Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

A keresőoptimalizálás alapjai: kulcsszó, kulcsszó sűrűség

Ez a cikk a keresőoptimalizálás legfontosabb alapját, a kulcsszavakat mutatja be. A cikkben bemutatok neked egy ingyen szoftvert is, amivel ellenőrizni tudod, milyen kulcsszavak szerepelnek leggyakrabban a weboldaladon.

Mielőtt megismernéd a kulcsszó sűrűség fogalmát és jelentőségét, először is nézzük meg, mit jelent maga a kulcsszó.

A kulcsszó az a szó vagy kifejezés, amire szeretnéd, ha a weboldalad a Google keresőben az első helyre kerüljön.

A villanyszerelők a villanyszerelő, a nyomdák a nyomda, a könyvelők a könyvelő szóra szeretnének az első helyre kerülni.

A kulcsszó lehet két, három vagy négy szóból álló kifejezés is.

Egy villanyszerelőnek például nagyon nehéz a Google keresőben első helyre kerülni a villanyszerelés kulcsszóra. Igazán értelme sincs erre hajtania. Mert ha Debrecenben dolgozik, mi értelme, ha szombathelyiek találják meg a weboldalát? Egy debreceni villanyszerelőnek tehát érdemesebb a villanyszerelő Debrecen, a villanyszerelés Debrecen, a villanyszerelés Hajdúszoboszló, vagy a villanyszerelés Balmazújváros kulcsszavakra hajtani.

Minél több szóból áll egy kifejezés, annál kevesebben használják keresésre, de annál egyszerűbb ezekre a Google listáján első helyre kerülni. Ezért is érdemes 2-3 szóból álló kifejezésekre optimalizálni a weboldalad.

A 2-3 szóból álló kifejezések más miatt is értékesek. Aki ugyanis összetett kulcsszóval keres a Google keresőben, annak már konkrét szándéka van – tehát valószínűbb, hogy a vevőd lesz.

A kulcsszavak kiválasztásánál nem érdemes a saját elképzeléseidre támaszkodni. A gyakorlati tapasztalataim azt mutatják, hogy a cégvezetők egyáltalán nincsenek tisztában azzal, valójában milyen szavakkal keresik lehetséges vevőik a termékeiket vagy szolgáltatásaikat. A kulcsszavak kiválasztására van profi módszer: a online piackutatás. Kattints ide, ha szeretnél bővebben olvasni az online piackutatásról.

Hol vannak a kulcsszavak a weboldaladon?

A kulcsszavak a weboldalad szövegében és kódjában helyezkednek el. Ha egy szó nem szerepel a weboldalad szövegében, akkor azzal a kifejezéssel soha nem fogsz a Google keresőben előre kerülni! Tehát a számodra fontos kulcsszavakat bele kell írni a weboldalad szövegébe.

Egy átlagos weboldal szövegében 300-400 szó van. Bár egyes cégvezetők úgy gondolják, a weboldaluk mégsem fog mind a 300-400 szóra a Google listájára kerülni.

Melyikre fog bekerülni a Google listájára? Amelyik az adott oldalon a legtöbbször szerepel!

Ebből az következik, hogy:

A neked fontos kulcsszónak, kifejezésnek kell a legtöbbször szerepelni az adott oldal szövegében!

Fontos: Ragozatlan formában! A Google ugyanis még nincs annyira intelligens, hogy meg tudja különböztetni pl. a villanyszerelő, a villanyszerelők, a villanyszerelőnek vagy a villanyszerelőhöz szavakat. (Az angol nyelvterületen ahol a Google-t fejlesztették nincs ilyen gond, mert a szavak nem kapnak végződést.) Tehát még egyszer, pontosabban meghatározva:

A neked fontos kulcsszónak, kifejezésnek kell ragozatlan formában a legtöbbször szerepelni az adott oldal szövegében.

A kulcsszavak számát a teljes szövegedben a kulcsszó sűrűség adja meg.

Mi a kulcsszó sűrűsűg?

A kulcsszó sűrűség azt mondja meg, hogy egy weboldalon lévő szövegben százalékos arányban hányszor fordul elő egy-egy szó vagy kifejezés. Ha például a weboldalad főoldalán 500 szó van, és ebben a villanyszerelés 10-szer fordul elő, akkor a ennek a szónak a kulcsszó sűrűsége 2 százalék. (500/100=5 és az 5 kétszer van meg a 10-ben.)

Itt álljunk meg egy pillanatra!

Mikor a weboldalról beszélünk, akkor nem a teljes weboldalad értem ez alatt, amely egy főoldalból és számtalan aloldalból épül fel.

Az én weboldalam pl. a kangadesign.hu domain név alatt található. De mikor beírod a böngészőbe, hogy kangadesign.hu akkor csak egyetlen weblap, a weboldalam főlapja jelenik meg. Erről a főoldalról azonban linkeken keresztül több száz aloldal érhető el. Ezeken az aloldalakon mind egy-egy cikket találsz.

A főoldalon és az aloldalakon más-más kulcsszavak találhatók, és eltérő ezek kulcsszó sűrűsége is. Semmi értelme, hogy egy domain név alatt lévő minden weboldalt ugyanarra a kulcsszóra optimalizálj. Ha villanyszerelő vagy, okosabb, ha a főoldalt például a villanyszerelés szóra optimalizálod, az aloldalakat pedig összetettebb kifejezésekre, például villanyszerelés Budapest, villanyszerelő Budapest stb. kifejezésekre.

Hogyan ellenőrizd a weboldaladon a kulcsszavak sűrűségét?

A kulcsszó sűrűséget kiszámolni hatalmas munka lenne. Szerencsére van olyan kulcsszó sűrűség mérő szoftver, amivel te is ellenőrizni tudod a kulcsszavak gyakoriságát a weboldaladon belül. Ráadásul ingyenes.

Ha meg akarod szerezni, el a www.seoquake.com weboldalra. Erről az oldalról tudsz telepíteni egy kis programot, amely beépül a Firefox, Chrome vagy Internet Explorer böngésződbe. Csak kattints az „Install SeoQuake” (A SeoQuake telepítése) gombra.

Mi a kulcsszó, mi a kulcsszó sűrűség?

A SeoQuake a weboldalad keresőoptimalizáláshoz több hasznos segédeszközt nyújt, de most koncentráljuk a kulcsszó sűrűség ellenőrzőre.

Nyisd meg a weboldalad főoldalát azzal a böngészővel, amire telepítetted a SeoQuaket. A böngésző jobb oldalán megjelenik egy SQ feliratú gomb. Erre kattintva egy menüt találsz. Ebből válaszd ki a Keyword density (kulcsszó sűrűség) menüpontot.

Mi az a kulcsszó? Mi a kulcsszó sűrűség?

Egy új böngésző ablak nyílik meg, amin valami ilyesmit fogsz látni:

Mi az a kulcsszó? Mi a kulcsszó sűrűség?

Ahogy látod, ez a program megmutatja neked, hogy az adott oldaladon hány szó található összesen, és ebből az egyes szavak hányszor, és milyen sűrűséggel fordulnak elő. A második oszlopban lévő T, K és D betűk arra utalnak, hogy az adott szó a weboldal címében (Title), meta leírásában (Description) vagy meta kulcsszavai között (Keywords) is szerepel. (Ha nem tudod, hogy ezek mit jelentenek, javaslom olvasd el az Internet Sikerkalauz című könyvet, amiből - többek között - ezt is megtudod.)

Ha a kulcsszó sűrűség listán lejjebb görgetsz, azt fogod látni, hogy a program külön mutatja a két, három és négyszavas kifejezések gyakoriságát is:

seoquake-density-lista-2

A példa oldalon például a weboldal készítés kifejezés 8-szor szerepel, ezzel ennek a kifejezésnek a kulcsszó sűrűsége 1,55 százalékos. Látható, hogy a kifejezés szerepel a weboldal címében, meta leírásában és kulcsszavaiban is.

Ha a kangadesign.hu más aloldalait néznéd meg, akkor láthatnád, hogy azokon más kulcsszavak, más kifejezések szerepelnek nagy „sűrűséggel”. Ezért a Google különböző kifejezésekre más-más aloldalakra hozza be a látogatókat az oldalon.

Törekedj arra, hogy a weboldaladon egy aloldal egyetlen kulcsszóra legyen optimalizálva, és azon az oldalon az adott kulcsszó sűrűsége 2-5% között legyen.

Figyelem! A kulcsszó sűrűség a Google helyezést csak részben határozza meg. Számos más fontos tényező van még (domain kora, az oldalra mutató linkek száma és minősége, a konkurencia erőssége, stb.) ami befolyásolja a Google helyezésedet egy adott kulcsszóra.

Legyél profi, dolgoztass profival!

Ha szeretnél a cégedhez, az ügyfeled igényeihez, és a te elképzeléseidhez illeszkedő keresőoptimalizált honlapot, hívd a következő telefonszámot:

hivjamost-mobil

Mobilról kattintva azonnal hívható!