Mi az a Google algoritmus frissítés? Mik a legfontosabb Google algoritmus frissítések?

Google algoritmus frissítések: miért fontos figyelni rájuk?

Egy-egy új Google algoritmus frissítés a keresési eredmények jelentős átrendeződését okozhatja a a Google találati listán. Mivel az algoritmus is frissül, ezért fontos a honlapodon lévő hasznos tartalom frissítés is. Ismerd meg, hogyan befolyásolják a core, spam és helpful-content algoritmus frissítések a honlapod helyezéseit?

Tartalomjegyzék

Mi az a Google algoritmus frissítés? Mitől függnek a keresési eredmények?

Algoritmus tulajdonképpen egy recept vagy ellenörző lista. Ez írja elő, hogy hogyan kell végrehajtani egy adott feladatot. Az algoritmusok fontosak a számítástechnikában, mert meghatározzák az elvégzendő műveletek sorrendjét.

A Google is ilyen algoritmusok alapján állítja össze a találati listát. A Google célja a keresési eredmények minőségének javítása. Ezért időről időre frissíti az értékelő algoritmust.

Az algoritmus frissítések olyan kisebb nagyobb változások a Google keresési algoritmusában, amelyek befolyásolják a weboldalak rangsorolását. Vagyis ilyenkor megváltoznak a Google rangsorolási szempontok. Évente akár több frissítés is lehet. Céljuk, hogy a felhasználók számára a lehető legrelevánsabb és minőségi tartalmak jelenjenek meg a keresések során.

Az aktuális információkról a Google Search Console oldalán találsz információt.

Miért fontosak a Google algoritmus frissítések SEO rangsorolási szempontból?

Az SEO, vagy keresőoptimalizálás , a weboldalakat akarja előrébb juttatni egy keresőmotor (Search Engine) találati listáján. Két frissítés között az értékelési rendszer (elméletileg) nem változik. Mikor azonba lefut a  Google frissítés, akkor a helyezések jelentős mértékben változnak.

Egy webáruház forgalmának visszaesése a 2023 októberi Core update után.
Egy webáruház forgalmának visszaesése a 2023 októberi Core update után.

A helyzetet ma már bonyolítja, hogy az értékelő rendszerben egyre több a gépi tanuláson alapuló algoritmus. Ezek viszont akár napi szinten változtathatják a listát akkor is, ha szó sincs hivatalos algoritmus frissítésekről.

Van amikor jelentős algoritmus frissítésről beszélhetünk, és van amikor csak kisebb, kevésbé jelentős algoritmus frissítést hajt végre a Google. Mikor jelentős frissítésre kerül sor, annak hatása jelentős mértékben átrendezi a korábbi találati rangsort. Minden egyes frissítés célja, hogy a keresések során a legjobb tartalmak jelenjenek meg.

Hogyan értesülhetsz egy frissítésről?

A frissítések egyik jele a „Google Dance” (Google tánc). Ez jelöli a rangsorolási változások időszakát jelenti, amikor a Google frissíti algoritmusát. Ebben az időszakban a weboldalak pozíciója gyakran változik a találati listán, míg az algoritmus „beáll”.

Mindenképpen érdemes a helyezéseket, és nem a weboldal forgalmát figyelni. Ha azt veszed észre, hogy hirtelen kevesebb a látogató, annak azonba lehet az is az oka, hogy kevesebben érdeklődnek az adott téma iránt. Például télen nagyon kevesen érdeklődnek öntözőrendszer vagy klíma iránt. Nyáron pedig a kályhák iránt enyhe a kereslet.

Egy információs portál látogatottságának esése a 2023 októberi Core frissítés után.
Egy információs portál látogatottságának esése a 2023 októberi Core frissítés után.

A legfontosabb Google algoritmus frissítések

A 2024-ban 26 éves Google algoritmusa egyre gyakrabban frissül. Vannak olyan frissítések, amelyeket a Google hivatalos közleményben is bejelent. Vannak azonban olyan változtatások, amelyekről a Google nem ad információt.

A frissítések ismerete azért is nagyon fontos, mert ezekből ismered meg azokat a követelményeket, amelyeknek a weboldaladnak meg kell felelnie. Nézzük ezeket sorra.

1999: Pagerank

Az eredeti Google algoritmus, amely az oldalak minőségét a kulcsszó sűrűség és az azokra mutató linkek alapján határozta meg. A régi szép idők, mikor írtunk egy rövid szöveget amiben 5-ször benne volt a kulcsszó, építettünk néhány katalógus linket, és már ott is voltunk a találati lista élén!

A bejövő linkek minősége és mennyisége azonban mind a mai napig fontos tényező a Google rangsorolásában.

2011: Panda algoritmus

2011-ben a Google bevezette a Panda frissítést. A Panda frissítés az oldalak tartalmának minőségét vizsgálta, és kegyetlenül büntette az alacsony minőségű, spam jellegű tartalmakat. A Google Panda később több frissítést is megért, 2015-ben például a Google elindította a 4.2 változatát.

2012: Google Pingvin algoritmus

2012-ben a Google bejelentette a Pingvin algoritmus indulását. A Google Pingvin frissítés főként a linkek minőségére fókuszált. Célja az volt, hogy a manipulált és alacsony minőségű linkeket visszaszorítsa, és a magas minőségű linkeket előrébb helyezze. Az ún. linkparkokat érintette a frissítés a leginkább: gyakorlatilag eltűntek a találati listákról, így azokba nem is érdemes többé linkeket elhelyezni.

2013: Hummingbird (Kolibri)

2013-ban a Google megerősítette a Kolibri algoritmus indulását. Ez hatalmas mértékben változtatta meg a Google értékelési rendszerét, ugyanis innentől a Google elkezdte feltérképezni a tartalom fogalmi összefüggéseit is. Ennek alapja a tudásháló (knowledge graf), és az ehhez kapcsolódó Google Tudáspanel. Célja az volt, hogy a keresők pontosabb és teljesebb válaszokat kapjanak kereséseikre.

2015: Mobilegeddon – előnyben a mobilbarát weboldalak

Ez az algoritmus 2015-ben jelent meg, és a mobilbarát webhelyeket részesítette jelentős előnyben. Célja az volt, hogy azokat a webhelyeket, amelyek nem mobilbarátok, hátrébb helyezze a keresési eredményekben.

Innentől a mobilbarát weboldalak prioritást élveznek a Google keresési algoritmusában. A mobil keresések növekedésével a Google célja, hogy az oldalak mobil eszközökön is jól működjenek.

A weboldal sebessége fontos rangsorolási szempont
A weboldal sebessége fontos rangsorolási szempont

2015: RankBrain

Szintén 2015-ben jelent meg, és a mesterséges intelligencia alapú keresési értelmezésre fókuszált. Célja az volt, hogy a Google hatékonyabban kezelje a keresési lekérdezéseket és keresési szándékokat. Főként az első 5-10 helyen álló weboldalak helyezéseit befolyásolja.

2015: Quality update (minőségi algoritmus)

Az ebben az évben tapasztalható erőteljes mozgások után, a Google hivatalosan is megerősítette, hogy ezek valójában minőségi algoritmusfrissítések. Ilyen minőségi frissítések azóta is rendszeresen előfordulnak. A minőségi algoritmus frissítések során a Google egyre inkább a tartalom minőségére és relevanciájára összpontosít.

2019: BERT algoritmus

A BERT algoritmus a nyelvi értelmezés és a keresési szándék jobb megértésére összpontosít.

2021: Page Experience (felhasználói élmény) frissítés

Ebben az évben jelentette be a Google a Page Experience frissítést. Ez a weboldal által nyújtott a felhasználói élményt (honlap sebesség, mobil kompatibilitás, biztonság) veszi figyelembe.

2022: Page Experience (felhasználói élmény)

A Page Experience frissítések célja a felhasználói élmény biztosítása. Ezt a frissítést 2022-ben vezette be a Google. Fő értékelési szempontja a mobilbarát kivitel. Ebből a szempontból érdemes ellenőrizni weboldalad helyzetét a Google Search Console Core Web Vitals menüjében.

Felhasználói élmény a Google Search Console Core Web Vitals menüjében.
Felhasználói élmény a Google Search Console Core Web Vitals menüjében.

2022: Helpful content algoritmus (hasznos tartalom)

A Google hangsúlyozza, hogy az értékelés alapja mindig is a hasznos tartalom volt. 2022-ben jelentette be a Google a helpful content  algoritmusának fő célja, hogy a felhasználóknak hasznos és releváns tartalmakat kínáljon. Ezért fontos, hogy weboldalad tartalma értékes, friss és releváns legyen a célközönség számára.

2024: Google Core frissítés (alap algoritmus frissítés) és spam algoritmus frissítés

A Google-nek évente kétszer háromszor fut le az ún. alap algoritmus frissítése (core update). Ezek azért különösen fontosak, mert ilyenkor a Google újraértékeli azokat az oldalakat is, amelyek akár már évek óta az indexben vannak. Előfordulhat, hogy hiába töltesz fel hónapokig értékes új tartalmat az oldaladra, annak helyezése nem változik. Az alap-algoritmus frissítés után hirtelen megugranak a weboldalad helyezései. Ezért előfordulhat, hogy akár fél évig kell várnod, hogy megtérüljön a honlapodba fektetett munka. A core update után fogja Google valószínűleg jutalmazni a munkád.

Egy szolgáltatói oldal nézettségének javulása a 2024 márciusi Core update után.
Egy szolgáltatói oldal nézettségének javulása a 2024 márciusi Core update után.

A Google bejelentése alapján a core frissítés során a spam algoritmus is frissül.

A Google hivatalos algoritmus frissítés tájékoztatója a Search Console-ban.
A Google hivatalos algoritmus frissítés tájékoztatója a Search Console-ban.

Hogyan felelj meg a Google algoritmusának?

Mindenképpen próbálj megfelelni a Google alapvető elvárásainak. Ezek közé tartozik:

  • Készíts minőségi és releváns tartalmat!
  • Fejleszd a weboldal sebességét és megbízhatóságát!
  • Figyelj oda a felhasználói élményre és az oldal navigációjára (menü, belső linkek)
  • Építtess vagy építs minőségi linkeket!
  • Használjunk releváns kulcsszavakat, de ne vigyük túlzásba a szövegben való előfordulásukat (keyword stuffing).
  • Emellett figyelj arra, hogy a weboldalad mobilbarát legyen.
Technikai SEO problémák feltárása a Google Search Console segítségével
Technikai SEO problémák feltárása a Google Search Console segítségével

Mi indokolja az algoritmus frissítéseket?

A legfontosabb indokok az algoritmus frissítések mögött:

  • A technika lehetőségeinek bővülése:
    Ahogy a szerverek kapacitása folyamatosan nő, egyre összetettebb módszereket tud a Google alkalmazni.
  • Az online piac folyamatos változása:
    Évről-évre változik az online piac, és a Google igyekszik ezekhez a változásokhoz igazodni. Ilyen változás volt például a mesterséges intelligencia szövegírás betörése.
  • A felhasználói igények változása:
    Az elmúlt 25 évben a felhasználók igényei is jelentősen megváltoztak. Ma már mobil telefonról éri el az emberek többsége az internetet. Jóval többet vásárolunk. Mások az elvárásaink a tartalom és a weboldalak iránt. Így egész más szempontok szerint kell rangsorolni a honlapokat.
  • A weboldalak és a tartalmak minőségének javítása:
    A Google elkötelezett a minőségi tartalom biztosítása mellett. Algoritmusait folyamatosan ezek egyre jobb felismerésére „tanítja”.
  • A spam és a rosszindulatú tevékenységek visszaszorítása:
    A Google keresőből érkező látogatók komoly bevételt jelentenek. Ezért sokan próbálnak tisztességtelen módszerekkel jó helyezéseket szerezni a találati listán. A Google minden eszközzel küzd ezeknek a spam tevékenységeknek a kiszűrésére és a listáról való kitiltására.

Mit tegyünk, ha egy algoritmus frissítés után a Google visszasorolja az oldalunkat?

Ha hirtelen jelentős visszaesést tapasztalsz, érdemes alapjaitől átnézetni a weboldalad. Ne végezz hirtelen jelentős átalakításokat! Ellenőrizd a következőket:

  • a kulcsszavak sűrűségét,
  • a kereső kifejezések elosztását,
  • a title tagokat és meta leírásokat,
  • a belső linkeket,
  • a menüszerkezetet,
  • stb.

Érdemes ilyenkor egy SEO szakértőhöz fordulni, aki az oldalon SEO auditot (weboldal elemzést) tud végezni, és tanácsot tud adni, hogy mit érdemes csinálni. Sokszor érdemes várni egy-két hónapot, mert a Google egy idő után visszaállít egyes nem bevált frissítéseket.

Visszaesett a honlapod a legújabb algoritmus frissítés után? Vedd igénybe SEO elemzésünket:

A weboldal elemzés során azt vizsgáljuk, mennyire felel meg egy honlap a látogatók, illetve a Google elvárásainak keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából.

Kérdésed van? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.