Franchise rendszerek jellemzői, franchise rendszer előnyei hátrányai

Franchise rendszer előnyei hátrányai, franchise-rendszer jellemzői

Ismerd meg, mik azok a franchise rendszerek, mik a franchise rendszer előnyei hátrányai vállalkozási szempontból.

Tartalomjegyzék

A franchise rendszer alapjai

franchise rendszer egy olyan üzleti modell, ahol az átadó (a franchise átadó) engedélyezi az átvevőnek (a franchise átvevő), hogy használja a következő fontos elemeket:

  1. márkanév
  2. know-how
  3. üzleti modell.

Ez egy olyan partnerség, amely lehetővé teszi mindkét fél számára, hogy sikeres üzleti vállalkozást építsen fel.

Az ilyen típusú vállalkozások gyakran csatlakoznak a Magyar Franchise Szövetség tagjai. A szövetség segít abban, hogy hiteles információkat kapjanak a piacról és támogatást nyújtson nekik. A szövetség is segít abban, hogy megfeleljenek a jogszabályoknak és elkerüljék az esetleges jogvitákat.

Egy film, könyv is lehet egy franchise rendszer része.
Egy film, könyv is lehet egy franchise rendszer része. Kép forrása: Wikipedia

A franchise rendszerek típusai

  1. Szolgáltatási
    Meghatározott szolgáltatás nyújtására
  2. Termelési
    Termék előállítására és értékesítésére
  3. Működtetési
    Termékek értékesítésére
Az egyik legismertebb és legelterjedtebb szolgáltatási franchise rendszer a McDonald's gyorsétteremlánc.
Az egyik legismertebb és legelterjedtebb szolgáltatási franchise rendszer a McDonald’s gyorsétteremlánc.

Franchise előnyei az átvevő szemszögéből

  • Bevált üzleti modell
    A legnagyobb előnye, ha valaki belevág egy franchise vállalkozásba, hogy hozzáférhet egy már bevezetett üzleti modellhez. Az átvevő nem nulláról kezdi a vállalkozást.
  • Nem kell, hogy vállalkozói ismeretekkel rendelkezz
    A működési kézikönyv tartalmazza a szükséges vállalkozási ismereteket. Így az átvevő segítséget kap abban, hogyan működik a vállalkozás, és milyen stratégiákat kell követnie.
  • Márkanév használat
    márka ismeretsége jelentős előny, különösen egy olyan piacon, ahol sok versenytárs van.
  • Kész marketing stratégia
    Az átvevőnek nem kell saját marketingstratégiát kidolgoznia vagy bevezetnie, hiszen ez is része a franchise csomagnak.

A franchise-rendszer hátrányai és költségei

Bár vannak előnyök, egy franchise hálózat használata esetén, de vannak  hátrányok is. Az egyik ilyen hátrány az induló költség. Sok esetben magas belépési díjat kell fizetni, ami fedezheti a képzést, támogatást és más szolgáltatásokat.

Ezen felül az átvevőnek rendszeresen marketing díjat (royalty) kell fizetnie az átadónak. Ez azt jelenti, hogy minden eladott termék vagy szolgáltatás után bizonyos százalékot kell fizetniük. Ezek a költségekkel járó tételek gyorsan összeadódhatnak és nagy terhet róhatnak az újonnan csatlakozó vállalkozónak.

Rendszergazda szerepe a franchise-ban

rendszergazda kulcsfontosságú szerepet játszik a franchise rendszerben. Ő felelős azért, hogy biztosítsa, minden partner betartja a vállalat irányelveit és eljárásait. A rendszergazdának gyakran foglalkoznia kell a franchise hálózatok kezelésével és felügyeletével.

Ezenkívül a rendszergazda segít abban is, hogy az átvevők megértsék és betartsák a franchise szerződés feltételeit. Ez magában foglalhatja azt is, hogy segítenek az új partnerek beilleszkedését és támogatást nyújtanak nekik.

A franchise átadása

Az átadás folyamata központi eleme minden franchise üzletnek. Az átadó és az átvevő közötti kapcsolat alapvetően határozza meg egy ilyen üzlet sikerét vagy kudarcát. Az átadónak gondosan meg kell választania partnereit, míg az átvevőnek biztosnak kell lennie abban, hogy bene mer vágni a vállalkozásba.

Az átadás során az átadó a szerződésben biztosítja különböző jogok használatát az átvevő számára. A sikeres üzleti koncepció átvétele csökkenti a kockázatot és a bizonytalanságot amit a vállalkozás indítása okozhat.