Releváns és relevancia jelentése a SEO-ban

Releváns és relevancia jelentése a SEO-ban

Tudod mi a releváns és relevancia jelentése? Ismerd meg a kifejezést és értelmezd a tárgyhoz tartozó tartalmat.

Tartalomjegyzék

A relevancia szó jelentése és eredete

Te is biztosan találkoztál már azzal a helyzettel, amikor valaki olyan dolgokról beszélt, amik egyáltalán nem tartoztak a témához. Ilyenkor mondjuk azt, hogy az illető nem releváns dolgokat említ. De vajon pontosan mit is jelent a relevancia szó? A relevancia latin eredetű kifejezés, ami szó szerint azt jelenti: „felemelni, kiemelni”. Tehát amikor valamit relevánsnak nevezünk, akkor azt emeljük ki, hogy az adott dolog szorosan kapcsolódik a tárgyhoz, lényeges és fontos az adott téma szempontjából.

A mindennapi életben és a keresőoptimalizálásban (SEO) egyaránt kulcsfontosságú a relevancia. Amikor információt keresel az interneten, Te is azt szeretnéd, hogy a keresési találatok oldalán (SERP) olyan tartalmakat láss, amik valóban kapcsolódnak a kérdésedhez. A Google algoritmus folyamatosan azon dolgozik, hogy a leginkább releváns találatokat jelenítse meg számodra. Ehhez figyelembe veszi a keresési szándékodat, és igyekszik megérteni, pontosan mire is vagy kíváncsi.

Releváns és irreleváns kifejezések használata a hétköznapokban

Gondolj csak bele, hányszor hallottad már azt a mondatot, hogy „ez most nem idevágó”. Valószínűleg Te is gyakran használod a releváns és irreleváns kifejezéseket a mindennapokban. Például amikor egy megbeszélésen valaki elkalandozik a témától, könnyen előfordulhat, hogy rászólsz: „ez most nem releváns, térjünk vissza a lényegre”. Vagy amikor egy barátod olyan tanácsot ad, ami egyáltalán nem illik az adott helyzethez, azt mondhatod neki: „ez most irreleváns, inkább arra koncentráljunk, ami tényleg számít”.

A releváns tartalmak azok, amik valóban a témához tartoznak és hasznosak számodra. Az irreleváns információk ezzel szemben csak elvonják a figyelmedet és megnehezítik, hogy megtaláld, amit keresel. A hétköznapi kommunikációban is nagyon fontos, hogy releváns dolgokról beszélj, különben könnyen unalmassá válhatsz mások számára. Ugyanez igaz a weboldalakra is – ha nem a témához tartozó, releváns tartalmakat jelenítenek meg, a látogatók hamar elhagyják az oldalt, ami megnöveli a visszapattanási arányt.

A tárgyhoz tartozó és idevágó tartalmak jellemzői

Amikor releváns tartalmat keresel az interneten, olyan információkra vágysz, amik szorosan kapcsolódnak a témához és választ adnak a kérdéseidre. De mik is a tárgyhoz tartozó, idevágó tartalmak fő jellemzői? Először is, ezek a tartalmak pontosan azt a témát járják körül, amire kíváncsi vagy. Nem kalandoznak el mellékszálakra, hanem fókuszáltan a lényegre koncentrálnak. Emellett naprakész és megbízható információkat tartalmaznak, így valóban hasznos tudást szerezhetsz belőlük.

A releváns tartalmak másik fontos jellemzője, hogy figyelembe veszik a Te szempontjaidat és igényeidet is. Nem csak általánosságban beszélnek a témáról, hanem konkrét megoldásokat, tippeket és tanácsokat adnak, amiket Te is hasznosíthatsz. Az ilyen tartalmak könnyen érthetőek és jól strukturáltak, így gyorsan megtalálod bennük a számodra fontos információkat. Ha egy weboldal valóban releváns tartalmat kínál Neked, az jelentősen javítja a felhasználói élményt (UX) és növeli a valószínűségét, hogy tovább maradsz az oldalon és esetleg konvertálsz is.

A keresési szándék és a szemantikus keresés kapcsolata

Vajon Te is érezted már úgy, hogy a keresőmotor nem érti pontosan, mire gondolsz? A keresési szándék megértése kulcsfontosságú ahhoz, hogy valóban releváns találatokat kapj. De mit is jelent pontosan a keresési szándék? Ez nem más, mint az a mögöttes cél vagy probléma, ami miatt egyáltalán keresgélni kezdtél. Lehet, hogy információt szeretnél gyűjteni egy témáról, vásárolni akarsz valamit, vagy épp egy konkrét weboldalt keresel. A Google és más keresőmotorok folyamatosan fejlesztik algoritmusaikat, hogy minél jobban megértsék a keresési szándékodat.

Ebben nyújt segítséget a szemantikus keresés, ami nem csak a beírt kulcsszavakat nézi, hanem megpróbálja értelmezni azok jelentését és kontextusát is. A szemantikus keresés figyelembe veszi a szavak közötti kapcsolatokat, szinonimákat és a témához kapcsolódó fogalmakat. Így ha például „almás sütemény receptet” keresel, a keresőmotor nem csak azokat az oldalakat fogja megjeleníteni, ahol szó szerint ez a kifejezés szerepel, hanem más releváns találatokat is, mint például „almás pite elkészítése” vagy „gyors almás desszert”. Ez a megközelítés segít abban, hogy Te valóban megtaláld azokat az információkat, amikre szükséged van, még akkor is, ha nem pontosan tudod megfogalmazni a kérdésedet.

A tartalom relevanciája és hatása a konverzióra

Gondolkoztál már azon, miért olyan fontos a tartalom relevanciája a weboldaladon? Nem csak arról van szó, hogy a látogatóid hasznos információkat találjanak – a releváns tartalom közvetlen hatással van a konverzióra is. De mit is jelent pontosan a konverzió? Ez az a pillanat, amikor a látogató megteszi azt a lépést, amit szeretnél – legyen szó egy vásárlásról, hírlevél feliratkozásról vagy kapcsolatfelvételről. A releváns tartalom segít abban, hogy a látogatók megtalálják, amit keresnek, és ezáltal nagyobb valószínűséggel válnak vásárlókká vagy ügyfelekké.

Hogyan növelheted a tartalmad relevanciáját és ezáltal a konverziós rátádat? Először is, fontos, hogy alaposan megismerd a célközönségedet és az ő igényeiket. Milyen kérdésekre keresik a választ? Milyen problémákkal küzdenek? Ha ezeket tudod, olyan tartalmat tudsz létrehozni, ami valóban megszólítja őket és megoldást kínál a gondjaikra. Emellett figyelj arra, hogy a tartalmad könnyen érthető és jól strukturált legyen. Használj alcímeket, felsorolásokat, hogy a látogatók gyorsan megtalálják a számukra fontos információkat. Ne feledd, a releváns tartalom nem csak informál, hanem cselekvésre is ösztönöz – ezért mindig építs be világos felhívásokat (call-to-action) a szövegeidbe, hogy segítsd a konverziót.

A keresési találatok oldala (SERP) és a Google algoritmus működése

Te is biztosan találkoztál már a keresési találatok oldalával (SERP), amikor valamit kerestél a Google-ban. De vajon tudod-e, hogyan működik pontosan a Google algoritmus, ami meghatározza, milyen találatokat látsz? A SERP nem más, mint az az oldal, ami megjelenik, miután beírtad a keresőszavakat és rákattintottál a keresés gombra. Itt láthatod a különböző weboldalak címeit, rövid leírásait és linkjeit, amiket a Google a leginkább relevánsnak talált a keresésedhez.

A Google algoritmus rendkívül összetett rendszer, ami számtalan tényezőt vesz figyelembe a találatok rangsorolásánál. Ezek közé tartozik például a weboldal tartalma, a kulcsszavak használata, a linkek minősége és mennyisége, valamint a weboldal technikai jellemzői is. Az algoritmus folyamatosan fejlődik, hogy minél pontosabb és relevánsabb találatokat tudjon nyújtani a felhasználóknak. Például a RankBrain, a Google mesterséges intelligencia alapú algoritmusa, képes tanulni a felhasználók viselkedéséből és ennek alapján finomítani a keresési eredményeket. Fontos tudnod, hogy a Google nem csak a szöveges tartalmat veszi figyelembe, hanem az olyan elemeket is, mint a képek, videók vagy a strukturált adatok. Ezért ha szeretnéd, hogy a weboldalad jól szerepeljen a keresési találatok között, komplex megközelítésre van szükség a keresőoptimalizálás (SEO) során.

A felhasználói élmény (UX) és a visszapattanási arány összefüggései

Gondolkoztál már azon, miért hagyják el olyan gyorsan egyes látogatók a weboldaladat? A válasz gyakran a felhasználói élményben (UX) rejlik, ami szoros összefüggésben áll a visszapattanási aránnyal. De mit is jelent pontosan a felhasználói élmény? Ez nem más, mint az az összbenyomás és érzés, amit a látogatók szereznek, amikor interakcióba lépnek a weboldaladdal. Ide tartozik az oldal kinézete, használhatósága, a navigáció egyszerűsége és természetesen a tartalom relevanciája is.

A visszapattanási arány azt mutatja meg, hogy a látogatók hány százaléka hagyja el az oldaladat anélkül, hogy bármilyen interakcióba lépne vele. Ha magas a visszapattanási arány, az általában azt jelzi, hogy valami nincs rendben a felhasználói élménnyel. Lehet, hogy a weboldal lassan tölt be, nehéz rajta navigálni, vagy egyszerűen nem találják meg a látogatók azt az információt, amit keresnek. A jó hír az, hogy ha fejleszted a felhasználói élményt, csökkentheted a visszapattanási arányt. Például ha releváns, könnyen érthető tartalmat kínálsz, átlátható menürendszert használsz és gyors betöltődési időt biztosítasz, a látogatók nagyobb valószínűséggel maradnak tovább az oldaladon és lépnek interakcióba vele. Ne feledd, a Google is figyelembe veszi ezeket a tényezőket a rangsorolásnál, így a jobb felhasználói élmény nem csak a látogatóidnak kedvez, hanem a keresőoptimalizálás szempontjából is előnyös.

Kulcsszó relevancia és tudásgráf alapú keresőoptimalizálás (SEO)

Talán Te is hallottál már a kulcsszavak fontosságáról a keresőoptimalizálás (SEO) során, de tudod-e, mi az a tudásgráf és hogyan kapcsolódik mindez a relevanciához? A kulcsszó relevancia azt jelenti, hogy a weboldaladon használt kifejezések mennyire illeszkednek ahhoz, amit a felhasználók keresnek. Régebben elég volt egyszerűen bezsúfolni minél több kulcsszót a szövegbe, de ma már a Google sokkal okosabb ennél. Az algoritmus képes értelmezni a szöveg kontextusát és megérteni a mögöttes jelentést is.

Itt jön képbe a tudásgráf alapú keresőoptimalizálás. A tudásgráf egy olyan rendszer, ami a különböző fogalmak, entitások közötti kapcsolatokat térképezi fel. Például ha az „alma” szót keresed, a tudásgráf nem csak azt tudja, hogy ez egy gyümölcs, hanem azt is, hogy milyen fajták léteznek, milyen tápanyagokat tartalmaz, vagy épp milyen receptekben használható. Ha a weboldalad tartalma jól illeszkedik ehhez a tudásgráfhoz, akkor a Google relevánsabbnak fogja tekinteni. Ez azt jelenti, hogy nem elég csak kulcsszavakban gondolkodnod – fontos, hogy átfogó, tartalmas információt nyújts a témáról. Használj szinonimákat, kapcsolódó kifejezéseket, és mutasd be a téma különböző aspektusait. Ezzel nem csak a keresőmotoroknak, de a látogatóidnak is segítesz, hogy mélyebb megértést szerezzenek a témáról. Ne feledd, a cél nem csak az, hogy jól szerepelj a keresési találatok között, hanem hogy valódi értéket nyújts a látogatóidnak.

Kérdésed van? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.