marketing fejlődésével a hangsúly egyre inkább a fogyasztók igényei felé tolódott el. A 4P modell 7P modellé bővült. A további három elem:

  • emberek (people),
  • folyamatok (processes) és
  • fizikai bizonyítékok (physical evidence)

Az 1980-as években a KKV szektorban indul el a gerilla marketing, amely ma már a nagyvállalatok eszköztárába is belekerült. A kifejezést széles körben először Jay Conrad Levison alkalmazta.

1990-ben Robert F. Lauterborn dolgozta ki a 4C modellt. Ez kimondottan a vásárlókra, azaz a fogyasztókra koncentrál. Négy alapvető eleme:

  1. vevői igények (customer needs),
  2. költség (cost),
  3. kényelem (convenience),
  4. kommunikáció (communication).

A transznacionális és multinacionális vállalatok is rájöttek, hogy a marketing minden olyan tevékenység, ami a vevők igényeinek kielégítését szolgálja. A marketing attól, hogy befolyásolja a vásárlókat inkább az igények kiszolgálása felé tolódik el. A modern marketing meghaladta a kínálatot és keresletet vizsgáló korai szemléletet. A neuromarketing például képes egyenesen a „vevő fejébe” látni.

Internet: az online marketing és digitális marketing megjelenése

Az 1990-es évek végén az internet elterjedésével beindult az online marketing. Ennek legfontosabb területei:

Az influencer marketing hatékony módja lehet céged népszerűsítésének.
Az influencer marketing hatékony módja lehet céged népszerűsítésének.

Marketing stratégia

A marketingstratégia egy hosszú távú marketingterv, ami meghatározza, a marketing cél eléréséhez szükséges lépéseket.

A marketing stratégia elemei:

  • fogyasztók csoportjának meghatározása (célközönség, célcsoport)
  • felmérni a fogyasztói igényeket (kereslet felmérése)
  • piackutatás
  • meghatározni, milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálunk a fogyasztók igényeinek kielégítése érdekében érdeklében
  • versenytárs elemzés

Kampány vagy folyamatos marketing?

Egy vállalat marketingje lehet folyamatos vagy kampány jellegű.

A folyamatos marketing során rendszeres megjelenésekkel javítjuk márkák, termékek vagy szolgáltatások ismertségét. Vagyis minden olyan vállalati tevékenység, amely megismerteti az ügyféllel a céget vagy a kínálatát.

A kampány jellegű marketing lényege hogy egy-egy terméket vagy szolgáltatást igyekszünk egy meghatározott időszak alatt nagyobb mennyiségben értékesíteni. Ezek lehetnek akciók, szezonális kedvezmények.

Marketing négy fő eleme: 4P modell

marketing mix, más néven a 4P az egyik legfontosabb fogalom a marketingben. Az eredeti 4p modell 1960-ban született meg. Négy alapvető összetevőt tartalmazott:

  • Termék (Product)
    A cég kínálata. A marketinges meghatározza az eladni kívánt termékeket. A termékpolitika határozza meg, hogy milyen termékeket kínálunk ügyfeleinknek.
  • Árazás (Price)
    A marketing elemzi a piacot, és kialakítja az árakat, hogy az értékesítési mennyiség (sales volumen) és profit optimális legyen. Az árpolitika fontos része a termék árának meghatározása, vagyis hogy milyen áron kínáljuk a termékeket.
  • Értékesítés helye (Place)
    Az értékesítési csatorna. A hely (place) arra utal, hogy hol értékesítjük termékeinket: online vagy offline boltokban, B2B vagy B2C piacokon
  • Promóció (Promotion)
    Ez maga a reklámtevékenység. Hogyan kommunikáljuk termékeinket és szolgáltatásainkat az ügyfelek felé. Ez történhet hirdetésekkel, PR-kampányokkal vagy közösségi média marketinggel.

Célközönség, célcsoport meghatározása

marketing egyik legfontosabb feladata a célközönség vagy célcsoport meghatározása. Ez azt jelenti, hogy meg kell határoznod, kik azok az emberek, akik a termékeid vagy szolgáltatásaid értékesíteni akarod.

célcsoport meghatározása nem csupán demográfiai adatokon alapul. Nem csak az életkor, a kereset vagy a nem számít. Fontos a célközönség megismerése. Tudd meg, mi az érdeklődési körük, milyen a vásárlói magatartásuk. Ha megismered, megérted a célközönséged, könnyebb a vevői élmény biztosítása. Könnyebben ki tudod elégíteni a felhasználói igényeket.

Jelentős segítség lehet a potenciális ügyfél megértéséhez az ún. buyer persona létrehozása. Ez a célcsoport meghatározásának leghatékonyabb módszere.

Buyer persona jelentése és szerepe az online marketing tervezésben
Buyer persona jelentése és szerepe az online marketing tervezésben

A célcsoport meghatározása után a következő lépés a marketing stratégia kialakítása. Ez magában foglalja a termékpolitika, árpolitika, hely (place) és promóció (promotion) elemeinek kidolgozását is.

B2C és B2B marketing

Kezdetben a marketing célok főként a végfelhasználók elérését célozták (B2C szegmens). Később azonban a marketing szemléletmód kiterjedt a cégek közötti piacokra is. Ez a B2B avagy ipari marketing.

A LinkedIn a B2B direkt marketing igazi paradicsoma.
A LinkedIn a B2B direkt marketing igazi paradicsoma.

B2B marketing a vállalatok közötti értékesítés fellendítését szolgálja. Célja elsősorban termelési eszközök és alapanyagok értékesítése. Ezeken a piacokon sokkal nagyobb szerepe van az oktatásnak. A bonyolult termelési eszközöket az tudja értékesíteni, aki a felhasználóval megismerteti azokat. Itt nem impulzus vásárlások történnek, hanem üzleti döntések születnek.

Marketing eszközök: tartalommarketing, SEO és online PR

marketing eszközök széles tárháza áll a cégek részére. Ezek közül a legnépszerűbbek:

  • tartalommarketing,
    A tartalommarketing során hasznos és érdekes tartalmakat hozunk létre és osztunk meg. Az érdekes szövegeken felül ide tartoznak a videók, fotók, grafikák, podcastok.
  • keresőoptimalizálás (SEO)
    keresőoptimalizálás (SEO) segít abban, hogy weboldalunk jobb helyezést érjen el a keresőmotorok találati listáján.
  • online PR
    Feladata, hogy pozitív hírnevet építsünk márkánknak az online térben.
  • videómarketing
    A tartalommarketingnek az a változata, amely kizárólag videókat használ a felhasználók elérésére.
  • mobilmarketing
    Kimondottan mobil eszközökre optimalizált, mobil elérésre szánt marketing terv.
  • affiliate marketing
    Ajánláson alapuló marketing. Lényege, hogy egy cég termékét ajánlod az általad elért célközönségnek. Az eladást a cég végzi, és jutalékot fizet számodra.
A Google organikus forgalom növekedése másfél év alatt long tail kulcsszavakra írt cikkek hatására.
A Google organikus forgalom növekedése másfél év alatt long tail kulcsszavakra írt cikkek hatására.

A mérés (analitika) szerepe a megtérülés (ROI) növelésében

Azt mondják a marketing költség 90%-a kidobott pénz. Csak az a baj, senki nem tudja előre, hogy melyik 90%-az.

Sokféle marketing eszközt alkalmazhatsz. Google Ads hirdetés, PPC kampányok, TikTok videó készítés. Mind csábítónak tűnik. De vajon melyik lesz az, ahol a legkisebb költséggel a legtöbb pénzt keresheted? Ezt határozza meg a megtérülés (ROI).

A ROI a „Return on Investment” (befektetés-megtérülés) rövidítése. Ez egy pénzügyi mutató, amely a befektetés hatékonyságát vagy jövedelmezőségét méri. A ROI-t általában százalékban fejezik ki. Azt mutatja meg, hogy a marketing tevékenységed mennyi nyereséget vagy veszteséget generált a befektetett összeghez viszonyítva.

A ROI kiszámításának alapképlete:

ROI = (Nettó nyereség / Befektetés költsége) x 100%
ROI = (Nettó nyereség / Befektetés költsége) x 100

Ez a mutató segít összehasonlítani és értékelni a különböző kampányok teljesítményét.

A hagyományos marketing területén a mérés nehéz volt. Az online marketingben azonban a mérés és elemzés nagyon könnyen megvalósítható. Ehhez azonban mindenképpen egy jól működő analitikai szoftver kell. Ez lehet az ingyenes Google Analytics vagy más fizetős alkalmazás is.

Értékesítési tölcsér és lead generálás

Az értékesítési tölcsér és a lead generálás szorosan összefüggő fogalmak a marketing és értékesítés területén.

Az értékesítési tölcsér az ügyfelek útja a termék vagy szolgáltatás megismerésétől a vásárlásig (konverzió). A tölcsér teteje széles (sok potenciális ügyfél), az alja keskeny (tényleges vásárlók).

A lead generálás során megszerzett érdeklődőket újabb és újabb ajánlatokkal kell elérni.
A lead generálás során megszerzett érdeklődőket újabb és újabb ajánlatokkal kell elérni.

A lead érdeklődőt jelent. A lead generálás az a folyamat, amelynek során potenciális ügyfeleket (leadeket) azonosítunk és gyűjtesz, akik érdeklődhetnek termékeid vagy szolgáltatásaid iránt.

A lead generálás az értékesítési tölcsér tetején kezdődik. A generált leadek haladnak végig a tölcséren, miközben egyre közelebb kerülnek a vásárlási döntéshez. A tölcsér különböző szakaszaiban különböző marketing- és értékesítési taktikákat alkalmazunk, hogy a leadeket vásárlókká konvertáljuk.

Miben segít egy marketing tanácsadó?

Egy marketing tanácsadó segíthet a cégednek abban, hogy hatékonyabb marketing stratégiát dolgozzatok ki. A tanácsadó segít megérteni a piacot, meghatározni a célcsoportot, kidolgozni a termékpolitikát és az árazást.

Online marketing tanácsadás: Komáromi Zsombor SEO szakértő
Online marketing tanácsadás: Komáromi Zsombor SEO szakértő

Mivel egy marketing szakértőnek már jelentős tapasztalata van a márkaépítés és kampányok hatékonysága terén, sokat javíthat a megtérülés javításán. Kisebb költséggel nagyobb nyereség érhető el.

Egyéni tanácsadót vagy marketing ügynökséget válassz?

Kisebb cégek, egyéni vállalkozók általában marketing szakértő, SEO szakember szolgáltatását választják. Nagyobb cégeknek szüksége lehet egy teljes teljes csapatra, amely a marketing különböző területeit lefedi.

A Kanga Design online marketing ügynökség főként az online jelenlét javításával és a SEO keresőoptimalizálás gyakorlati megvalósításával foglalkozik.

Segítünk elkészíteni a weboldalad vagy webáruházad. Vállaljuk WordPress weboldalak és Woocommerce webáruházak fejlesztését. Már a tervezési szakaszban figyelembe vesszük a keresőoptimalizálási szempontokat. Segítünk a tartalom létrehozásában és annak optimalizálásában.

Szeretnéd cégedben is alkalmazni az online marketinget? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.