Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

Hogyan ellenőrizd a weboldalad Google helyezését?

Hogyan ellenőrizd a weboldalad Google helyezését? Hogyan ellenőrizd a weboldalad Google helyezését?

A Google helyezés ellenőrzés egyszerűnek látszik: „Hát beírom a kulcsszót a Google keresőbe, és megnézem hol áll az oldalam!”

Ez is egy módszer. Három szempontból nem előnyös:

1. Ha a Google listáján nem vagy az első 10-ben, hanem mondjuk csak a 97. helyen, akkor elég hosszú listát kell átnézned. A szemed elfárad, és előfordul, hogy nem veszed észre a sok találat között a saját oldalad.

2. Mi van, ha nem csak egy kulcsszóra akarod ellenőrizni a weboldalad helyezését, hanem 150-re? Egy átlagos honlap ugyanis kb. ennyi kifejezésre jön be a Google találati listáján. Elég nehézkes lenne, főleg ha a 150-ből 100-ra nem vagy az első 10-ben.

3. A Google kereső neked más helyen hozhatja a weboldalad mint nekem! Egyrészt azért, mert a Google figyelembe veszi, hogy honnan lépsz fel az internetre, és egy debreceni internetezőnek más helyi szolgáltatókat dob fel, mint egy szombathelyinek. Más találatokat kapsz, ha be vagy jelentkezve a Google fiókodba, és mást ha ki vagy jelentkezve. Más eredményt ad, ha korábban megnézted már az adott weboldalt az adott böngészővel, és ha nem. Más eredmények adódnak mobil telefonnal és asztali gépekkel.

A Google fiókod és a használt böngésző (Firefox, Chrome, Explorer) ugyanis megjegyzi, hogy milyen oldalakat és mikor látogattál meg. Ennek nem a kémkedés a célja, hanem az hogy a weboldal „megismerjen téged” mikor visszatérsz rá. A süti teszi lehetővé hogy ne kelljen újra és újra beírnod a belépő jelszavad, hogy egy webáruházban a kosárba tett termékek a következő látogatásnál is ott legyenek neked stb.

A Google tehát a keresési eredményekben előre hozza azokat az oldalakat, amelyeket korábban meglátogattál, és amelyek földrajzilag „közelebb” vannak hozzád. A Google ugyanis – jogosan – úgy gondolja, hogy ezek számodra fontos oldalak. Vagyis a Google mindenki számára személyre szabott listákat hoz létre.

A Google „személyre szabását” kiküszöbölheted ha a számítógépeden letiltod a sütiket. „Meghamisíthatod” a fellépésed helyét is (egy proxy szerver használatával), de akkor sem lesz a lista teljesen hiteles.

Korábban voltak ingyenes Google helyezés ellenőrző szoftverek. Ilyen például az Ingyenes Google Monitor (Free Google Monitor), amit innen tudsz letölteni.

Letöltés után telepítsd és indítsd el a programot. A beállításokban ad meg Magyarországot (Hungary), és azt, hogy hány helyezést ellenőrizzen a program.

Sajnos a Google 2016 januárjától olyan mértékben korlátozta az egyszerre lekérhető keresések mennyiségét, hogy az ehhez hasonló szoftverekkel egy napon 10-15 kulcsszó első 30 helyen való ellenőrzését lehet elvégezni, többet nem.

Azon felül, hogy a program nem ad eredményt, lehet hogy a Google is megorrol rád, és amikor legközelebb a böngésződben valamire rákeresel, csak akkor fogja engedni, ha előtte azonosítod magad egy kód beírásával. A Google ugyanis nem szereti, ha valaki az adatbázisait valaki túlságosan leterheli.

Mivel nekem több mint 30 weboldal közel 6000 kulcsszavát kell ellenőriznem hétről hétre, ennél profibb - fizetős - megoldásra volt szükségem. 

Az AwrCloud online alkalmazását használom. Ezt nem lehet letölteni a számítógépre, hanem szerveren fut. Havi 50 dollárét 2000, 100 dollárért 7000 kulcsszó Google helyezéseinek alakulását lehet vele nyomon követni.

Ez a szoftver azonban nem csak a helyezéseket méri.

Nagyon lényeges szolgáltatása, hogy megadja a következő adatokat:

1. Hányadik helyen áll a honlapod az adott kulcsszóval a Google keresőben

2. Melyik aloldal jön be az adott kifekezésre

3. Hány keresés volt az elmúlt 12 hónapban az adott kulcsszóra Magyarország területén (vagy abban az országban, ahol optimalizálni akarsz). Ez mért adat, és nagyon hasznos annak eldöntésére, hogy melyik kulcsszóra optimalizálsz

A honlapok helyezésének mérése azért fontos, mert minden hónapban el kell dönteni, hogy milyen kifejezésekre íratunk szövegeket, milyen kifejezésekre rendelünk prémium linképítést. 

Évek óta meglévő, de korábban nem optimalizált weboldalak, webáruházak keresőoptimalizálására például remekül használható ez a szoftver. Ilyenkor ugyanis lekérem az összes olyan kifejezést, amelyre a honlapod már - akár a 100. helyen - egyáltalán bejön a Google keresőben. Több száz ilyen kifejezés lehet. Ezeket válogatás nélkül feltöltöm a szoftverbe, amely kb. egy hét után megmondja, hogy hányadik helyen állsz ezekre a kifejezésekre, és hány keresés van az adott szavakra Magyarországon. Ennek alapján ki lehet dolgozni a honlapod keresőoptimalizálási stratégiáját és el lehet kezdeni a Google helyezéseid javítását.

Miért fontos a jó Google helyezés?

A keresőoptimalizálás azért fontos, mert így reklám nélkül is sok látogatója lesz a webáruházadnak, weboldaladnak. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy hányadik helyen van a honlapod a Google listáján.

2006 augusztusában az AOL (America Online – az USA egyik legnagyobb internetszolgáltatója) kutatásaiból kiszivárgott egy felmérés, amely a felhasználók által a Google-keresőben indított 9 millió keresés adatait összegzi. A 9 millió keresésből a felhasználók 5 milliószor kattintottak valamelyik Google-helyezésre. Az eredmény a következő lett:

Google helyezés

Kattintások aránya

Kattintások száma

Kattintások aránya az első helyhez képest

1.

42,13%

2 075 765 kattintás

 

2.

11,90%

586 100 kattintás

3,5× kevesebb

3.

8,50%

418 643 kattintás

4,9× kevesebb

4.

6,06%

298 532 kattintás

6,9× kevesebb

5.

4,92%

242 169 kattintás

8,5× kevesebb

6.

4,05%

199 541 kattintás

10,4× kevesebb

7.

3,41%

168 080 kattintás

12,3× kevesebb

8.

3,01%

148 489 kattintás

14,0× kevesebb

9.

2,85%

140 356 kattintás

14,8× kevesebb

10.

2,99%

147 551 kattintás

14,1× kevesebb

Mi látszik a táblázatból? Az, hogy az első három helyezett viszi el a kattintások 62,5 százalékát! Már a második helyezett is csak harmadannyi találatot kap, mint az első.

Az első oldalon lévő 10 találat viszi el a kattintások 89,8%-át! A második oldalra marad 10,18%, a harmadikra gyakorlatilag szinte semmi.

Ha a fenti eredményeket egy grafikonon ábrázoljuk, a következő megoszlást kapjuk:

Miért fontos a jó Google helyezés

Az átkattintások 9 millió keresésből eredtek. Ebben voltak egyszavas keresések, és voltak két-, három- vagy négyszavas keresések is. De akárhány szóra is kerestek, a megoszlás mindig ilyen volt: az első helyezett vittei a keresők 40%-át.

Hogyan változott a Goole helyezések kattintási aránya az elmúlt években?

A 2006-os felmérés óta sok minden megváltozott. A leglényegesebb változás, hogy 2006-ban nem voltak még AdWords hirdetések a keresési találatok fölött. 

Miért fontos a jó Google helyezés?

Senki nem tudja, pontosan, hogy a hirdetések hány kattintást visznek el, azt azonban tudjuk mérni, hogyan alakult a kattintási arány az elmúlt évben (2015):

Google helyezés Átkattintási arány
1 17,16%
2 9,94%
3 7,64%
4 5,31%
5 3,50%
6 1,63%
7 1,09%
8 1,04%
9 0,44%
10 0,51%
11 0,00%

A fenti táblázatból az derül ki, hogy a hirdetések körülbelül az össz kattintás 25-30 százalékát viszik el, ugyanis 2015-re az első helyezett kattintási aránya 40-ről 17%-ra csökkent.

Miért fontos ez Neked? Mert ha nem a Te weboldalad az első a cégednek legfontosabb kulcsszavakra, akkor az elérhető forgalom hatalmas részét elveszíted.

Az ábrából még egy tanulság leszűrhető. Sokkal fontosabb, hogy egy megfelelő kulcsszóval az első helyen legyél, mint hogy 30 kulcsszóval legyél a 11. helyen.

A megfelelő kulcsszó nem a legnépszerűbb kulcsszót jelenti. Egy Opel márkakereskedő ugyanis soha nem fog tudni még a 10. helyre sem bekerülni az „Opel” szóra. Van esélye viszont az „Opel márkakereskedő” vagy az „Opel márkakereskedő Budapest” kifejezésekkel az első helyre kerülni. Erről részletesen olvashatsz a itt, a „hosszú farokról” (long tail) szóló cikkben. 

Ami tehát lényeges: ha üzletileg sikeres akarsz lenni, akkor a tevékenységeid leíró kifejezésekkel az első helyre kell törekedned! Ahhoz azonban, hogy a honlapod előre tudd hozni a Google listáján, tudnod kell, minek alapján tesz egy weboldalt előrébb vagy hátrébb. Vagyis:

Mitől függ a Google helyezés? 

A hozzám forduló cégvezetők általában ilyen kérdéseket tesznek fel:

„Ha valaki sokszor írja be a Google keresőbe a honlapom nevét, akkor a Google előrébb hozza azt?”

Nem, nem hozza előrébb. A Google feljegyzi, hogy milyen kifejezéseket írnak be az emberek százmilliói naponta a Google keresőbe. De nem minden ember használja a Google keresőt. Akkor azokat a honlapokat, amit a Yahoo vagy a Bing oldalain keresnek, kihagyná a saját listájáról?

Azt is kérdezik sokan:

„Ha többen nézik a honlapomat, akkor a Google előrébb hozza?”

Nem, nem hozza előrébb. A Google nem tudja mérni a honlapok nézettségét, csak azokét, amin Google Analytics statisztikát használnak. De hogyan rangsorolná azokat a weboldalakat a Google, amelyeken más statisztikai programot használnak.

A Google legnagyobb gondja az, éppen az, hogy a honlapok valós nézettségét nem tudja mérni. Ezért mikor beindították kereső szolgáltatásukat 1998-ban, főként a honlapokra mutató linkek száma alapján rangsorolták be azokat.

A Google arra (a jogos) a feltételezésre alapozta rangsorolását, hogy a honlapok üzemeltetői általában azokat a weboldalakat linkelik be a saját weblapjukról, amelyeket jónak, fontosnak tartanak. Vagyis minden hiperlink felfogható egy-egy szavazatként a céloldalra. Minél több szavazatot kap egy weboldal, annál fontosabb.

Tettek egy csavart is a dologba: lényeges volt az is, hogy arra a honlapra, amely belinkeli a honlapod hány darab és milyen minőségű link mutat. Ha olyan honlapról linkelték be az oldalad, amire sok link mutatott, az többet számított, mint ha egy olyan honlapról linkelnek be, amire kevés vagy egy link sem mutat. Ha itt kezded elveszíteni a fonalat, nem csodálom. A Google bonyolult módszereket alkalmaz.

A Google a fenti tényezők alapján minden weboldalnak egy pontszámot adott. Ez a pagerank, vagyis oldalbesorolás. A pagerank értéke 0–10 között változhat. A Google pagerankja 10, a Facebook pagerankja 9. Az Index és az Origó pagerankja 2015-ben 7.

A szöveg egyre többet számít a Google helyezés megítélésénél 

Később a Google finomította a honlapok értékelését. Elkezdte figyelembe venni, hogy veszi azt is, hogy milyen szöveg van azon a honlapon, amelyen a linket elhelyezik, milyen szavakat tartalmaz az a weboldal, illetve hogy milyen kifejezésre rakják rá a linket (bővebb információt találsz ide kattintva egy horgonyszövegekről szóló cikkben).

A linkek száma önmagában nem tudná meghatározni a weboldalak Google-helyezését a különböző kulcsszavakra. A honlapok az eltérő kulcsszavakra teljesen más-más helyen szerepelnek. Van weboldal, aki első a Google keresőben a testépítés szóra, de nincs helyezése a body building kifejezésre (például mert nem szerepel rajta egyszer sem a body building szó, vagy mert egyetlen body building szót tartalmazó weboldalról sincs link rá, viszont sok link mutat rá testépítés szót tartalmazó honlapokról.)

A Google a szövegek értékelésének módszerét is finomítja. Sok-sok szempontot figyelembe vesz: a szöveg címét, a címsorok tartalmát és számát, a kiemelt szövegek tartalmát, azt, hogy mi van előrébb a szövegben és mi van hátrébb.

A Google 2016-ban több mint 200 szempontot vesz figyelembe a honlapok rangsorolásánál. Számít a Facebook és Google+ megosztások száma, a szövegben szereplő szinonímák száma és aránya, stb. Az látszik, hogy a linkekről a hangsúly egyre inkább a honlapokon lévő szövegre tevődik át. Nehéz lenne százalékos arányban kifejezni a szöveg és a linkek fontosságának arányát, de nagyjából azt lehet mondani, hogy 60-70%-ban a honlap szövege és annak belső szerkezete, 30-40 százalékban a linkek határozzák meg a honlap Google helyezéseit.

Legyél profi, dolgoztass profival!

Ha szeretnéd ellenőriztetni honlapod, és kidolgozni egy hatékony keresőoptimalizálási stratétégiát, hívd a következő telefonszámot:

Google helyezés ellenőrzés

Mobilról kattintva azonnal hívható!