Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

Pénzügyi terv, marketing stratégia készítése webáruházak indítása előtt

Üzleti terv, marketing terv készítése webáruházak indítása előtt Üzleti terv, marketing terv készítése webáruházak indítása előtt

Sok vállalkozás tulajdonos keres meg azzal, hogy eldöntötte: webáruházat szeretne indítani. Mikor azonban beszélgetni kezdünk, kiderül, hogy semmiféle üzleti tervezés nem történt, marketing stratégia, vagy pénzügyi terv nem készült. Tehát a cégtulajdonos reménykedik abban, hogy a webáruháza sikeres lesz, de valójában nem tudja, milyen bevételt várhat el webáruházától 1-3 éven belül.

Szinte lehetetlennek tűnik egy olyan marketing stratégia vagy pénzügyi terv készítése, amely 3 évre előre megmondja, hány terméket fognak megvásárolni egy webáruházban. 100%-ig pontos előrejelzés valóban nem készíthető, de kb. egy óra munkával összerakhatsz egy olyan pénzügyi tervet, amelynek alapján eldöntheted:

  1. egyáltalán érdemes-e belevágnod egy webáruház elindításába
  2. milyen marketing stratégia alkalmazható a vállalkozásod számára.

Hogyan készíthető pénzügyi terv vállalkozás részére fél óra alatt?

Az üzleti tervezés nem ördöngősség, és van rá egyszerűen használható képlet. Lehet, hogy ez nem egy olyan igazi multis üzleti terv, amiben vezetői összefoglaló is van, de kisebb vállalkozás esetén, saját üzleti döntéseidhez tökéletesen megfelel.

Ez a számítási módszer főként akkor hasznos, ha legalább 500 termék van vállalkozásod kínálatába. Vannak azonban tanulságai akkor is, ha kevesebb terméked van.

Szóval? Van fél órád? Akkor számolj velem...

Először is vegyél papírt, ceruzát meg egy számológépet. Szükség van néhány adatra. Írd fel ezeket magadnak:

1. Mekkora havi hasznot (profitot) szeretnél elérni a mától számított egy év múlva a webáruházaddal? (Pl. 150000 Ft/hó) Vigyázz: nem a forgalmat, hanem a bevételt tervezzük!
2. Hány terméket forgalmaznál összesen a webáruházban? (pl. 2000 db)
3. Mennyi az összes terméked nettó átlagára? (Egy excel táblázat segítségével gyorsan ki tudod számolni. Legyen ez esetünkben 7500 Ft)
4. Mennyi az átlag árrés a termékeiden? (Legyen most például 20%)
5. A honlapod látogatóinak körülbelül hány százaléka fog vásárolni? (Vagyis  100 látogatódból hányan fogják megrendelni a terméked. Elárulok egy titkot: a webáruházak nagy részében a látogatók 1%-a vásárol, vagyis 100 látogatóból 1 vevőd lesz.)

Üzleti terv, marketing terv készítése webáruházak indítása előttÉs most számold ki a fenti adatokból, hogy:

Egy termék eladásán átlagosan mekkora hasznod van? (A termékek átlagára nettó 7500 Ft, az árrés 20%, akkor egy terméken átlagosan 1500 forintot keresel.)

Hány terméket kell eladnod, hogy a kívánt hasznot elérd? (150000 Ft haszon/1500 Ft haszon termékenként=100 termék havonta)

Hány látogató kell a webáruházadba ahhoz, hogy ennyi terméket eladj? (1 termék eladásához 100 látogató kell, tehát 100 termék eladásához 10000 látogató kell [tudod, a példánkban minden 100. látogató vásárol])

Vagyis egy webáruházban ahol a termékek átlagára 7500 forint nettó, ahol az árrés 20% és ahol minden 100-dik látogató vásárol, ott havonta 10000 látogató mellett kb. 150000 forint bevételed lesz 750000 forint forgalom mellett.

Ezután két kérdést érdemes még feltenned:

1. Van-e legalább ekkora igény Magyarországon a termékeim iránt?

Ezt egy online piaci elemzés (piackutatás) tudja megmutatni neked. Speciális szoftverekkel ugyanis pontos piaci adatok kérhetők le arról, hogy egy-egy termékcsoportot pontosan hány ember keres havonta Magyarországon, és hogy mekkora a már meglévő piaci kínálat (vagyis mekkora a konkurencia). A piackutatásról itt olvashatsz bővebben.

2. Mennyibe kerül egy látogató megszerzése a honlapomra?

Ez hosszabb távon a leglényegesebb kérdés. A látogatók ugyanis nem jönnek maguktól, és főleg nem közvetlenül jönnek a webáruházadba.

Általában valamilyen közvetítő csatornán keresztül érkeznek, és ahhoz, hogy ezekre a csatornákra bekerülj, erre bizony pénzt kell költened. 

Milyen csatornákon érkeznek a vevőid a honlapodra?

Magyarországon 2002-ben 670 ezer internet előfizetés volt. 2015-ben több mint 7 millió.

Ezeken az előfizetéseken keresztül 2015-ben közel 7,5 millió magyar„internetezett”. Nem kétséges tehát, hogy ha a vállalkozásod el szeretné érni ügyfeleit, vevőit, akkor „fel kell kerülnie az internetre”. Ez pedig gyakorlatilag azt jelenti: egy honlapra van szükséged.

Ez elmúlt 9 évben, amióta főállásban honlapkészítésből, keresőoptimalizálásból és online marketing tanácsadásból élek, azt vettem észre, hogy a cégvezetőkben hamis kép él honlapjuk szerepéről.

A legtöbb cégvezető úgy gondolja, hogy ha van egy honlapja, akkor az elérhető a 7,5 millió internetező magyar számára. Ezt az elképzelést szemlélteti az alábbi ábra:

kozvetlen-eleres

Vagyis: van több mint 7 millió internetező, csinálok egy honlapot, kirakom a netre, akkor azt megtalálja a 7 millió ember, és megtalálják a cégem.

Ez a „modell” azonban nem felel meg a valóságnak, vagyis annak, ahogy a honlapod a lehetséges ügyfeleid valójában elérik.

Mi a gond a fenti elképzeléssel?

Egyrészt ne a „cég honlapjában”, hanem a „termék honlapjában” gondolkodj. A vevő nem a céged keresi, hanem egy terméket, amit meg szeretne venni, egy szolgáltatást, amit igénybe akar venni. Ezt a hibát főként szolgáltató cégek követik el, akikben nem tudatosodott, hogy megrendelőik nem a cégüket, hanem a szolgáltatásukat keresik.

A másik hiba az elképzelésben, hogy a 7 millió internetező általában nem közvetlenül találja meg a honlapod, hanem valamilyen közvetítőn keresztül.

Az egyik legnagyobb ilyen közvetítő a Google kereső. Ha pontosítjuk a fenti képet, akkor így néz ki:

Screenshot 2014-12-11 05.03.13

Tehát az emberek a keresőbe beírják annak a terméknek vagy szolgáltatásnak a nevét, amit keresnek. A Google pedig megmutatja, hogy melyik honlapok felelnek meg szerinte leginkább a keresett kifejezésnek. Ha az illető rákattint a kereső által felkínált egyik találatra, eljut a termék honlapjára, ahol meg tudja venni azt. A Google tehát egy közvetítő csatornaként működik.

A Google mellett azonban vannak más csatornák, amelyek hatékonyan hozhatnak látogatókat a honlapodra. Az egyik ilyen az AdWords hirdetés. Az AdWords hirdetés bár ugyanazon a felületen jelenik meg, mint a keresési eredmények, mégis más csatorna. Erre a csatornára csak akkor kerülhetsz fel, ha fizetsz. A kersőbe kerülésnek más feltételei vannak.

Vannak további csatornák. Jelentős forgalmat generálhat a részedre egy Facebook fiók, és ugyanilyen fontos az erre épülő Facebook hirdetés.

Így kiegészítve a fenti ábrát így fog kinézni:

Screenshot 2014-12-11 05.08.01

A fenti ábrából látszik, hogy a lehetséges vevők több csatornán juthatnak el a honlapodra. Ez a modell már pontosabb, de még mindig hiányzik egy fontos tényező, amit a legtöbb cégvezető nem vesz figyelembe.

Ez pedig az interneten nyomuló konkurencia. A versenytársaid ugyanis ugyanazokért a csatornákért versenyeznek mint a Te terméked, a Te szolgáltatásod. Ugyanazokat a vevőket, ügyfeleket szeretnék megszerezni maguknak. A teljes kép tehát így néz ki:

Screenshot 2014-12-11 05.08.07

Ez a modell vagy térkép már elég pontos ahhoz, hogy segítsen eligazodni az interneten. A segítségével:

- tudsz online marketing tervet készíteni

- hatékonyabban tudod felépíteni a honlapod szerkezetét

- hamarabb elérheted, hogy honlapod bevételt hozzon a vállalkozásod számára.

Nézd meg alaposan a fenti ábrát. Nézd meg, hogy a csatornák, konkurensek között mennyire eltörpül a Te terméked honlapja! Több tényező befolyásolja azt, hány látogatód, illetve hány vásárlód lesz. És ez az ábra még sok egyszerűsítést tartalmaz, csak a legfontosabb tényezőket szemlélteti. Például nem szerepelnek rajta az egyre jelentősebb csatornává váló árösszehasonlító oldalak (arukereso.hu, argep.hu, olcsobbat.hu, kirakat.hu stb.), amelyek sok webáruháznak körülbelül annyi forgalmat hoznak, mint az AdWords vagy a Google kereső.

Napjaikban a webshopok három legelterjedtebb online vevőszerzési módszere:

1. AdWords hirdetés

2. Facebook hirdetés

3. Keresőoptimalizálás.

Az AdWords vagy a Facebook esetén már a hirdetésnél meg kell adnod, hogy mennyit szánsz egy kattintásra, vagyis mennyit ér meg neked egy látogató. Egy látogató megszerzése alacsony konkurencia esetén 20-30, erős versenytársak esetén minimum 70-100 forintba kerül. Vannak azonban olyan területek (biztosítás, duguláselhárítás, költöztetés, stb.), ahol egyetlen kattintás akár 1000 forintba is kerülhet. 

Keresőoptimalizálás indításánál az elején nagyon magasak a költségek, és nem jönnek látogatók. Mikor viszont jó helyezéseket értél el, akkor ez válik a leggazdaságosabb látogató szerzési módszerré. A keresőoptimalizálás óriási előnye, hogy megfelelő hatékonysággal egy év után fele költséggel tudsz egy látogatót megszerezni az AdWords vagy Facebook hirdetésekhez képest.

Tételezzük fel a fenti esetben, hogy alacsony a konkurencia arány, így AdWords hirdetéssel 10-15, keresőoptimalizálással 5-7 forintért tudsz egy látogatót megszerezni hosszú távon.

Ez azt jelenti, hogy 10.000 látogató megszerzése a legoptimálisabb esetben (profi keresőoptimalizálás) is 50.000-70.000 forintodba kerül.

AdWords vagy Facebook hirdetés esetén 10.000 látogató megszerzése pedig minimum 100.000 forintodba kerül!

Ez azonban a 150.000 forintos bevételed kétharmadát máris elvitte, tehát maradt 50.000 forintod!

Miért érdekes a fenti képlet, miért érdemes eljátszadozni vele? Mert jól láthatod belőle, hogy a hasznod növeléséhez:

1. Növelned kell a termékek számát
2. Növelned kell a termékek árrését
3. Növelned kell a termékek átlagárát
4. Javítanod kell a konverziós arányt, vagyis azt, hogy 100 látogatódból hányan fognak vásárolni.
5. Igyekezned kell a lehető legkisebb értékre csökkenteni az egy vevő megszerzésének költségét!

A legnagyobb hibát általában ott követik el a webáruházak tervező vállalkozás tulajdonosok (már ha egyáltalán számolnak), hogy túlbecsülik a konverziós arányt. A legtöbb ügyfelem, mikor megkérdezem őket, hogy szerintük 100 látogatójukból hány fog vásárolni, akkor azt mondják: „Körülbelül 20.”

Ez azonban erős túlbecslés. A valóságban a webáruházakban sokkal kisebb arányban vásárolnak.

A másik tipikus hiba, hogy először mindenki azt hiszi, 0 forintos költséggel fog tudni látogatókat szerezni a honlapjára!

Ugye milyen naív elképzelés!

A „való világban” persze az történik, hogy a webáruháznak sokszor 3-6 hónap után sincsenek látogatói. Akkor a tulajdonos pánikba esik, és hirdetni kezd az AdWords-ön vagy a Facebook-on. Mivel nem ért hozzá, a kattintási költségek elérik a 40-50 forintot is, így az erre szánt keretből beérkező ügyfelek sokkal többe kerülnek, mint amennyi bevételt hoz a webáruház.

Egy pontosan kidolgozott marketing terv segítéségével elkerülheted a fenti hibákat. Tudni fogod, hogy milyen látogató szerzési stratégiákat kell alkalmaznod. Nem fogsz kétségbeesésedben olyan módszereket alkalmazni, amelyek nagyobb költséggel járnak, mint ami bevételt termelnek.

A fenti példákat nem kitaláltam. Jelen pillanatban is sok olyan webáruházzal működünk együtt, amelyek optimalizálásával akkor keresett meg a tulajdonos, mikor az már egy éve csak költséget termelt, bevételt alig. 

Egy év után ezeknek a webáruházaknak a forgalmát általában 3-4-szeresére sikerül növelni! A legtöbb partnerem egy év alatt minumum megduplázza a webáruházából származó bevételt, úgy, hogy a költségeik a felére harmadára csökkennek.

Legyél profi, dolgoztass profival!

Ha szeretnéd, hogy a webáruházad ne vigye, hanem hozza a pénzt, készíts üzleti tervet. További információért hívd a következő telefonszámot:

hivjamost-mobil

Mobilról kattintva azonnal hívható!