Internetes keresőmotor: mik az internetes keresők? (Keresőmotorok)

Internetes keresőmotor: mik az internetes keresők? (Keresőmotorok)

Az internetes kereső motorok a modern online világ alappillérei. A keresőmotorokat azért hozták létre, hogy egyszerűsítsék az információhoz való hozzáférést.. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, mi is az internetes keresőmotor, hogyan működnek, és melyek a legnépszerűbb internetes keresők.

Tartalomjegyzék

A keresőmotor definíciója, jelentése

A keresőmotor egy olyan online alkalmazás, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy kereséseket végezzenek az interneten. A keresőmotorok weboldalakat indexelnek és rangsorolnak, hogy releváns találatokat jelenítsenek meg a keresőkifejezések alapján. Ezek a keresőmotorok, mint például a Google, segítenek megtalálni a keresett információt gyorsan és hatékonyan.

A keresőmotorok működése: indexelés

A keresőmotorok működése két fő lépésben írható le: indexelés és keresés.

Az indexelés során a keresőmotor (mint például a Google) „pókok” által bejárja az interneten található weboldalakat. A bejárás során egy keresőrobot összegyűjti a weboldalon lévő tartalmakat.

Az interntes kereső az összegyűjtött adatokat tárolja, és létrehoz azokból egy indexet, vagyis indexet épít. Az index határozza meg, hogy egy adott keresésre melyik weboldalak adják a legjobb választ. A keresés során tehát a keresőmotor az index alapján választja ki a legrelevánsabb találatokat a felhasználó által megadott keresési kritériumok alapján.

A rangsorolás egy bonyolult értékelő rendszer, vagyis algoritmus alapján történik. A legjépszerűbb keresőmotorok, mint pl. a Google többféle algoritmust is használnagy egyszerre. Az algoritmus frissítések után a kereső az oldalakat más sorrendben jelenítheti meg.

SERP: a keresőmotor találati oldala

A Google találati listán (SERP) ma már sokféle információ található
A Google találati listán (SERP) ma már sokféle információ található

A SERP (Search Engine Ranking Page) az az oldal, ahol a keresési találatok megjelennek. A legnépszerűbb keresőmotorok nem csak organikus találatokat, hanem hirdetéseket és sokféle más adatot is megjelenítenek. Ezek lehetnek:

  • hirdetések (Google Ads, Google Adwords)
  • helyek (térképadatok)
  • képek
  • keresőpiac (Google Merchant)

A felhasználók és a keresési szándék

Amikor a felhasználó beír egy kifejezést, az internetes kereső oldlaak igyekeznek figyelembe venni a keresési szándékot. Van több olyan kulcsszó is, ahol nem egyértelmű a szándék. A következő kulcsszavak például szolgáltatásra és termékre is vonatkozhatnak:

  • hőszigetelés
  • lapostető szigetelés
  • vízszigetelés

A webshop ellenőrzés jelentheti azt, hogy egy céges weboldalt egy szakember átvizsgál keresőoptimalizálás szempontjából. Ugyanakkor azt is jelentheti, hogy vásárlás előtt ellenőrizni akarod, hogy az adott webshop megbízható-e.

schema.org

A Schema.org egy közösségi szervezet, amely strukturált adatokkal foglalkozik a weben, és a Google, Microsoft, Yahoo és Yandex közös kezdeményezéséből jött létre. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a weboldalakon megjelölj bizonyos tartalmakat. Így a keresőmotorok könnyebben értelmezhetik és indexelhetik az oldalad tartalmát.

A schema.org egy közös kezdeményezés a Google-tól, Bingtől, Yahoo-tól és Yandex-től
A schema.org egy közös kezdeményezés a Google-tól, Bingtől, Yahoo-tól és Yandex-től

Például, egy recept oldal Schema.org sémákat használhat a recept összetevőinek, elkészítési idejének és kalóriatartalmának jelölésére. Ezek segítségével a keresőmotorok képesek lesznek ezeket az információkat kiemelten megjeleníteni a keresési eredmények között.

Schema.org használata előnyös lehet a SEO (keresőmotor-optimalizálás) szempontjából is, és javíthatja a kattintási arányokat.

Google keresőmotor: a Google kereső útja a csúcsra

A Google-t 1998-ban alapította Larry Page és Sergey Brin és azóta nőtte ki magát a legnépszerűbb keresőmotornak a világon. A Google keresőmotor olyan fejlett algoritmusokat alkalmaz, amelyek gyors és pontos találati listákat generálnak a felhasználói keresések alapján.

A Google optimalizálásának fontos eszköze a Google Search Console. Használata nélkül lehetetlen honlapod optimalizálása. Így minél előbb regsztráld a weboldalad, és tudd meg belőle, mi az oldaladról a Google véleménye.

Google Speciális Keresés

A Google speciális keresés lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy pontosabb eredményeket kapjanak a kereséseikre. A funkció segítségével szűrhető a találatok dátum, hely vagy tartalom alapján, valamint különböző műveletek és beállítások alkalmazhatók a keresések finomítására.

Rendelkezésre állnak olyan lehetőségek, mint:

  • Google keresés kép alapján
  • Szolgáltatások keresése térképen (éttermek, boltok, szállás, stb.)

Kattints ide, ha érdekelnek a keresőben használható Google trükkök.

A Google további hasznos funkciója a hangvezérlés, amely lehetővé teszi, hogy szóban adjuk meg keresési kifejezéseinket. A google hangalapú keresés beállítása egyszerű folyamat, amely jelentősen megkönnyítheti a keresést például vezetés vagy főzés közben. A funkció különösen hasznos lehet mozgáskorlátozott felhasználók számára, vagy olyan helyzetekben, amikor a billentyűzet használata kényelmetlen vagy lehetetlen.

Bing: A Microsoft keresőmotorja

A Bing keresőmotort a Microsoft fejlesztette ki, és 1996-ban indították el. Bár nem annyira népszerű, mint a Google, a Bing is számos egyedi szolgáltatást kínál, mint például a kép- és videókeresés.

A Bing a Microsoft internetes keresője.
A Bing a Microsoft internetes keresője.

Yahoo: Az egyik legkorábbi internetes keresőmotor

A Yahoo egy másik fontos szereplő az internetes kereső motorok piacán, melyet 1996-ban alapítottak. A Yahoo felhasználói számára is számos különböző típusú találatokat kínál, mint például hírek, képek és videók.

A Yahoo Magyarországon nem terjedt el.
A Yahoo Magyarországon nem terjedt el.

Baidu és Yandex: Regionális keresők

A Baidu a legnépszerűbb keresőmotor Kínában, míg a Yandex Oroszország legnépszerűbb internetes keresője. Ezek a keresőmotorok számos egyedi funkcióval rendelkeznek, amelyek a helyi felhasználók igényeire szabottak.

DuckDuckGo

A DuckDuckGo  a felhasználók magánéletének védelmére összpontosít.
A DuckDuckGo  a felhasználók magánéletének védelmére összpontosít.

A DuckDuckGo  a felhasználók magánéletének védelmére összpontosít. Legfőbb jellemzői:

  1. Nem tárol személyes információkat, nem követi a felhasználók tevékenységét az interneten.
  2. Mivel nem profilozza a felhasználóit, mindenki számára ugyanazokat a keresési eredményeket nyújtja
  3. Integrált eszközökkel így segít megóvni a keresők magánéletét, miközben böngésznek az interneten. Ezért sokan használják darkweb böngészésnél.

A DuckDuckGo kiváló választás, ha aggódsz online magánéleted védelme miatt, és szeretnéd elkerülni adataid követését az interneten.

Legnépszerűbb internetes keresők

Az internetes keresőmotorok piacán jelenleg a Google, Bing és Yahoo a legnépszerűbbek. Azonban a Baidu és Yandex is jelentős részesedéssel bír helyi szinten.

SEO (Search Engine Optimization) keresőmotor optimalizálás és az online marketing

Az online marketing stratégiák közül az egyik legnépszerűbb a keresőmotor optimalizálás, a SEO. A SEO (Search Engine Optimization) vagyis keresőoptimalizálás során egy weboldalt optimalizálnak a keresőmotorok számára. A cél az, hogy a weboldal minél előkelőbb helyen jelenjen meg a találatok között, így növelve a weboldal látogatottságát.

Ennek érdekében többféle beállítást is elvégeznek a weboldalon. Ezek közé tartozik:

  • kulcsszavak elhelyezése
  • felhasználói élmény biztosítása (gyors weboldal, mobilbarát weblap)
  • webhelytérkép beállítása
  • robots.txt beállítások elvégzése
  • visszahivatkozás (backlink) gyűjtés, linképítés
  • meta adat beállítás (title, meta leírás)

Egyre több weboldal akar jó helyezést elérni az internetes kereső oldalak listáin. A rohamosan szaporodó tartalom miatt egyre nehezebb rávenni az internetes keresőket, hogy indexeljék a weboldalad. Az indexelő algoritmusok ráadásul folyamatosan változnak, frissülnek. Ezért a jó helyezések eléréséhez általában jó SEO szakértő szükséges.

A kereső motorok jövője

A keresőmotorok folyamatosan fejlődnek. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás révén egyre pontosabb és személyre szabottabb találatokat képesek generálni, ami a jövőben is csak tovább fog bővülni.

2023-ban a Bing, majd 2024-ben a Google is megjelenít mesterséges intelligencia segítségével előállított tartalmakat. A Google esetében ez komoly vitákat váltott ki, mert teljesen értelmetlen válaszokat adott keresésekre.

Szeretnéd, ha a weboldalad minden internetes kereső számára elérhető legyen? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.