Miért fontos a célcsoport meghatározása? Célcsoport meghatározás az online marketingben.

Miért fontos a célcsoport meghatározása az online marketingben?

A célcsoportod, vagyis a célközönség meghatározása az online marketing legfontosabb, ugyanakkor egyik legnagyobb kihívást jelentő feladata. Eldöntheti, mennyire lesz sikeres a vállalkozásod, mennyire sikerül új ügyfeleket szerezned, értékesíteni egy terméket vagy szolgáltatást. Ismerd meg részletesebben is a a célcsoport meghatározását a modern marketing szempontjából.

Tartalomjegyzék

Célcsoport fogalma, miért fontos a célcsoport meghatározása?

A célcsoport fogalma minden hatékony marketing alapja. A célcsoport az ügyfél pontosabb leírása, vagyis azoknak az embereknek vagy szervezeteknek a csoportja, akik egy termék vagy szolgáltatás iránt érdeklődhetnek.

Célcsoport meghatározás szempontjai

A célcsoportok meghatározásának a következő szempontjai vannak:

  • demográfiai jellemzők
    életkor, nem, jövedelem, munkájának típusa
  • geográfiai jellemzők
    lakhely, város, ország
  • pszichográfiai jellemzők
    érdeklődési kör, értékrendek. Milyen a modora? Mi az értékrendje? Milyen témák iránt érdeklődnek? Milyen hobbijaik vannak? Milyen problémákat szeretnének megoldani a termék vagy szolgáltatásod segítségével?
  • vásárlási szokások
    Hogyan és hol vásárolnak? Mennyit költenek egy adott termékre vagy szolgáltatásra?

A célcsoport meghatározása során gondold végig a fenti szempontokat. Tudnod kell a fogyasztók, a potenciális ügyfelek  fenti jellemzőit. Ebben segíthet gyakran ismételt kérdések tanulmányozása. Minél részletesebben határozd meg a célközönséged tulajdonságait, annál könnyebb lesz boldogulni a kommunikációval. A célcsoport meghatározás legkifinomultabb formája a buyer persona összeállítása.

Buyer persona kutatás: magasabb szinten a célközönség meghatározása

A buyer persona kutatás egy olyan módszer, amellyel rendkívül részletesen meghatározhatod célcsoportodat. Ilyenkor nem egy csoport, hanem egy konkrét személy jellemzőit írod le, akinek az igényeit ki szeretnéd elégíteni.

A buyer persona kutatás során létrehozol egy fiktív személyt, aki képviseli célcsoportodat. Ez a személy lehet például „Ágnes, a 30 éves anyuka, aki otthonról dolgozik és szeret online vásárolni”, vagy „Péter, az 50 éves ügyvezető, aki gyakran utazik és magas minőségű termékeket keres”.

A buyer persona kutatás segít abban, hogy jobban megértsd ügyfeleid igényeit és elvárásait, így hatékonyabban tudod megszólítani őket marketing kommunikációd során.

Célcsoport elemzés

Az online marketingben nagyon fontos a célcsoport elemzése. Ennek során megvizsgáljuk célcsoportunk demográfiai jellemzőit, érdeklődési körét és vásárlási szokásait. Ezen felül azt is figyelembe vesszük, hogy milyen kommunikációs csatornákon érhetjük el őket leginkább (pl. weboldal, Instagram stb.).

A célcsoport elemzése segít abban, hogy jobban megismerjük potenciális ügyfeleinket és hatékonyabban tudjuk megszólítani őket. Ezen felül segít abban is, hogy jobban megértsük, milyen termékek vagy szolgáltatások iránt érdeklődnek és hogyan tudjuk őket leginkább rávenni a vásárlásra.

Célcsoport típusok: B2C, B2B, C2C és C2B célcsoportok

B2C (Business to Customer)

Ebben az esetben az adott termék egy egy fogyasztót elégít ki, vagyis egy konkrét fogyasztói szegmens számára fontos.

B2B azaz Business to Business

A célpiac ebben az esetben cégekből áll, vagyis vállalkozásoddal más vállalkozások számára értékesítesz. A célcsoport meghatározásának folyamata bonyolultabb, mert figyelembe kell venni, hogy az ajánlatod több személy fogja elbírálni, és közös döntés születik.

C2C azaz Customer to Customer

Ilyenkor a céged csak egy platformot szolgáltat a fogyasztók közötti kereskedelmi tranzakció számára. Ez lehet hirdetési oldal (pl. Jófogás), szálláskereső (Airbnb), vagy termék értékesítő oldal (Etsy). Ennél a modellnél minden esetben két célcsoportot kell meghatározni és megszólítani: az eladókat és a vásárlókat. Az Airbnb esetében például a lakástulajdonosok (eladók) és azok, akik szállást keresnek.

C2B azaz Customer to Business

Ebben az esetben a fogyasztó kínál valamilyen terméket cégek számára. Például diákmunkát vállalók, otthoni munkát kereső kismamák, vagy bloggerek, akik affiliate linkeket osztanak meg a blogjukban.

Online marketing és a célcsoport meghatározásának jelentősége

A célcsoport meghatározása kulcsfontosságú az online marketingben. Ha pontosan tudod, kiket szeretnél elérni termék vagy szolgáltatásod segítségével, akkor hatékonyabban tudod megszólítani őket és növelni a vásárlások számát.

Ezen felül a célcsoport ismerete segít abban is, hogy jobban megértsd ügyfeleid igényeit és elvárásait. Így képes leszel olyan termékeket vagy szolgáltatásokat kínálni nekik, amelyek valóban megfelelnek az igényeiknek.

Végül pedig a célcsoport ismerete segít abban is, hogy hatékonyabb marketing stratégiát alakíthass ki. Ha tudod, milyen kommunikációs csatornákon érheted el leginkább célcsoportodat, akkor ott tudsz hirdetni, ahol a legnagyobb eséllyel találkozhatsz potenciális ügyfeleiddel.

Szeretnél meghatározni célcsoportot a vállalkozásod számára? Fordulj hozzánk bizalommal!

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!

Komáromi Zsombor online marketing szakértő, wordpress szakértő

Komáromi Zsombor

SEO specialista, WordPress designer

NE HÍVJ
ha a céged:

  • erotikus termékeket
  • alkoholt
  • kábítószert
  • dohányárút
  • sertéshúst
  • biztosítást
  • hitelt

értékesít,

  • tetoválással
  • szerencsejátékokkal
  • pénzügyi tanácsadással

foglalkozik.

Legújabb cikkjeink