SWOT elemzés készítése, SWOT készítés útmutató

SWOT elemzés készítése, SWOT készítés útmutató

Ismerd meg, hogy a SWOT elemzés készítése milyen erősségeket és gyengeségeket mutathat ki a céged és egy-egy versenytárs esetében. Ismerd meg, hogyan segíthet az üzleti stratégia összeállításában, és hogyan láss neki a SWOT elemzésnek.

Tartalomjegyzék

A GYELV vagyis SWOT mátrix jelentése

GYELV elemzés – amit külföldön SWOT analízisként ismernek – egy rendkívül hasznos eszköz, mely segít a vállalkozásoknak abban, hogy tisztán lássák erősségeiket és gyengeségeiket. Az elemzés során azokat a tényezőket vizsgáljuk meg, melyek közvetlen ráhatásunk alatt állnak (erősségek és gyengeségek), valamint azokat a külső tényezőket, melyekre nincs közvetlen ráhatásunk (lehetőségek és veszélyek).

Az úgynevezett SWOT mátrix négy részből áll:

  • Strengths (Erősség),
  • Weaknesses (Gyengeség),
  • Opportunities (Lehetőség)
  • Threats (Veszélyek).

SWOT elemzés lényege, hogy átfogó képet kapjunk vállalkozásunk helyzetéről, ezzel elősegítve a stratégiai tervezést.

Miért fontos SWOT elemzés készítése az üzleti életben

SWOT elemzés egy könnyen alkalmazható módszer arra, hogy megértsük vállalkozásunk erősségeit és gyengeségeit, valamint felismerjük a kínálkozó lehetőségeket és veszélyeket. Az elemzés során meghatározhatjuk a vállalkozás erősségeit, amelyek hozzájárulhatnak a sikerhez, és felismerhetjük a gyengeségeket, amelyeken fejlesztésre van szükség.

SWOT elemzés készítése segíti az üzleti döntéseket is. Például ha tudod, hogy milyen területeken vagy erős, akkor arra összpontosíthatsz, hogy maximalizáld ezeket az előnyöket. Ha pedig tisztában vagy a gyengeségeiddel, akkor dolgozhatsz azok javításán.

A SWOT elemzés részei: erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek

SWOT elemzés négy alapvető részből áll:

  1. Erősség:
    Ezek olyan belső tényezők melyek pozitív hatást gyakorolnak vállalkozásunkra.
  2. Gyengeség:
    Belső faktorokat jelentenek mely negatívan befolyásolhatják vállalkozásunkat.
  3. Lehetőség:
    Külső tényezőkre utalnak mely előnyös helyzetbe hozhatja cégünket.
  4. Veszéllyel (fenyegetés):
    Olyan külső tényezőkre utalnak melyek negatívan befolyásolhatják vállalkozásunkat.

Az erősségek és gyengeségek belső, a lehetőségek és veszélyek pedig külső tényezőket jelentenek.

Belső és külső tényezők vizsgálata a SWOT analízisben

SWOT elemzés során két fajta tényezőt vizsgálunk: belső és külső.

  • Belső tényezők:
    Amiket mi irányítunk, mint például a termékünk vagy szolgáltatásunk minősége, az alkalmazottaink képességei vagy pénzügyi forrásaink.
  • Külső tényezők:
    Amikre nincsen közvetlen ráhatásunk. Ilyenek lehetnek például piaci trendek, versenytársak tevékenységét vagy gazdasági körülményeket. A SWOT elemzés segít abban hogy ezeket is észben tartsuk mikor stratégiai döntéseket hozunk.

Hogyan készítsünk SWOT analízist: útmutató lépésről-lépésre

SWOT elemzés elkészítése nem bonyolult feladat, de alapos előkészületet és gondolkodást igényel. Első lépésként érdemes összeírni vállalkozásod erősségeit és gyengeségeit. Ez lehet bármi, ami befolyásolja a cég működését, például a termék minősége, az alkalmazottak képességei vagy a pénzügyi helyzet.

Ezt követően vizsgáld meg a külső tényezőket – azaz a lehetőségeket és veszélyeket. Gondold végig, milyen események vagy trendek segíthetnek előrébb jutni (lehetőség), illetve melyek jelenthetnek akadályt (veszéllyel).

Végül pedig használj brainstorming technikát annak érdekben hogy minél több információt gyűjts be minden egyes kategóriáról. Az így kapott adatokból könnyedén össze tudsz állítani egy SWOT mátrixot.

SWOT elemzés példa: SWOT analízis alkalmazására az üzleti döntéshozatalban

Nehogy azt hidd hogy csak nagyvállalatoknak van szüksége SWOT elemzésre. Egy kisvállalkozás esetében is nagyon hasznos lehet, például ha új termék bevezetését tervezi.

Tegyük fel, hogy egy kis webdesign cég vagyunk és szeretnénk bővíteni a szolgáltatásainkat SEO (keresőoptimalizálás) szolgáltatással. Erősségünk lehet például a már meglévő ügyfélkör és tapasztalt csapatunk, gyengeségünk viszont az hogy keveset tudunk a SEO-ról. Lehetőség lehet az új piac ami megnyílik előttünk, veszéllyel pedig az erős verseny ezen a piacon.

Hogyan használhatjuk a SWOT elemzést stratégiai tervezéshez

SWOT analízist gyakran használják marketing stratégiai tervezés során mint alapvető döntéstámogató eszközt. Segít abban hogy tisztán lássuk vállalkozásunk helyzetét és ennek fényében hozhassuk meg döntéseinket.

Az eredmények segítségével meghatározhatod vállalkozásod legfontosabb célkitűzéseit és fejlesztendő területeit – ezek lesznek ugyanis azok amik hosszú távon biztosítani fogják a sikerünket. A SWOT elemzés eredményeit felhasználva olyan stratégiát tudsz kialakítani, ami kihasználja az erősségeidet, javít a gyengeségeiden, kiaknázza a lehetőségeket és minimalizálja a veszéllyel jelentkező fenyegetéseket.

A STEEP elemzés remekül kiegészítheti a SWOT elemzést. A makrokörnyezet (amit a STEEP vizsgál) és a mikrokörnyezet (amit a SWOT is érint) szoros összefüggésben állnak egymással. Ez a kombináció segít neked abban, hogy átfogó képet kapj vállalkozásod helyzetéről.

Szükséged van SWOT elemzésre marketing tervedhez? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.