Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

Üzleti terv, marketing terv készítése webáruházak indítása előtt

Üzleti terv, marketing terv készítése webáruházak indítása előtt Üzleti terv, marketing terv készítése webáruházak indítása előtt

Sok cégtulajdonos keres meg azzal, hogy eldöntötte: webáruházat szeretne indítani. Mikor azonban beszélgetni kezdünk, kiderül, hogy semmiféle üzleti terv, marketing terv nem készült. Tehát a cégtulajdonos reménykedik abban, hogy a webáruháza sikeres lesz, de valójában nem tudja, milyen bevételt várhat el webáruházától 1-3 éven belül.

Szinte lehetetlennek tűnik egy olyan üzleti terv vagy marketing terv készítése, amely 3 évre előre megmondja, hány terméket fognak megvásárolni egy webáruházban. 100%-ig pontos előrejelzés valóban nem készíthető, de kb. egy óra munkával készíthető olyan üzleti vagy marketing terv, amelynek alapján eldöntheted, egyáltalán érdemes-e belevágnod egy webáruház elindításába.

Ez a számítási módszer főként akkor hasznos, ha legalább 500 termék van a kínálatodban. Vannak azonban tanulságai akkor is, ha kevesebb terméked van.

Szóval? Van fél órád percet? Akkor számolj velem...

Először is vegyél papírt, ceruzát meg egy számológépet. Szükség van néhány adatra. Írd fel ezeket magadnak:

1. Mekkora havi hasznot (profitot) szeretnél elérni a mától számított egy év múlva a webáruházaddal? (Pl. 150000 Ft/hó) Vigyázz: nem a forgalmat, hanem a bevételt tervezzük!
2. Hány terméket forgalmaznál összesen a webáruházban? (pl. 2000 db)
3. Mennyi az összes terméked nettó átlagára? (Egy excel táblázat segítségével gyorsan ki tudod számolni. Legyen ez esetünkben 7500 Ft)
4. Mennyi az átlag árrés a termékeiden? (Legyen most például 20%)
5. A weboldalad látogatóinak körülbelül hány százaléka fog vásárolni? (Vagyis  100 látogatódból hányan fogják megrendelni a terméked. Elárulok egy titkot: a webáruházak nagy részében a látogatók 1%-a vásárol, vagyis 100 látogatóból 1 vevőd lesz.)

Üzleti terv, marketing terv készítése webáruházak indítása előttÉs most számold ki a fenti adatokból, hogy:

Egy termék eladásán átlagosan mekkora hasznod van? (A termékek átlagára nettó 7500 Ft, az árrés 20%, akkor egy terméken átlagosan 1500 forintot keresel.)

Hány terméket kell eladnod, hogy a kívánt hasznot elérd? (150000 Ft haszon/1500 Ft haszon termékenként=100 termék havonta)

Hány látogató kell a webáruházadba ahhoz, hogy ennyi terméket eladj? (1 termék eladásához 100 látogató kell, tehát 100 termék eladásához 10000 látogató kell [tudod, a példánkban minden 100. látogató vásárol])

Vagyis egy webáruházban ahol a termékek átlagára 7500 forint nettó, ahol az árrés 20% és ahol minden 100-dik látogató vásárol, ott havonta 10000 látogató mellett kb. 150000 forint bevételed lesz 750000 forint forgalom mellett.

Ezután két kérdést érdemes még feltenned:

1. Van-e legalább ekkora igény Magyarországon a termékeim iránt?

Ezt egy online piackutatás tudja megmutatni neked. Speciális szoftverekkel ugyanis pontos adatok kérhetők le arról, hogy egy-egy termékcsoportot pontosan hány ember keres havonta Magyarországon, és hogy mekkora a már meglévő kínálat (vagyis mekkora a konkurencia). A piackutatásról itt olvashatsz bővebben.

2. Mennyibe kerül egy látogató megszerzése a honlapomra?

Ez hosszabb távon a leglényegesebb kérdés. A látogatók ugyanis nem jönnek maguktól a webáruházadba. Erre pénzt kell költened. Napjaikban a webshopok három legelterjedtebb online vevőszerzési módszere:

1. AdWords hirdetés

2. Facebook hirdetés

3. Keresőoptimalizálás.

Az AdWords vagy a Facebook esetén már a hirdetésnél meg kell adnod, hogy mennyit szánsz egy kattintásra, vagyis mennyit ér meg neked egy látogató. Egy látogató megszerzése alacsony konkurencia esetén 10-15, erős versenytársak esetén minimum 50-100 forintba kerül. 

Keresőoptimalizálás indításánál az elején nagyon magasak a költségek, és nem jönnek látogatók. Mikor viszont jó Google helyezéseket értél el, akkor ez válik a leggazdaságosabb látogató szerzési módszerré. A keresőoptimalizálás óriási előnye, hogy megfelelő hatékonysággal egy év után fele költséggel tudsz egy látogatót megszerezni az AdWords vagy Facebook hirdetésekhez képest.

Tételezzük fel a fenti esetben, hogy alacsony a konkurencia arány, így AdWords hirdetéssel 10-15, keresőoptimalizálással 5-7 forintért tudsz egy látogatót megszerezni hosszú távon.

Ez azt jelenti, hogy 10.000 látogató megszerzése a legoptimálisabb esetben (profi keresőoptimalizálás) is 50.000-70.000 forintodba kerül.

AdWords vagy Facebook hirdetés esetén 10.000 látogató megszerzése pedig minimum 100.000 forintodba kerül!

Ez azonban a 150.000 forintos bevételed kétharmadát máris elvitte, tehát maradt 50.000 forintod!

Miért érdekes a fenti képlet, miért érdemes eljátszadozni vele? Mert jól láthatod belőle, hogy a hasznod növeléséhez:

1. Növelned kell a termékek számát
2. Növelned kell a termékek árrését
3. Növelned kell a termékek átlagárát
4. Javítanod kell a konverziós arányt, vagyis azt, hogy 100 látogatódból hányan fognak vásárolni.
5. Igyekezned kell a lehető legkisebb értékre csökkenteni az egy vevő megszerzésének költségét!

A legnagyobb hibát általában ott követik el a webáruházak tervező cégtulajdonosok (már ha egyáltalán számolnak), hogy túlbecsülik a konverziós arányt. A legtöbb ügyfelem, mikor megkérdezem őket, hogy szerintük 100 látogatójukból hány fog vásárolni, akkor azt mondják: „Körülbelül 20.”

Ez azonban erős túlbecslés. A valóságban a webáruházakban sokkal kisebb arányban vásárolnak.

A másik tipikus hiba, hogy először mindenki azt hiszi, 0 forintos költséggel fog tudni látogatókat szerezni a honlapjára!

Ugye milyen naív elképzelés!

A „való világban” persze az történik, hogy a webáruháznak sokszor 3-6 hónap után sincsenek látogatói. Akkor a tulajdonos pánikba esik, és hirdetni kezd az AdWords-ön vagy a Facebook-on. Mivel nem ért hozzá, a kattintási költségek elérik a 40-50 forintot is, így az erre szánt keretből beérkező ügyfelek sokkal többe kerülnek, mint amennyi bevételt hoz a webáruház.

Egy pontosan kidolgozott üzleti terv vagy marketing terv segítéségével elkerülheted a fenti hibákat. Tudni fogod, hogy milyen látogató szerzési stratégiákat kell alkalmaznod. Nem fogsz kétségbeesésedben olyan módszereket alkalmazni, amelyek nagyobb költséggel járnak, mint ami bevételt termelnek.

A fenti példákat nem kitaláltam. Jelen pillanatban is sok olyan webáruházzal működünk együtt, amelyek optimalizálásával akkor keresett meg a tulajdonos, mikor az már egy éve csak költséget termelt, bevételt alig. 

Egy év után ezeknek a webáruházaknak a forgalmát általában 3-4-szeresére sikerül növelni! A legtöbb partnerem egy év alatt minumum megduplázza a webáruházából származó bevételt, úgy, hogy a költségeik a felére harmadára csökkennek.

Legyél profi, dolgoztass profival!

Ha szeretnéd, hogy a webáruházad ne vigye, hanem hozza a pénzt, készíttess üzleti tervet. További információért hívd a következő telefonszámot:

hivjamost-mobil

Mobilról kattintva azonnal hívható!