Te milyen vállalkozó személyiség vagy? Személyiségteszt vállalkozók számára.

Te milyen vállalkozó személyiség vagy? Személyiségteszt vállalkozók számára.

Ebből az írásból megtudhatod, milyen szemléletű egy sikeres vállalkozó személyiség, és hogy hogyan fejlesztheted úgy a magad, hogy ne legyél vállalkozásod fejlődésének gátja.

Tartalomjegyzék

Az elmúlt 10 évben többször észrevettem, hogy bármilyen döbbenetes:

Vannak vállalkozók, akinek fontosabb, hogy igaza legyen, mint hogy bevétele.

Vagyis: bár világosan és érthetően elmondom a hozzám forduló cégvezetőnek, mit kellene csinálni a cége weboldalával azért, hogy több látogatója és bevétele legyen, a vállalkozó csak azért ragaszkodik a saját elképzeléséhez, hogy neki legyen igaza. Ezek a vállalkozások a folyamatos hanyatlás után általában vagy vegetálnak, vagy beszüntetik tevékenységüket.

Persze mikor én is a vállalkozói lét rögös útjára léptem, én is pont így viselkedtem. Mikor komolyan „marketingezni” kezdtem (vagyis tudatosan több vevőt szerettem volna), megvettem méregdrága oktató anyagokat, és még véletlenül sem csináltam végig azt, amit leírtak benne. Úgy gondoltam:

„Én jobban tudom mi jó nekem!”

Annyira jól tudtam, hogy mi jó nekem, hogy egy idő után majdnem feladtam a vállalkozásom, és vissza akartam menni alkalmazottnak egy multis céghez.

Aztán minden megváltozott – leginkább azért, mert én magam változtam meg. Felfogtam milyen személyiség vagyok és változtattam rajta.

Sokáig nem értettem, hogy miért hoznak a cégvezetők folyamatosan rossz döntéseket, csak azért, hogy nekik legyen igazuk. Erre a választ az üzleti könyvekben nem találtam. Mikor aztán már nem a cégem akartam fejleszteni, hanem saját magam (vagyis jobb emberré szerettem volna válni), és a marketing irodalomról áttértem a pszichológiai könyvekre, megértettem azt, hogy:

Csak ha a jellemem fejlesztem, csak ha a saját személyem fejlődik, akkor fog a vállalkozásom fejlődni.

Tehát csak ha meg tudom változtatni a szemléletmódom, csak akkor fog fejlődni a vállalkozásom.

A személyiségem fejlesztése persze nem ment egyik napról a másikra. Több mint 20 könyvet elolvastam ebben témában, elmentem tanácsadóhoz, és részt vettem tanfolyamokon is. Amit tanultam, igyekeztem a gyakorlatban is alkalmazni.

Néhány hónap múlva azt vettem észre, hogy – bár a marketing és szakmai módszereim ugyanazok maradtak –, mégis egyre nagyobb bevételű cégekkel egyre nagyobb összegű szerződéseket kötök, és a cégem bevétele folyamatosan nő.

Ez szép, de valójában…

Milyen a vállalkozói személyiség típus?

Ezt sokáig én sem tudtam megfogalmazni. (Braskó Csaba azt mondaná, hogy nem a személyiség fejlődik, csak a szemléletmód – ebben van igazság.)

2015-ben futottam bele Ken Wilber könyvébe, az Integrál szemléletbe. Wilber (és a legmodernebb pszichológiai irányzatok) a jellem fejlődését a következő fokozatokban írja le:

  1. énközpontú (egocentrikus)
  2. csoportközpontú (etnocentrikus)
  3. társadalom központú (szociocentrikus)
  4. világközpontú

A fejlődés tehát nem folyamatos, hanem szinteken keresztül halad, mintha egy lépcsőn lépkednénk szintről-szintre.

A fejlődés fokozatait és legfontosabb jellemzőit az alábbi táblázatban találod.

Személyiség fejlődés
Énközpontú Csoportközpontú Társadalom központú Világcentrikus
(Egocentrikus) (Etnocentrikus) (Szociocentrikus)
Óvodás kor Kisiskolás kor Serdülőkor Felnőttkor
(3-6 év) (7-12 év) (12-20 év) (20- év)
Mágikus Mitikus Tudományos Integrált
Törzsi Feudális Nemzetállam Globális szervezetek
Vadászó, gyűjtögető Földművelő Ipari Informatikai

Tehát ahogy a személyiség gyermekkorban fejlődik, ugyanezen a fejlődésen mennek át a társadalmak (törzsi, feudális, nemzetállam, globális), és ugyanezen a fejlődésen megyünk keresztül minden képességünk fejlesztésénél. Cégvezetőként is először énközpontúként gondolkozom, majd innen tudok továbblépni a csoportcentrikus, társadalom, majd világközpontú szemléletbe.

A jó hír az, hogy:

Az énközpontú, a csoport vagy társadalmi központú vállalkozó valójában nem típus!

Tehát ez nem úgy van, hogy én énközpontú, egocentrikus személyiségtípus vagyok, és az is maradok. Vagy hogy TE társadalmi központú típusnak születtél.

Vállalkozónak senki sem születik. Ha valaki tehetségesebb ebben, nagy esélye, hogy valakitől tanulta, például a szüleitől. Mindenki vállalkozóvá válhat, ha hajlandó saját magát fejleszteni emberként.

Ettől függetlenük különböző fejlettségi szinten állunk.

Mindenki, TE is, Én is, és bármelyik vállalkozó egy adott pillanatban egy meghatározott szinten áll.

Ha fejlesztjük magunkat, tovább tudunk lépni. Ha nem, maradunk ahol vagyunk. Ez egy egyszerű döntés.

Téged most valószínűleg az érdekel, hogy TE milyen szinten állsz cégvezetés szempontjából. Az alábbiakban igyekeztem összefoglalni, hogy a hozzám forduló vállalkozóknak milyen szintjein milyen jellegzetességeit tapasztalom.

Egocentrikus cégvezető

Nehéz, vagy szinte lehetetlen vele hatékonyan együtt dolgozni. Az egocentrikus cégvezető:

  • vagy egyedül dolgozik,
  • vagy néhány fős cége van,
  • ahol mindent a kezében akar tartani.
  • Irányításmániás,
  • meggyőződése, hogy ő tud mindent a legjobban megcsinálni.

(- János, maga mindenhez ért?
– Mindenhez is!
)

Mivel az egocentrikus cégvezető úgy gondolja, hogy nála jobban senki nem tudhatja, hogyan lehet egy céget vezetni, ezért nem kér, és nem is fogad el tanácsokat. Az alkalmazottait inkább amolyan szerszámoknak tekinti, akik legfeljebb az Ő munkájának hatékonyságát növelik. Készletnyilvántartást, adatbázist nem vezet, minden a „fejében” van. Általában nem tudja megmondani, hogy cégének előző évben pontosan mekkora bevétele volt. (Te tudod?) Ha a bevételéről kérdezik, gyanakodni kezd. Szent meggyőződése, hogy forgalmat növelni csak

  1. törvénytelenségek (lopás, csalás, hazugság)
  2. ügyeskedés, trükközés (titkos SEO módszerek, kevesek által ismert lehetőségek)
  3. személyes kapcsolatok (Persze, van kapcsolata a FIDESZ-nél!)
  4. a véletlen szerencse útján lehet. (Na, ez is jó helyen volt jó időben!)

lehet.

Ezek az egyéni vállalkozók akár életük végéig elvannak az egocentrikus szinten. Ügyvédek, könyvelők, fogorvosok, szakmunkások (bádogos, üveges, kőműves, stb.) még komoly bevételt is elérhetnek addig, amíg a saját munkájukat el tudják végezni, hiszen szakmailag lehetnek teljesen felkészültek (társadalmi szinten állók).

Csoportközpontú vállalkozó

Ha a vállalkozó fejlődik, megjelenik az igény, hogy csoportot alakítson ki, és önálló kollégákkal dolgozzanak együtt. A munkatársakkal való kommunikáció, a munkamegosztás kialakítása során a cégvezetőnek figyelembe kell vennie kollégái szempontjait is, így egy együttműködő csoport jön létre. Ezzel együtt a cégvezető egyre inkább kezdi figyelembe venni a vevők, ügyfelek igényeit is, és saját elképzeléseit a vevő elvárásainak veti alá. Az ezen a szinten lévő cégvezetők már sejtik, hogy cégük bevétele saját beállítottságuktól függ.

  1. Tisztában vannak a vállalkozásaik hiányosságaival, de nem feltétlenül tudják még, hogyan küszöbölhetik ki.
  2. Tudják, hogy nem ügyeskedéssel és trükkökkel, hanem következetesen megvalósított, mások által már végigjárt úton lehet több bevétel elérni.
  3. Belátják, hogy vannak olyan feladatok, amit nem érdemes nekik ellátni, mert vannak erre szakosodott, jobban hozzáértő cégek. Ezért elkezdik a feladataikat kiszervezni.

Ebben a szakaszban a cég látványos fejlődésnek indulhat. A problémát ezen a szinten általában az jelenti, hogy a tulajdonos még mindig megérzések alapján dönt. Nem ismeri pontosan az olyan fontos adatokat, hogy a honlapjának hány látogatója van, azok milyen csatornákról érkeznek. Nem tudja megmondani, hogy melyik tevékenységek vagy termékek hozzák a cég profitjának nagy részét, és melyek azok, amik esetleg veszteségesek. A következő lépést a racionális tervezés és kontrollált megvalósítás bevezetése jelenti.

Társadalom központú cégvezető

A következő szinten a szemléletmód még inkább kinyílik. A cég minden fejlesztését úgy végzik, hogy a vevői igényekre koncentrálnak. Egyre több beszállítóval, alvállalkozóval, más vállalkozással dolgozik együtt a cég. A cégen belül pontos munkaköri leírások készülnek és részletesen lebontott tervek. A terveket megvalósulását ellenőrzik, és igyekeznek megállapítani, hogy mi az elmaradás vagy a többletbevétel oka. A cégvezető folyamatosan kontrollálja (ellenőrzi) a cég szempontjából fontos adatokat:

  • honlap látogatóinak száma
  • megrendelések száma
  • megrendelések értéke
  • értékesítési csatornák megoszlása
  • stb.

A cégvezető ezen a szinten belátja, hogy:

  1. Cége csak egyetlen a piacon lévő sok hasonló vállalkozás közül.
  2. A bevétele attól függ, hogy a sok cég közül megtalálják-e az övét, és ha igen, őt választják-e.
  3. Tisztában van a vásárlói valódi problémáival, és igyekszik termékeivel szolgáltatásaival ezeket a problémákat megoldani.

A társadalmi központú cégvezető rendszeresen tartja a kapcsolatot más cégekkel, üzleti csoportokba jár, ahol az együttműködési lehetőségeket keresi más tulajdonosokkal. Más cégeket nem versenytársnak lát, hanem akár velük is igyekszik kialakítani együttműködési lehetőséget.

Honnan tudom, hogy melyik cégvezető melyik csoportba tartozik?

Ha megcsörren a telefonom, általában az első néhány mondat után kiderül, hogy az adott cégvezető milyen személyiségcsoportba tartozik. Nézzünk néhány példát:

1. Mibe kerül?

Ha már az első néhány mondatban azt hallom a telefonban, hogy…

„Mennyibe kerülne a honlapom optimalizálása?”

… akkor tudom, hogy egy erősen egocentrikus szinten álló cégvezetővel van dolgom. Nem az érdekli ugyanis, hogy hány új vevőt szerezhet, mennyivel több bevételt érhet el, hanem az, hogy mibe fog neki kerülni. Ha azt mondom neki, hogy árajánlatot csak fizetős konzultáció után adok, akkor azt mondja: „Megfontolom és jelentkezem.” És soha nem hív többet.

2. Megrekedt munkafolyamat

Ha azt mondja a cégvezető, hogy…

„Egy webdesigner céggel 9 hónapja dolgozunk a honlapon, de nem készült el belőle semmi.”

… akkor tudom, hogy erősen egocentrikus, aki (mint általában mindenki) a saját szintjén álló egoncentrikus webdizájnerrel vette fel a kapcsolatot. Így a honlapkészítő is a saját elképzeléseit erőlteti, és a megrendelő is. Persze, hogy nincs kielégítő megoldás. Ilyen esetekben nem vállalom a munka átvételét, mert a kommunikáció elég bajos lenne.

3. Neki készül a honlap

Gyakran hallok telefonban ilyet:

„Megtervezném a honlapot Adobe Illustratorban, aztán neked segíteni kéne elhelyezni a dizájnban és optimalizálni az oldalt.”

A hívó biztosan egocentrikus szemléletű cégvezető, akinek az a fontos, hogy a saját elképzelése valósuljon meg. Nem érdekli, hogy a vevőinek mi a jól. Nem készül piackutatás, nem tudja beleélni magát a vevő helyzetébe. Ha a honlap elkészül, Ő lesz az, aki nézegetni fogja, és szerencsés esetben elégedett is lesz vele. Bevétele viszont ebből nem lesz. A közös munka szenvedés lenne vele, általában nem is vállalom.

4. Gondban van a cégem

Néha azt hallom a telefonban:

„Gondban van a cégem, évek óta esik a bevétel, most már valamit csinálni kéne.”

Ez a cégvezető már kezd kilépni az egocentrikus szintről, és belépett a csoportközpontú szemléletbe.  Belátja, hogy más segítségére szorul. A gondot általában ilyenkor az jelenti, hogy a cég a korábbi hibás vezetői döntések miatt már annyira rossz anyagi helyzetbe kerül, hogy nem tudja finanszírozni a marketing fejlesztésekhez szükséges havi 100.000-150.000 forintot. A közös munkát általában elkezdjük, de hogy meddig tudjuk folytatni, az attól függ majd, hogy a rendelkezésre álló anyagi keret ki tudja-e húzni a céget a kátyúból.

5. Együttműködő partnert kereső cég

Ha azt hallom a telefonban, hogy:

„Eljönnénk Önhöz a kollégámmal egy két órás tanácsadásra, hogy megbeszéljük, hogyan lehetne a cégünk honlapját optimalizálni.”

… akkor tudom, hogy egy nyitott szemléletű cégvezetővel van dolgom, akivel az együttműködés létre fog jönni, hogy ha a befektetett pénzével el tudja érni saját cége, és profitjának növekedését. Az ilyen céggel jó együttműködni, mert a közös munka nem érzelmi alapon, nem egós indíttatásból indul. A cégvezető tudja, hogy az eredményekhez idő, befektetett pénz és munka szükséges. És az eredmények általában meg is jönnek.

A személyiségtípus fejlesztésénél nem lehet szintet ugrani

A fenti fejlődési fokozatokon (egocentrikus, csoportközpontú, társadalmi központú) mindannyian keresztülmegyünk. A csoportközpontú szemlélethez az egocentrikus szemléleten keresztül, a társadalmi központúhoz a csoportközpontún keresztül vezet az út. A változás persze nem magától történi meg: akarni kell a fejlődést, és tenni is kell az érdekében.

Ha idáig jutottál az olvasásban, szinte biztos, hogy már túlléptél az egocentrikus szemléletmódon. Ha nem így lenne, az első két bekezdés után „Ezt a hülyeséget!” felkiáltással itt hagytad volna a honlapom.

Ha tehát csoport vagy társadalmi szintű cégvezető vagy, és szeretnél új honlapot, vagy a régit szeretnéd optimalizálni, akkor válassz a lenti lehetőségek közül…

Elérhetőségeink

Kérdésed van?

Hívj minket most!

Utóirat: Ha a klasszikus ESTP vállalkozói személyiségtípusok érdekeltek volna:

Az ESTP egy rövidítés a Myers-Briggs Típusindikátor (MBTI) személyiségtesztből, amely az Extravertált, Érzékelő, Gondolkodó, Észlelő személyiségjegyeket jelöli. Az ESTP-k dinamikusak és gyakorlatiasak, híresek a problémamegoldó képességükre és alkalmazkodóképességükre. Szeretik a cselekvést és gyakran keresik az izgalmakat. Jó képességük van arra, hogy a pillanatnyi helyzetekben gyorsan és hatékonyan reagáljanak. Az ESTP személyeket gyakran „akció embereknek” vagy „kalandoroknak” is nevezik, akik élvezik a spontaneitást és kihívást jelentő feladatokat.