hivjamost-mobil email

Keresőoptimalizálás árak 1 évnél régebbi webáruházak esetén

Keresőoptimalizálás árak szolgáltató cégeknek Keresőoptimalizálás árak szolgáltató cégeknek

Minden webáruház egy meghatározott költségkeretet, jellemzően forgalmának 2-3%-át tudja vevőszerzésre szánni. Van aki havi 20.000 forintot, van aki 50.000, van aki 100.000, van aki 1 millió forintot tud erre költeni. Főleg az éves 5-10 millió Ft bevételnél kevesebbet elérő webáruházakra jellemző, hogy nem költenek vevőszerzésre. Ennek hosszabb távon az lesz az eredménye, hogy a forgalom tovább csökken, és a webáruház bezár.

Hosszabb távon egy piacon az a webáruház lesz a legsikeresebb, aki a legtöbbet költ vevőszerzésre, és aki a leghatékonyabban használja fel az erre szánt keretét.

Napjaikban a webshopok három legelterjedtebb online vevőszerzési módszere:

1. AdWords vagy Facebook hirdetés

2. Árösszehasonlító oldalakon (Árgép, Árukereső, Olcsóbbat.hu) való megjelenés

3. Keresőoptimalizálás.

A nagy kérdés az, hogy webáruházad havi keretét melyikre érdemes elkölteni?

Az AdWords vagy a Facebook esetén már a hirdetésnél meg kell adnod, hogy mennyit szánsz egy kattintásra. Egy látogató megszerzése általában 20-25 forintba kerül. Ha hajlandó vagy ezt megfizetni, a Google és az Adwords folyamatosan szállítják a látogatókat a webáruházadba. Ha abbahagyod a hirdetést, a látogatók elmaradnak.

A webáruházadba érkező látogatóknak azonban csak egy része lesz a vevőd. Jellemzően 100 látogatóból 1-2 fogja megrendelni valamelyik termékedet. Ezt nevezzük konverziós aránynak. Ha 100 látogatóból 2 megrendelésed lesz, akkor a konverziós arány 2%. Ha 100 látogatóból 1 megrendelésed lesz, akkor a konverziós arány 1%. Egy százalékos konverziónál 20 Ft/látogató hirdetési díjnál egy megrendelés 2000 Forintodba kerül (20 Ft/látogató x 100 látögató). 2%-os konverziónál 1000 forintba került neked egy megrendelés. 

Sok webáruházban ez az 1000-2000 forint a haszon nagy részét elviszi, még az is lehet, hogy többe kerül a vevő megszerzése, mint amennyi haszon a terméken van. (Láttam már olyan szélsőséges esetet,  hogy egy naptej forgalmazó cégnek egy 5000 forint körüli naptej eladása 15.000 forintjába került. Ezt csak egy multinacionális cég engedheti meg magának!)

Hasonló számokkal kell számolnod az árösszehasonlító oldalak (Árgép, Árukereső, Olcsóbbat.hu) esetén is. Egy-egy látogató itt is 20 forintba kerül, és a konverziós arány itt sem nagyobb. Az összehasonlító oldalak további hátránya az, hogy kénytelen vagy az áraidat a lehető legalacsonyabban tartani, hiszen különben nem kattintanak a termékedre pl. az Árukereső oldalán. A termék árának csökkentése azonban megint a hasznod ellen dolgozik.

A keresőoptimalizálásnál az egy főre eső költség eleinte nagyon magas, igazán csak becsülni lehet. Például ha a webáruházad már régen megvan, honnan tudod, hogy a látogatók számának növekedése vagy csökkenése a Google helyezéseid változása miatt van, vagy azért, mert csökkent vagy nőtt az adott területen a keresések száma? Nyár elején fellendülnek a bringás és kerti szerszámos webáruházak, panganak az ékszer webshopok. Karácsony közeledtével például a legtöbb termék iránt nő az érdeklődés, karácsony után erősen visszaesik.

A keresőoptimalizálás esetén a látogatók számának változása helyett tehát a Google helyezést mérjük. Egy meglévő, de még nem optimalizált webáruház több száz kifejezésre megjelenhet a Google keresőben a 20-50-dik hely között. A feladat az, hogy minden fontos kifejezéssel legalább az első 5 közé hozd fel, hiszen az első 5 helyezett szerzi meg a keresők 60%-át.

Több hónap, és folyamatos befektetés kell, hogy a webshopod több kulcsszóval is az elsők közé kerüljön a Google keresőben. Ha viszont ez megtörténik, már folyamatosan jönnek a látogatók. A keresőoptimalizálás kezdetén tehát egy látogató megszerzése magas költséggel jár (akár több ezer forint lehet egy látogató megszerzése), de ez a költség hónapról-hónapra csökken, és 5-10 forintra is csökkenhet hosszabb távon.

A keresőoptimalizálás árak, vagyis hogy mennyit kell költened a jó helyezések elérésére, a versenytársak erősségétől függnek. Ha erősek a konkurens webshopok, akkor több pénzzel érhetsz el eredményt. Ha gyenge a konkurencia, már kevés befektetés is növekedést hoz. Fontos, hogy itt sem önmagában a befektetett pénz mennyisége számít, hanem hogy mennyire hatékonyan használod fel azt! Ugyanez igaz a versenytársakra is: nem mindegy, hogy ők mennyi pénzt költenek, és milyen hatékonyan használják fel a keresőopitmalizálásra szánt pénzt.

Ugyanez igaz azonban az AdWords vagy a Facebook hirdetésekre is. Ott sem mindegy, hogy mennyit költesz, de az sem, hogy mennyire hatékony a hirdetési stratégiád.

A keresőoptimalizálás előnye, hogy megfelelő hatékonysággal egy év után fele költséggel tudsz egy látogatót megszerezni az AdWords vagy Facebook hirdetésekhez képest.

A keresőoptimalizálás nagyon nagy előnye az AdWords vagy Facebook hirdetéshez képest, hogy általában jóval magasabb a konverziós aránya. Azoknál a webáruházaknál, ahol nagyjából ugyanannyi látogató érkezik a Google keresőből, mint az AdWords hirdetésekből, 2-3-szoros a konverziós arány a keresőoptimalizálás javára. Tehát ha a webshopodba havonta 1000 látogató érkezik az AdWords hirdetésből, akkor ebből lesz mondjuk 10 vevőd (1%-os konverzió), míg a Google keresőből érkezők 1000 látogatóból 20 vevőd lesz (2%-os konverzió).

Mennyi ideig érdemes folytatni a keresőoptimalizálást?

A keresőoptimalizálásra ugyanúgy folyamatosan érdemes költeni, mint AdWords vagy a Facebook hirdetésre. Ha nem költesz AdWords hirdetésre, nem jönnek vevők. Ha nem szánsz pénzt a keresőoptimalizálásra, nem javulnak a webáruházad helyezései.

A webshopod Google helyezéseit mindig lehet javítani. A keresőoptimalizálás hatására nem csak javulnak a helyezéseid, de a webáruház egyre több kifejezésre fog bejönni a Google keresőben. Egy ékszer webáruháznál például azt tapasztaltuk, hogy a keresőoptimalizálás elején alig 100 kulcsszóra jött be a webáruházuk. Egy év után már 300, másfél év után 600 nekik fontos kulcsszóra kerültek fel a Google listájába. A webáruház az új kifejezésekre persze az elején megint csak az 50. hely környékén állnak, így ezeket is érdemes optimalizálni. A növekedés jó néhány évig folytatódni fog még, hiszen a magyarok is egyre többet használják az internetet vásárlása.

Ne elégedj meg a 2. hellyel!

Ahogy a webáruházad a 10-ik helyről a 9-re, vagy a 6-ról az 5-re lép, egyre nő a látogatóid száma. A legnagyobb növekedés azonban akkor következik be, mikor egy kulcsszóra a webáruházad a 2-ikról az 1. helyre kerül! Tehát ne elégedj meg a 2-ik (pláne ne a 3-4. hellyel)!

Mik a keresőoptimalizálás árak legfőbb meghatározó elemei?

A keresőoptimalizálás árak két legfontosabb tényezője:

1. prémium linképítés

2. keresőoptimalizált szövegírás a webáruházadba

1. Prémium linképítés árak

A keresőoptimalizálási árak nagyobb része hosszabb távon a prémium linképítésre megy el. Minimális költsége havi 25.000 forint, jellemző értéke havi 50.000-90.000 Ft között mozog. 25.000 forintból kb. 10 prémium link rendelhető, ami havi 3-4 kulcsszó 1-2 hellyel előre mozgatásához elegendő. Ez éves szinten 30-40 kulcsszó 10-20 hellyel való előre mozgatására elég. Figyelembe véve, hogy egy webáruházban sokszor legalább 80-100 termékkategória van, és ezekre mind érdemes lenne optimalizálni, érthető, ha ennél kisebb befektetéssel nem lehet eredményeket elérni.

Sok cégvezető szeretné a prémium linképítés költségét megspórolni azzal, hogy saját maga épít linkeket, vagy olcsó úgynevezett katalógus linkeket rendel. Ez nagyon veszélyes lehet hosszabb távon, könnyen elérheted vele, hogy a webáruházad a Google megbüntesse, és örökre kizárja a Google találati listákról (kattints ide, ha részletesen szeretnél arról olvasni, miért bünteti a Google a webáruházakat).

A prémium linképítést olyan cégre érdemes bízni, akik több száz blogot és portáloldalt üzemeltetnek, és akik 10-20 alkalmazottakat tartanak arra, hogy a linképítéshez elengedhetetlen 1000-2000 betűnyi egyedi keresőoptimalizált szöveget írjanak arról a kulcsszóról, amire a webáruházad előre szeretnéd juttatni (kattints ide, ha szeretnél a prémium linképítésről részletesen olvasni).

Az a linképítő cég, akitől ügyfeleim számára a prémium linkeket rendelem, 350 portált üzemeltetnek, és 15 alkalmazottal írják folyamatosan a PR cikkek szövegeit. Az elmúlt 3 évben több mint 3000 cikket írtak meg csak az én ügyfeleim részére, és ugyanennyi linket hoztak létre az ügyfeleim weboldalaira.

Az én feladatom az, hogy minden hónapban megtervezzem:

a. Milyen kulcsszavakra írjanak cikkeket

b. A webáruházad melyik aloldalát linkeljék be a cikkekből

c. Melyik kulcsszóra hány darab linket érdemes készíteni

A prémium linképítés díja 2500 Ft/cikktől indul. (Ha nem tudod mi az a prémium linképítés - amelyben komoly szövegírási munka is van - feltétlen kattints ide, és olvasd el erről a részletes leírást.) A prémium linképítés ára függ attól is, hogy annak az oldalnak, ahová a linket kiteszik, mekkora a Google Pagerank értéke, illetve milyen hosszú szöveget írnak az adott kulcsszóra.

Nagyobb Pagerank értékű webáruházokra kihelyezett cikkek 4.000-16.000 forintba is kerülhetnek, de ezeknek jóval nagyobb a hatása is.

Havi maximum 20 linket építtethetsz, ennél több esetén kockáztatod, hogy a Google megbünteti a webáruházad. Ha gyorsabban akarsz eredményeket elérni, nem a linkek számát érdemes emelni, hanem nagyobb Pagerank értékű oldalakra érdemes drágább linkeket rendelni.

2. Keresőoptimalizált szövegírás a webáruházba

Webáruházak esetén is nagy jelentősége van a szövegírásnak.

Nagyon fontos, hogy azon felül, hogy a kulcsszavakat elhelyezed a termékek, a termékkategóriák és a menüpontok neveiben, érdemes kategória leírásokat is készíteni.

Miért fontosak a kategória leírások?

A kategória leírások azok a szövegek, amelyek egy-egy termékkategória oldalára kerülnek a webáruházba. Gyakran találkozom olyan problémával, hogy webáruházban általános kulcsszavakra nem a kategória, hanem egy-egy termék jelenik meg.

Például egy szerszám webáruházban az „elektromos fűnyíró” kulcsszóra nem az elektromos fűnyíró kategória jelenik meg, hanem egy konkrét termék. Ezzel az a gond, hogy a termék oldalát nem érdemes linkelni, hiszen a termék egy idő után „kifut” nem szerezhető be a gyártótól vagy forgalmazótól. Az új termék pedig másik oldalon fog bejönni.

A fenti probléma általában akkor fordul elő, ha egy terméknek részletes leírása van, a kategóriában viszont semmi szöveg nincs, ezért a Google nem értékeli azt.

Lényeges, hogy sem a kategória, sem a termék leírásokat nem szabad másolni más webáruházakból vagy a forgalmazó oldaláról, mert ezt a Google bünteti. Az sem szerencsés, ha a webáruházon belül ismétlődnek termékleírások. Ha ez több tucat termék esetén előfordul, azt is megbünteti a Google.

A termék és kategória leírásokat Te is megírhatod, ha van ebben valamennyi gyakorlatod, és van időd rá. A szövegíráshoz tudok segítséget, irányelveket adni, így neked pénzedbe nem, csak idődbe és munkádba kerül.

Szövegírást több cég és kreatív szövegíró vállal, általában 1 Ft/betűtől akár 5 Ft/betűig terjed az ára. Én a szöveg bonyolultságától függően általában 4 forintért vállalok szövegírást. Kattints ide, ha részletesen szeretnél olvasni a keresőoptimalizált szövegírásról.

A fenti díjszabásokkal és szöveghosszokkal számolva egy-egy cikk megírása az oldaladra hossztól és minőségtől függően 2.000 Ft-tól akár 25.000 forintba is kerülhet. (Vannak olyan partnereim, akik örömmel fizetnek ki akár 20.000 forintot egy jól sikerült marketing cikkért. Ezek ugyanis nagymértékben javítják a konverziót, vagyis a látogatók nagyobb része rendeli meg a szolgáltatást vagy terméket.)

A szöveget nem elég megírni, fel is kell tölteni a webáruházadba. A feltöltés során be kell állítani a keresőoptimalizáláshoz fontos elemeket (kiemelt, „boldolt” kulcsszavak, címsorok, Title tag, meta leírás, stb.). Ennek is van költsége.

Átlagban 5000-10.000 Ft cikkenkénti költséggel számolhatsz. Ebben már benne lehet a megírás, feltöltés, keresőoptimalizálás. Ha lehetőséged van, kérj hosszabb szöveget, és válassz profibb szövegírót.

Azt, hogy hány kulcsszóra érdemes szöveget írni, azt az online piackutatás mutatja meg. (Kattints ide, ha részletesebben szeretnél olvasni az online piackutatásról!)

Hány kulcsszóra érdemes optimalizálni a webáruházad?

A hozzám forduló cégvezetők általában 10-20 kulcsszóra szeretnének a Google kereső első helyére kerülni. Ez az elképzelés több ponton hibás.

A legnagyobb gond, hogy minden versenytársuk pont ugyanerre a 10-20 kulcsszóra optimalizál, így ezekkel nagyon lassan és komoly anyagi befektetéssel lehet elérni eredményeket.

A gyakorlatban a vevők jóval sokkal több, átlagban 150 kulcsszóval keresik egy-egy cég termékeit vagy szolgáltatásait. Van azonban olyan webáruházas ügyfelem, akinek több mint 600 kulcsszóra figyeljük a webáruháza Google helyezéseit. Ennek a módszernek az az előnye, hogy mindig azokra a kulcsszavakra optimalizálunk, amelyekre kisebb a konkurencia, így hamarabb vannak eredmények.

Hogyan tudjuk meg, milyen kulcsszavakra optimalizálható a webáruházad?

A kulcsszavak meghatározásának két alapvetően eltérő módszere van. Mindkettőt érdemes használni.

1. Azok a kulcsszavak, amelyekre a webáruházad már bejön a Google keresőben.

2. Azok a kifejezések, amelyekkel az emberek keresik a termékeidet, de amelyekre a webáruházad nem jön be a Google keresőben

Nézzük meg most ezeket részletesebben:

1. Azok a kulcsszavak, amelyekre a webáruházad már bejön a Google keresőben.

Legalább 1-2 éve működő webáruházak esetén egy speciális módszerrel le tudok kérdezni a Google keresőből minden olyan kifejezést (kulcsszót), amelyre a webshopod az elmúlt három hónapban megjelent a Google keresőben (akár a 100. helyen, vagy még annál is hátrébb). Lehet, hogy nem is kattintott senki a Google listáján a webáruházadra, de legalább megjelent ott, tehát valamilyen helyezést elért. Egy átlagos webáruház 150-300 kifejezésre is megjelenik a Google keresőben.

Ha a kifejezések megvannak, egy speciális szoftverrel ellenőrzöm, hogy ezekre a kulcsszavakra a webáruházad hányadik helyen van Google listáján, és melyik aloldal jön be rá. A szoftver azonnal megmutatja azt is, hogy az elmúlt 12 hónapban Magyarországon hányszor írták be az emberek a Google keresőbe az adott kulcsszót.

A keresőoptimalizálás előtt ezekre a kulcsszavakra a webáruházad általában nincs az első 10 helyezés között, így ezekre nem jönnek látogatók. Viszont ezekre a kulcsszavakra a webáruház néhány beállítása után azonnal elkezdhető a prémium linképítés, ami két-három hónap alatt a látogatók számának érezhető növekedését eredményezi.

2. Azok a kifejezések, amelyekkel az emberek keresik a termékeidet, de amelyekre a webáruházad nem jön be a Google keresőben

Mindig lehetnek olyan kifejezések, ami ugyan fontos lenne a számodra, de a webáruházad nem jelenik meg a Google keresőben. Te ugyanis a webáruházadban saját elképzeléseid szerint nevezed el a terméked, a vevők azonban lehet, hogy más kifejezésekkel keresik. Egy nagykereskedő ismerősöm például „streccs anyagot” kínált, míg a vevők „elasztikus anyagot” kerestek. Miután átneveztük a termékkategóriát és a termékeket „elasztikusra”, jelentős mértékben megnövekedett a webáruház forgalma.

A piackutatás mutatja meg, hogy Magyarországon az emberek pontosan milyen kifejezésekkel és hányan keresnek egy adott terméket. A piackutatás által feltárt kifejezéseket érdemes használnod a webáruházad menüiben, a kategóriák és a termékek neveiben, a termékek leírásaiban, stb. Ezt a folyamatot érdemes alaposan megtervezni. A piackutatás és tervezés ideális esetben már a webáruház elkészítése előtt megtörténik, de meglévő webáruházak forgalmát is jelentős mértékben fokozhatja.

Meddig érdemes folytatni a keresőoptimalizálást?

A linképítést és szövegírást soha nem érdemes abbahagyni! (Ahogy az AdWords hirdetést sem!)

Ha nem kerül a webáruházadba új cikk, ha nem épül új link, a konkurensedére viszont igen, akkor abban a hónapban a webáruházad már veszít a helyezéseiből!

Összefoglalva:

A keresőoptimalizálás árak főbb összetevői:

1. Piackutatás

2. A keresőoptimalizálási stratégia megtervezése

3. Keresőoptimalizált szövegírás

4. Prémium linképítés

Havi 25.000 forintos költség alatt nem érdemes belevágni a keresőoptimalizálásba. Ennyi pénzből optimalizálni még erősen kompromisszumos megoldás, csak akkor érdemes ezt választani, ha a céged bevétele nem haladja meg a 12 millió forintot, és semmiképpen nem tudsz ennél többet áldozni havi szinten a webáruházadba. Az optimalizálás hatása ebben az esetben általában 6-9 hónap után jelentkezik, innentől azonban általában jóval több pénzt hoz a webáruház, mint amit befektetsz. Az éves 576.000 forint (12 hónap x 48.000 Ft/hó) egy 12 milliós cég bevételének csak 4%-a, ennél alacsonyabb költséggel nem lehet hatékonyan marketingezni.

Kisebb kompromisszum a 12-50 milliós éves forgalmú cégeknek ajánlott havi 50.000 forintos prémium linképítési „csomag”. Ennél – átlagosan erős konkurencia esetében – általában 3-6 hónap után jelentkeznek komolyabb eredmények.

A havi 90.000 forint fölött általában már 2-3 hónap után látványos forgalomnövekedés érhető el. Ezt akkor érdemes vállasztanod, ha havi szinten akár éveken keresztül tudod vállalni ezt a költséget. Jellemzően 100 millió éves bevételű cégek választják ezt a konstrukciót.

A fenti keresőoptimalizálás árak átlagosan erős konkurensek esetén érvényesek. Ha nagyon erős a konkurenciaharc (pl. könyvelők, belső építészek, duguláselhárítók esetén), érdemes a cég bevételéhez ajánlottnál eggyel nagyobb csomagot választani arra az időszakra, amíg a kívánt eredményeket el nem éred. Ha már folyamatosan jönnek a vevők, akkor érdemes hosszabb távra beállni a cég bevételéhez illeszkedő mennyiségű keresőoptimalizálásra.

A teljes marketing költségvetés hány százalékát tegyék ki a keresőoptimalizálás árak?

A keresőoptimalizálás nem helyettesíti az AdWords vagy Facebook hirdetéseket. A hozzám forduló cégeknek azt szoktam javasolni, hogy a teljes költségvetés felét-harmadát szánják keresőoptimalizálásra, a többit hirdetésre. Érdemes azonban mérni a hirdetések hatékonyságát (konverzió), és ennek függvényében havonta újragondolni, hogy melyik csatornára mennyi pénzt szánsz.

A keresőoptimalizálásba úgy vágj bele, hogy válassz egy olyan csomagot a cégednek, amelyet éveken át minden hónapban ki tudsz fizetni. Ebben az esetben garantált, hogy 1-2 éven belül a legnagyobb gondod az lesz, hogyan végezd el a nyakadba szakadó sok munkát, hogyan fejleszd a céged!

Pontos javaslatot a keresőoptimalizálás árak vonatkozásában a webáruházad részletes elemzése és egy piackutatás után tudok mondani.

hivjamost-mobil email