Szeretnél megjelenni a Google találati listán? Ismerd meg, mi a keresőoptimalizálás legfontosabb fogalma a Google indexelés. A Google index határozza meg, hogy egy-egy meghatározott kulcsszóra vagy kifejezésre milyen honlapokat és milyen sorrendben jelenít meg a Google keresőmotor. Ismerd meg:
- hogyan működik az indexelési folyamat,
- hogyan segíthető a honlapod indexelése és
- hogyan gyorsítható a Google kereső találatai között való megjelenés.
Tartalomjegyzék
Hogyan jön létre a Google index? A Google indexelés folyamata.
A Google indexelés jelentése: az a folyamat, amelynek során egy-egy weboldal bekerül a Google adatbázisába, hogy megjelenhessen a Google keresőjében.
Hogyan kerülnek a weboldalak a Google indexbe?
Az internet egymással összekapcsolt (linkelt) weboldalak hálózata. Vannak tehát a weboldalak, és vannak linkek (összeköttetések).
A Google kis robotprogramokkal (Googlebot – keresőrobot) igyekszik feltérképezni és kiolvasni a weboldalak tartalmát. A Google robotjai követik a weboldalon lévő linkeket, és a linkelt weboldalakat is beolvassák. Onnan is követik a linkeket, és beolvassák a linkelt weboldalakat. Így megy ez folyamatosan.
A keresőrobotok közlekedhetnek egy honlapon (domain) belül, de külső linken is átjuthatnak más weboldalra is. Vagyis:
- a Googlebot a linkeken közlekedve feltérképezik az egy domainen belül egymásra hivatkozó oldalakat,
- a linkeken másik domainre jutva azok tartalmát is beolvassák.
A „pók” által beolvasott tartalmat a Google szervereken tárolja és elemzi. Az elemzés során megállapítja a tartalom témáját és azt kulcsszavakhoz kapcsolja. Ezután a tartalmakat fontossági sorrendbe rendezi. Az indexelés az a folyamat, aminek a során a Google sorrendbe rendezi az oldalakat.
A Google találati listáján nem az „eredeti” weboldalak adatai jelennek meg, hanem az indexbe másolt tartalom.
A Google indexelés ellenőrzése: a Google Search Console használata
A Google Search Console-t érdemes használni annak ellenőrzésére, hogy a Google indexébe bekerült-e egy weboldal vagy sem.
Ehhez az Oldalak menüponton belül találsz sok hasznos információt.
A Miért nincsenek indexelve egyes oldalak? részben láthatod az okokat, hogy miért akadt meg az indexelés folyamata.
Indexelt oldalak ellenőrzése Search Console nélkül
Több módszer létezik az indexelés ellenőrzésére a Search Console nélkül is:
- Google keresési operátorok használata
site:domainnev.hu kilistázza az összes indexelt oldalt. Képek keresésére a site:domainnev.hu filetype:jpg alkalmas. Itt alkalmazz különböző kiterjesztéseket: png, jpeg, webp, stb. - Tárolt tartalom lekérése
Google találati listában a három pont menüre kattintva megmutatja mikor és mit indexelt utoljára a Google. Ez lekérhető a cache:domainnev.hu/oldal keresési operátorral is. - Nem létező indexelt aloldalak keresése
A site:domainnev.hu „404” vagy site:domainnev.hu „not found” keresési operátor megjutatja tört linkeket. - Ahrefs és SEMrush használata
Már az ingyenes változatban is találhatók indexelés ellenőrzők. - Weboldal sebesség ellenőrzése
A PageSpeed Insights ingyenesen használható erre a célra. Az oldalad gyorsításához is ad tanácsokat.
Mit tegyél, ha nem indexeli a Google az oldalad?
Az első dolog amit le kell ellenőrizni az a robots.txt fáj. Ez a weboldal gyökérkönyvtárában van, és utasítások vannak benne a keresőmotorok részére. A robots.txt fájlban kiadhatók olyan utasítások, amik letiltják egyes könyvtárak vagy akár az egész oldal indexelését. A letiltott oldalak nem jelennek meg a Google indexében. A robots.txt fájl ellenőrzésére a Search Console súgó alatt találsz ellenőrző programot.
Letiltható az indexelés az ún. noindex vagy nofollow attribútum beállításával. A WordPress weboldalak alapbeállításaiban egyetlen mező kipipálásával az egész oldal letiltható a Google indexelési folyamatból. Ha a fejlesztő ezt a honlap indulása után így hagyja, a weboldalt kitiltja a Google indexből.
A Google indexelés lehetséges problémái
Számos oka lehet annak a weboldalak esetén, hogy miért nem jelennek meg a találati listában.
1. A Google nem indexeli az oldalt
Amíg a Google nem olvassa be egy honlap tartalmát, és nem helyezi azt el az indexben, addig semmiképpen nem fog megjelenni a keresési eredményekben.
Sok webáruházon található több ezer termék, de lehet, hogy a Google ezekből csak alig százat (vagy még annyit sem) indexel be. Ennek lehet oka, lehet, hogy:
Egyes termékkategóriák vagy termékek nem kapnak (elegendő) linket más oldalakról.
Termékoldalakon ismétlődő tartalom van. A Google sokszor nem indexel ugyanolyan témát (kulcsszót) leíró hasonló tartalmat.
2. Nem megfelelő aloldalt indexel a Google
Ebben az esetben rossz (kevésbé megfelelő) aloldal jelenik meg a Google keresőben. Gyakran előfordul, hogy webáruházakban blogot is indítanak. A Google gyakran a blog cikkeket hozza a keresőben, nem a termékkategória oldalakat. A blog oldalakról azonban nem, vagy csak nagyon ritkán lesz vásárlás.
Ilyen hiba az is, ha termék jön be kategória kulcsszóra keresve. Pl. arra keresve, hogy „pamut fonal”, nem a pamut fonal kategória, hanem csak egy termék jön be. Ilyenkor a látogatók nagy része nem találja a „teljes kínálatot”, és vásárlás nélkül távozik.
3. Nem frissíti a Google az indexet
Ha egy évekkel ezelőtt indexelt egy aloldalt a Google, előfordul, hogy a tartalom frissítését (pl. a szöveg bővítését, aktualizálását, átírását) nem „veszi észre”, és nem cseréli az indexben. Ilyenkor az oldal nem kerül a neki megfelelő helyre a keresőben.
Hogyan segítheted a Google indexelést SEO módszerekkel?
1. Átlátható honlapszerkezet (menürendszer)
Nagyon lényeges, hogy a honlapon belül a keresési kifejezéseknek (kulcsszavak) megfelelő aloldalak kerüljenek kialakításra, és ezeket menüpontokhoz rendeljük!
Ha ez nincs meg, az indexelés biztos, hogy hibás lesz!
2. Webhelytérkép beküldése
A webhelytérkép (site map) regisztrálása a a Google Search Console-ban segít a Google indexelés felgyorsításában. Ennek főként olyan honlapokon van nagy jelentősége, ahol napi szinten kerülnek fel új tartalmak a weboldalra (hírportálok, blogok, rendszeresen frissülő tartalmú webshopok).
3. Belső linkek
Segítheti egy oldal jobb indexelését, ha a honlap (domain) más aloldalairól linkek mutatnak az oldalra.
4. Külső linkek
Nagy mértékben segíti az egyes aloldalak indexelését, ha más honlapokról linkeket kapnak. A külső link főként akkor hatásos, ha a linkelő oldal is azonos témájú, mint a linkelt oldal. A SEO munka fontos része a linképítés. A linképítés nem csak az indexelést, de az indexben való előre jutást is biztosítja!
Mitől függnek a prémium linképítés árak, milyen típusú linkeket vásárolhatsz? Miért változnak olyan széles skálán az árak? Az alábbiakban megtudhatod ezekről a legfontosabb információkat.
5. Közvetlen beküldés a Google Search Console-ba (indexelési kérelem benyújtása, indexelés kérése)
Gyakorlatilag azonnal indexeltethetjük egy új vagy frissült aloldal tartalmát, ha a Google Search Console-ban beküldjük indexelésre. Ehhez az URL-t másoljuk be a Search Console tetején lévő mezőbe.
Ezután kérjük az oldal indexelését. Ez gyakorlatilag azonnal frissíti az adott oldal indexelt tartalmát.
6. Weboldal sebesség ellenőrzése a Google Search Console felületén
Ha egy weboldal lassú, akkor a Google lassabban indexeli és hátrébb sorolja a Google találati listán. A Pagespeed Insights vagy a Google Search Console segítségével ellenőrizheted a weboldalad sebességét. A Search Console Oldallal kapcsolatos élmény menüpontjában mutatja a Google, ha az oldal lassú.
Mit tegyél, hogy a Google indexelje a weboldaladon lévő képeket?
Sok webáruházba érkeznek vevők úgy, hogy valaki a Google képek között keresve találta meg azt. A képekre nem küldhetők be indexelési kérelmek. Vannak azonban olyan módszerek, amivel elérhető, hogy a webshopod fotói megjelenjenek a Google találati listán. Ehhez a következő módszereket alkalmazd:
- Figyelj a képek alt szövegére
A HTML kódban az „alt” szöveg az „alternative text” szöveg rövidítése. A Google képkereső számára ez adja a legfontosabb információt a képedről. Használj releváns, vagyis kulcsszót tartalmazó ALT képfeliratot! - Csökkentsd a képfájl méretét
Ez a weboldal sebesség és a mobilbarát weboldal szempontjából is fontos. - Hozz létre kép webhelytérképet
A WordPress Rank Math vagy Yoast SEO képesek kép oldaltérképet létrehozni. - Engedélyezd a képek indexelését!
Nagyon fontos, hogy a robots.txt fájlban engedélyezd azoknak a mappáknak az indexelését, ahol a fotók találhatók. Ha a képek pl. az „images” nevű mappában vannak, akkor a robots.txt fájlban az „Allow: /images/” szerepeljen. A „Disallow: /images/” tiltja a képek indexelését.
Weboldal elemzés a weboldalad indexelés állapotának ellenőrzésére
Ha már meglévő weboldalad van, és szeretnéd megtudni, hogy a Google megfelelően indexelte-e, akkor egy weboldal elemzés jelent megoldást számodra. A keresőoptimalizálás ellenőrzés során
- kulcsszókutatást végzünk
- ellenőrizzük a menüszerkezetet
- megvizsgáljuk a külső és belső linkeket
- átnézzük az indexelést befolyásoló tényezőket (title, meta leírások, címsorok, sitemap.xml, strukturált adatok, stb.)