Mi a Google index? A Google indexelés ellenőrzése

Mi a Google index? A Google indexelés ellenőrzése

Szeretnél megjelenni a Google találati listán? Ismerd meg, mi a keresőoptimalizálás legfontosabb fogalma a Google indexelés. A Google index határozza meg, hogy egy-egy meghatározott kulcsszóra vagy kifejezésre milyen honlapokat és milyen sorrendben jelenít meg a Google keresőmotor. Ismerd meg:

  • hogyan működik az indexelési folyamat,
  • hogyan segíthető a honlapod indexelése és
  • hogyan gyorsítható a Google kereső találatai között való megjelenés.

Tartalomjegyzék

Hogyan jön létre a Google index? A Google indexelés folyamata.

A Google indexelés jelentése: az a folyamat, amelynek során egy-egy weboldal bekerül a Google adatbázisába, hogy megjelenhessen a Google keresőjében.

Hogyan kerülnek a weboldalak a Google indexbe?

Az internet egymással összekapcsolt (linkelt) weboldalak hálózata. Vannak tehát a weboldalak, és vannak linkek (összeköttetések).

A Google kis robotprogramokkal (Googlebot – keresőrobot) igyekszik feltérképezni és kiolvasni a weboldalak tartalmát. A Google robotjai követik a weboldalon lévő linkeket, és a linkelt weboldalakat is beolvassák. Onnan is követik a linkeket, és beolvassák a linkelt weboldalakat. Így megy ez folyamatosan.

A keresőrobotok közlekedhetnek egy honlapon (domain) belül, de külső linken is átjuthatnak más weboldalra is. Vagyis:

  1. a Googlebot a linkeken közlekedve feltérképezik  az egy domainen belül egymásra hivatkozó oldalakat,
  2. a linkeken másik domainre jutva azok tartalmát is beolvassák.

A „pók” által beolvasott tartalmat a Google szervereken tárolja és elemzi. Az elemzés során megállapítja a tartalom témáját és azt kulcsszavakhoz kapcsolja. Ezután a tartalmakat fontossági sorrendbe rendezi. Az indexelés az a folyamat, aminek a során a Google sorrendbe rendezi az oldalakat.

A Google találati listáján nem az „eredeti” weboldalak adatai jelennek meg, hanem az indexbe másolt tartalom.

A Google indexelés ellenőrzése: a Google Search Console használata

A Google Search Console-t érdemes használni  annak ellenőrzésére, hogy a Google indexébe bekerült-e egy weboldal vagy sem.

Ehhez az Oldalak menüponton belül találsz sok hasznos információt.

Indexelési hibák ellenőrzése a Google Search Soncole-ban.
Indexelési hibák ellenőrzése a Google Search Soncole-ban.

A Miért nincsenek indexelve egyes oldalak? részben láthatod az okokat, hogy miért akadt meg az indexelés folyamata.

Indexelt oldalak ellenőrzése Search Console nélkül

Több módszer létezik az indexelés ellenőrzésére a Search Console nélkül is:

  • Google keresési operátorok használata
    site:domainnev.hu kilistázza az összes indexelt oldalt. Képek keresésére a site:domainnev.hu filetype:jpg alkalmas. Itt alkalmazz különböző kiterjesztéseket: png, jpeg, webp, stb.
  • Tárolt tartalom lekérése
    Google találati listában a három pont menüre kattintva megmutatja mikor és mit indexelt utoljára a Google. Ez lekérhető a cache:domainnev.hu/oldal keresési operátorral is.
  • Nem létező indexelt aloldalak keresése
    A site:domainnev.hu „404” vagy site:domainnev.hu „not found” keresési operátor megjutatja tört linkeket.
  • Ahrefs és SEMrush használata
    Már az ingyenes változatban is találhatók indexelés ellenőrzők.
  • Weboldal sebesség ellenőrzése
    A PageSpeed Insights ingyenesen használható erre a célra. Az oldalad gyorsításához is ad tanácsokat.

Mit tegyél, ha nem indexeli a Google az oldalad?

Az első dolog amit le kell ellenőrizni az a robots.txt fáj. Ez a weboldal gyökérkönyvtárában van, és utasítások vannak benne a keresőmotorok részére. A robots.txt fájlban kiadhatók olyan utasítások, amik letiltják egyes könyvtárak vagy akár az egész oldal indexelését. A letiltott oldalak nem jelennek meg a Google indexében. A robots.txt fájl ellenőrzésére a Search Console súgó alatt találsz ellenőrző programot.

Letiltható az indexelés az ún. noindex vagy nofollow attribútum beállításával. A WordPress weboldalak alapbeállításaiban egyetlen mező kipipálásával az egész oldal letiltható a Google indexelési folyamatból. Ha a fejlesztő ezt a honlap indulása után így hagyja, a weboldalt kitiltja a Google indexből.

Oldal kitiltása a Google indexelési folyamatból a WordPress beállításaiban.
Oldal kitiltása a Google indexelési folyamatból a WordPress beállításaiban.

A Google indexelés lehetséges problémái

Számos oka lehet annak a weboldalak esetén, hogy miért nem jelennek meg a találati listában.

1. A Google nem indexeli az oldalt

Amíg a Google nem olvassa be egy honlap tartalmát, és nem helyezi azt el az indexben, addig semmiképpen nem fog megjelenni a keresési eredményekben.

Sok webáruházon található több ezer termék, de lehet, hogy a Google ezekből csak alig százat (vagy még annyit sem) indexel be. Ennek lehet oka, lehet, hogy:

Egyes termékkategóriák vagy termékek nem kapnak (elegendő) linket más oldalakról.

Termékoldalakon ismétlődő tartalom van. A Google sokszor nem indexel ugyanolyan témát (kulcsszót) leíró hasonló tartalmat.

2. Nem megfelelő aloldalt indexel a Google

Ebben az esetben rossz (kevésbé megfelelő) aloldal jelenik meg a Google keresőben. Gyakran előfordul, hogy webáruházakban blogot is indítanak. A Google gyakran a blog cikkeket hozza a keresőben, nem a termékkategória oldalakat. A blog oldalakról azonban nem, vagy csak nagyon ritkán lesz vásárlás.

Ilyen hiba az is, ha termék jön be kategória kulcsszóra keresve. Pl. arra keresve, hogy „pamut fonal”, nem a pamut fonal kategória, hanem csak egy termék jön be. Ilyenkor a látogatók nagy része nem találja a „teljes kínálatot”, és vásárlás nélkül távozik.

3. Nem frissíti a Google az indexet

Ha egy évekkel ezelőtt indexelt egy aloldalt a Google, előfordul, hogy a tartalom frissítését (pl. a szöveg bővítését, aktualizálását, átírását) nem „veszi észre”, és nem cseréli az indexben. Ilyenkor az oldal nem kerül a neki megfelelő helyre a keresőben.

Hogyan segítheted a Google indexelést SEO módszerekkel?

1. Átlátható honlapszerkezet (menürendszer)

Nagyon lényeges, hogy a honlapon belül a keresési kifejezéseknek (kulcsszavak) megfelelő aloldalak kerüljenek kialakításra, és ezeket menüpontokhoz rendeljük!

Ha ez nincs meg, az indexelés biztos, hogy hibás lesz!

2. Webhelytérkép beküldése

A webhelytérkép (site map) regisztrálása a a Google Search Console-ban segít a Google indexelés felgyorsításában. Ennek főként olyan honlapokon van nagy jelentősége, ahol napi szinten kerülnek fel új tartalmak a weboldalra (hírportálok, blogok, rendszeresen frissülő tartalmú webshopok).

3. Belső linkek

Segítheti egy oldal jobb indexelését, ha a honlap (domain) más aloldalairól linkek mutatnak az oldalra.

4. Külső linkek

Nagy mértékben segíti az egyes aloldalak indexelését, ha más honlapokról linkeket kapnak. A külső link főként akkor hatásos, ha a linkelő oldal is azonos témájú, mint a linkelt oldal. A SEO munka fontos része a linképítés. A linképítés nem csak az indexelést, de az indexben való előre jutást is biztosítja!

Mitől függnek a prémium linképítés árak, milyen típusú linkeket vásárolhatsz? Miért változnak olyan széles skálán az árak? Az alábbiakban megtudhatod ezekről a legfontosabb információkat.

5. Közvetlen beküldés a Google Search Console-ba (indexelési kérelem benyújtása, indexelés kérése)

Gyakorlatilag azonnal indexeltethetjük egy új vagy frissült aloldal tartalmát, ha a Google Search Console-ban beküldjük indexelésre. Ehhez az URL-t másoljuk be a Search Console tetején lévő mezőbe.

Google Search Console: URL beküldése az indexelés ellenőrzéséhez.
Google Search Console: URL beküldése az indexelés ellenőrzéséhez.

Ezután kérjük az oldal indexelését. Ez gyakorlatilag azonnal frissíti az adott oldal indexelt tartalmát.

Indexelés kérése a Google Search Console-ban.
Indexelés kérése a Google Search Console-ban.

6. Weboldal sebesség ellenőrzése a Google Search Console felületén

Ha egy weboldal lassú, akkor a Google lassabban indexeli és hátrébb sorolja a Google találati listán. A Pagespeed Insights vagy a Google Search Console segítségével ellenőrizheted a weboldalad sebességét. A Search Console Oldallal kapcsolatos élmény menüpontjában mutatja a Google, ha az oldal lassú.

Mit tegyél, hogy a Google indexelje a weboldaladon lévő képeket?

Sok webáruházba érkeznek vevők úgy, hogy valaki a Google képek között keresve találta meg azt. A képekre nem küldhetők be indexelési kérelmek. Vannak azonban olyan módszerek, amivel elérhető, hogy a webshopod fotói megjelenjenek a Google találati listán. Ehhez a következő módszereket alkalmazd:

  1. Figyelj a képek alt szövegére
    A HTML kódban az „alt” szöveg az „alternative text” szöveg rövidítése. A Google képkereső számára ez adja a legfontosabb információt a képedről. Használj releváns, vagyis kulcsszót tartalmazó ALT képfeliratot!
  2. Csökkentsd a képfájl méretét
    Ez a weboldal sebesség és a mobilbarát weboldal szempontjából is fontos.
  3. Hozz létre kép webhelytérképet
    A WordPress Rank Math vagy Yoast SEO képesek kép oldaltérképet létrehozni.
  4. Engedélyezd a képek indexelését!
    Nagyon fontos, hogy a robots.txt fájlban engedélyezd azoknak a mappáknak az indexelését, ahol a fotók találhatók. Ha a képek pl. az „images” nevű mappában vannak, akkor a robots.txt fájlban az „Allow: /images/” szerepeljen. A „Disallow: /images/” tiltja a képek indexelését.

Weboldal elemzés a weboldalad indexelés állapotának ellenőrzésére

Ha már meglévő weboldalad van, és szeretnéd megtudni, hogy a Google megfelelően indexelte-e, akkor egy weboldal elemzés jelent megoldást számodra. A keresőoptimalizálás ellenőrzés során

  1. kulcsszókutatást végzünk
  2. ellenőrizzük a menüszerkezetet
  3. megvizsgáljuk a külső és belső linkeket
  4. átnézzük az indexelést befolyásoló tényezőket (title, meta leírások, címsorok, sitemap.xml, strukturált adatok, stb.)

 A Google nem indexeli az oldalad? Megoldjuk! Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.