Ismerd meg, mik a Google keresőoptimalizálás alapjai. Hogyan szerezz több látogatót a Google segítségével. SEO tippek, SEO alapok kezdőknek.
Tartalomjegyzék
Miért kell optimalizálni egy weboldalt?
A weboldal keresőoptimalizálás az online marketing fontos része. Hatékony az egyik leghatékonyabb vevőszerző eszköz, ezért a weboldal készítés mellett az online jelenlét legfontosabb eszköze. A Google találati lista élén lenni látogatókat, vevőket és bevételt hoz.
Mi a SEO és miért fontos? (A SEO jelentése)
A SEO jelentése: search engine optimization, magyarul keresőmotor optimalizálás. A keresőoptimalizálás a weboldalad fejlesztése úgy, hogy az jobb helyezést érjen el a keresési találatokban. Egy jól optimalizált weboldal több látogatót vonz, növelve ezzel a potenciális ügyfelek számát. A SEO nemcsak technikai beállításokat jelent. Sokkal fontosabb, hogy hasznos információt adj át a látogatónak. A tartalmi optimalizálás azaz SEO szövegírás és a felhasználói élmény javítása is fontos SEO szempontból.
Meg kell különböztessük a white hat SEO (fehér kalapos) , vagyis megengedett, és a black hat SEO (fekete kalapos), vagyis a tiltott keresőoptimalizálást. A Google bünteti a manipulált, csak helyezés céljából írt tartalmat. A Google nem szereti azokat az oldalakat, amelyek csupán a helyezésért és a találatok eléréséért van optimalizálva.
SEO alapok kezdőknek egyszerűen: mérd amit lehet!
Képtelenség előre jutni a Google keresőben, ha nem méred az eredményeket, nem gyűjtesz adatokat és nem elemzed azokat. Mit kell mérni, gyűjteni és elemezni?
- Milyen kulcsszavakat indexelt a Google az oldaladon?
- Hányadik helyen állsz pontosan egy-egy adott kifejezésre?
- Hányszor használtál egy kulcsszót egy weboldal szövegében?
- Mennyi a weboldaladon az oldalbetöltési sebesség? Ezt méri például a Google PageSpeed Insights.
Sorolhatnánk ezeket a szempontokat sokáig. A Google keresőoptimalizálás során néha csak több hét elteltével tudod meg, milyen hatása volt annak amit csináltál. Ha nincsenek rögzített számadatok, azt sem fogod tudni, pontosan hogyan is állsz.
Mi a különbség a keresőoptimalizálás alapok és a haladó SEO között?
A SEO alapjai azok a tevékenységek, amit az optimalizálás első szakaszában végzünk el. Ezek jelentik a keresőoptimalizálás alapjait. A haladó SEO csak akkor valósítható meg, ha az optimalizálási alapok rendben vannak.
Nagyon fontos, hogy az alapok nélkül, önmagukban egy-egy haladó SEO technikával nem lehet a Google első oldalára és első helyére kerülni.
A SEO alapja: keresőbarát weboldal készítés
Csak úgy lehet jó helyezést elérni a Google keresőben, ha ennek megfelelő alapja van. A keresőbarát weboldal legfontosabb szempontjai:
- jól kezelhető, könnyen navigálható honlap legyen,
- meg lehessen adni a meta adatokat (title, meta leírás),
- keresőbarát URL használata,
- a weboldalt futtató tárhely sebessége,
- mobilbarát weboldal,
- felhasználói élmény,
- stb.
Sok SEO cég nem vállal weboldal készítést vagy kezelést. A honlap készítő cégek pedig nem vállalnak optimalizálást. Ha két céggel szerződsz, egymásra fognak mutogatni, ha nem rangsorol a Google kereső.
Cégünk éppen ezért egyszerre vállalja weboldalak készítését és optimalizálását. Így sokkal nagyobb esélyed van, hogy jó helyre kerülsz a Google adatbázisába.
Hol állok a Google találati listáján? Helyezés ellenőrzés.
A legtöbb cégvezető egyszerűen rákeres a Google keresőjében a neki fontos kulcsszóra. Ha elől látja a weboldalát megnyugszik. Sajnos a Google organikus találati listája ma már mindenki számára más. Ha valaki más városból keres a neked fontos keresőszóra, lehet, hogy egész máshol látja a weboldalad. Ha nem nézte meg előtte az oldalad, lehet, hogy hátrébb jelenik meg neki.
„Szemfülesebb” cégvezetők már inkognitó módban ellenőrzik a Google helyezésüket. Ez valamivel megbízhatóbb eredményt hoz. Egy weboldalt azonban több száz kulcsszóra indexel a Google. Ilyen módon ezt rettentő nehéz lenne ellenőrizni. Ráadásul az sem mindegy, melyik URL, vagyis aloldal jön be az adott kulcsszóra.
A Google helyezés ellenőrzés legmegbízhatóbb eszköze a Google Search Console. Ez pontos mért adatokat mutat a weboldaladról másfél évre visszamenően.
A SEO alapok alapja a kulcsszó kutatás
A SEO alapjai közül az első és legfontosabb a kulcsszó kutatás. E nélkül nem lehet optimalizálni. A kulcsszókutatás során olyan szavakat és kifejezéseket kutatunk fel, amelyekre a potenciális látogatók ténylegesen keresnek. Ehhez az egyik legjobb és ingyenes eszköz a Google Kulcsszótervező. A kulcsszavak jelentik a SEO stratégia alapját.
Egy honlapot nem lehet egyetlen kifejezésre optimalizálni. A keresőrobot csak akkor értékeli a tartalmad, ha az egy adott terület minden fogalmát lefedi. Ezért szolgáltató cégek weboldala esetén áltlában 100-150 kereső kifejezésre optimalizálunk. Webáruházak esetén nem ritka, hogy több ezer kulcsszóra indexeli a Google.
Kulcsszavak felhasználása Google Ads hirdetésekre
A Google Ads hirdetések nem befolyásolják az organikus helyezésünket. A keresőoptimalizáláshoz használt kulcsszavak azonban felhasználhatók a hirdetések optimalizálására is. A Google találati listájában nem csak organikus találatok, hanem hirdetések is megjelennek. A keresőoptimalizálás segítségével lassan lehet lehet előre jutni a Google találati listáján. Egy jól beállított Google Ads hirdetés segítségével azonban gyorsan a Google első találati oldalán találhatod magad.
SEO audit: Mikor és hogyan kell elvégezni?
Ha már van működő weboldalad vagy webáruházad, és azt szeretnéd minél előrébb juttatni a találati listában, akkor az első lépés egy SEO elemzés lefuttatása.
A SEO audit során átvizsgáljuk a weboldal összes SEO szempontból releváns elemét. Az auditot rendszeresen, például évente érdemes elvégezni. Egy nagyobb algoritmus is hasznos lehet ha ellenőrizzük, weboldalunk megfelelő SEO szempontból vagy sem.
Mi a különbség az on-site SEO és az off-site SEO között?
Az on-page SEO vagy on-site SEO azok a módszerek, amivel egy weboldalon belül optimalizálunk. Ilyenek például:
- a kulcsszavak megfelelő használata,
- a tartalom minősége, vagy
- a meta leírás vagy a title tag beállítása.
Az off-page SEO a weboldaladon kívül eső tevékenységekre vonatkozik. Ennek legfontosabb eszköze a prémium linképítés. Téveszme, hogy a fizetős SEO, és főleg a fizetős linképítés Google büntetést von maga után. A Google a gyenge minőségű linkeket és tartalmat büntetni, nem azt, ha fizetsz érte!
Technikai SEO: kinek és miért fontos?
A technikai SEO oldalon belüli, tehát on-page SEO elemeket vizsgál. Ezek közé tartozik:
- a weboldal gyorsasága,
- a mobilbarát webhely kialakítás,
- robots.txt megfelelő beállításai,
- webhelytérkép (sitemap) a jobb Google indexelés érdekében,
- HTTPS használata, biztonságos kapcsolat (SSL),
- az indexelhetőség (bejárhatóság), azaz hogy a Google milyen hatékonysággal tudja bejárni és indexelni az oldal tartalmát.
Ezek nélkül a weboldal SEO szempontból hátrányba kerülhet. A technikai szempontokat általában a SEO alapok rendbetétele után végezzük el.
Tapasztalatunk az, hogy a sok oldalból álló portálok és webshopok esetén sokkal fontosabb a technikai SEO, mint szolgáltató cégek honlapja esetén.
Hogyan javíthatja a tartalmi SEO a weboldal rangsorolását?
A tartalmi SEO az a folyamat, amely során a weboldalon a tartalmat úgy alakítjuk ki, hogy az releváns legyen az adott kulcsszóra, és értékes legyen a felhasználó számára. , emellett pedig optimalizáljuk a kulcsszavak használatát. A kiváló minőségű, jól strukturált tartalom javítja az oldal relevanciáját és autoritását.
Google Search Console: pontos adatok a találati lista helyezésekről
A legtöbb cégvezető a Google Analytics segítségével követi weboldala látogatottságát. Az Analytics azonban nincs adat például arra, hogy milyen kulcsszavakkal érkeztek a látogatók a weboldaladra. Ehhez egy Google Search Console fiókot kell regisztrálnod.
A Search Console-ban rengeteg hasznos információt találsz SEO témában:
- milyen kulcssszavakkal érkeztek a látogatók a honlapodra,
- melyik kulcsszavakra jelent meg a keresőben a weboldalad a találati listán,
- melyik oldalt vagy oldalakat indexelte a Google egy-egy kulcsszóra,
- melyik oldalaidon vannak az indexelést gátló tényezők,
- milyen backlinkek (visszahivatkozások) vannak az oldaladra
- mennyire felhasználóbarát (UX) a weboldalad.
A Google algoritmus frissítések és a weboldal optimalizálás.
A Google folyamatosan frissíti algoritmusát a jobb felhasználói élmény érdekében. Ezek a frissítések egyik napról másikra befolyásolhatják a weboldalad helyezéseit. Ha csak megengedett módszereket (fehér kalapos SEO) használsz, akkor nem kell félned. Ha azonban manipulálni akarod a helyezésed (fekete kalapos SEO), ennek Google büntetés lehet a vége.
Minden évben van két-három különösen fontos frissítés. Ezek az ún. Core Update-ek, vagyis alap algoritmus frissítések. Azt tapasztaljuk, hogy két Core Update kezött a Google nem változtatja egy honlap helyezéseit akkor sem, ha sok tartalom kerül rá, és sok linket építünk. A SEO munka eredménye általában az alap algoritmus frissítés során mutatkozik meg. Ilyenkor rövid idő alatt akár 40-50%-ot is javulhat hirtelen a weboldalad látogatottsága.
A SEO szakértő szerepe a keresőoptimalizálásban
A SEO szakértő létfontosságú, ha szeretnénk, hogy weboldalunk hatékonyan szerepeljen a keresők találati listájában. A szakértő ismeri a legfrissebb algoritmus változásokat, optimalizálási technikákat és képes hatékony stratégiát kidolgozni.
Tartalmi SEO: szövegírás
Ha a SEO alapokat tárgyaljuk, nem szabad megfeledkezni a legfontosabb tényezőről: a SEO szövegírásról. A Google keresési oldalán egyre több cég akar megjelenni. Márpedig a Google nem fogja az oldalad előrébb hozni az oldalad, amíg a honlapodon lévő szöveg nem jobb a szemében, mint a konkurenseidé.
A Google algoritmusa folyamatosan fejlődik. Egyre jobban figyelembe veszi a természetes nyelvi elemeket. Mikre kell figyelni szövegírás során?
- Megfelelő a kulcsszó sűrűség.
Fontos, hogy a kulcsszó meghatározott gyakorisággal szerepeljen a szövegben. A kevesbb gyakran több. Napjainkban 1%-os kulcsszó sűrűség általában bőven elég. A kulcsszó halmozást a Google ma már bünteti! - Megfelelő fejléccímkék, címsorok használata.
Keresőoptimalizálás szempontjából kiemelten fontosak a H1, H2, H3 formázású címek. A weboldal fő címe mindenképpen H1 formázású legyen! A kulcsszó legyen benne egy H2 címben is. - Keresési szándék figyelembe vétele.
Ugyanarra a kulcsszóra különböző szándékkal kereshetnek. Pl. a „szövegíró munka” szóra kereshet egy cégvezető, aki szövegírót keres. De kereshet egy szövegíró is, aki munkahelyet keres.
Ha szeretnél nem csak SEO, de tartalommarketing szempontjából is kiemelkedő szöveget a weboldaladra, fordulj hozzánk bizalommal. A Kanga Design több évtizedes tapasztalattal rendelkezik szövegírás terén.
Off-page SEO: linkek létrehozása, linképítés
A Google szemében azoknak az oldalaknak van tekintélye, ha más weboldalakról linkek mutatnak rá. Szinte lehetetlen a Google első helyére kerülni, ha a weboldal nem kap linkeket más oldalakról. Ezért a weboldalon belül végzett tartalmi keresőoptimalizálás mellett fontos az ún. off-site SEO, vagy off-page keresőoptimalizálás. Ebbe minden bele tartozik, amit az oldaladon kívül végzel, de legfontosabb a linkek létrehozása.
Linkek maguktól nagyon nehezen keletkeznek, általában mesterségesen kell létrehozni őket. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy milyen oldalakról és hogyan kapsz linkeket. Fontos a linkelő oldal domain tekintélye (Domain Authority). Ezt a moz.com ellenőrző programjával ellenőrizzük.
A linképítés havi ciklusokban folyik, ez a havidíjas keresőoptimalizálás fontos része. Minden hónapban meg kell adni a linképítő cégnek, hogy
- Milyen kulcsszavakra írjanak optimalizált szöveget
- A honlapod melyik aloldalát linkeljék be a szövegekből
- Milyen tekintélyű oldalra kérjük kihelyezni az elkészült PR cikkeket.
A jó minőségű linkeket a Google is nagyra tartja. Ennek segítségével a weboldal a Google listán hónapról-hónapra egyre több kulcsszóval kerül előrébb kerül.