Ismerd meg, miért fontos a TF-IDF SEO szövegírás, mennyivel jobb mint a sima kulcsszó sűrűség mérés.
Tartalomjegyzék
Kulcsszavak és a kulcsszó sűrűség szerepe a SEO szövegírásban
A kulcsszavak és a kulcsszó sűrűség fontos elemei a SEO szövegírásnak. A kulcsszavak segítik a keresőmotorokat abban, hogy megértsék, milyen témához kapcsolódik az adott weboldal tartalma. A kulcsszó sűrűség pedig azt mutatja meg, hogy egy adott kulcsszó milyen gyakran fordul elő a tartalomban. Azonban nem elég csak beszórni a kulcsszavakat a szövegbe. Fontos, hogy releváns kontextusban használjuk őket. Ezt a Google is figyelembe veszi a „TF-IDF” érték felmérésével.
TF-IDF: term frequency – inverse document frequency jelentése
A TF-IDF az angol term frequency-inverse document frequency kifejezés rövidítése. Magyar jelentése: kifejezés gyakoriság – fordított dokumentum gyakoriság.
A kifejezés két részből áll:
- a term frequency (TF) azt mutatja meg, hogy egy adott kulcsszó milyen gyakran fordul elő egy szövegben. Minél többször jelenik meg a kulcsszó, annál magasabb lesz a TF értéke.
- az inverse document frequency (IDF) viszont azt mutatja meg, hogy mennyire ritka vagy gyakori egy adott kulcsszó a több szöveget összehasonlítva.
Tehát nem csak azt nézi, hogy mennyire gyakran fordulnak elő bizonyos kulcsszavak az oldaladon (TF), hanem azt is figyelembe veszi, hogy ezeket a kifejezéseket mennyire gyakran használják más weboldalakon (IDF). Ezáltal sokkal pontosabb képet kaphatunk arról, hogy melyik szavakra kell koncentrálnunk a SEO szempontból. Emellett segít elkerülni a túlzott kulcsszó használatot (keyword stuffing), ami rontja a rangsorolási esélyeket.
TF-IDF elemzés és keresőoptimalizálás
A TF-IDF elemzés a keresőoptimalizálás hasznos eszköze. Segítségével megtudhatjuk, hogy mely kulcsszavakat hányszor érdemes használnunk a weboldalunkon ahhoz, hogy előrébb kerüljünk a Google találati listáján.
A TF-IDF elemzés során nem csak azt nézzük, hogy mely szavak fordulnak elő gyakran az oldalunkon, hanem azt is figyelembe vesszük, hogy azokat mennyire gyakran használják más weboldalak.
Ehhez általában azokat a weboldalakat vizsgáljuk meg, akik egy adott kulcsszóra az első 10 helyen állnak. Kézi módszerrel lehetetlen lenne ennyi tartalmat és ennyi kulcsszót összegyűjteni és átvizsgálni. Ezért speciális szoftvert használunk a Google top találatok letöltésére és elemzésére.
Versenytárs szöveg elemzés: a konkurencia a legjobb forrás!
A versenytárs szöveg elemzés egy másik nagyon fontos része a SEO-nak. Ez segít abban, hogy jobban megértsük a konkurencia stratégiáit és tanuljunk belőlük. A versenytárs tartalmak elemzése megmutatja, hogy milyen kulcsszavakat használnak, és hogy ezeket a kifejezéseket milyen összefüggésekben használják.
TF-IDF szoftverek és a SEO szövegírás
Legelterjedtebb TF-IDF elemző szoftver a 2017-ben megjelent SEO Powersuite Website Auditor. Ez (többek között) a következőket teszi:
- Megvizsgálja, hogy egy adott kulcsszóra milyen weboldalak jönnek be a Google listájának első 10 helyén.
- Ezekről kimásolja az adott oldal (ezek sokszor a honlapok aloldalai) teljes szövegét, a menüpontokkal, címkefelhőkkel, elérhetőségi adatokkal, stb. együtt.
- Megvizsgálja, mind a 10 weblap szövegében, hogy melyik szó hányszor fordul elő.
- Összeveti az eredményt a saját weblapod releváns aloldalának szövegével.
- Javaslatot tesz arra, hogy milyen szavakat tegyél hozzá a honlapod tartalmához, és milyen kifejezéseket használj kevesebbszer.
Tehát a program elemzi a kulcsszavak fontosságát az alapján, hogy azok mennyire gyakran fordulnak elő az első 10 helyen lévő konkurensek weboldalain.
Ha megvan ezeknek kifejezéseknek a listája, akkor a kulcsszavakkal csak annyi tennivalód van, hogy bele kell írnod a saját oldalad szövegébe. A szoftver nem csak magukban álló szavakat, hanem a két szóból álló kifejezéseket is vizsgál, vagyis szókombinációkat is elemez.
Több éven át sikerrel használtuk a Website Auditor szoftvert online marketing tevékenységünkhöz. Minden SEO elemzés során átnéztük, hogy partnerünk oldalán
Mesterséges intelligencia: NLP modellek a TF-IDF elemzés helyett
A mesterséges intelligencia megjelenése a TF-IDF elemzést is magasabb szintre emelte. Az olyan szoftverek, mint a Surfer SEO vagy a Pageoptimizer Pro már nem csak matematikai számításokat használnak a keresési kifejezések vizsgálatára. Az AI NLP (Natural language processing) vagyis természetes nyelvfeldolgozás modelljeit használják a releváns kifejezések kinyerésére. Sokkal pontosabban figyelembe veszik a felhasználói szándékot (search intent), így hamarabb előre kerülhetsz a Google találati listán.
Kulcsszókutatás és SEO szövegírás magasabb szinten
A Kanga Design online marketing ügynökség 2017 eleje óta használta a Website Auditort. Ezt 2023-ban a modernebb AI szoftverekkel cseréltük le. Így érjük el, hogy adott kulcsszavakra rendkívül hatékonyan és nagyon olcsón tudunk SEO szempontból kiváló szöveget írni.