Mi a Google index? A Google indexelés ellenőrzése

Mi a Google index? A Google indexelés ellenőrzése

Szeretnél megjelenni a Google találati listán? Ismerd meg, mi a keresőoptimalizálás legfontosabb fogalma a Google indexelés. A Google index határozza meg, hogy egy-egy meghatározott kulcsszóra vagy kifejezésre milyen honlapokat és milyen sorrendben jelenít meg a Google keresőmotor. Ismerd meg:

  • hogyan működik az indexelési folyamat,
  • hogyan segíthető a honlapod indexelése és
  • hogyan gyorsítható a Google kereső találatai között való megjelenés.

Tartalomjegyzék

Hogyan jön létre a Google index? A Google indexelés folyamata.

A Google indexelés jelentése: az a folyamat, amelynek során egy-egy weboldal bekerül a Google adatbázisába, hogy megjelenhessen a Google keresőjében.

Hogyan kerülnek a weboldalak a Google indexbe?

Az internet egymással összekapcsolt (linkelt) weboldalak hálózata. Vannak tehát a weboldalak, és vannak linkek (összeköttetések).

A Google kis robotprogramokkal (Googlebot – keresőrobot) igyekszik feltérképezni és kiolvasni a weboldalak tartalmát. A Google robotjai követik a weboldalon lévő linkeket, és a linkelt weboldalakat is beolvassák. Onnan is követik a linkeket, és beolvassák a linkelt weboldalakat. Így megy ez folyamatosan.

A keresőrobotok közlekedhetnek egy honlapon (domain) belül, de külső linken is átjuthatnak más weboldalra is. Vagyis:

  1. a Googlebot a linkeken közlekedve feltérképezik  az egy domainen belül egymásra hivatkozó oldalakat,
  2. a linkeken másik domainre jutva azok tartalmát is beolvassák.

A „pók” által beolvasott tartalmat a Google szervereken tárolja és elemzi. Az elemzés során megállapítja a tartalom témáját és azt kulcsszavakhoz kapcsolja. Ezután a tartalmakat fontossági sorrendbe rendezi. Az indexelés az a folyamat, aminek a során a Google sorrendbe rendezi az oldalakat.

A Google találati listáján nem az „eredeti” weboldalak adatai jelennek meg, hanem az indexbe másolt tartalom.

A Google indexelés ellenőrzése: a Google Search Console használata

A Google Search Console-t érdemes használni  annak ellenőrzésére, hogy a Google indexébe bekerült-e egy weboldal vagy sem.

Ehhez az Oldalak menüponton belül találsz sok hasznos információt.

Indexelési hibák ellenőrzése a Google Search Soncole-ban.
Indexelési hibák ellenőrzése a Google Search Soncole-ban.

A Miért nincsenek indexelve egyes oldalak? részben láthatod az okokat, hogy miért akadt meg az indexelés folyamata.

Indexelt oldalak ellenőrzése Search Console nélkül

Több módszer létezik az indexelés ellenőrzésére a Search Console nélkül is:

  • Google keresési operátorok használata
    site:domainnev.hu kilistázza az összes indexelt oldalt. Képek keresésére a site:domainnev.hu filetype:jpg alkalmas. Itt alkalmazz különböző kiterjesztéseket: png, jpeg, webp, stb.
  • Tárolt tartalom lekérése
    Google találati listában a három pont menüre kattintva megmutatja mikor és mit indexelt utoljára a Google. Ez lekérhető a cache:domainnev.hu/oldal keresési operátorral is.
  • Nem létező indexelt aloldalak keresése
    A site:domainnev.hu „404” vagy site:domainnev.hu „not found” keresési operátor megjutatja tört linkeket.
  • Ahrefs és SEMrush használata
    Már az ingyenes változatban is találhatók indexelés ellenőrzők.
  • Weboldal sebesség ellenőrzése
    A PageSpeed Insights ingyenesen használható erre a célra. Az oldalad gyorsításához is ad tanácsokat.

Mit tegyél, ha nem indexeli a Google az oldalad?

Az első dolog amit le kell ellenőrizni az a robots.txt fáj. Ez a weboldal gyökérkönyvtárában van, és utasítások vannak benne a keresőmotorok részére. A robots.txt fájlban kiadhatók olyan utasítások, amik letiltják egyes könyvtárak vagy akár az egész oldal indexelését. A letiltott oldalak nem jelennek meg a Google indexében. A robots.txt fájl ellenőrzésére a Search Console súgó alatt találsz ellenőrző programot.

Letiltható az indexelés az ún. noindex vagy nofollow attribútum beállításával. A WordPress weboldalak alapbeállításaiban egyetlen mező kipipálásával az egész oldal letiltható a Google indexelési folyamatból. Ha a fejlesztő ezt a honlap indulása után így hagyja, a weboldalt kitiltja a Google indexből.

Oldal kitiltása a Google indexelési folyamatból a WordPress beállításaiban.
Oldal kitiltása a Google indexelési folyamatból a WordPress beállításaiban.

A Google indexelés lehetséges problémái

Számos oka lehet annak a weboldalak esetén, hogy miért nem jelennek meg a találati listában.

1. A Google nem indexeli az oldalt

Amíg a Google nem olvassa be egy honlap tartalmát, és nem helyezi azt el az indexben, addig semmiképpen nem fog megjelenni a keresési eredményekben.

Sok webáruházon található több ezer termék, de lehet, hogy a Google ezekből csak alig százat (vagy még annyit sem) indexel be. Ennek lehet oka, lehet, hogy:

Egyes termékkategóriák vagy termékek nem kapnak (elegendő) linket más oldalakról.

Termékoldalakon ismétlődő tartalom van. A Google sokszor nem indexel ugyanolyan témát (kulcsszót) leíró hasonló tartalmat.

2. Nem megfelelő aloldalt indexel a Google

Ebben az esetben rossz (kevésbé megfelelő) aloldal jelenik meg a Google keresőben. Gyakran előfordul, hogy webáruházakban blogot is indítanak. A Google gyakran a blog cikkeket hozza a keresőben, nem a termékkategória oldalakat. A blog oldalakról azonban nem, vagy csak nagyon ritkán lesz vásárlás.

Ilyen hiba az is, ha termék jön be kategória kulcsszóra keresve. Pl. arra keresve, hogy „pamut fonal”, nem a pamut fonal kategória, hanem csak egy termék jön be. Ilyenkor a látogatók nagy része nem találja a „teljes kínálatot”, és vásárlás nélkül távozik.

3. Nem frissíti a Google az indexet

Ha egy évekkel ezelőtt indexelt egy aloldalt a Google, előfordul, hogy a tartalom frissítését (pl. a szöveg bővítését, aktualizálását, átírását) nem „veszi észre”, és nem cseréli az indexben. Ilyenkor az oldal nem kerül a neki megfelelő helyre a keresőben.

Hogyan segítheted a Google indexelést SEO módszerekkel?

1. Átlátható honlapszerkezet (menürendszer)

Nagyon lényeges, hogy a honlapon belül a keresési kifejezéseknek (kulcsszavak) megfelelő aloldalak kerüljenek kialakításra, és ezeket menüpontokhoz rendeljük!

Ha ez nincs meg, az indexelés biztos, hogy hibás lesz!

2. Webhelytérkép beküldése

A webhelytérkép (site map) regisztrálása a a Google Search Console-ban segít a Google indexelés felgyorsításában. Ennek főként olyan honlapokon van nagy jelentősége, ahol napi szinten kerülnek fel új tartalmak a weboldalra (hírportálok, blogok, rendszeresen frissülő tartalmú webshopok).

3. Belső linkek

Segítheti egy oldal jobb indexelését, ha a honlap (domain) más aloldalairól linkek mutatnak az oldalra.

4. Külső linkek

Nagy mértékben segíti az egyes aloldalak indexelését, ha más honlapokról linkeket kapnak. A külső link főként akkor hatásos, ha a linkelő oldal is azonos témájú, mint a linkelt oldal. A SEO munka fontos része a linképítés. A linképítés nem csak az indexelést, de az indexben való előre jutást is biztosítja!

Mitől függnek a prémium linképítés árak, milyen típusú linkeket vásárolhatsz? Miért változnak olyan széles skálán az árak? Az alábbiakban megtudhatod ezekről a legfontosabb információkat.

5. Közvetlen beküldés a Google Search Console-ba (indexelési kérelem benyújtása, indexelés kérése)

Gyakorlatilag azonnal indexeltethetjük egy új vagy frissült aloldal tartalmát, ha a Google Search Console-ban beküldjük indexelésre. Ehhez az URL-t másoljuk be a Search Console tetején lévő mezőbe.

Google Search Console: URL beküldése az indexelés ellenőrzéséhez.
Google Search Console: URL beküldése az indexelés ellenőrzéséhez.

Ezután kérjük az oldal indexelését. Ez gyakorlatilag azonnal frissíti az adott oldal indexelt tartalmát.

Indexelés kérése a Google Search Console-ban.
Indexelés kérése a Google Search Console-ban.

6. Weboldal sebesség ellenőrzése a Google Search Console felületén

Ha egy weboldal lassú, akkor a Google lassabban indexeli és hátrébb sorolja a Google találati listán. A Pagespeed Insights vagy a Google Search Console segítségével ellenőrizheted a weboldalad sebességét. A Search Console Oldallal kapcsolatos élmény menüpontjában mutatja a Google, ha az oldal lassú.

Mit tegyél, hogy a Google indexelje a weboldaladon lévő képeket?

Sok webáruházba érkeznek vevők úgy, hogy valaki a Google képek között keresve találta meg azt. A képekre nem küldhetők be indexelési kérelmek. Vannak azonban olyan módszerek, amivel elérhető, hogy a webshopod fotói megjelenjenek a Google találati listán. Ehhez a következő módszereket alkalmazd:

  1. Figyelj a képek alt szövegére
    A HTML kódban az „alt” szöveg az „alternative text” szöveg rövidítése. A Google képkereső számára ez adja a legfontosabb információt a képedről. Használj releváns, vagyis kulcsszót tartalmazó ALT képfeliratot!
  2. Csökkentsd a képfájl méretét
    Ez a weboldal sebesség és a mobilbarát weboldal szempontjából is fontos.
  3. Hozz létre kép webhelytérképet
    A WordPress Rank Math vagy Yoast SEO képesek kép oldaltérképet létrehozni.
  4. Engedélyezd a képek indexelését!
    Nagyon fontos, hogy a robots.txt fájlban engedélyezd azoknak a mappáknak az indexelését, ahol a fotók találhatók. Ha a képek pl. az „images” nevű mappában vannak, akkor a robots.txt fájlban az „Allow: /images/” szerepeljen. A „Disallow: /images/” tiltja a képek indexelését.

Weboldal elemzés a weboldalad indexelés állapotának ellenőrzésére

Ha már meglévő weboldalad van, és szeretnéd megtudni, hogy a Google megfelelően indexelte-e, akkor egy weboldal elemzés jelent megoldást számodra. A keresőoptimalizálás ellenőrzés során

  1. kulcsszókutatást végzünk
  2. ellenőrizzük a menüszerkezetet
  3. megvizsgáljuk a külső és belső linkeket
  4. átnézzük az indexelést befolyásoló tényezőket (title, meta leírások, címsorok, sitemap.xml, strukturált adatok, stb.)

 A Google nem indexeli az oldalad? Megoldjuk! Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.