Mi a Google index? A Google indexelés ellenőrzése

Mi a Google index? A Google indexelés ellenőrzése

A keresőoptimalizálás legfontosabb fogalma a Google indexelés. A Google index határozza meg, hogy egy-egy meghatározott kulcsszóra vagy kifejezésre milyen honlapok és milyen sorrendben jelennek meg a Google keresőben. Írásunkból megismerheted, :

  • hogyan működik az indexelési folyamat,
  • hogyan segíthető a honlapod indexelése és
  • hogyan gyorsítható a Google kereső találatai között való megjelenés.

Tartalomjegyzék

Hogyan jön létre a Google index?

Az internet egymással összekapcsolt (linkelt) weboldalak hálózata. Vannak tehát a weboldalak, és vannak linkek (összeköttetések).

A Google kis robotprogramokkal (ún. spider, vagyis „pók”) kiolvassa egy weboldal tartalmát. Ezeket a pókokat hívják keresőrobotnak. A keresőrobot követi a weboldalon lévő linkeket, és a linkelt weboldalakat is beolvassa. Onnan is követik a linkeket, és beolvassa a linkelt weboldalakat. Így megy ez folyamatosan.

A keresőrobot közlekedhet egy honlapon (domain) belül, de külső linken átjuthat más weboldalra is. Vagyis:

  1. a Google „pókjai” a linkeken közlekedve feltérképezik  az egy domainen belül egymásra hivatkozó oldalakat,
  2. a linkeken másik domainre jutva azok tartalmát is beolvassák.

A „pók” által beolvasott tartalmat a Google szervereken tárolja és elemzi. Az elemzés során megállapítja a tartalom témáját és azt kulcsszavakhoz kapcsolja. Ezután a tartalmakat fontossági sorrendbe rendezi. Az indexelés az a folyamat, aminek a során a Google sorrendbe rendezi az oldalakat.

A Google találati listáján nem az „eredeti” weboldalak adatai jelennek meg, hanem az indexbe másolt tartalom.

A Google indexelés ellenőrzése: Google Search Console (GSC)

A GSC a legpontosabb eszköz annak ellenőrzésére, hogy a Google indexébe bekerült-e egy weboldal vagy sem. Ehhez az Oldalak menüponton belül találod a Miért nincsenek indexelve egyes oldalak? részt.

Mi lehet az oka, ha a Google nem indexeli be a weboldalakat?

Az első dolog amit le kell ellenőrizni az a robots.txt fáj. Ez a weboldal gyökérkönyvtárában van, és utasítások vannak benne a keresőmotorok részére. A robots.txt fájl letilthatja egyes könyvtárak vagy akár az egész oldal indexelését. A robots.txt fájl ellenőrzésére a Search Console súgó alatt találsz ellenőrző programot.

Letiltható az indexelés az ún. „noindex” metacímkével. A WordPress weboldalak alapbeállításaiban egyetlen mező kipipálásával az egész oldal letiltható. Ha a fejlesztő ezt a honlap indulása után így hagyja, a weboldalt kitiltja a Google feltérképezési folyamatából.

A Google indexelés lehetséges problémái

1. A Google nem indexeli az oldalt

Amíg a Google nem olvassa be egy honlap tartalmát, és nem helyezi azt el az indexben, addig semmiképpen nem fog megjelenni a keresőben!

Sok webáruházon található több ezer termék, de lehet, hogy a Google ezekből csak alig százat (vagy még annyit sem) indexel be.

Ennek lehet oka, hogy egyes termékkategóriák vagy termékek nem kapnak (elegendő) linket más oldalakról. A Google sokszor nem indexel ugyanolyan témát (kulcsszót) leíró hasonló tartalmat.

2. Nem megfelelő aloldalt indexel a Google

Ebben az esetben rossz (kevésbé megfelelő) aloldal jelenik meg a Google keresőben. Gyakran előfordul, hogy webáruházakban blogot is indítanak. A Google gyakran a blog cikkeket hozza a keresőben, nem a termékkategória oldalakat. A blog oldalakról azonban nem, vagy csak nagyon ritkán lesz vásárlás.

Ilyen hiba az is, ha termék jön be kategória kulcsszóra keresve. Pl. arra keresve, hogy „pamut fonal”, nem a pamut fonal kategória, hanem csak egy termék jön be. Ilyenkor a látogatók nagy része nem találja a „teljes kínálatot”, és vásárlás nélkül távozik.

3. Nem frissíti a Google az indexet

Ha egy évekkel ezelőtt indexelt egy aloldalt a Google, előfordul, hogy a tartalom frissítését (pl. a szöveg bővítését, aktualizálását, átírását) nem „veszi észre”, és nem cseréli az indexben. Ilyenkor az oldal nem kerül a neki megfelelő helyre a keresőben.

Hogyan segíthető az indexelés?

1. Átlátható honlapszerkezet (menürendszer)

Nagyon lényeges, hogy a honlapon belül a keresési kifejezéseknek (kulcsszavak) megfelelő aloldalak kerüljenek kialakításra, és ezeket menüpontokhoz rendeljük!

Ha ez nincs meg, az indexelés biztos, hogy hibás lesz!

2. Oldaltérkép

Az indexelés segíthető és gyorsítható oldaltérképpel. Az oldaltérkép regisztrálható a Google Search Console-ban, ez gyorsítja az indexelést.

Ennek értelme azonban csak olyan honlapokon van, ahol napi szinten kerülnek fel új tartalmak a weboldalra (hírportálok, blogok, rendszeresen frissülő tartalmú webshopok).

3. Belső linkek

Segítheti egy oldal jobb indexelését, ha a honlap (domain) más aloldalairól linkek mutatnak az oldalra.

4. Külső linkek

Nagy mértékben segíti az egyes aloldalak indexelését, ha más honlapokról linkeket kapnak. A külső link főként akkor hatásos, ha a linkelő oldal is azonos témájú, mint a linkelt oldal. A SEO munka fontos része a linképítés. A linképítés nem csak az indexelést, de az indexben való előre jutást is biztosítja!

Mitől függnek a prémium linképítés árak, milyen típusú linkeket vásárolhatsz? Miért változnak olyan széles skálán az árak? Az alábbiakban megtudhatod ezekről a legfontosabb információkat.

5. Közvetlen beküldés a Google Search Console-ba (indexelési kérelem, indexelés kérése)

Gyakorlatilag azonnal indexeltethetjük egy új vagy frissült aloldal tartalmát, ha a Google Search Console-ban beküldjük indexelésre. Ehhez az URL-t másoljuk be a Search Console tetején lévő mezőbe,

Google index Search Console

majd kérjük az oldal indexelését.

Google index Search Console

Ez gyakorlatilag azonnal frissíti az adott oldal indexelt tartalmát.

Weboldal elemzés a weboldalad indexelés állapotának ellenőrzésére

Ha már meglévő weboldalad van, és szeretnéd megtudni, hogy a Google megfelelően indexelte-e, akkor egy weboldal elemzés jelent megoldást számodra. Az elemzés során

  1. kulcsszókutatást végzünk
  2. ellenőrizzük a menüszerkezetet
  3. megvizsgáljuk a külső és belső linkeket
  4. átnézzük az indexelést befolyásoló tényezőket (title, meta leírás, címsorok, stb.)

A weboldal elemzés során azt vizsgáljuk, mennyire felel meg egy honlap a látogatók, illetve a Google elvárásainak keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából.

Szeretnéd ellenőriztetni a weboldalad indexelési állapotát? fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!