Mit jelent az ár-érték arány? Vásárláskor az ár-érték arány a legfontosabb szempont?

Vásárláskor az ár-érték arány a legfontosabb szempont?

Az ár-érték arány sokat használt kifejezés. De hogyan vonatkozik a termékekre és szolgáltatásokra a gyártó és a vevő szempontjából?

Tartalomjegyzék

Mit jelent pontosan az ár-érték arány?

Az ár-érték arány azt mutatja meg, hogy mennyi értéket kapunk egy termék áráért cserébe.

Ha egy terméket olcsón tudunk beszerezni és jó minőségű, akkor azt mondhatjuk, hogy jó az ár-érték aránya. De ha ugyanezt az árut drágábban vesszük meg és nem nyújt többet vagy jobb minőséget, akkor rosszabb lesz az ár-érték arányt.

A dolog lényegét talán leginkább az a kérdés fogalmazza meg:

„Megéri-e ennyi pénzt költeni erre a termékre?”

Ez áll az ár-érték arány szemlélet hátterében.

Érték = minőség?

Az értéket mindig mi magunk határozzuk meg. Sok tényezőt veszünk figyelembe a döntés meghozatala előtt:

  • Mennyire fontos számunkra ez a termék?
  • Mennyire van rá szükségünk?
  • Mennyit vagyunk hajlandók rászánni?

Azonban ne feledjük el: nem mindig van valós érték a magasabb ár mögött. Például, ha egy ismert márka ára jóval magasabb egy kevésbé ismertnél, az nem jelenti azt, hogy a termék valós értéke is nagyobb. Ezt érdemes a termékek vásárlása során figyelembe venni.

Ezeknél a márkáknál az ár-érték magas. A vevő legalábbis ezt érzi.
Ezeknél a márkáknál az ár-érték magas. A vevő legalábbis ezt érzi.

Miért fontos vásárlás szempontjából az ár-érték arány?

vásárlás során az árak a legtöbb ember számára fontos tényező. A tapasztalat azonban megtanít minket, hogy hiába jó egy termék árban, ha a minősége gyenge vagy nem tudja amire szükségünk van. Ugyanakkor hiába adnak el nekünk egy drágább terméket, ha annak értéke semmivel sem több mint az olcsóbb változatoké.

Vevőként szeretnénk a lehető legtöbbet kapni a pénzünkért. Nem csak arra van szükségünk, hogy működjön és használható legyen amiért fizetünk. Szeretnénk élvezni is a használatát! Ezt pedig csak akkor tudjuk megtenni, ha jól választunk és odafigyelünk az ár-érték arányra.

Egy példa: tegyük fel te szeretsz horgászni és új horgászbottal készülsz meglepni magadat. Az egyik boltban találsz egy botot 100.000 forintért, a másikban pedig ugyanazt 150.000-ért. Elsőre azt gondolnád, hogy az olcsóbbik a jobb választás – de mi van ha kiderül, hogy az olcsóbb bot hamarabb tönkremegy? Vagy nem olyan kényelmes használni? Ilyen esetben már nem biztos, hogy megéri spórolni az áron.

Hogyan találhatja meg a legjobb ár-érték arányt a kereskedő egy terméknél?

kereskedő számára is fontos kérdés ez. Hogyan adhatja el termékeit úgy, hogy a vevők is és ő is jól járjon? A legjobb ár-érték arány meghatározása nem mindig egyszerű feladat.

A kereskedő számára fontos, mennyi a termék előállítási költsége vagy beszerzési ára. Túl maga áron adja tovább, akkor kevesebben fognak tőle vásárolni. Ha csökkenti az árrést és olcsón adja, akkor a kereskedőnek lehet veszteséges az ügylet.

Az előállítási költség mellett a márka ismertsége is sokat számít. Egy márkás termékért az emberek hajlandóak többet fizetni. Egy kevésbé ismert márkát vagy terméket nehezebb magasabb áron értékesíteni.

Lényeges szempont a konkurensek száma. Hányan kínálnak hasonló termékeket vagy szolgáltatásokat mások? Ha a te áraid jóval magasabbak, akkor esetleg nehezebben találsz vevőt. Ha viszont leviszed a termék árát, a nap végén lehet, hogy nem marad profitod.

Az ár függ a kereslet kínálati viszonyoktól is. Túlkínálat esetén a kereskedő kénytelen csökkenteni az árat. Áruhiányban azonban a termék értékét a kereslet felviszi.

Mi történik, ha az érték alacsony, de az ár magas egy terméknél? (Vagy fordítva)

Az ár-érték arány nem mindig felel meg annak amit mi várunk. Lehet hogy egy termék drága és mégsem nyújt sokat. Ilyenkor mondhatjuk, hogy rossz az ár-érték arány. Ez azt jelenti hogy túl sokat kell fizetnünk valamiért ami nem éri meg annyit.

Fordított eset is előfordulhat: van hogy egy olcsón beszerezhető termék nagyon jó minőségű és jól használható. Ilyen esetben nagyon jó lesz az ár-érték arány, hiszen kevesebb pénzből több értéket kapunk.

Az ár-érték arány nem mindig a legfontosabb szempont. Lehet hogy valaki hajlandó többet fizetni egy termékért, mert hűséges az adott márkához. Vagy mert megszokta és jól ismeri azt. Vagy esetleg azért, mert valamilyen különleges funkciója van, ami más termékekben nincs.

Tartalomjegyzék