Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

Versenytárs elemzés, konkurencia elemzés

Versenytárs elemzés, konkurencia elemzés, konkurencia analízis Versenytárs elemzés, konkurencia elemzés, konkurencia analízis

Az alábbiakban azt tudhatod meg, hogy hogyan lehet hatékony versenytárs elemzést végezni a honlapod keresőoptimalizálásához. Ha másféle konkurencia analízist szeretnél, javaslom keress más weboldalt.

Az interneten az a konkurensed, aki megelőz téged egy adott értékesítési csatornán. Ha a Google keresőben szeretnél megjelenni, akkor az a konkurensed, aki egy kulcsszóra előbb áll a Te honlapodnál (Különböző kulcsszavakra különböző konkurenseid lehetnek!). Ha AdWords hirdetést indítasz, az a versenytársad, akinek a hirdetése előbb, vagy többször jelenik meg a Tiédnél. Ha az Árukeresőn vagy az Árgépen szeretnél megjelenni, akkor az a konkurens vállalkozás, aki ugyanazt a terméket – általában olcsóbban – kínálja.

Az AdWords vagy az Árukereső esetén egyszerűbb eldönteni, hogy miért van egy vállalkozás előrébb, mint a Tiéd: olcsóbb az ajánlata, vagy több pénzt kínált a megjelenésért.

A Google keresőben azonban a helyzet nem ennyire egyszerű. Ügyfeleim sokszor kérdezik tőlem:

„Miért került xxx.hu oldal az első helyre, mikor olyan béna weboldaluk van?”

Erre sajnos nem lehet egy mondatos választ adni, de a lényeget itt lejjebb találod.

A SEO konkurencia analízis megértéséhez előbb nézzük meg, hogy...

Miért hozza előrébb a Google a versenytárs vállalkozás honlapját mint a Tiéd?

A klasszikus marketingben a versenytárs elemzés legfőbb feladata, hogy meghatározza a konkurens vállalkozás erősségeit és gyengeségeit, és ennek alapján alakítsanak ki marketing stratégiát. Azért fontos, hogy ismerjék a konkurencia erősségeit és gyengeségeit, mert saját termékeik pozícionálásához ez elengedhetetlen feltétel (amiben a konkurens gyenge, és amiben a Te terméked erős, azt kell hirdetni).

Keresőmarketing esetén más a helyzet. A Google több mint 200 szempontot vesz figyelembe a honlapok értékelésénél. Ennyi erősséget és gyengeséget lehetetlen átlátni, és nincs értelme marketing stratégia kialakításának. Van mégis két fontos szempont, amiben értékelhetők a versenytársak erősségei és gyengeségei. Ezek a következők:

1. Milyen a honlap tartalma (konkurencia szöveg elemzés)

2. Milyen honlapokról és hogyan linkelik a weblapot.

Tehát az a konkurensed, aki téged megelőz a keresőben:

  1. a Google szerint értékesebb és több szöveget töltött fel a honlapjára mint Te
  2. Fontosabb honlapokról linkelik a weboldalát mint a Te honlapod.

Konkurencia elemzés mind a kettőre készülhet. Értelme a szövegelemzésnek van, (de a linkek analíziséről is olvashatsz lejjebb). Nézzük meg, hogyan történik ez a gyakorlatban:

1. Konkurencia szöveg elemzés

A Google nagyon bonyolult és kifinomult szövegelemző algoritmust használ annak eldöntésére, hogy hová rangsorolja a honlapod. Nem csak a szavak gyakoriságát vizsgálja, de azt is, hogy a „szinoníma” kifejezések hányszor és hol fordulnak elő a honlapodon. Ha például a reneszánsz festészetre szeretnél jó helyezést, elkerülhetetlen, hogy írj Leonardóról, Michelangeloról, Rafaellóról, stb. A Google szövegelemzési módszereiről ide kattintva olvashatsz bővebben.

De honnan tudhatnád meg, hogy milyen kulcsszavak tartoznak össze a Google szerint? Milyen szavakat kellene szerepeltetni a webolapodon, ha kerékpár, ha szivattyú, vagy ha duguláselhárítás szavakra szeretnél előre kerülni?

Sok cégvezető úgy gondolja, hogy a kulcsszavak „beszerzésére” legjobb a „versenytárs elemzés”. A konkurencia analízis ilyenkor azt jelenti, hogy megnézik a versenytársak weboldalát, webáruházát, és megpróbálnak ötleteket „szerezni” saját honlapjuk, webshopjuk fejlesztésére. A versenytárs weboldaláról próbálják „leszedni” a kulcsszavakat amikre ők is optimalizálni akarnak. Onnan „kölcsönöznek” témákat saját szakmai cikkeikhez.

Az ötlet nem rossz, de a gyakorlatban nem működik. Mikor egy szöveget olvasol, a fejedben szűrők vannak. A szavakból azt veszed észre, ami téged érdekel, amit eleve fontosnak tartasz, és elsiklasz olyan kifejezések felett, amiről úgy gondolod, hogy feleslegesek.

Saját tapasztalataim szerint a gyakorlatban megfelelő eszköz nélkül lehetetlen hatékony szövegelemzést végezni. Hogyan lehet ezt profin csinálni? Ezt a célt szolgálja egy speciális szoftver és a TF-IDF elemzés.

TF*IDF elemzés

A TF*IDF egy speciális szoftveres szövegelemzési módszer. Maga a kifejezés a term frequency – inverse document frequency (kifejezés gyakoriság – fordított dokumentum gyakoriság) kifejezésből ered.

A TF-IDF elemző szoftver a következőket teszi:

  1. Megvizsgálja, hogy egy adott kulcsszóra milyen weboldalak jönnek be a Google listájának első 10 helyén.
  2. Ezekről kimásolja az adott oldal (ezek sokszor a honlapok aloldalai) teljes szövegét, a menüpontokkal, címkefelhőkkel, elérhetőségi adatokkal, stb. együtt.
  3. Megvizsgálja, mind a 10 weblap szövegében, hogy melyik szó hányszor fordul elő.
  4. Összeveti az eredményt a saját weblapod szövegével.
  5. Javaslatot tesz arra, hogy milyen szavakat tegyél hozzá a honlapod tartalmához, és milyen kifejezéseket használj kevesebbszer.

Tehát a program elemzi a kulcsszavak fontosságát az alapján, hogy azok mennyire gyakran fordulnak elő az első 10 helyen lévő konkurensek weboldalain.

Mi a logika a TF-IDF elemzés mögött?

Azt sehonnan sem tudhatod, milyen szavakat tart egymáshoz tartozónak a Google. Abban azonban biztos lehetsz, hogy a Google lista élen lévők honlapjain ezek ott vannak. Persze fogsz olyan kifejezéseket találni, mint az „a”, „ez”, „akkor” stb. Ezek a szavak szinte mindegyik cikkben ott vannak nagyon sokszor. Ettől azonban nem fontosak, hiszen benne vannak minden más témájú cikkben és weboldal szövegben (például autós, kozmetikai, kutyás stb.) is. Ezzel ellentétben például a „link”, „hivatkozás”, „linképítés”, „algoritmus” kifejezések ritkán fordulnak elő egy-egy cikkben a weben általánosan (a többi témában), de szinte mindegyik keresőoptimalizálással foglalkozó honlapon ott vannak. Ezeknek tehát magas lesz a TF*IDF értéke, hiszen sok helyen szerepelnek a választott témában más tárgyú weblapokhoz képest. Ezek tehát az adott téma szempontjából fontos szavak.

A gyakorlatban ha megvan ezeknek a jelentésük alapján kapcsolódó kifejezéseknek a listája, akkor azokat „csak” bele kell írnod a saját oldalad szövegébe. A szoftver nem csak magukban álló szavakat, hanem két szóból álló kifejezéseket is vizsgál, vagyis szókombinációkat is elemez.

Konkurencia analízis eredmények

2017-ben jelent meg olyan speciális szoftver, ami magyar nyelvű TF-IDF elemzésre is alkalmas. Miután megvásároltam, saját honlapom mellett több partnerem oldalán is használni kezdtem. Főleg azokon, amelyek sokat keresett kulcsszavakra képtelenek voltak az első 10 közé kerülni még komoly linképítés ellenére is.

Az eredmények engem döbbentettek meg a legjobban.

Saját honlapom alig két hét alatt az első 20-ba került a honlap készítés és weboldal készítés kifejezésekre – ez korábban több év szívós munkájával sem sikerült.

Hasonló eredményeket sikerült elérni egy fogászat, egy házimozi stúdió és több iparág területén is.

Tanulság

A szoftver használatának az egyik legnagyobb tanulsága az volt, hogy sok cikk túl volt optimalizálva: egy-egy kifejezés túl sokszor szerepelt benne. Ezeket megritkítva, megfelelő szinonimákra cserélve, a szókincset felbővítve a honlapok 10-20 helyeket ugrottak azonnal előre, és utána sokkal jobban reagáltak a linképítésre.

Fontos, tehát, hogy használd azokat a kapcsolódó fontos kifejezéseket, amit a top 10 Google találat is használ. Ebben segít a TF*IDF.

A szövegelemzés azonban csak egy szempont. A helyezés szempontjából az is lényeges, hogy:

2. Milyen honlapokról és hogyan linkelik a weblapod.

A szöveg mellett fontos tényező, hogy a konkurensek oldalaira mennyi és milyen minőségű link mutat.

Elvben vannak olyan szoftverek, amivel viszonylag pontosan megtudhatod, hogy a konkurenseidet hány honlapról linkelik, és milyen kifejezésekkel. Ennek azonban a gyakorlatban nincs haszna. Ha egy kulcsszóra előre akarsz kerülni, neked is jó minőségű linkeket kell szerezned. Lehet, hogy többet, lehet hogy kevesebbet. Azt, hogy mennyit, akkor tudod meg már, mikor a honlapod az élen van.

Ha a weboldalad szövegét már optimalizáltuk az első pontban leírtak szerint, akkor egyszerűen prémium linképítésre van szükség, és azt sajnos addig kell folytatni, amíg a számodra fontos kulcsszavakkal az élre nem kerülsz. A prémium linképítésről ide kattintva olvashatsz részletesen.

Versenytárs elemzést általában már meglévő honlapok optimalizálásánál használjuk. Új honlapok indításánál inkább piackutatásra van szükség, erről ide kattintva olvashatsz részletesen.

A versenytárs elemzés előfeltétele a weboldal elemzés – hiszen a konkurenciát akkor érdemes kutatni, ha a saját honlapodról már készült diagnózis. A weboldal elemzésről az alábbi gombra kattintva olvashatsz részletesen...