Termékéletgörbe szakaszai és jellemzői

Ismerd meg, mik a termékéletgörbe szakaszai: a bevezetés, növekedés, érettség és hanyatlás jellemzőit részletes magyarázatokkal.

Tartalomjegyzék

A termékéletgörbe fogalma és gazdasági környezet hatása

Biztos észrevetted már, hogy egyes termékek villámgyorsan népszerűvé válnak, majd ugyanolyan gyorsan el is tűnnek a piacról. Ez nem véletlen – minden termék életútja jól modellezhető az úgynevezett termékéletgörbével. Ez a görbe szemléletesen mutatja be, hogyan alakul egy termék eladása és profitabilitása az idő múlásával. De vajon mi befolyásolja egy termék életciklusát?

A gazdasági környezet jelentősen hat a termékek életgörbéjére. Gondolj csak bele, mennyire másképp alakulhat egy termék sorsa gazdasági fellendülés vagy épp válság idején! A fogyasztói igények változása, új technológiák megjelenése vagy épp a konkurencia lépései mind-mind befolyásolhatják, hogy egy termék milyen gyorsan fut be, meddig tud a piacon maradni. Ezért a vállalatoknak folyamatosan figyelniük kell a gazdasági mutatókat és a piaci trendeket, hogy időben tudjanak reagálni a változásokra.

A termékéletgörbe szakaszai és a fogyasztói magatartás alakulását befolyásolhatják

Tudtad, hogy a termék életútja során a vásárlók viselkedése is jelentősen változik? A termékéletgörbe négy fő szakaszra osztható: bevezetés, növekedés, érettség és hanyatlás. Minden szakaszban más-más fogyasztói csoport vásárolja a terméket, és más motivációk vezérlik őket.

A bevezetési szakaszban például főleg az újdonságkedvelő, kockázatvállaló vásárlók próbálják ki a terméket. Ők azok, akik szeretnek elsőként kipróbálni mindent, még ha drágább is. A növekedési szakaszban már a szélesebb közönség is felfedezi a terméket, míg az érettség fázisában szinte mindenki ismeri és használja. A hanyatlás során pedig csökken az érdeklődés, sokan már új alternatívákat keresnek. Látod, mennyire fontos a vállalatok számára, hogy ismerjék ezeket a mintákat? Csak így tudják hatékonyan célozni az egyes fogyasztói csoportokat a megfelelő időben.

A bevezetési szakaszban a költségek magasak és a fix költség jelentős

Képzeld el, milyen izgalmas lehet egy új termékkel piacra lépni! De ez a szakasz komoly kihívásokat is tartogat a vállalatok számára. A bevezetési fázisban ugyanis a költségek rendkívül magasak. Gondolj csak bele: ki kell fejleszteni a terméket, be kell indítani a gyártást, és meg kell ismertetni a potenciális vásárlókkal. Ezek mind-mind jelentős összegeket emésztenek fel.

Ebben a szakaszban különösen nagy szerepet játszik a fix költség. A gyártósorok felállítása, a marketingkampányok elindítása olyan kiadások, amelyeket akkor is ki kell fizetni, ha egyetlen darabot sem adnak el a termékből. Ez komoly kockázatot jelent a vállalatoknak. Ezért is olyan fontos, hogy alapos piackutatással és jól átgondolt stratégiával vágjanak bele az új termék bevezetésébe. Te vállalnál ekkora kockázatot egy új ötletért?

A növekedési szakaszban a gyors növekedés és a növekvő kereslet jellemző

Izgalmas időszak ez a vállalatok életében! A növekedési szakaszban ugyanis rohamosan nő az érdeklődés a termék iránt. Egyre többen hallanak róla, próbálják ki, és válnak rendszeres vásárlóvá. Ez a gyors növekedés komoly lehetőségeket rejt magában, de kihívásokat is tartogat.

A növekvő kereslet kielégítése nem egyszerű feladat. A vállalatoknak gyorsan kell reagálniuk, hogy lépést tudjanak tartani az igényekkel. Bővíteniük kell a gyártási kapacitást, fejleszteniük a disztribúciós hálózatot. Közben persze a versenytársak sem tétlenkednek – ők is szeretnének részesülni a növekvő piacból. Ezért ebben a szakaszban kulcsfontosságú a hatékony marketing és az innovatív megoldások alkalmazása. Te hogyan próbálnád megőrizni a versenyelőnyödet egy ilyen dinamikusan fejlődő piacon?

Az érettség szakasza során a vevői kör és az értékesítési volumen elérik a maximumot

Elérkeztünk a termék „fénykorához”! Az érettség szakaszában a termék már jól ismert a piacon, széles vevői kör használja rendszeresen. Az értékesítési volumen eléri a csúcspontját – ennél többet valószínűleg már nem fog eladni a vállalat ebből a termékből. Ez első hallásra remekül hangzik, igaz?

Ám ez a szakasz új kihívásokat is tartogat. A piac telítődik, a növekedés lelassul. A versenytársak is erőteljesen jelen vannak, így éles árverseny alakulhat ki. A vállalatoknak most arra kell összpontosítaniuk, hogy megtartsák piaci részesedésüket és a profitabilitást. Ehhez gyakran termékdifferenciálást alkalmaznak, vagy új piacokra próbálnak betörni. Te milyen stratégiát választanál, hogy fenntartsd a termék sikerességét ebben az időszakban?

A hanyatlás szakaszát új termékek megjelenése és fokozatosan csökken profitabilitás jellemzi

Sajnos egyszer minden jónak vége szakad – ez igaz a termékek életciklusára is. A hanyatlás szakaszában azt tapasztalhatod, hogy egyre kevesebben keresik és vásárolják a terméket. Ennek oka lehet, hogy új, korszerűbb termékek jelennek meg a piacon, vagy egyszerűen változnak a fogyasztói igények.

Érdekes, hogy a termék életgörbe éppen az FMCG termékek körében hosszabb. Mivel ezekre napi szinten van szükségünk, a bevezetett márkák hosszú ideig fennmaradnak (Pl. Coca Cola, Perwoll, Túró Rudi, Medve Sajt, stb.)

Ebben a fázisban fokozatosan csökken a termék profitabilitása. Az eladások visszaesnek, miközben a fix költségek továbbra is jelen vannak. A vállalatoknak fontos döntést kell hozniuk: meddig érdemes még a piacon tartani a terméket? Néha érdemes lehet új piacokat keresni vagy átalakítani a terméket, máskor viszont a piacról való kivonás lehet a legjobb megoldás. Te hogyan döntenél egy hanyatló termék esetében? Megpróbálnád feléleszteni, vagy inkább az erőforrásokat új termékek fejlesztésére fordítanád?

A vállalati döntések és termékpolitika a fenntartása érdekében

Láthatod, hogy a termék életciklusa során a vállalatoknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változó körülményekhez. A sikeres termékpolitika kulcsa, hogy minden szakaszban a megfelelő döntéseket hozzák meg. De mik lehetnek ezek a döntések?

A bevezetési szakaszban például a fő cél a termék megismertetése és elfogadtatása. Ehhez intenzív marketingkommunikációra és esetleg bevezető árakra lehet szükség. A növekedési szakaszban a kapacitásbővítés és a versenyelőny megtartása kerül előtérbe. Az érettség során a termékdifferenciálás és a költséghatékonyság válhat fontossá, míg a hanyatlás szakaszában az erőforrások átcsoportosítása vagy a termék megújítása lehet a megoldás. Te milyen döntéseket hoznál az egyes szakaszokban, hogy minél hosszabb ideig fenntartsd a termék sikerességét?

Innovációval és marketing stratégia segítségével próbálják növelni a piaci részesedés

A vállalatok nem ülhetnek ölbe tett kézzel, ha meg akarják őrizni vagy növelni piaci részesedésüket. Az innováció és a jól átgondolt marketing stratégia kulcsfontosságú eszközök ebben a folyamatban. De vajon hogyan alkalmazhatók ezek a gyakorlatban?

Az innováció nem csak új termékek kifejlesztését jelentheti. Gondolj csak bele, mennyi lehetőség van egy meglévő termék továbbfejlesztésére, új funkciók hozzáadására vagy épp a gyártási folyamat optimalizálására! A marketing stratégia pedig segíthet abban, hogy ezeket az újításokat hatékonyan kommunikáljuk a fogyasztók felé. Lehet szó új célcsoportok megszólításáról, kreatív reklámkampányokról vagy épp a termék pozicionálásának megváltoztatásáról. Te milyen innovatív megoldásokat alkalmaznál, hogy növeld egy termék piaci részesedését? És hogyan kommunikálnád ezeket a fogyasztók felé?

Kérdésed van? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.