Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

A szövegírás legfontosabb eleme a célcsoport meghatározás

A szövegírás legfontosabb eleme a célcsoport meghatározás A szövegírás legfontosabb eleme a célcsoport meghatározás

A honlapodon emberekkel kommunikálsz. Átadsz nekik egy üzenetet (üzleti ajánlatot), és azt várod, hogy ennek az üzenetnek a hatására megvegyék a termékedet, megrendeljék a szolgáltatásod.

Annak érdekében, hogy ez a folyamat minél hatékonyabb legyen (minél többen vegyék meg a terméked), érdemes előre meghatároznod, hogy pontosan kihez is beszélsz. Ezt nevezik úgy, hogy a kommunikáció célcsoportjának meghatározása.

Minden kezdet nehéz

Mikor először akarod saját vállalkozásod célcsoportjait meghatározni, ez először lehetetlen feladatnak tűnik, főként akkor, ha nem termékeket forgalmazol, hanem valamilyen szolgáltatást nyújtasz. A sok egyéni igény miatt látszólag minden vevőd más.

Sok webáruház tulajdonos gondolja azt, hogy:

„Az én temékem mindenkinek jó lehet, tehát mindenki beletartozik a célcsoportomba.”

A szolgáltatást nyújtó cégek pedig arra hivatkoznak:

„Én egyedi munkát végzek, minden ügyfelem más és más. Elméletileg bárkinek tudnék dolgozni. Nem lehet meghatározni célcsoportokat.”

Célcsoportot minden termék és minden szolgáltatás esetén meg lehet határozni. És érdemes is, ha hatékonnyá akarod tenni a kommunikációt.

Egy célcsoportba azok az emberek tartoznak, akiket egyszerre tudsz megszólítani.

Nem szabad összekeverni a célcsoportot a lehetséges ügyfelek körével. A lehetséges ügyfeleid azok, akiknek a Te termékeidre vagy szolgáltatásaidra igényük lehet.

A célcsoport ennél szűkebb csoport, őket egyszerre tudod megszólítani!

Egy konditerembe például járhatnak fiatalok és idősek, férfiak és nők, gazdagok és szegényebbek. Ők mind az ügyfeleid, az közös bennük, hogy mind fittebb akar lenni.

A kommunikációd hatékonyságát azonban jelentősen növelheted, ha másként szólítod meg a férfiakat és a nőket, a fiatalabbakat és az idősebbeket. A terembe a férfiak általában bodyzni járnak (testépítés), erősebbek, izmosabbak akarnak lenni. A nők viszont inkább fogyni akarnak, „formásabbak” lenni.

A fiatalabbak a dinamikusabb, nagyobb kihívást jelentő programok iránt érdeklődnek, „izomra gyúrnak”. Az idősebbek elsődleges szempontja viszont az egészség. Nekik fontos a fokozatosság, biztonság, és az egészségügyi problémáik figyelembe vétele.

Tehát egyetlen terem látogatói között is azonnal legalább 4 célcsoportot találtunk.

A célcsoport meghatározásnál külsőleg leírható (demográfiai) és belső (pszichológiai) jellemzőket vehetsz figyelembe.

A célcsoport külső tulajdonságai (demográfiai jellemzők)

A célcsoportod külső jellemzői azok, amelyek a statisztikai hivatal adataiban is megtalálhatsz:

  • nem: hogyan oszlik meg a nők és férfiak aránya
  • életkor
  • családi állapot, gyermekek
  • jövedelem, háztartás jövedelme
  • társadalmi osztály
  • lakóhely vagy településtípus
  • végzettség
  • foglalkozás
  • mivel közlekedik

A konditerem látogatói esetén például közös tulajdonság a látogatók lakhelye vagy munkahelye a konditerem néhány kilométeres körzetében van, legfeljebb 15-30 perc alatt megközelíthető gyalog vagy valamilyen közlekedési eszközzel. Teljesen felesleges ennél távolabb (pl. egy másik városban) élők számára kommunikálnod azt, hogy konditermed van.

A demográfiai jellemzőknél figyelembe veheted, pl. hogy milyen közlekedési eszközzel járnak a konditerembe (tömegközlekedés, autó, kerékpár, gyalog, stb.). Lényeges, milyenek az anyagi körülményeik. Mással tudod a terembe csábítani egy gazdag kertvárosban (pl. Rózsadomb), vagy egy külvárosi negyed (Nyócker) lakóit.

A célcsoport belső tulajdonságai (pszichográfia)

A belső tényezők pedig az adott személy számára fontos dolgok:

  • értékek, világnézet, ismeretek
  • milyen problémái vannak
  • milyenek az ún. médiafogyasztási szokásai, azaz milyen újságokat, internetes portálokat olvas, milyen rádiót hallgat, a tévében milyen műsorokat néz stb.
  • milyen belső értékrend alapján választja meg az életstílusát, öltözékét, hobbiját, lakberendezését, stb.
  • milyen csoporthoz tartozónak érzi magát
  • mi ellen küzd (környezetszennyezés, elhízás, betegség, adóhivatal, stb.)
  • milyen céljai vannak
  • mit szeretne megtenni
  • mit szeretne megvenni
  • ki szeretne lenni

Mikor a termékeid, szolgáltatásaid előnyeit ecseteled, a fentieket mind szem előtt érdemes tartani. Mást érdemes hangsúlyozni a fiataloknak, mást az időseknek, mást a férfiaknak, mást a nőknek. Ezzel a kommunikáció – vagyis a honlapod szövegének hatásossága – sokkal hatékonyabbá tehető. Könnyebben el tudod érni, hogy a látogatód azt tegye, amit szeretnél: megrendelje a szolgáltatásod, megvegye a terméked.

A vállalkozás mint célcsoport

Vannak vállalkozások, akik csak cégek részére dolgoznak. Ide tartoznak a nagykereskedések, marketing ügynökségek, alapanyag forgalmazók, munkaruházati cégek, stb.

Én például honlapokat például kizárólag cégeknek és vállalkozásoknak készítek, magánszemélyeknek nem.

A cégeknek viszont nincs nemük, társadalmi osztályuk vagy kedvenc tv-műsoruk.

Van viszont cégvezetőjük, vagy olyan ember a cégnél (marketinges, projektvezető, kapcsolattartó, anyagbeszerző), akinek már meghatározhatók a célcsoport jellemzői.

A vállalkozás ráadásul ugyanúgy személy, mint az élő emberek. Úgy is nevezik: jogi személy. Ha viszont személy, akkor meghatározhatók célcsoportok a vállalkozásokban is.

Mit érdemes figyelembe venni, ha egy vállalkozás számára kommunikálsz?

A vállalkozások legfontosabb célcsoport jellemzői:

  • a cég tevékenységi köre
  • az alkalmazottainak száma
  • éves bevétel
  • szervezeti felépítés
  • telephely
  • a vállalkozás lehetséges ügyfelei
  • a forgalmazott termékek
  • a cég által kínált szolgáltatások
  • stb.

Hogyan helyezzem el a honlapomon a különböző célcsoportoknak szánt szövegeket?

Mindenképpen több célcsoport meghatározásra van szükséged, ha a vállalkozásodnak több tevékenységi köre van. Ha a konditeremben pl. van zumba, ritmikus sportgimnasztika gyerekeknek, thai box és masszázs szolgáltatás, ezeknek teljesen eltérő célcsoportjaik vannak.

Érdemes a honlapodon egy-egy célcsoportnak (egy-egy külön szolgáltatásodnak, termékednek) teljesen külön aloldalt létrehozni, ahol csak az adott célcsoport számára kommunikálsz.

A célcsoport meghatározás a legfontosabb a szövegírás megkezdése előtt. Minél részletesebb kép él benned a célcsoportod tagjairól, annál hatékonyabban tudod megszólítani az abba tartozó embereket. Nekik írod a szövegeidet, rájuk gondolva választod ki a képanyagokat stb.

Mi van, ha olyan ember érkezik a honlapodra, aki nem illik a célcsoportodba?

A lehetséges ügyfelek pontos meghatározása nem zárja ki azokat, akik nem tartoznak a célcsoportba. Egy alapvetően kisgyermekes családok igényeire készült szállodába is mehetnek nyugdíjasok. Ha azonban a hotel elsősorban gyermekes családok számára készült, kevesebb nyugdíjas fogja látogatni, mint családok.

Azok, akik nem tartoznak a Te célcsoportodba, lehet, hogy találnak problémáikra kedvezőbb megoldást olyan helyen, ahol az ő specifikus igényeikre fokuszálnak. Arra azonban ügyelj, hogy az, aki a Te célcsoportodba tartozik, ne találjon a Te általad nyújtottnál jobb megoldást.

Minél pontosabban meghatározod a célcsoportod tulajdonságait, annál hatékonyabban tudsz értékesíteni. Elfogadják tanácsaid, elfogadják az érveid. És ami lényeges: elfogadják akár a magasabb áraid is!

„Egyetlen embert meghódítani olyan, mint megpróbálni átmászni a kerítésfalon. Ha az első próbálkozások valamelyike sikerrel végződik, jó. Ha viszont nem, akkor úgy érezzük, mintha az a fal minden egyes próbálkozás után nőne néhány centit.

Befolyást gyakorolni a piacra – ez viszont inkább olyan, mint egy dombot megmászni. Az ember lépésről lépésre éri el az eredményt, és minél magasabban járunk, annál könnyebb dolgunk van. A fogyasztók egymásra is hatással lesznek, tehát minden egyes lépéssel egyre nagyobb, hatványozódva növekvő hatást tudunk rájuk kifejteni” − Seth Godin: A holtponton ne add fel! – HVG Kiadó