A keresőoptimalizálás alapja, minden SEO munka kezdete a kulcsszó kutatás. A kulcsszókutatás célja, hogy megtaláld azokat a kulcsszavakat, amivel a potenciális ügyfeleid keresik a termékeid vagy szolgáltatásaid. Írásunkból megismerheted a Google Ads Kulcsszótervező használatának rejtelmeit.
Tartalomjegyzék
Mik azok a kulcsszavak (keyword)?
A kulcsszavak azok az egy vagy több szóból álló kifejezések, amiket az internetes keresőkbe írnak be az emberek. A kulcsszavak fontos jellemzője a havi keresési mennyiség. A szakemberek ezt figyelembe állítanak össze olyan kulcsszólistát, amire hirdetni vagy optimalizálni akarnak.
Mik a Google Ads kulcsszavak?
Azok a kifejezések, amelyeket a Google Adwords használata során adnak meg.
Google kulcsszótervező: eredetileg hirdetési kampányok optimalizálásához
Az AdWords Kulcsszótervező eredetileg fizetett hirdetések tervezéséhez készült. A hirdetések azonban ugyanott és ugyanazokra a kulcsszavakra jelennek meg, mint az organikus keresések: a Google találati listán. Így a Kulcsszótervező segítségével nem csak hirdetési kampány tudsz tervezni, de SEO szempontjából is rendkívül fontos.
A Google Kulcsszó Tervező segítségével pontosan megtudhatod, hogy egy-egy kulcsszóra Magyarországon (vagy a világ bármelyik országában) pontosan hányan kerestek rá az elmúlt 12 hónapban. Fontos, hogy a Google Tervező a kapcsolódó kulcsszavakat is megjeleníti. Így ötleteket kapsz arra, hogy melyik kulcsszavakat használd a Google Ads hirdetések beállításainál!
Lényeges, hogy a Kulcsszótervező csak akkor ad pontos számadatokat, ha fut Ads hirdetésed!
Az AdWords kulcsszótervező funkciói
Az AdWords kulcsszótervezőben három módon kutathatsz kulcsszavak után:
- Kérhetsz közvetlenül a Google-től kulcsszóötleteket (Új kulcsszavak keresése)
- Ellenőrizheted a saját ötleteid népszerűségét
- Lekérheted a Google által egy-egy honlaphoz társított kulcsszavak listáját!
Nézzük ezeket sorban!
1. Kulcsszóötletek lekérése
Itt érdemes kezdened a keresést. Annyi a feladatod, hogy adj meg egy kulcsszót vagy kifejezést, amely szerinted leginkább leírja a terméked vagy szolgáltatásod. Ezt követően az „Találatok lekérése” gombra kattintva a Google kulcsszótervező a beállításaidnak megfelelően megadja a Google által ehhez kapcsolt kulcsszavakat, amelyek hasznosak lesznek számodra a keresőoptimalizálás során.
FONTOS:
Nagyon lényeges, hogy a kulcsszó ötletek megjelenítése előtt válaszd ki a Magyar nyelvet és Magyarországot mint területet! (Ha Magyarországra akarsz optimalizálni.) Ez az összes Google kulcsszótervező lehetőségre igaz!
A kulcsszavak melletti oszlopokban láthatod a havi pontos keresések számát az elmúlt 12 hónap átlagát véve.
2. Ellenőrizheted a saját kulcsszó ötleteid helyességét
Előfordul, hogy vannak konkrét kulcsszavak, amelyekről ellenőrizni szeretnéd, hogy azokra hány keresés van. Például a webáruházadban már összeírtad a termékkategóriák neveit, és ezeket szeretnéd ellenőrizni. Ezt is megteheted, de sajnos egyszerre csak legfeljebb 10 kulcsszóra. A Google ilyenkor is ad javaslatokat.
3. Kulcsszó ötletek konkurens honlapokról
Lehetőséged van „ötleteket” szerezni a konkurenseid weboldalairól is. Ehhez nem kell más, mint hogy ne kulcsszót adj meg, hanem a versenytárs weboldalának domain nevét.
A kulcsszóötletek letöltése SEO és keresési kampányok használatához
A kapott kulcsszavakat ki tudod menteni a „Kulcsszóötletek letöltése” gombra kattintva. CSV fájlt kapsz eredményként. A CSV fájlt Libre Office programmal tudod a legkönnyebben megnyitni és lementeni Excel táblázatként.
Az Excel táblázatban aztán válogathatsz a kulcsszavak között, törölheted a feleslegeseket, bármikor hozzáírhatsz újakat.
Miért fontos a Google Ads kulcsszótervező használata?
A kulcsszavak hihetetlen mértékben befolyásolják a keresőoptimalizálás hatékonyságát, tehát sikerét. Ne csak általános kulcsszavakat keress. Exportálj ki minden olyan kifejezést, amivel a Te termékeidet vagy szolgáltatásaidat ténylegesen keresik az internetezők. Nem ritka, hogy egy-egy területen 500-600 vagy még több ilyen kifejezést is találsz. Ezek nagyon fontosak lehetnek később blog írás szempontjából is.
Tippek a Google kulcsszótervező használatához
Előfordulhat, hogy többször kell próbálkoznod, mire összegyűlnek a legjobb kulcsszó ötletek. Válassz olyan kifejezéseket kiindulásként, amik jól leírják a forgalmazott termékeid, szolgáltatásaid körét.
Ha túl általánosnak érzed a kapott kulcsszavakat, add meg az általad forgalmazott termékek kategóriáját, így olyan kulcsszó ötleteket fogsz kapni, amelyek szorosabban kapcsolódnak az adott témakörhöz.
Hasznos lehet még esetleg kizáró kulcsszavakat megadni, ha nem szeretnél bizonyos kulcsszavakat látni az eredmények között (pl. ingyen, használt, stb.)
A Google kulcsszótervező lehetőséget ad arra, hogy a havi keresési adatokat is letöltsd. Ha a letöltésnél bepipálod a „Statisztikai adatok szegmentálása hónapok szerint” lehetőséget, akkor nem csak az elmúlt 12 hónap átlagát kapod meg, hanem azt is, hogy egy-egy hónapban hogyan alakult a keresések száma. Ebből tudsz következtetni arra, hogy egy-egy kifejezésre mikor várható forgalom növekedés vagy csökkenés. Ez hasznos lehet szezonális termékek forgalmazása esetén.
Hogyan használd a Google kulcsszótervező által talált kulcsszavakat hirdetés céljára?
A Google kulcsszótervező eszközének használata elengedhetetlen, ha hatékonyan szeretnéd megcélozni a potenciális ügyfeleket a hirdetéseiddel. Ha szeretnél Google Ads kampányt indítani, a következő módszert érdemes követni.
Először is, szükséged lesz egy Google Ads fiókra. Ehhez egy ingyenes regisztráció kell csak. Ha megvan a fiók, a Google Kulcsszó Kereső segítségével, különböző szűrők és kategóriák segítségével felfedezheted a releváns kulcsszavakat a kampányodhoz. A kulcsszókutatás során fontos, hogy olyan kifejezéseket válassz, amelyek gyakran kerülnek felhasználásra a keresések során, és amelyekre az emberek az idő múlásával változó mértékben keresnek rá.
A kulcsszólista összeállításánál vedd figyelembe, hogy mennyibe kerül majd egy-egy kattintás vagy megjelenítés a választott kulcsszónál. A Google Ads kampányod keretében kampányokat és költségkeretet állíthatsz be, amelyek alapján a hirdetésed a megfelelő ügyfeleknél jelenik meg. Az általános egyezés és a releváns kulcsszavakat tartalmazó listában található kulcsszavak a költés alapján határozzák meg, hogy mennyi konverziót vagy megjelenítést érhetnek el.
A Google kulcsszótervezővel további információkat szerezhetsz a keresési mennyiség és előrejelzések megtekintése révén, ami segít abban, hogy a lehető legjobban kihasználd a rendelkezésre álló erőforrásokat. Emlékezz arra, hogy a Google Ads fiókodban a kulcsszavakat is felajánlja a rendszer, amelyek segíthetnek abban, hogy még pontosabban célozd meg a potenciális vásárlóidat.
Miért fontos a kulcsszó kutatás?
A kulcsszó kutatás azért fontos, mert e nélkül nem lehet pontosan tudni, milyen kifejezéseket hasznának az internetezők. A honlaptulajdonosok általában két komoly hibát követnek el a kulcsszavak kiválasztásánál (akár SEO, akár AdWords hirdetés esetén):
1. Csak a leginkább keresett kulcsszavakra fókuszálnak
Gyakran előfordul, hogy egyetlen kulcsszót választanak ki, és csak azt figyelik, hogy ezzel a kulcsszóval milyen helyezést értek el. A napelem szerelők a napelem, az ablakosok a műanyag ablak, a szellőzés szerelők a szellőzés kulcsszóval akarnak az első helyre kerülni. A kevésbé keresett úgynevezett „long tail kulcsszavakat” nem tartják fontosnak, és ezzel az internetezők nagy részét elveszítik.
A „long tail” kulcsszavak az összetett, több szóból álló, kevésbé keresett kulcsszavak. Bár a legnépszerűbb kulcsszavakra több száz látogató is érkezhet havonta a weboldalra, ezekre azonban nagyon erős a verseny, nehéz eredményt elérni, ráadásul a tapasztalat szerint sokkal rosszabb a konverziós arányuk (vagyis kevesebb megrendelés, telefonhívás lesz belőlük). Ha a honlapod 100 „long tail” kulcsszóval a Google találati lista első helyén áll, akkor bár egyenként csak 1-2 látogató érkezik, összeségében több látogatót hozhatnak, mint a legnépszerűbb kifejezések. Ráadásul ezekre a konkurencia is sokkal gyengébb tehát könnyebb az első helyre kerülni velük. Emellett az ezekre kereső vásárlók általában jobban konvertálnak, tehát nagyobb arányban lesznek megrendelők.
2. Szakmai kifejezések használata
A másik komoly hiba, amit a cégvezetők elkövetnek, az a szakmai kifejezések használata. Sok olyan szakmai kifejezés van, amit a cégen belül használnak, de az internetezők számára ezek gyakorlatilag ismeretlenek (kompakt fénycső, egyfalas pamut kelme, hangsugárzó, microlearning, entalpia hőcserélő, stb.). Ezek helyett meg kell találni a „népszerű”, „köznyelvi”, gyakran alkalmazott szavakat, kifejezéseket és azokat alkalmazni a honlapon.
Hogyan végezhető el a kulcsszavak keresése?
A kulcsszó keresés egyik lefontosabb eszköze a kulcsszótervező, amely a Google Ads szolgáltatása.
Google Ads (AdWords) kulcsszó tervező elérése
Fizetős vagy ingyenes a Google kulcsszótervező?
A kulcsszótervező ugyan ingyenes, de csak akkor ad pontos eredményt, ha fut Google Ads hirdetési kampányod. Ha nem, akkor csak közelítő (tól-ig) számokat ad, amelyek tervezésre nem alkalmasak.
Új kulcsszavak keresése
Kulcsszavak gyűjtése hirdetésből
Ha egy honlapot hirdettek már AdWords hirdetéssel, akkor a kulcsszavak fontos forrásai lehetnek az úgynevezett „keresési kifejezések”. Mik ezek, és hogyan érhetők el?
Google Ads keresési kifejezések
Amikor egy hirdetést adsz fel a Google Ads rendszerében, akkor ki kell választanod azokat a kulcsszavakat, mire a hirdetésed megjelenik. De akár pontos egyezéssel, akár általános, akár kifejezés egyezésre állítottad be a kulcsszavaid, a Google megjeleníti azokat más, az általa érdekesnek tartott kifejezésekre is. Ezeket találod a „keresési kifejezések” menüpontban.
A keresési kifejezések lementhetők egy táblázatba a hozzájuk kapcsolódó legfontosabb adatokkal együtt (hányszor kerestek rá egy adott időszakban, hányszor kattintottak, milyen átlagpozíciót értek el, stb.)
Ezzel a módszerrel értékes long tail kulcsszavakat lehet begyűjteni.