Szolgáltatásmarketing jellemzői és a HIPI-elv

Szolgáltatásmarketing jellemzői, HIPI-elv

Ismerd meg, hogyan segít a szolgáltatásmarketing a szolgáltatások népszerűségében, a szolgáltatást nyújtó cégek bevételének növelésében.

Tartalomjegyzék

A szolgáltatásmarketing jellemzői

szolgáltatásmarketingszolgáltatások értékesítésére és népszerűsítésére összpontosít.

szolgáltatások nem fizikai termékek. Ilyen szempontból sokkal nehezebb a fogyasztó szemében olyan státuszra szert tenni, mint a termékek esetén. A termékeket birtokolhatjuk. Egy iPhone mobil vagy Mercedes sportkocsi birtoklása esetén úgy érezhetjük: vagyunk valakik.

Chikán Attila közgazdász, Magyarország korábbi gazdasági minisztere így határozta meg magát a szolgáltatást:

„Az erőforrások felhasználása mások számára hasznos, nem termelő tevékenységre.”

A szolgáltatást nem birtokolhatom. Személyhez kötődik, emberek nyújtják. Nem egy egyszerű adás-vétel során kerül a birtokomba. Ezért míg a

Termékmarketing vagy szolgáltatás marketing: hasonlóságok és különbségek

Bár mindkét típusnak megvan a maga helye és fontossága egy vállalat marketing stratégiájában, vannak különbségek a termékmarketing és a szolgáltatás marketing között.

A termékek estén a fókuszpont a termék sajátosságain, előnyein és funkcióin van. A kommunikáció fő elemei:

  • A termék tulajdonságai.
  • Használatának előnyei
  • A termék minősége
  • Hogyan elégíti ki a vásárlók igényeit vagy oldja meg a problémáikat.

termékmarketing célja, hogy minél több terméket értékesítsenek. Ezzel szemben a szolgáltatásmarketing célja az ügyfelek elégedettségének elérése. A termékmarketinggel ellentétben a szolgáltatásmarketing inkább az ügyfél igényeinek kielégítésére összpontosít, nem a termékek értékesítésére.

szolgáltatások azonban általában nem vehetők kézbe, és előre nem tesztelhetőek. Ezért a szolgáltatásmarketing marketing üzenete másra fókuszál:

  • Az ígért értékre.
  • A szolgáltatás minőségére.
  • Az ügyfél élményére.
  • A megbízhatóságra.
  • Az ügyfélkapcsolatokra.
  • Személyre szabottságra.

A szolgáltatásmarketing kulcsfontosságú eleme a bizalom építése és a vásárlói lojalitás növelése.

A szolgáltatások két nagy csoportja

A szolgáltatásmarketing területén két nagy csoportot különböztethetünk meg:

  1. Fix áras szolgáltatások
    A fix áras szolgáltatások esetében a szolgáltató pontosan meg tudja előre határozni, hogy mennyiért kínálja az adott szolgáltatást. Ebbe a csoportba tartoznak a fodrászok, kozmetikusok, fogászok és éttermek.
  2. Árajánlatot igénylő szolgáltatások
    A szolgáltatást nyújtó vállalkozó nem tudja előre meghatározni a szolgáltatásokkal járó költségeket. Fel kell mérni a fogyasztók igényeit, és a helyi jellemzőket. Ide tartozik szinte minden építőpari munka, a keresőoptimalizálás vagy az esküvő szervezés.

Az árajánlatot igénylő szolgáltatások marketingstratégiájának összeállítása a legbonyolultabb. Ezekre a szolgáltatásokra nem lehet pontos árat mondani. Fontos kommunikálni a szolgáltatások jellegzetességeit. Ezt a kommunikációt nagyban segíti, ha figyelembe vesszük a magyarul IMRE-elvként is emlegetett HIPI-elvet.

A HIPI-elv

A HIPI-elv négy fontos jellemzőt határoz meg, amelyek a szolgáltatások minőségét írja és jellemzőit írja le. Ezek a következők:

  1. Heterogeneity: Ingadozás
  2. Intangibility: Megfoghatatlanság
  3. Perishability: Romlékonyság
  4. Inseparability: Elválaszthatatlanság

Ezeket az elveket ösztönösen is minden szolgáltató figyelembe veszi, amikor egy új szolgáltatást tervez vagy fejleszt.

Ingadozás (Heterogeneity)

Minden egyes alkalommal amikor egy adott szolgáltást nyújtanak, a szolgáltatás minősége változhat, ingadozó lehet. Ennek két fontos része van:

  1. A szolgáltatók által nyújtott teljesítmény még akkor is ingadozhat, ha ugyanazt a személyt kérik fel ugyanarra a feladatra. A fodrászunk lehet, hogy néha kevésbé sikerült frizurát alkot, mert rossz napja volt.
  2. A szubjektív megítélés miatt a szolgáltatások minőségének megítélése és az ügyfél elégedettsége jelentősen változhat. Ez főként a tisztán szellemi jellegű szolgáltatások, például tanácsadás és oktatás esetén lehet jelentős.

Megfoghatatlanság (Intangibility)

A szolgáltatás lényegében nem tárgyiasult. A szó szoros értelmében megfoghatatlanok, vagyis nem vehetem kézbe. Nem lehet megérinteni, látni, ízlelni vagy hallani még a vásárlás előtt. Igénybe kell venni, hogy valamiféle tapasztalatom legyen róla. Ezért az ügyfelek gyakran nehezen tudják értelmezni és összehasonlítani a különböző szolgáltatásokat.

Elválaszthatatlanság (Inseparability)

Az elválaszthatatlanság azt jelenti, hogy a szolgáltatás nyújtása és „felhasználása” között közvetlen kapcsolat van. A szolgáltató által nyújtott érték és az ügyfél által tapasztalt élmény egymástól elválaszthatatlanul összekapcsolódik.

Ebből következik, hogy a kommunikáció minőségétől nagyban függ a vásárlói elégedettség.

Romlékonyság (Perishability)

romlékonyság azt fejezi ki, hogy a szolgáltatást nem lehet raktározni vagy eladni másodkézből mint a kézzelfogható termékeket. Ha egy adott időpontban nincs igény egy adott szolgáltatásra, akkor a szolgáltató nem tud előre dolgozni. Ez jellemző az olyan szolgáltatásnyújtás esetén, amely valamely évszakhoz kötött. Például:

  • öntözőrendszer telepítő
  • klímaszerelő
  • fűtésszerelő
  • stb.

Ez ellen csak úgy lehet védekezni, ha a szolgáltatók egymást kiegészítő, többféle szolgáltatást nyújtanak. Pl. télen fűtés, nyáron klíma szerelés.

7P marketing mix elemei, a 4P és a 7P modell különbségei
A 7P marketing mix elemei

A marketing mix alkalmazása a szolgáltatás marketingben

A marketing mix alapmodellje a 4P eredetileg termékekre készült. A kiegészített 7P modell azonban jól használható a szolgáltatásmarketing területén is.

Míg a hagyományos marketing mix négy fő eleme a szolgáltatásmarketing esetében igényli a kiegészítő három további elemet:

  1. Termék (Product):
    Ebben a kontextusban a „termék” a nyújtott szolgáltatást jelenti. Fontos figyelembe venni, hogy a szolgáltatás mit nyújt az ügyfeleknek.
  2. Ár (Price):
    Ahogy korábban említettük, az árazás fontos jellemzője, hogy adott esetben előzetes felmérést igényelhet.
  3. Hely (Place):
    A szolgáltatás helye nem az értékesítési csatornára vonatkozik, hanem arra, hol történik a szolgáltatás elvégzése. Ez akár az ügyfél otthona is lehet.
  4. Promóció (Promotion):
    A szolgáltatások népszerűsítése érdekében alkalmazott kommunikációs technikák, mint például reklám, PR, keresőoptimalizálás, weboldal készítés, stb.
  5. Folyamatok (Processes):
    A szolgáltatásnyújtás folyamatának kialakítása. Ide tartozik a szolgáltatás lépéseinek kidolgozása, és az ügyféllel való kapcsolattartás meghatározása.
  6. Emberek (People):
    Mindenki, aki a szolgáltatás nyújtásban közvetlenül vagy közvetve részt vesz, beleértve az alkalmazottakat és az ügyfeleket.
  7. Fizikai bizonyítékok (Physical Evidence):
    Azok a konkrét tényezők, amelyek révén az ügyfelek megítélhetik a szolgáltatást még annak igénybevétele előtt. Ide tartozik a szolgáltatás helyszíne, az alkalmazottak maguk vagy a kommunikációs anyagok.

A 7P modell alkalmazásával a szolgáltatásmarketingben dolgozó szakemberek jobban megérthetik és kezelhetik az ügyfelek igényeit és elvárásait, javíthatják a szolgáltatás minőségét és növelhetik az ügyfél-elégedettséget.

Az online marketing szerepe a szolgáltatásmarketingben

Az online marketing egyre fontosabbá válik a szolgáltatást nyújtó cégek számára. Ez lehetővé teszi számukra, hogy elérjék az ügyfeleket ott, ahol vannak: online.

Az e-kereskedelem és más digitális platformok használata lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy hatékonyabban kommunikáljanak az ügyfelekkel és jobban megértsék igényeiket. Ezen felül az online marketing eszközei – mint például email marketing vagy keresőoptimalizálás – segíthetnek abban is, hogy új ügyfeleket vonzzanak be és nagyobb forgalmat érjenek el.

Néhány szolgáltató cég organikus Google megjelenésének javulása a keresőoptimalizálás hatására:

Egy egészségügyi szektorban működő partnerünk organikus Google látogatói számának növekedése
Egy egészségügyi szektorban működő szolgáltató partnerünk organikus Google látogatói számának növekedése
Egy egzotikus szálláshelyet kínáló partnerünk organikus Google látogatói számának növekedése
Egy egzotikus szálláshelyet kínáló partnerünk organikus Google látogatói számának növekedése
Egy affiliate programban kozmetikai termékeket és étrendkiegészítőket kínáló partnerünk organikus Google látogatói számának növekedése
Egy természetgyógyászattal foglalkozó partnerünk organikus Google látogatói számának növekedése
Egy takarítási szolgáltatást nyújtó ügyfelünk organikus Google helyezéseinek változása
Egy takarítási szolgáltatást nyújtó ügyfelünk organikus Google helyezéseinek változása
Egy takarítási szolgáltatást nyújtó ügyfelünk organikus Google helyezéseinek változása
Egy takarítási szolgáltatást nyújtó ügyfelünk organikus Google helyezéseinek változása

Szolgáltató céged online jelenlétét szeretnéd javítani? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!