Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

„Másfél éve megvan a honlapunk, de talán ha két érdeklődőt hozott a cégünknek.”

Sok vállalkozó ezzel kezdi, mikor megkérdezem tőle, hogy miért keresett fel.

Meglepődnél, hogy milyen gyakran fordul elő, hogy a cégek több százezer forintot fizetnek ki a honlapjukért, és csak egy-két év elteltével tudatosul bennük, hogy a ráfordított költség kidobott pénz volt. Ez az egyik legnagyobb probléma, ami a weboldalak esetén előfordul. A másik a következő:

„Fél éve készül a honlapunk. A grafikus megtervezte a dizájnt, a honlapkészítő cég feltelepítette a szoftvert, de elakadtunk a munka során, még mindig nem működik a weboldal.”

Sok vállalkozás tulajdonos keres meg azzal, hogy eldöntötte: webáruházat szeretne indítani. Mikor azonban beszélgetni kezdünk, kiderül, hogy semmiféle üzleti tervezés nem történt, marketing stratégia, vagy pénzügyi terv nem készült. Tehát a cégtulajdonos reménykedik abban, hogy a webáruháza sikeres lesz, de valójában nem tudja, milyen bevételt várhat el webáruházától 1-3 éven belül.

Szinte lehetetlennek tűnik egy olyan marketing stratégia vagy pénzügyi terv készítése, amely 3 évre előre megmondja, hány terméket fognak megvásárolni egy webáruházban. 100%-ig pontos előrejelzés valóban nem készíthető, de kb. egy óra munkával összerakhatsz egy olyan pénzügyi tervet, amelynek alapján eldöntheted:

  1. egyáltalán érdemes-e belevágnod egy webáruház elindításába
  2. milyen marketing stratégia alkalmazható a vállalkozásod számára.

Nincs olyan webáruház, nincs olyan céges weboldal, amelynek a hatékonyságát ne lehetne növelni.

Erre számtalan lehetőség áll a rendelkezésedre. Irathatsz szakmai cikkeket a honlapodra. Irathatsz az eddiginél jobb cikkeket a weboldaladra. Optimalizáltathatod. Optimalizáltathatod az eddiginél hatékonyabban. Hirdetheted. Hirdetheted az eddiginél hatékonyabban. Stb.

Úgy tűnik szinte lehetetlen előre megmondani, hogy mekkora hasznot fog hozni készülő weboldalad a jövőben. Pedig a dolog egyáltalán nem olyan bonyolult, mint ahogy látszik. Mai bejegyzésemben elárulom a titkát:

Hogyan döntheted el, hogy jó e a webes alapkoncepciód?

Az esetek többségében nincs szükséges személyes találkozóra ahhoz, hogy egy honlap teljesen elkészüljön.

Vannak külföldi ügyfeleim (Hollandiában, Svájcban, Németországban, Thaiföldön, stb.). Velük már a távolság miatt sem tudnék találkozni. Néha azonban nem a távolság, hanem a hatékonyság miatt nem jön létre személyes találkozó. Van olyan budapesti ügyfelem, akivel személyesen soha nem találkoztam.

Te hiszel abban, hogy a weboldalad ügyfeleket hozhat a cégednek? Hiszel abban, hogy naponta, vagy hetente fognak keresni emberek azért, mert a weboldaladon megtalálták a telefonszámod vagy e-mail címed?

Ha nem hiszel, nem hibáztatlak. Lehet, hogy évek óta van már weboldalad, de semmi hasznod belőle. Lehet, hogy fizettél egy „szakembernek”, aki „keresőoptimalizálta” az oldalad – minden eredmény nélkül. Szóval megértelek, ha nem hiszel abban: a weboldalad folyamatosan új ügyfeleket hozhat a cégednek. Ez még a saját ügyfeleimmel is előfordul.

Nemrégiben egy színházi társulat vezetője keresett meg azzal, hogy a weboldalukat fel kellene újítani. Mikor beszélgetni kezdtünk, a második mondata az volt:

- A mi kis vállalkozásunk más mint a többi. A mi weboldalunk elkészítésénél nem lehet azokat az üzleti szabályokat alkalmazni, amit a többi cégnél.

Ilyen mondatokat halottam már mindenféle cég vezetőjétől. Hallottam könyvelőtől, nyomdásztól, szálloda tulajdonostól, ékszerkészítőtől, személyi tanácsadótól, üzemtervezéssel foglalkozó cég tulajdonosától. Sorolhatnám napestig.

Te mit mondanál?

Szeretnélek megkérni valamire. Hunyd be a szemed 10 másodpercre, és figyelj kicsit arra, hogy mit hallasz magad körül. Szóval, csukd be a szemed, most… (nem fogok szólni, mikor nyisd ki újra!).

Mit hallottál? Madárcsicsergést? Emberek beszélgetését? Autók zaját? Zenét a rádióból?

A világ tele van hangokkal. Ebből van ami hasznos vagy kellemes, és van ami kimondottan kellemetlen. Nálunk itt falun például nemsokára beindulnak a mostanában oly divatos motoros fűkaszák. Szóval már a vidéki élet sem csak a madárcsicsergésről és tücsökciripelésről szól.

A zajról talán neked is valami zavaró, kellemetlen hang ugrik be. De nem csak kellemetlen hang lehet zavaró. Ha például két rádióadó szól egyszerre, akkor az egyik adó hangja zaj a másik adó műsorában. Tehát két harmonikus dallam, ami külön öröm a fülednek, egyszerre már zavaró zaj.

Egy barátommal, aki hozzám hasonlóan közel 100 általa készített céges weboldal statisztikáit követi nyomon, sokszor beszélgetünk arról, hogy mi befolyásolja a nézettséget.

Augusztus 21-én szerdán például hirtelen megugrott a weboldalak nézettsége: a nyári szabadságolások után az emberek nagy része elkezdett utána nézni, hogy mire van szüksége, mit és honnan vásároljon meg.

Hogyan szerezz vevőket, ha erős a konkurenciád az interneten?

A hozzám forduló cégvezetők többsége a legáltalánosabb kulsszóra (nyomda, könyvelés, kerékpár, kazán, napelem, kozmetika, stb.) akar a Google első helyére kerülni. Érthető, hiszen ezekre a kifejezésekre sok érdeklődő van. Csakhogy nem csak az érdeklődés hatalmas, hanem a kínálat is. Hiszen minden konkurens ezekre a kifejezésekre akar az első lenni.

Van azonban egy olyan kevéssé ismert módszer, amivel meg lehet találni azokat a piaci réseket, ahol kevés konkurens honlap van, de nagy a kereslet. Ezeket a piaci réseket képes meglelni az online piackutatás.

Ha egy katalógust készíttetsz, a nyomdagép indulásakor lezárult a folyamat, a kész kiadványon nem tudsz változtatni. A honlapodat viszont bármikor fejlesztheted, átírhatsz szövegeket, megváltoztathatsz képeket vagy az egész honlap kinézetét. Az elemző/statisztikai programokkal az ilyen változtatások hatásait figyelemmel kísérheted, így a weboldalad hatékonysága folyamatosan javítható. A Google Analytics például több mint 40 tényezőt figyel a honlapodon. Néhány példának:

A legtöbb cégvezető különösebb tervezgetés nélkül belecsap a honlapja elkészítésébe. Megnézi a konkurens honlapokat, és leszedi azokról a jónak tűnő „ötleteket”. Utána árajánlatot kér. A weboldal tervezés ezeknél a cégvezetőknél leginkább a webdizájn kialakítását foglalja magába.

A honlap szerkesztés a weboldalad tartalmának rendszerbe állítását jelenti. A weboldal szerkesztése során annak szerkezetét, dizájnjának, szövegeinek, képeinek és videóinak egymáshoz, a Google keresőhöz és az ügyfeled igényeihez való viszonyát határozod meg.

Van egy akadémikus professzor ismerősöm, aki egy hazai egyetemen oktat marketinget. Mikor elkezdtem neki mesélni az online marketing módszereimről, kijeleztette, hogy ez "vad marketing", nem felel meg a "szabályoknak", és azok a kisebb cégek, akiknek dolgozom nek is igazi vállalkozások. Kicsit ideges lettem ettől. 

Tény, hogy a partnereim által működtetett cégek 90%-a nem éri el az éves 15 milliós bevételt. De ilyen vállalkozásból több százezer van Magyarországon. Professzorunk pedig több milliárdos cégeknek kitalált marketinget oktat az egyetemen. Ezekből nem sok van Magyarországon.

A webáruházak sikeres működésének alapja, hogy elegendő vevő vásároljon bennük. Az interneten egyre nagyobb verseny van a webshopok között.

A bérelhető Unas Shop rendszer nagyszerű lehetőséget kínál arra, hogy kis költséggel, gyorsan webáruházat indíthass. Csak fel kell tölteni az árukat, beállítani a legfontosabb adatokat, és már mehet is az eladás.

A gyakorlatban azonban sok webáruház nem váltja nem váltja be a tulajdonos hozzá fűzött reményét, mert nem hoz annyi vevőt, amennyit a tulajdonos szeretne.

Ez azonban nem a webáruház hibája! Az Unas webáruház nagyszerű keresőoptimalizálási lehetőségeket biztosít, és ezt megfelelő módszerekkel nagyon jól ki is használhatod.