A keresőoptimalizálás megkezdése előtt, fontos meghatározni, hogy egyáltalán mit kell csinálni a weboldaladdal, a rajta lévő tartalommal, stb. Ez a célt szolgálja a SEO elemzés. Ezt mindenképp el kell végeznünk még a SEO árajánlat megtétele előtt, hogy fel tudjuk mérni a munka nagyságát. Az elemzés során derül ki, hogy mennyi munkára van van szükség, mennyi pénzbe kerül a honlapod optimalizálása.
Tartalomjegyzék
Mi a SEO elemzés (SEO audit)?
A SEO elemzés vagy SEO audit egy már ideje működő weboldal átvizsgálását jelenti keresőoptimalizálás szempontjából. A weboldal SEO elemzése folyamán egy SEO szakértő felméri, hogy
- milyen helyezéseket ért el a weboldal eddig a Google keresőben,
- milyen hibák hátráltatják a jó helyezések elérését
- megvalósul e felhasználói élmény
- miben erősebbek a versenytársak
- backlink profil elemzés: milyen linképítés történt eddig az oldalra
- milyen a honlapod betöltési sebessége
- stb.
Ezután a SEO szakember javaslatokat tesz arra, hogy az oldalad SEO hibáit hogyan lehet javítani. Cégünk az elemzés részeként elmondja:
- hogyan lehet a felhasználók és a Google szemében is értékessé tenni az oldalad
- milyen SEO tartalom létrehozására van szükség
- a versenytársaid linkprofilja alapján mennyi linképítésre van szükség
- stb.
A SEO elemzés segít a SEO problémák felfedezésében. Ennek alapján sokkal könnyebben kialakítható egy közép-hosszútávú terv egy sikeres keresőoptimalizálási stratégia megvalósítására.
SEO tanácsadás vagy elemzés?
Egy tanácsadás során a SEO szempontok csak kis része elemezhető. A tanácsadás segíthet egy weboldal általános áttekintésében, és megválaszolni egy-két konkrét probléma okát. Ahhoz azonban, hogy valóban a Google első oldalára kerülj, ahhoz mélyebb elemzés szükséges.
Ezzel szemben a keresőoptimalizálás elemzés sokkal alaposabban átvizsgálja az oldalad. Az elemzés alapján lehet meghatározni egy SEO stratégiát, amely nagyban javíthatja a keresőoptimalizálás hatékonyságát.
Egy szempontból érdemes a SEO tanácsadást igénybe venned akár több szakértőtől is. A konzultációs során elhangzottak alapján jobban el tudod dönteni, hogy kivel kezdj a közös munkába.
Minden SEO szakértő egyformán végzi a SEO elemzést?
Nem, a SEO elemzést nem minden szakértő végzi ugyanúgy. Van aki nem vár el tőled semmit. Egy SEO szoftverrel kiértékelteti a weboldalad, és küld neked egy csomó dokumentumot. Ezeket ha megnyitod és elolvasod, nagy eséllyel nem sokat értesz belőle, és végképp nem tudod majd, mit kell csinálnod.
A Kanga Design SEO ügynökség számára fontos, hogy a SEO elemzés minden esetben a Veled való folyamatos egyeztetés alapján menjen végbe. Nem elég egy mindent átfogó komplex elemzés. Sokkal fontosabb, hogy a gyakorlatban is alkalmazni tudd az eredményeket. Mi az ehhez szükséges információkat is átadjuk.
Mik a SEO elemzés lépései?
A SEO elemzéseket nem mindig ugyanúgy végezzük el. Az újonnan indított „nulla kilométeres” weboldalad SEO elemzése egészen más szempontokat igényel, mintha az már évek óta működik. Megint más a helyzet, ha ha dolgozott már rajta korábban más SEO szakértő. A tennivalókat a honlap kora, és az optimalizáltság szintje határozza meg:
Újonnan indított honlapok esetén
Ha a honlapod kevesebb mint 3 hónapja lett nyilvános, esélyes, hogy a Google nem indexelte. Ez főként akkor fordul elő, ha a weboldalt nem linkelték még be más oldalakról. Ilyenkor nem tudunk a Search Console adataira támaszkodni. Ezért az első lépés egy kulcsszó elemzés, vagy más néven kulcsszó kutatás kell végezni. Egy teljeskörű SEO elemzés ilyenkor még nem végezhető el. Először azt vizsgáljuk meg, hogy a weboldal a Google irányelvei alapján készült-e el.
3-12 hónapos weboldalak esetén
Egy három hónapnál idősebb weboldal nagy eséllyel indexelve van a Google keresőben. Ilyenkor a SEO elemzésnek már segítségére lehetnek a Google Search Console adatai. A kulcsszó kutatás még ilyenkor is érdekes lehet, de inkább azt vizsgáljuk, hogy az oldal megfelel-e a legfontosabb rangsorolási szempontoknak. Ezután határozhatók meg, hogy mik legyenek a keresőoptimalizálás lépései.
12 hónapnál idősebb weboldal elemzése
Az ilyen oldalak esetén sokkal nagyobb hangsúlyt kap a tartalmi SEO elemzés és a versenytárs elemzés. A konkurensek off-page SEO elemzése kimutatja, hogy azokra mennyi és milyen minőségű link mutat (linkprofil). Így Te is tudni fogod, hogy milyen mértékű linképítésre lehet szükség.
SEO elemzés elvégzése webáruház keresőoptimalizálás esetén
A webshop keresőoptimalizálás elemzések sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a technikai SEO hibák feltárására. A lassú betöltési sebesség, a duplikált oldalak mind forgalmat vesznek el a webshopodtól.
SEO elemző szoftverek a hibák feltárására
A honlapod elemzéséhez különféle SEO szoftverek használhatók.
A szoftverek két dolgot végeznek:
- Adatokat gyűjtenek
- Adatokat elemeznek és értékelnek
Bár vannak ingyen is használható szoftverek elemzési célra, de ezek olyan kevés információt adnak, hogy már közepes erősségű konkurencia legyőzésére sem elég. A megbízható adatokat és pontos értékelést végző szoftverekért elég komoly havi díjat kérnek.
A következő 4 eszközt használtjuk általában weboldal elemzés során (többek között)
Adatforrások a weboldalad elemzéséhez
Az elemzéshez adatok szükségesek. A három legfontosabb adatforrás a következő:
- Google Analytics
- Search Console
- Google Ads (AdWords) (ha hirdetsz)
A Google Analytics és Google Search Console később a keresőoptimalizálás során is fontos forrás lesz. Ezek segítségével tudjuk nyomon követni, hogy hogyan változott a Google keresőből érkező látogatók száma és aránya.
A SEO elemzések esetében elsősorban azokra a kulcsszavakra vagyunk kíváncsiak, amire a oldalad már be van indexelve a Google keresőben. Az is fontos információ, hogy a különböző URL alatt található oldalakat milyen kulcsszavakkal indexelte a kereső.
Google Analytics és a Google Search Console
A Google Analytics statisztikáiban évekkel ezelőtt titkosította a keresési eredményeket. Azóta nem lehet tudni, hogy milyen kifejezésre hány ember érkezett a weblapodra. Ezt csak a Google Search Console segítségével tudjuk meg. A Search Console azonban más adatokat is nyújt:
- hányszor jelent meg a honlapod egy adott kulcsszóra a Google kersőben
- hányszor kattintottak az adott kulcsszóval az oldaladra
- hány link mutat az oldaladra és milyen domainekről
és még több más hasznos információ.
Ezért a SEO elemzéshez elengedhetetlen egy Search Console fiók.
Mennyi idő elvégezni a SEO elemzést?
A teljes SEO auditot 5-10 munkanap alatt tudjuk elvégezni. Az elemzés ideje függ attól, hogy volt-e korábban Search Console regisztráció. Ha nem volt, akkor az elemzés megkezdésekor végezzük el a regisztrációt, és ilyenkor legalább 7 napra van szükség, míg adatokat kapunk az indexelés állapotára. Ez tehát legalább egy héttel meghosszabbítja az elemzéshez szükséges időt.
A keresőoptimalizálás két nagy területe: On-page SEO és off-page SEO elemzés
Egy átfogó SEO elemzés lépései két nagy csoportba oszthatók. Ezek:
- A weboldalon belüli, ún. on-page SEO.
Ide tartoznak a releváns kulcsszavak felkutatása, a weboldal menü szerkezetének ellenőrzése (belső linkek), tartalmi elemzés, és technikai SEO elemzés. - A weboldalon kívüli ún. off-page vagy off-site SEO
Releváns kulcsszavak felkutatása
Ez főleg az induló, vagy még „fiatal” honlapoknál fontos. Ennek során derül ki, hogy a célcsoport milyen kifejezésekkel keresi a termékeidet, szolgáltatásaidat. Általában 500-1000 releváns kulcsszót tudunk összegyűjteni a kutatás során. Ezt elküldjük neked. A Te feladatod, hogy átnézd, és válaszd ki azokat, amire NEM akarsz optimalizálni. A fennmaradó kulcsszavakat összevetjük a Google Search Console-ban szereplő már indexelt kulcsszavakkal, és feltérképezzük, hogy:
- milyen kulcsszavakra indexelte már a Google a honlapod
- melyik aloldalt melyik kulcsszóra indexelte
- hányszor jelent meg a honlap a keresőben az adott kulcsszóra
- hányan kattintottak a kulcsszavakra
A kulcsszókutatás célja: megtalálni azokat a releváns kifejezéseket, amelyekkel a lehetséges ügyfeleid keresik a termékeidet, szolgáltatásaidat. Ezekkel kell a Google találati lista élére kerülnöd.
Ha már ismerjük a piacod releváns kulcsszavait, azt kell ellenőrizni, hogy ezek megtalálhatók-e a honlapodon.
Weboldal menü szerkezetének ellenőrzése (belső linkek)
A honlap menü készítés nagyon nagy mértékben befolyásolja azt, hogy a Google a különböző kulcsszavakkal melyik aloldalakra hozza a látogatókat. A menü megtervezése, és gyakorlati kivitelezése (vagy meglévő honlapokon átalakítása) rendkívül bonyolult és hosszú munka, sokszor heteket vesz igénybe.
A munka során figyelembe vesszük, hogy mik azok a kulcsszavak és aloldalak, amiket a Google már hoz a találati listán, és melyik azok, amelyeket nem. Ez utóbbi kulcsszavakat el kell helyezni a menüben, és hozzá kell rendelni a megfelelő aloldalt.
A honlapon lévő szövegek elemzése SEO szempontból (tartalmi elemzés)
A következő lépés az aloldalak tartalmi kiértékelése. Ennek legfőbb eleme a szöveges tartalom.
A különböző szövegeket önmagukban csak marketing szempontból lehet vizsgálni. SEO szempontból viszont azokkal a konkurensekkel érdemes összevetni, akik az adott kulcsszóra az első 10-ben vannak. Ezt egy úgynevezett TF-IDF elemzésre alkalmas szoftverrel (Website Auditor) tudjuk elvégezni. A szoftver megadja, hogy:
a, mik azok a kifejezések, amely az élen lévő konkurensek oldalán előfordulnak, a vizsgált aloldalon azonban nem (ezeket bele kell fogalmazni a szövegbe)
b, mik azok a kifejezések, amelyekből túl sokat használnak a weblapon. Ezeket törölni kell a szövegből, vagy szinonimákkal helyettesíteni.
Technikai SEO elemzés
Technikai SEO elemzés során a következőket vizsgáljuk aloldalanként:
- A cím H1 (Heading1) formázású-e
- A cím tartalmazza-e a kulcsszót, amit optimalizálni kell
- Van-e Title tag, milyen hosszú, és tartalmazza-e az optimalizálandó kulcsszót.
- Van-e meta leírás, milyen hosszú, és tartalmazza-e az optimalizálandó kulcsszót.
- A képeknek van-e ALT tagja, és tartalmazza-e az adott kulcsszót.
- Mobil kompatibilis-e az oldal
- Milyen az oldal betöltődési ideje
A honlap sebességének tesztelésére két szoftver is rendelkezésre áll:
Mindkettő azonnal tudatja, hogy mennyi idő alatt tölt be az oldal, és megmutatja, a fő technikai hibákat, a javasolt megoldásokkal együtt.
A legtöbb weboldalnál azt tapasztaljuk, hogy a képek tömörítésére van szükség.
A PageSpeed Insights azonnal információt ad arról is, hogy mobilbarát-e a honlap.
A fenti elemeknek főként akkor van nagy jelentősége, mikor a megcélzott kulcsszóval a honlap már a Google találati lista első 10 helyezésébe kerül.
A technikai SEO azt jelenti, hogy a keresőoptimizálást (SEO) a weboldal technikai részleteire összpontosítjuk. A technikai SEO audit során ezeket a tényezőket vizsgáljuk elsősorban, és tanácsokat adunk a helyes technikai beállításokra. A technikai SEO legfontosabb elemei a következők:
Struktúra, Tartalom ellenőrzése, Mobilbarát weboldal, Betöltési sebesség, stb.
Off-page SEO: linkek száma és minősége
A keresőoptimalizálásnak még mindig nagyon fontos eleme, hogy milyen honlapokról linkelik a Te weboldalad. Az elemzés során a következőket vizsgáljuk:
- hány más honlapról kapott linket az oldalad
- ezek milyen minőségűek, mennyire releváns a tartalmuk
A fő adatforrás erre a célra is a Google Search Console.
Ha nincs Search Console hozzáférés, akkor legalább áttekintő információk lekérhetők a következő szolgáltatóktól.
A meglévő linkek száma azért fontos, mert a honlap helyezését úgy lehet javítani, ha ezt a számot jelentős mértékben (többszörösére) sikerül növelni.
A versenytársaid vizsgálata a SEO elemzés során
Profi SEO nem képzelhető el a versenytársaid vizsgálata nélkül.
A versenytársaid vizsgálata főként a szövegírás során fontos. Nem arról van szó, hogy másolnod kellene a top Google helyezések szövegét. A cél, hogy speciális szoftverekkel kigyűjtsük azokat a kifejezéseket, amelyeket a TOP 10 helyen álló oldalak többször is használnak. Ha ezek felhasználásával jobb szöveget lehet írni, mint az eddigi legjobbak. Ezt a Google előnyben részesíti, és ez nagyon-nagyon jó hatással lesz a Google helyezéseidre.
Vannak arra is forrásaink, hogy kiértékeljük a konkurenciáid oldalára mutató linkeket. Ez az úgynevezett backlink profil, vagyis a honlapra mutató linkek száma és minősége. Ez alapján tudod, neked mennyi linképítésre lesz szükséged.
Kiértékelés és dokumentumok átadása
Az elemzés segítségével megtudhatod, mi szükséges ahhoz, hogy a Google több látogatót tereljen az oldaladra. A SEO elemzés kimutatja a hibákat és fejlesztési lehetőségeket.
A SEO elemzés online kiértékeléssel zárul. Egy 2 órás SEO tanácsadás keretében mutatjuk be a weblap elemzés eredményeit. Erre a SEO elemzésre érdemes meghívni a cég minden olyan alkalmazottját, aki a weboldallal vagy webshoppal dolgozik.
A kiértékelésről videófelvétel készül. A felvételt a megbeszélés után azonnal le tudod tölteni, és bármilyen kérdésed kapcsán visszanézheted az elhangzottakat.
Az elemzés után a következő dokumentumokat adjuk át:
- Kulcsszó kutatás eredménye:
Milyen kulcsszavakra pontosan hány keresés van Magyarországon a Te piacodon. (excel táblázat) - A honlap aktuális Google helyezései (excel táblázat).
A táblázatban megtalálható, hogy a honlapod melyik kulcsszóval milyen helyen áll, melyik aloldalad indexelte a Google, hányszor jelent meg a Google keresőben, és hányszor kattintottak rá. - Az aloldalak teljes listája title tagokkal és meta leírásokkal (excel táblázat).
Segít az on-page SEO megvalósításában. - Honlap menü szerkezeti tanácsok (prezentációban).
A 2 órás kiértékelésben részletes tanácsokat adunk arra, hogyan érdemes elhelyezni a honlapodon a kulcsszavakat. - SEO szövegírási tanácsok (prezentációban)
A dokumentumok és a konzultáció segít a SEO szövegírás, a technikai SEO vagy a linképítés hatékonyabb kivitelezésében. Ezek elvégzésével a felhasználóid és a Google is jobban értékelik az oldaladat és látogatottságod ugrásszerűen megnő!
A SEO elemzés ára
A SEO elemzés ára 200 Euró (+ 27% áfa)
A számlázás forintban történik a számla kibocsátásnál napi áron átszámolva az eurót.