Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

A weboldalak nézettségének mérése: Google Analytics

A Google Analytics a világ egyik legfejlettebb – ugyanakkor ingyenes – analitikai (elemző) és statisztikai szoftvere. A Google Analytics a világ egyik legfejlettebb – ugyanakkor ingyenes – analitikai (elemző) és statisztikai szoftvere.

Ha egy katalógust készíttetsz, a nyomdagép indulásakor lezárult a folyamat, a kész kiadványon nem tudsz változtatni. A honlapodat viszont bármikor fejlesztheted, átírhatsz szövegeket, megváltoztathatsz képeket vagy az egész honlap kinézetét. Az elemző/statisztikai programokkal az ilyen változtatások hatásait figyelemmel kísérheted, így a weboldalad hatékonysága folyamatosan javítható. A Google Analytics például több mint 40 tényezőt figyel a honlapodon. Néhány példának:

1. Milyen csatornákról érkeznek az emberek a weboldaladra. A négy legfontosabb csatorna:

a, Google kereső

A magyarok 99 százaléka a Google-t használja, csak hébe-hóba érkeznek látogatók a Bing vagy a Yahoo közvetítésével. Az Analytics sajnos – személyiségi jogokra hivatkozva – nem mutatja, hogy milyen keresőszavakkal érkeztek a látogatóid. Ezért a honlapod a Google Webmester eszközökbe is regisztrálom – onnan ez az adat is kiolvasható.

b, Közösségi oldalak (Facebook, Google+)

A Facebook lett Magyarország (és persze az egész világ) legnagyobb közösségi oldala. A Facebook lényege, hogy az emberek honlapokat ajánlanak másoknak, ezért jelentős forgalmi forrás lehet a céged honlapja számára is.

c, Linkek más honlapokról

Különböző weboldalakról linkek mutathatnak a weblapodra. Ezek a linkek javítják a Google helyezésed, de természetesen látogatókat is hozhatnak. A linkeken keresztül érkezett látogatók számából kiderül, mennyire hasznosak a honlapodra mutató hivatkozások. Ha például elhelyeztél egy reklámbannert az Index oldalán, itt tudod meg, hogy hány látogató érkezett arra kattintva.

d, Közvetlen látogatók

A közvetlen látogatók azok, akik egyszerűen beírták a böngészőbe a honlapod címét (www. valami .hu). Ők nem egy linkre kattintva jutottak a weboldaladra, nem is a Google keresővel. Ismerik a weboldalad címét, vagy azért mert megmondtad nekik, vagy olvasták egy névjegykártyán, szórólapon, reklámban stb.

2. Honnan jöttek a látogatók?

Az Analitics nem csak azt mutatja meg, hogy hány ember látogatta meg a honlapod, de azt is hogy hol vannak helyileg. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy melyik országból, melyik városból látogatják a weboldalad. Ha például egy szentendrei padló­csiszoló vállalkozásod van, akkor abból nem sok hasznod lesz, ha valaki Vas megyéből vagy mondjuk Nigériából talál meg.

3. Új vagy visszatérő?

Az Analytics mutatja, hogy hány új és hány visszatérő látogatója volt a honlapodnak. Ha kevés a visszatérő látogató, akkor nem elég érdekes a honlapod, érdemes fejleszteni, bővíteni annak tartalmát, vagy más módszereket kitalálni a lehetséges vevők visszacsábítására (ilyen pl. remarketing, amiről itt olvashatsz részletesen).

4. Mivel nézték a honlapom?

Az Analytics méréseiből megtudhatod, hogy weboldalad látogatói milyen operációs rendszert (Windows, Mac, Linux), milyen böngészőt (Firefox, Explorer, Opera, Safari, Chrome) és milyen képernyőfelbontást használnak. Látni fogod, hogy hányan nézték mobil telefonon vagy tableten. Magyarországon 2014-ben pl. az internetezők 25%-ka már mobil eszközről érkezik a honlapokra. A honlap készítésénél ezt érdemes figyelembe venni. Fontos, hogy a weboldalad minden eszközön és minden böngészővel élvezhető legyen. A mobil kompatibilis (reszponzív) honlapokról itt olvashatsz részletesen.

5. Mennyi időt töltöttek a honlapon?

Talán a legfontosabb: az Analytics által gyűjtött adatokból láthatod, hogy a látogatóid mennyi időt töltöttek a weboldaladon, és milyen aloldalakat néztek meg. Ez azért fontos, mert sokan néhány másodpercen belül elhagyják a honlapod. Az interneten szörfözők ugyanis olyan gyorsan hoznak döntéseket, mint Schumacher egy jobb kanyarban. Ha a honlapod tartalma nem érdekli a látogatókat, akkor egyszerűen otthagyják azt. Ezt nevezi a szakzsargon lepattanásnak (angolul: bounce). Az internetes statisztikák és a Google fogalomtárában akkor számít valaki „lepattant” ügyfélnek, ha 5 másodpercnél kevesebb időt tölt el egy weboldalon.

6. Hányan vásároltak?

A Google Analyticsben beállíthatók úgynevezett célkonverziók. Ez annak figyelése, hogy látogatóinak hány százaléka rendel meg egy-egy terméket, vagy kér ajánlatot. Ehhez a honlapodon beállíthatsz úgynevezett céloldalakat. Például mikor valaki elküld neked egy árajánlatot, akkor automatikusan megjelenik neki egy oldal a következő szöveggel: „Köszönjük, hogy árajánlat­kérésével megkereste cégünket. Munkatársunk 48 órán belül felveszi Önnel a kapcsolatot.” Ha ennek a weblapnak az URL címét megadod az Analytics számára, akkor onnantól méri, hogy hányan jutottak el idáig a weboldaladon. Így tudni fogod, hogy 100 látogatóból hány ajánlat kérés érkezett.

A Google Analytics egyetlen hiányossága, hogy alaphelyzetben nem mutatja azokat a kifejezéseket, amivel a látogatók a honlapodat megtalálták a Google keresőben. 

Az általam karbantartott közel 100 weboldal Google statisztikájában mindig figyelem, hogy milyen kulcsszavakkal érkeznek a látogatók. Ez az egyik legfontosabb információ, hiszen innen látom, milyen kulcsszavak hoznak látogatottságot annak a weboldalnak.

2012 végétől azonban a kulcsszavak élére minden weboldalnál az került:

Not provided (nem mutatható)

Mit jelent ez a not provided?

Ha keresés közben bejelentkezel egy Google fiókba, akkor a Google a személyes adataid megőrzése érdekében nem mutatja többé a kereséseidet a statisztikákban.

Vannak már olyan weboldalak, ahol a not provided (nem mutatható) kulcsszavak teszik ki az összes kulcsszó több mint 80-90%-át.

Az alábbi kép egy általam kezelt portáloldal 2012. február 1-től 2013 február 1-ig terjedő not provided forgalmát mutatja. Lehet látni, hogy a not provided keresések aránya milyen mértékben nőtt. Egy év alatt 20000 adatot rejtett el a Google, pedig ezek a felhasználók átlagban több mint 3 és fél percet töltöttek el a weboldalon.

google-not-provided

A szép az az egészben, hogy ezeket a „személyes” adatok forrását – vagyis hogy kitől származnak - valójában egyetlen Analytics felhasználó sem tudná visszakövetni a valós személyig aki a keresést végezte.

A nem mutatott kulcsszavak már most is gondot jelentenek. Mi lesz egy-két év múlva?

Hiszen egyre többen használnak Google fiókot. Hiszen Google fiók használatához kötődik a Gmail, a Google Naptár, a Google Térkép, a YouTube, a Google+ stb.

Ráadásul azok, akik Androidos mobil telefont használnak, ők automatikusan be vannak jelentkezve a Google fiókjukba, így teljesen láthatatlanok maradnak előtted. Márpedig az ő arányuk 2014-ben már elérte a teljes böngészés 25%-át.

Mit tehetsz? Hogyan optimalizálhatod a weboldalad mégis? Hogyan határozhatod meg a neked fontos kulcsszavakat?

A megoldást a Google Webmester Eszközök használata jelenti.

A Webmester Eszközök nem csak azt mutatja, meg, hogy milyen kulcsszavakkal jöttek be az emberek a honlapodra, hanem azt is, hogy milyen kulcsszavakra jelent meg a Google találati listáján. Emellett azt is ellenőrizheted, hogy hányadik helyen jelent meg az oldalad.

Én minden ügyfelem honlapját azonnal regisztrálom a Google Webmester Eszközökbe, és a keresőoptimalizálás az onnan kapott adatok figyelembe vételével zajlik.

Legyél profi, dolgoztass profival!

Ha szeretnél a cégedhez, az ügyfeled igényeihez, és a te elképzeléseidhez illeszkedő egyéni honlapot, hívd a következő telefonszámot:

hivjamost-mobil

Mobilról kattintva azonnal hívható!