SEO versenytárs elemzés módszerei, versenytárselemzés a gyakorlatban

Versenytárs elemzés alapok, versenytárselemzés a gyakorlatban

Ismerd meg, mik a versenytárs elemzés és piackutatás lépései, mire jó a konkurencia elemzés, mi a marketing stratégia a konkurensek legyőzésére.

Tartalomjegyzék

Az online marketing stratégia alapja: ismerd, kik a versenytársak!

Ahhoz, hogy a legtöbbet hozd ki üzleti tevékenységedből, hosszú távú terv kell. Ez a terv a marketing stratégia. A marketing stratégiát pedig szinte lehetelten készíteni  versenytárselemzés nélkül. A versenytárs elemzés segít megvizsgálni, kikkel versenyzel, és hogyan tudnál előnyhöz jutni a piacon. Az elemzés készítése sok időt és energiát emészt fel, de az eredmények mindenképpen megérnek minden befektetett percet.

Kik a konkurensek, kik az online versenytársak?

Az első lépés a versenytárs elemzés során az, hogy megtudjuk, kik a versenytársaink. Melyik weboldalak. Lehet, hogy van a fejünkben egy-két versenytárs honlap, akiről azt gondoljuk, hogy ők a legerősebb ellenfeleink. Az online marketing esetében ez azonban nem mindig egyértelmű. Ha az a cél, hogy megtudjuk kikkel versenyzünk, két fontos szempontot kell figyelembe venni:

  1. Kik azok, akik ugyanannak a célcsoportnak kínál hasonló termékeket, funkciót vagy szolgáltatást.
    Ha például webshopodban telefontokokat árulsz, akkor minden telefontokot áruló webshop a konkurensed. Ha Vácon és környékén kőműves munkát vállalsz, akkor a Vác környéki kőművesek a versenytársaid. Ez mutatja a piacon lévő teljes keresletet.
  2. Mely cégek próbálják a fogyasztók elérésére ugyanazokat az értékesítési csatornákat használni?
    Vagyis kik azok, akik ugyanolyan megoldásokat használnak még adott problémára. Például lehet, hogy van olyan váci kőműves, aki a Facebookon hirdeti magát. Ha Te viszont a Google keresőben akarsz az élre jutni vagy hirdetni, neked ő nem lesz konkurensed.

Milyen csatornákat használnak a versenytársak?

A célcsoportok elérése tehát több különféle csatornán történhet. Az online piac legfontosabb értékesítési csatornái Magyarországon:

  1. Google kereső organikus találat
  2. Google Ads fizetett hirdetések
  3. Facebook fizetett hirdetések
  4. Árösszehasonlító oldalakon (Árukereső, Árgép) való megjelenés
  5. Hirdetés népszerű szakmai portálon
  6. Stb.

A különböző csatornákon más-más konkurenseid lehetnek. Lehet, hogy valaki erős keresőoptimalizálásban, de nem hirdet a Google Ads-ban, vagy fordítva.

Ha a Google találati listán szeretnél megjelenni, akkor azok a céged versenytársai, akik ott az  első helyeken állnak.

Ha Google Ads hirdetéseket indítasz, akkor az a versenytársad, akinek a hirdetése előbb, vagy többször jelenik meg a Tiédnél.

Ha az Árukeresőn vagy az Árgépen szeretnél megjelenni, akkor az a konkurens vállalkozás, akik ugyanazt a terméket olcsóbban kínálják.

Így elemezd a versenytársakat: elemezd a SEO szempontból sikeres weboldalaikat!

Az első feladatunk, hogy pontosan meghatározzuk az elemzés célját. A legtöbb cég a versenytárs elemzést „ötletgyűjtésre” szeretné használni. Ez finomabb kifejezés arra, hogy „ha az Ő weboldala sikeres, akkor azt csinálom amit Ő”. Vagyis egyszerűen körülnézünk a versenytárs weboldalán, és másoljuk, lopjuk az ötleteit.

Nem mindegy azonban, hogy milyen konkurenseket választunk. Az online versenytárs elemzés sikere a megfelelő versenytársak kiválasztásán múlik.

A sikereres versenytárs az online világban az, akinek a weboldala a legtöbb kulcsszóval áll a Google kereső élén.

Nincs értelme a céged stratégiáját olyan versenytársra építeni, aki nincs a Google kereső élén. A Google ugyanis azokat a weboldalakat juttatja a találati lista élére, amiknek a tartalmát a leghasznosabbnak tartja.

Mire keresünk választ a versenytárs elemzés során? Mi az elemzés célja?

Webes konkurensek elemzése nem abból áll, hogy hasonló oldalakat találjunk, és lemásoljuk amit hasznosnak vélünk. Inkább azt kell megfigyelnünk, hogy milyen kommunikációs stratégiát alkalmaznak. Ez segít majd a döntéseink egyszerűbb meghozatalában.

Ha csak ugyanazt és ugyanúgy csináljuk, mint mit a többi piaci szereplő csinál, azzal nem tudjuk átvenni a pozícióját. Ezzel a módszerrel még a konkurensek közelébe sem juthatunk.

A piackutatás fő célja az legyen, hogy JOBB AJÁNLATOT adjunk a versenytársaknál.

A marketinggel akkor tudunk sikereket elérni, ha csábítóbb az ajánlatunk mint amit a kutatás során talált versenytársak kínálnak. Ez fog nagyobb forgalmat, több bevételt hozni.

Versenytárs elemzés lépései

A hatékony és alapos versenytárs elemzés lehető legjobb módja, először a saját céged és weboldalad kezded elemezni.

Addig míg nem tudod, hogy

  1. ki a Te célcsoportod,
  2. mik a Te kulcsszavaid,
  3. mennyire jó a weboldalad SEO szempontból,
  4. addig felesleges a versenytársakat nézni.

Mielőtt elkezdenéd a versenytárs elemzést, első lépés a saját weboldal elemzése

Csak azután tudsz a potenciális versenytársakról véleményt alkotni, ha előtte elemezted vagy elemeztetted saját magát. A versenytársak weboldaláról is azokat az adatokat kell begyűjtened, mint a sajátodéról.

Mi is csak úgy tudunk konkurencia elemzést készíteni számodra, ha ismerjük a Te céljaid, ismerjük a Te weboldalad.

Milyen adatokra van szükséged a saját weboldalad értékelésére?

  1. Célcsoport meghatározás
    A hagyományos (offline) marketingben a célcsoport kevésbé pontosan volt meghatározható. Az online marketing stratégiában a PPC hirdetések és a SEO is kulcsszavakat használnak. A legjobb, ha a célcsoportnak azokat az embereket veszed, akik ezeket használják.
  2. Kulcsszó kutatás
    Meg kell tudnod, milyen kifejezésekre kell koncentrálnod, mik azok a kulcsszavak, amikkel a versenytársak szerzik az ügyfeleiket akár a Google keresőben akár Ads hirdetéssel.
  3. Linkek száma és minősége
    Főleg a Google keresőben elért helyezések szempontjából fontos az ún. backlink profil, vagyis a honlapra mutató linkek száma és minősége. Ez alapján tudod, neked mennyi linképítésre lesz szükséged.
  4. Közösségi média jelenlét
    A versenytársak erősségét jól mutatja a Facebook, Instagram követők száma, egy-egy csoport taglétszáma, Youtube videók nézettsége, stb.

Érdemes elkezdeni ezeket az adatokat Excel táblázatokban elkezdeni gyűjteni, majd elemezni. A gyűjtéshez és elemzéshez persze megfelelő eszközök kellenek.

A konkurencia elemzés eszközei

A versenytárs elemzéshez használhatunk online eszközöket is. Számos szoftver és online szolgáltatás áll rendelkezésre, amelyek segítségével mélyebb betekintést kaphatsz a versenytársaid tevékenységébe, így például a keresőoptimalizálási stratégiájukba, forgalmi adatokba, vagy éppen a vevőszerző csatornáikba.

A nemzetközi piacon sikeres szolgáltatások esetén a legtöbbször ugyanazt a problémát tapasztaltuk, mint amivel a magyar oldalak esetében sokszor találkozunk: a mi nyelvterületünkre vagy nem működnek, vagy hamis adatokat adnak.

Az olyan eszközök, mint a SpyFu vagy a SimilarWeb ezért Magyarországon rögtön ki is esik.

Az általunk végzett konkurencia kutatásokban a következő eszközök váltak be:

  1. Ahrefs
    Biztosan az egyik legjobb, de meglehetősen drága szolgáltatás. Cserébe rengeteg adatot szolgáltat. Többet tud annál, mint amire a legtöbb cégnek bármikor szüksége lehet. A gond inkább a hatalmas mennyiségű elemzési adat értékelése szokott lenni.
  2. SemRush
    Ugyanaz a gond vele, mint az Ahrefs esetén: drága.
  3. SEO Powersuite
    Pár éve még a legjobb megoldás volt a piacon. Ma már vannak jobb alternatívák. Több szolgáltatása ingyenes változatban is működik, de az adatok így nem menthetők.
  4. advancedwebranking.com
    Nagyon hasznos és részletes piacképet ad, de nem olcsó a használata. Inkább ügynökségeknek éri meg.
  5. Surfer SEO
    Konkurens tartalmak pontos értékelésére az egyik legelterjedtebb eszköz. Szövegíráshoz sok hasznos tippet adhat. Sajnos elég drága.

Versenytárs elemzés a Google találati listán

Google Ads hirdetések vagy az Árukereső esetén egyszerűbb eldönteni, hogy miért van egy vállalkozás előrébb, mint a Tiéd:

  1. olcsóbb az ajánlata, vagy
  2. több pénzt fizet a megjelenésért.

A Google keresőben azonban a helyzet sokkal bonyolultabb. Néha nehezen érthető, hogy miért kerül valaki a lista élére. Gyakran hangzik el a kérdés:

„Miért került xxx.hu oldal az első helyre, mikor olyan béna weboldaluk van?”

A kérdés jogos. És a választ a versenytárs elemzés segítségével adhatjuk meg rá.

Ha kifejezetten SEO elemzést készítünk, akkor a konkurenciát több szempontból is lehet értékelni:

  1. Tartalom minősége és relevanciája:
    A versenytárs honlapja lehet, hogy érdekesebb és hasznosabb tartalmat kínál azokra a kulcsszavakra, amelyeket a felhasználók használnak. A tartalom elemzésére mindenképpen valamilyen szövegelemző alkalmazás kell, mint például a Website Auditor, a Surfer SEO, vagy a Pageoptimizer.
  2. Backlink profil elemzés
    A versenytárs honlapjára lehet, hogy jobb minőségű és nagyobb mennyiségű link mutat. A linkek segítenek a Google-nek a honlapjuk relevanciájának meghatározásában. A linkek számát az ingyenes MozBar, a versenytársunk weboldal linkjét a szintén ingyenes Keywords Everywhere bővítmény mutatja meg.
  3. Weboldal sebessége és teljesítménye:
    A versenytárs honlapja lehet, hogy jobb teljesítményt és gyorsabb betöltési sebességet kínál, amely nagyobb felhasználói élményt eredményez, és segít a Google-nek a honlapjuk rangsorolásában. Erre van az ingyenes PageSeed Insight
  4. Felhasználói élmény (UX design):
    A versenytárs elemzésnek fontos része, hogy a honlapja milyen felhasználói élményt nyújt. Például mobilbarát design vagy egyszerűbb navigáció, amely szintén jobb helyezést biztosít. Ezt a weboldal kézi átvizsgálásával lehet ellenőrizni.

Fontos megérteni, hogy a Google rangsorolási algoritmusa rendkívül összetett és rengeteg szempontot vesz figyelembe a honlapok értékelésekor.

Ahhoz, hogy ellenőrizd, hogy miért áll egy weboldal előrébb a Google találati listáján, mint a Tiéd, különböző eszközöket és módszereket használhatsz . Néhány ilyen:

  1. Google kulcsszó eszközök:
    A Google több olyan eszközt kínál, amely segít a kulcsszavak keresési trendjeinek, versenytársak és kulcsszó-előfordulások elemzésében. Ezek közé tartozik a Google Trends, a Google Keyword Planner és a Google Search Console.
  2. Backlink profil elemzők:
    Az ilyen típusú eszközökkel meg lehet nézni a versenytársak holapjaira mutató linkek összetételét (backlink profil), minőségét és mennyiségét. Ilyen eszközök például az Ahrefs, a SEMrush, vagy a Moz Link Explorer.
  3. SEO Audit eszközök:
    Az ilyen típusú eszközökkel meg lehet vizsgálni a honlapod SEO-teljesítményét, beleértve az optimalizálást, a tartalmat, a mobilbarát kialakítást és az oldal sebességét. Ilyen eszközök az Ahrefs, a SEMrush, a Screaming Frog, vagy a Google PageSpeed Insights.
  4. Manuális vizsgálat:
    Végezz manuális ellenőrzést is, amely során átnézed a versenytársad honlapját és a saját honlapodat is, és összehasonlítod őket. Nézd meg a tartalmak minőségét és mennyiségét, a kulcsszók használatát, a honlap sebességét és a felhasználói élményt is.

Ezek csak néhány példa a használható eszközökre és módszerekre. Fontos, hogy többféle eszközt és módszert használj, hogy átfogó képet kapj a helyzetről, és megtaláld a legjobb megoldást a honlapod rangsorolásának javítására.

A versenytárselemzés fontos részei: erősségek és gyengeségek (SWOT elemzés)

A versenytárselemzés fontos része lehet az ún. SWOT elemzés. Ez a saját és a versenytársak gyengeségeinek és erősségeinek részletes elemzését jelenti. Kattints ide, ha szeretnél részletesen olvasni az SWOT elemzésről.

Kanga Design marketing ügynökség: a legjobb megoldás versenytárs elemzésre

Cégünk szinte minden fontos szolgáltatásának, így az online marketing tanácsadásnak vagy a weboldal elemzésnek is része lehet a versenytárs elemzés. Ha szeretnél indítani vagy optimalizáltatni egy weboldalt, valamilyen szinte érdemes bevonni a versenytársak elemzését is. Azt, hogy mit veszünk bele az elemzésbe, függ attól, milyen a weboldalad jelenlegi optimalizáltsági helyzete.

Van néhány egyszerű módszer, amivel akár egy marketing tanácsadás során gyűjthetünk alapvető adatokat. Egy weboldal elemzésnél azonban már jóval több lehetőség van, mélyebb következtetéseket vonunk le a begyűjtött adatokból.

Egy komplett honlap elemzés során azonban ennél sokkal több információt gyűjthetünk, és sokkal mélyebb elemzést tudunk végezni:

  • kik  a közvetett és közvetlen versenytársaid
  • milyen kulcskifejezéseket használnak a konkurenseid a honlapjukon, amit Te nem
  • hány linket kell építened, hogy a Top 10 vagy Top 3 közé kerülj
  • stb.

Kérdésed van? Szeretnéd megismerni versenytársaid? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.