Google algoritmus frissítés: miért fontos figyelni rájuk?

Google algoritmus frissítés: miért fontos figyelni rájuk?

Egy-egy új Google algoritmus frissítés mindig nagy visszhangot ver a SEO szakértők körében, és jelentős átrendeződéseket okozhatnak a Google találati listán. Akár te magad optimalizálod a weboldalad, akár egy SEO szakértő optimalizálja azt, fontos figyelembe venni az algoritmus frissítését, és alkalmazkodni az új elvárásokhoz.

Tartalomjegyzék

Mi az a Google algoritmus frissítés? Algoritmus jelentése

Algoritmus jelentése a számítástechnikában az eljárások sorozata, amelyek meghatározzák, hogyan kell végrehajtani egy adott feladatot vagy problémát. Az algoritmusok rendkívül fontosak az informatikában és a programozásban, mivel lehetőséget nyújtanak a hatékony és pontos megoldások kidolgozására.

Az algoritmus frissítés olyan változásokat jelent a Google keresési algoritmusában, amelyek befolyásolják a weboldalak rangsorolását a találati listán. Vagyis ilyenkor megváltoznak a Google rangsorolási szempontok. Ezek a frissítések rendszeresen történnek, és céljuk, hogy a felhasználók számára a lehető legrelevánsabb és minőségi tartalmak jelenjenek meg a keresések során.

Az aktuális információkról a Google Search Central Youtube videó csatornáján szokott tudósítani John Mueller szenior kereső elemző. Érdemes figyelni a csatornát és John Twitter csatornáját, ha napra kész szeretnél lenni a témában.

Miért fontosak a Google algoritmus frissítések a SEO szempontjából?

Az SEO, vagy keresőoptimalizálás, a weboldalakat akarja előrébb juttatni egy keresőmotor (Search Engine) találati listáján. Két frissítés között az értékelési rendszer (elméletileg) nem változik. Mikor azonba lefut a  Google frissítés, akkor a helyezések jelentős mértékben változnak.

A helyzetet ma már bonyolítja, hogy az értékelő rendszerben egyre több a gépi tanuláson alapuló algoritmus. Ezek viszont akár napi szinten változtathatják a listát akkor is, ha szó sincs hivatalos algoritmus frissítésekről.

Van amikor jelentős algoritmus frissítésről beszélhetünk, és van amikor csak kisebb, kevésbé jelentős algoritmus frissítést hajt végre a Google. Mikor jelentős frissítésre kerül sor, annak hatása jelentős mértékben átrendezi a korábbi találati rangsort. Minden egyes frissítés célja, hogy a keresések során a legjobb tartalmak jelenjenek meg.

Hogyan értesülhetsz egy frissítésről?

A frissítések egyik jele a „Google Dance” (Google tánc). Ez jelöli a rangsorolási változások időszakát jelenti, amikor a Google frissíti algoritmusát. Ebben az időszakban a weboldalak pozíciója gyakran változik a találati listán, míg az algoritmus „beáll”.

Mindenképpen érdemes a helyezéseket, és nem a weboldal forgalmát figyelni. Ha azt veszed észre, hogy hirtelen kevesebb a látogató, annak lehet az oka az, hogy kevesebben érdeklődnek az adott téma iránt. Például télen nagyon kevesen érdeklődnek öntözőrendszer vagy klíma iránt. Nyáron pedig a kályhák iránt enyhe a kereslet.

A legfontosabb frissítések a Google történetében

A 2023-ban 25 éves Google algoritmusa egyre gyakrabban frissül. Vannak olyanok, amelyeket a Google hivatalos közleményben is bejelent, de vannak olyan változtatások, amelyről a Google részéről semmiféle figyelmeztetés vagy információ nem jön.

A frissítések ismerete viszont azért nagyon fontos, mert ezek mutatják azokat a követelményeket, amelyeknek a weboldaladnak meg kell felelnie, ha fontosak számodra a jó helyezések. Nézzük ezeket sorra.

1999: Pagerank

Az eredeti Google algoritmus, amely az oldalak minőségét a kulcsszó sűrűség és az azokra mutató linkek alapján határozta meg. A régi szép idők, mikor írtunk egy rövid szöveget amiben 5-ször benne volt a kulcsszó, és már ott is voltunk a találati lista élén!

A bejövő linkek minősége és mennyisége mind a mai napig fontos tényező a Google rangsorolásában.

2011: Panda algoritmus

2011-ben a Google bevezette a Panda frissítést. A Panda frissítés az oldalak tartalmának minőségét vizsgálta, és kegyetlenül büntette az alacsony minőségű, spam jellegű tartalmakat. A Google Panda később több frissítést is megért, 2015-ben például a Google elindította a 4.2 változatát.

2012: Google Pingvin algoritmus

2012-ben a Google bejelentette a Pingvin algoritmus indulását. A Google Pingvin frissítés főként a linkek minőségére fókuszált. Célja az volt, hogy a manipulált és alacsony minőségű linkeket visszaszorítsa, és a magas minőségű linkeket előrébb helyezze. Az ún. linkparkokat érintette a frissítés a leginkább: gyakorlatilag eltűntek a találati listákról, így azokba nem is érdemes többé linkeket elhelyezni.

2013: Hummingbird (Kolibri)

2013-ban a Google megerősítette a Kolibri algoritmus indulását. Ez hatalmas mértékben változtatta meg a Google értékelési rendszerét, ugyanis innentől a Google elkezdte feltérképezni a tartalom fogalmi összefüggéseit is. Ennek alapja a tudásháló (knowledge graf), és az ehhez kapcsolódó Google Tudáspanel. Célja az volt, hogy a keresők pontosabb és teljesebb válaszokat kapjanak kereséseikre.

2015: Mobilegeddon – előnyben a mobilbarát weboldalak

Ez az algoritmus 2015-ben jelent meg, és a mobilbarát webhelyeket részesítette jelentős előnyben. Célja az volt, hogy azokat a webhelyeket, amelyek nem mobilbarátok, hátrébb helyezze a keresési eredményekben.

Innentől a mobilbarát weboldalak prioritást élveznek a Google keresési algoritmusában. A mobil keresések növekedésével a Google célja, hogy az oldalak mobil eszközökön is jól működjenek.

2015: RankBrain

Szintén 2015-ben jelent meg, és a mesterséges intelligencia alapú keresési értelmezésre fókuszált. Célja az volt, hogy a Google hatékonyabban kezelje a keresési lekérdezéseket és keresési szándékokat. Főként az első 5-10 helyen álló weboldalak helyezéseit befolyásolja.

2015: Quality update (minőségi algoritmus)

Az ebben az évben tapasztalható erőteljes mozgások után, a Google hivatalosan is megerősítette, hogy ezek valójában minőségi algoritmusfrissítések. Ilyen minőségi frissítések azóta is rendszeresen előfordulnak. A minőségi algoritmus frissítések során a Google egyre inkább a tartalom minőségére és relevanciájára összpontosít.

2019: BERT algoritmus

A BERT algoritmus a nyelvi értelmezés és a keresési szándék jobb megértésére összpontosít.

2022: Page Experience (felhasználói élmény)

A Page Experience frissítések célja a felhasználói élmény biztosítása. Ezt a frissítést 2022-ben vezette be a Google. Fő értékelési szempontja a mobilbarát kivitel. Ebből a szempontból érdemes ellenőrizni weboldalad helyzetét a Google Search Console Core Web Vitals menüjében.

2022: Helpful content (hasznos tartalom)

A Google hangsúlyozza, hogy az értékelés alapja mindig is a hasznos tartalom volt. 2022-ben jelentette be a Google a helpful content  algoritmusának fő célja, hogy a felhasználóknak hasznos és releváns tartalmakat kínáljon. Ezért fontos, hogy weboldalad tartalma értékes, friss és releváns legyen a célközönség számára.

Core Update: alap algoritmus frissítés

A Google-nek évente kétszer háromszor fut le az ún. alap algoritmus frissítése (core update). Ezek általában nem a feltételek megváltozása miatt fontosak, hanem azért, mert ilyenkor a Google újraértékeli azokat az oldalakat is, amelyek akár már évek óta az indexben vannak. Ügynökségünk például tapasztalja, hogy bár rengeteget hasznos tartalmat töltünk fel egy oldalra, annak helyezései mégsem változnak számottevően. Az alap-algoritmus frissítés után azonban látszik, hogy a Google frissítette a tartalom besorolását, és jelentős előre lépések történnek. Ezért ne keseredj el, ha akár fél évig sem érvényesül az oldaladba fektetett munka: a core update-et követően a Google valószínűleg jutalmazni fogja a munkád.

Hogyan értesülhetsz az új frissítésekről?

A Google gyakran bejelenti nagyobb frissítéseit, de sok kisebb frissítés is történik észrevétlenül. Érdemes követni az SEO közösségeket és szakértőket, mint például John Mueller-t, hogy naprakész információkat kapj a frissítésekről.

  • A legfontosabb, hogy mindig minőségi és releváns tartalmat készíts!
  • Fejleszd a weboldal sebességét és megbízhatóságát
  • Figyelj oda a felhasználói élményre és az oldal navigációjára (menü, belső linkek)
  • Építs a minőségi hivatkozásokat (backlink)
  • Használjunk releváns kulcsszavakat, de ne vigyük túlzásba a szövegben való előfordulásukat (keyword stuffing)
  • Emellett figyelj arra, hogy a weboldalad mobilbarát legyen, gyorsan töltődjön be, és könnyen kezelhető legyen.

Mi indokolja az algoritmus frissítéseket?

A legfontosabb indokok az algoritmus frissítések mögött:

  • A technika lehetőségeinek bővülése:
    ahogy a számítógépek számítási kapacitása folyamatosan nő, egyre összetettebb módszereket tud a Google alkalmazni a legjobb, legrelevánsabb találatok kiválasztására
  • Az online piac folyamatos változása:
    évről-évre változik az online piac, és a Google igyekszik ezekhez a változásokhoz igazodni.
  • A felhasználói igények változása:
    az elmúlt 25 évben a felhasználók igényei is jelentősen megváltoztak. Ma már mobil telefonról éri el az emberek többsége az internetet, és így egész más szempontok szerint kell rangsorolni a honlapokat.
  • A weboldalak és a tartalmak minőségének javítása:
    a Google elkötelezett a minőségi tartalom biztosítása mellett, és algoritmusait folyamatosan ezek egyre jobb felismerésére „tanítja”.
  • A spam és a rosszindulatú tevékenységek visszaszorítása:
    mivel sokan próbálnak tisztességtelen módszerekkel jó helyezéseket szerezni a találati listán, a Google minden eszközzel küzd ezeknek a spam tevékenységeknek a kiszűrésére és a listáról való kitiltására.

Mit tegyünk, ha egy algoritmus frissítés után a Google visszasorolja az oldalunkat?

Ha hirtelen jelentős visszaesést tapasztalunk, érdemes alapjaitől átnézni a weboldalunkat. Ne végezzünk hirtelen jelentős átalakításokat, de ellenőrizzük a kulcsszavak sűrűségét, azok elosztását, a title tagokat és meta leírásokat, a belső linkeket, a menüszerkezetet, stb. Érdemes ilyenkor egy SEO szakértőhöz fordulni, aki az oldalon SEO auditot (weboldal elemzést) tud végezni, és tanácsot tud adni, hogy mit érdemes csinálni. Sokszor érdemes várni egy-két hónapot, mert a Google egy idő után visszaállít egyes nem bevált frissítéseket.

Ha honlapod visszesett a Google listán, vedd igénybe weboldal elemzési szolgáltatásunkat:

A weboldal elemzés során azt vizsgáljuk, mennyire felel meg egy honlap a látogatók, illetve a Google elvárásainak keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából.

Kérdésed van? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!