A Google Search Console (GSC) használata lehetővé teszi számodra, hogy nyomon kövesd a webhelyed teljesítményét a Google keresési eredményeiben. Ez az eszközzel megtudhatod, hogy a Google hogyan látja weboldalad, milyen kulcsszavakat használnak a látogatóid, és milyen problémákat tapasztalhatnak a látogatók a webhelyeden. Ebben az írásban megvizsgáljuk, hogyan használhatod a Google Search Console-t, és hogyan lehetsz még hatékonyabb a webhelyünk optimalizálásában.
Tartalomjegyzék
Miért fontos a Google Search Console használata?
A Google Search Console a Google ingyenes szolgáltatása. Segítségével figyelemmel kísérheted, weboldalad helyezéseinek alakulását Google Kereső találatai közt. Megmutatja, hogyan látja a kereső a weboldaladat, és a segítségével javíthatsz is az organikus teljesítményeden. Használatához csak egy Google fiókra van szükség.
A Google Analytics nem ad információt arról, hogy milyen kulcsszavakra kattintva jutottak a látogatók az oldaladra. Ez pedig a keresőoptimalizálás szempontjából rendkívül fontos. A GSC megmutatja nem csak a kattintások, hanem a lekérdezések mennyiségét is, vagyis hogy hányszor jelent meg az oldalad a Google találati listában.
Google Search Console fiók létrehozása
Ha még nem regisztráltunk a Google Search Console-ba, akkor először is regisztrálnunk kell. Ehhez szükségünk lesz egy Google-fiókra. Amint rendelkezünk a Google-fiókkal, lépjünk a Google Search Console főoldalára és kövessük az utasításokat a webhelyünk hozzáadásához. Az eszköz kérni fogja a webhely megerősítését, amelynek érdekében a Google által biztosított módszereket használhatjuk.
Weboldal, webhely hozzáadása
A GSC fiókodban több tulajdon is létrehozható. A tulajdon lehet egy domain vagy egy meghatározott URL. Nagyon fontos, hogy a tulajdon létrehozásánál azt az URL-t ad meg, ami alatt a honlap ténylegesen fut. Nem mindegy, hogy a
- http://tehonlapod.hu/ vagy a
- http://www.tehonlapod.hu/ vagy a
- https://tehonlapod.hu/ vagy a
- https://www.tehonlapod.hu/
cím van regisztrálva. A fenti formátumokat a GSC teljesen külön oldalakként kezeli.
A domain tulajdon alatt minden URL variáns megjelenik.
Felhasználók hozzáadása (felhasználói jogosultságok)
Weboldal tulajdonosként fontos lehet, hogy egy SEO szakértő is hozzáférhessen oldalad adataihoz. Ilyenkor felhasználói jogosultságokat kell biztosítanod a számára. Ezt a Beállítások > Felhasználók és engedélyek menüpontban teheted meg.
Google helyezések ellenőrzése
Amint hozzáadtuk webhelyünket a Google Search Console-hoz, megtekinthetjük azokat az adatokat, amelyeket a Google gyűjtött webhelyünkről. Az eszköz lehetővé teszi számunkra, hogy lássuk a weboldalunk milyen kulcsszavakkal indexelte a Google, és azokkal hányadik helyen jelentünk meg a keresőben.
Láthatjuk, milyen kulcsszavakra és melyik oldalaink jelennek meg a keresési listában. Ez az információ segít abban, hogy megtudjuk, milyen kulcsszavakra kell optimalizálnunk webhelyünket.
Ahogy a fenti ábrából is látszik, a Search Console fiókban ellenőrizheted:
- melyik kulcsszóra hány kattintás volt,vagyis hányan kattintottak a honlap linkjére a keresőben.
- hányszor jelent meg az adott kulcsszóra a honlapod a Google keresőben (a fenti honlap pl. a bejárati ajtó beépítéssel szóra 2200-szor).
- A CTR (click through rate) az átkattintási arány a fenti két adat között.
- mi volt az átlagos pozíció az adott kulcsszóra
Keresőoptimalizálás Search Console segítségével
Partnereim webáruházainak, honlapjainak Google keresőoptimalizálásában főként akkor kap nagy szerepet a Search Console, ha a weboldal egy évnél régebben működik. Ilyenkor általában már jó néhány (50-150) kulcsszóra bejön a honlap. Ezeket lekérdezve meg tudjuk kezdeni a Google helyezések ellenőrzését. Ha megvannak a pontos helyezések, és hogy mely aloldalak jönnek be az adott kulcsszavakra, akkor kidolgozható egy SEO stratégia. Ezután pedig megkezdődhet a gyakorlati munka. Ez néhány hónap alatt a Google helyezések jelentős javulását eredményezi.
Mitől függnek a prémium linképítés árak, milyen típusú linkeket vásárolhatsz? Miért változnak olyan széles skálán az árak? Az alábbiakban megtudhatod ezekről a legfontosabb információkat.
Javítsd a weboldalad teljesítményét: Felhasználói élmény fokozás
A Felhasználói élmény menüpontban visszajelzést kapunk weboldalunk használhatóságáról. Ha a Google Search Console jelzi, hogy problémák adódtak a mobilos használhatóság vagy betöltési sebesség terén, akkor meg kell találnunk és javítanunk ezeket a hibákat. A mobil kompatibilitás rendívül fontos. Ez a legtöbbet használt böngészési eszköz, és a Google rangsorolásban is fontos tényező.
SEO szempontból fontos hibaüzenetek
A Google Search Console felületén az Oldal indexelés menüpontban látjuk, ha belső problémák vannak webhelyünkkel. . Ez lehetővé teszi számunkra, hogy gyorsan kijavítsuk a problémákat, és biztosítsuk, hogy a felhasználók ne tapasztaljanak hibákat a webhelyünkön. A Search Console által nyújtott információk között az egyik legfontosabb az indexelési állapot ellenőrzése. Ezzel kapcsolatban a következőkről kapunk információkat:
- Nem található (404-es hibakód) oldalak
Ezek tört linkek miatt jönnek létre. - 301-es átirányítást tartalmazó oldalak
- Noindex jelölés miatt kizárt oldalak
- Duplikációk
- Stb.
Ezeket a hibákat minél előbb javítanunk kell, hogy a felhasználók (és a robot) elérhessék a releváns oldalt.
Külső és belső linkek ellenőrzése
A Linkek menüpontban a Google folyamatosan frissíti a honlapunkra mutató külső, és az azon belül lévő linkeket is. Nem csak a hivatkozások számáról, de a horgonyszövegekről is kapunk információt.
Web Tools: Strukturált adatok ellenőrzése
A Google Search Console-ban közvetlenül nem érhető el, de Web Tools > További információk alatt megnyíló súgóban találunk linket a Bővített találatok tesztje eszközre. Ez a Strukturált adatok ellenőrzésére szolgál, ami főleg webshopok esetén rendkívül fontos. Ugyanitt sok hasznos tesztelő eszköz található, érdemes körülnézni.
Oldaltérkép megadása a Search Console-ban
Az oldaltérkép (sitemap) az egyik legfontosabb eszköz a gyakran frissülő weboldalak optimalizálásában. A Google Search Console lehetővé teszi számunkra, hogy megadjuk webhelyünk oldaltérképének elérhetőségét. Ezt WordPress oldalakon például a Yoast SEO vagy a Rank Math bővítményekkel lehet létrehozni. Az oldaltérkép elérhetőségét kell megadnunk a Search Console-ban, ami segít a Google-nek megtalálni és indexelni az összes oldalunkat.