Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

„Másfél éve megvan a honlapunk, de talán ha két érdeklődőt hozott a cégünknek.”

Sok vállalkozó ezzel kezdi, mikor megkérdezem tőle, hogy miért keresett fel.

Meglepődnél, hogy milyen gyakran fordul elő, hogy a cégek több százezer forintot fizetnek ki a honlapjukért, és csak egy-két év elteltével tudatosul bennük, hogy a ráfordított költség kidobott pénz volt. Ez az egyik legnagyobb probléma, ami a weboldalak esetén előfordul. A másik a következő:

„Fél éve készül a honlapunk. A grafikus megtervezte a dizájnt, a honlapkészítő cég feltelepítette a szoftvert, de elakadtunk a munka során, még mindig nem működik a weboldal.”

Sok cégtulajdonos keres meg azzal, hogy eldöntötte: webáruházat szeretne indítani. Mikor azonban beszélgetni kezdünk, kiderül, hogy semmiféle üzleti terv, marketing terv nem készült. Tehát a cégtulajdonos reménykedik abban, hogy a webáruháza sikeres lesz, de valójában nem tudja, milyen bevételt várhat el webáruházától 1-3 éven belül.

Szinte lehetetlennek tűnik egy olyan üzleti terv vagy marketing terv készítése, amely 3 évre előre megmondja, hány terméket fognak megvásárolni egy webáruházban. 100%-ig pontos előrejelzés valóban nem készíthető, de kb. egy óra munkával készíthető olyan üzleti vagy marketing terv, amelynek alapján eldöntheted, egyáltalán érdemes-e belevágnod egy webáruház elindításába.

Nincs olyan webáruház, nincs olyan céges weboldal, amelynek a hatékonyságát ne lehetne növelni.

Erre számtalan lehetőség áll a rendelkezésedre. Irathatsz szakmai cikkeket a honlapodra. Irathatsz az eddiginél jobb cikkeket a weboldaladra. Optimalizáltathatod. Optimalizáltathatod az eddiginél hatékonyabban. Hirdetheted. Hirdetheted az eddiginél hatékonyabban. Stb.

Úgy tűnik szinte lehetetlen előre megmondani, hogy mekkora hasznot fog hozni készülő weboldalad a jövőben. Pedig a dolog egyáltalán nem olyan bonyolult, mint ahogy látszik. Mai bejegyzésemben elárulom a titkát:

Hogyan döntheted el, hogy jó e a webes alapkoncepciód?

Az esetek többségében nincs szükséges személyes találkozóra ahhoz, hogy egy honlap teljesen elkészüljön.

Vannak külföldi ügyfeleim (Hollandiában, Svájcban, Németországban, Thaiföldön, stb.). Velük már a távolság miatt sem tudnék találkozni. Néha azonban nem a távolság, hanem a hatékonyság miatt nem jön létre személyes találkozó. Van olyan budapesti ügyfelem, akivel személyesen soha nem találkoztam.

Te hiszel abban, hogy a weboldalad ügyfeleket hozhat a cégednek? Hiszel abban, hogy naponta, vagy hetente fognak keresni emberek azért, mert a weboldaladon megtalálták a telefonszámod vagy e-mail címed?

Ha nem hiszel, nem hibáztatlak. Lehet, hogy évek óta van már weboldalad, de semmi hasznod belőle. Lehet, hogy fizettél egy „szakembernek”, aki „keresőoptimalizálta” az oldalad – minden eredmény nélkül. Szóval megértelek, ha nem hiszel abban: a weboldalad folyamatosan új ügyfeleket hozhat a cégednek. Ez még a saját ügyfeleimmel is előfordul.

Magyarországon 2002-ben 670 ezer internet előfizetés volt. 2015-ben több mint 7 millió.

Ezeken az előfizetéseken keresztül 2015-ben közel 7,5 millió magyar„internetezett”. Nem kétséges tehát, hogy ha a vállalkozásod el szeretné érni ügyfeleit, vevőit, akkor „fel kell kerülnie az internetre”. Ez pedig gyakorlatilag azt jelenti: egy honlapra van szükséged.

Nemrégiben egy színházi társulat vezetője keresett meg azzal, hogy a weboldalukat fel kellene újítani. Mikor beszélgetni kezdtünk, a második mondata az volt:

- A mi kis vállalkozásunk más mint a többi. A mi weboldalunk elkészítésénél nem lehet azokat az üzleti szabályokat alkalmazni, amit a többi cégnél.

Ilyen mondatokat halottam már mindenféle cég vezetőjétől. Hallottam könyvelőtől, nyomdásztól, szálloda tulajdonostól, ékszerkészítőtől, személyi tanácsadótól, üzemtervezéssel foglalkozó cég tulajdonosától. Sorolhatnám napestig.

Te mit mondanál?

Szeretnélek megkérni valamire. Hunyd be a szemed 10 másodpercre, és figyelj kicsit arra, hogy mit hallasz magad körül. Szóval, csukd be a szemed, most… (nem fogok szólni, mikor nyisd ki újra!).

Mit hallottál? Madárcsicsergést? Emberek beszélgetését? Autók zaját? Zenét a rádióból?

A világ tele van hangokkal. Ebből van ami hasznos vagy kellemes, és van ami kimondottan kellemetlen. Nálunk itt falun például nemsokára beindulnak a mostanában oly divatos motoros fűkaszák. Szóval már a vidéki élet sem csak a madárcsicsergésről és tücsökciripelésről szól.

A zajról talán neked is valami zavaró, kellemetlen hang ugrik be. De nem csak kellemetlen hang lehet zavaró. Ha például két rádióadó szól egyszerre, akkor az egyik adó hangja zaj a másik adó műsorában. Tehát két harmonikus dallam, ami külön öröm a fülednek, egyszerre már zavaró zaj.

A napokban levelet kaptam egy érdeklődőtől:

„Érdemes-e több százezer vagy annál is több pénzért saját oldalt készíttetni, vagy működő megoldás az is ha bérelünk egy oldalt havi 5 és 10 ezer forint körüli összegért valamelyik népszerű oldal bérléssel foglalkozó weboldalon keresztül?
Magyarul meg tudja-e mondani, hogy mik az előnyei és a hátrányai a bérlésnek és,hogy egyáltalán érdemes-e ezt a típusú talán mondhatni legolcsóbb megoldást választani?”

A kérdés nagyon jó. Minden vállalkozónak érdemes feltennie, mielőtt weboldal/webáruház készítésbe/készíttetésbe kezd.

A cím nem elírás.Tényleg 2020-ba szeretnélek invitálni. Ha arról szeretnél olvasni, hogy mik a 2015-ös online marketing és keresőoptimalizálási trendek, azt a cikket cikket itt találod. Ha pedig a 2015-ös weboldal készítési trendekről szeretnél olvasni, itt teheted meg.

Most azonban arra kérlek, egy pár percre nézz távolabb. Pontosabban 2020-ig. Hogyan képzeled el a céged helyzetét 5 év múlva? Hogyan szerzel majd új ügyfeleket 5 év múlva? Miben lesz más a tevékenységed? Mekkora bevételt szeretnél addigra elérni?

Szerinted feltétlenül egyéni dizájnra, a cégedre szabott külön fejlesztésű weboldalra van szükség, vagy megfelel egy jól bevált sémára épülő honlap?

A kérdést nem véletlenül teszem fel. Azt veszem észre, hogy előbb utóbb minden iparágban szabványosodnak a megoldások, hiszen az emberek többségének azonos az igénye. Ez igaz a weboldalakra is, és így volt ez a ruhaiparban is.

Egy barátommal, aki hozzám hasonlóan közel 100 általa készített céges weboldal statisztikáit követi nyomon, sokszor beszélgetünk arról, hogy mi befolyásolja a nézettséget.

Augusztus 21-én szerdán például hirtelen megugrott a weboldalak nézettsége: a nyári szabadságolások után az emberek nagy része elkezdett utána nézni, hogy mire van szüksége, mit és honnan vásároljon meg.

Hogyan szerezz vevőket, ha erős a konkurenciád az interneten?

A hozzám forduló cégvezetők többsége a legáltalánosabb kulsszóra (nyomda, könyvelés, kerékpár, kazán, napelem, kozmetika, stb.) akar a Google első helyére kerülni. Érthető, hiszen ezekre a kifejezésekre sok érdeklődő van. Csakhogy nem csak az érdeklődés hatalmas, hanem a kínálat is. Hiszen minden konkurens ezekre a kifejezésekre akar az első lenni.

Van azonban egy olyan kevéssé ismert módszer, amivel meg lehet találni azokat a piaci réseket, ahol kevés konkurens honlap van, de nagy a kereslet. Ezeket a piaci réseket képes meglelni az online piackutatás.

Ha egy katalógust készíttetsz, a nyomdagép indulásakor lezárult a folyamat, a kész kiadványon nem tudsz változtatni. A honlapodat viszont bármikor fejlesztheted, átírhatsz szövegeket, megváltoztathatsz képeket vagy az egész honlap kinézetét. Az elemző/statisztikai programokkal az ilyen változtatások hatásait figyelemmel kísérheted, így a weboldalad hatékonysága folyamatosan javítható. A Google Analytics például több mint 40 tényezőt figyel a honlapodon. Néhány példának:

A honlapszerkesztés a honlap belső tartalmának rendszerbe állítását biztosítja.  A honlapszerkesztés közben  a tartalom (szövegek, képek, videók) egy előre meghatározott cél szerint kerülnek rendezésre. A honlap a honlapszerkesztés hatására lesz átlátható a látogatóknak, segíti a keresőoptimalizálást, és a céged marketing szempontjait – vagyis hoz vevőket és bevételt.

A honlapszerkesztés a honlapod tényleges elkészítését megelőzi, hiszen a honlapszerkesztés hozza létre a honlapod alapját.

A lehetséges vevőid január 1-én megfogadták, hogy az új évben leszoknak a dohányzásról, fogyókúráznak majd, végre pénzügyi tervet készítenek, új könyvelőt keresnek, eladják a régi kocsijukat stb. Ezért az első dolguk, hogy miután január első munkanapján bekapcsolták a számítógépüket, a reggeli kávéjuk iszogatása közben kiguglizzák (beírják a Google keresőbe) azokat a szavakat, amikkel újévi fogadalmaikat meg akarják valósítani. És mivel még frissen él bennük elhatározásuk energiája, ezért meg is veszik maguknak, ami a terveik megvalósításához kell, meg is rendelik amit szeretnének.

Van egy akadémikus professzor ismerősöm, aki egy hazai egyetemen oktat marketinget. Mikor elkezdtem neki mesélni az online marketing módszereimről, kijeleztette, hogy ez "vad marketing", nem felel meg a "szabályoknak", és azok a kisebb cégek, akiknek dolgozom nek is igazi vállalkozások. Kicsit ideges lettem ettől. 

Tény, hogy a partnereim által működtetett cégek 90%-a nem éri el az éves 15 milliós bevételt. De ilyen vállalkozásból több százezer van Magyarországon. Professzorunk pedig több milliárdos cégeknek kitalált marketinget oktat az egyetemen. Ezekből nem sok van Magyarországon.

A múlt héten egy látogató hozzászólást írt a weboldalam egyik cikkéhez:

Hentes vagyok. Weboldalt szeretnék. Mit tegyek?

Elképzeltem magam előtt, hogy a hentes munka után ledobja véres köpenyét, fáradtan hazamegy, bekapcsolja a számítógépet, és kikapcsolódásként nézegeti a weboldalát. Hiszen mire másra kellene egy weboldal egy hentesnek, mint hogy nézegesse?

A webáruházak sikeres működésének alapja, hogy elegendő vevő vásároljon bennük. Az interneten egyre nagyobb verseny van a webshopok között.

A bérelhető Unas Shop rendszer nagyszerű lehetőséget kínál arra, hogy kis költséggel, gyorsan webáruházat indíthass. Csak fel kell tölteni az árukat, beállítani a legfontosabb adatokat, és már mehet is az eladás.

A gyakorlatban azonban sok webáruház nem váltja nem váltja be a tulajdonos hozzá fűzött reményét, mert nem hoz annyi vevőt, amennyit a tulajdonos szeretne.

Ez azonban nem a webáruház hibája! Az Unas webáruház nagyszerű keresőoptimalizálási lehetőségeket biztosít, és ezt megfelelő módszerekkel nagyon jól ki is használhatod.