Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

Mennyi az órabéred?

Szeretném elkérni tőled az órabéred egy hatodát. Ugyanis egy hatod óra, 10 perc, amíg a mai bejegyzésem elolvasod. Lehet, hogy kidobott pénz lesz, de lehet, hogy megtakarítasz vele nagyon sok időt. Vagyis pénzt.

Tényleg, számoltad már, hogy mennyi az órabéred? Ha alkalmazott vagy, és fix havi béred van, akkor egyszerű. A havi béred elosztod a havi munkaórák számával (Optimális esetben 160. 8 óránál hosszabb munkanapok esetén felmehet 200-ra is.).

Ha vállalkozásod van, akkor azonban nem ilyen egyértelmű a helyzet. A vállalkozás bevétele ugyanis állandóan változik, és vannak költségeid is, amik a bevételt csökkentik.

Ha azonban Te vagy a vállalkozásod tulajdonosa, akkor a Te munkád, illetve a Te időd arányos lesz a vállalkozásod bevételével. Ilyen szempontból mindegy, hogy mennyi a költséged vagy hány alkalmazottad van.

Tételezzük fel, hogy a vállalkozásod tavaly 10 millió forintot bevételt ért el. Egy évben 200 munkanap van, tehát az óradíjad ebben az esetben 6250 forint volt (10 millió/200 munkanap/8 óra).

Ha a vállalkozásod 100 milliót termelt tavaly, akkor egy munkaórádra 62500 forint bevétel esett.

Miért fontos, hogy mennyi az „órabéred”? Azért, hogy ki tud számolni, mibe kerül neked, ha saját magad kezdesz a weboldalad elkészítésébe. Vagy bármilyen olyan munkába, amiért sajnálsz valakinek pénzt kiadni: hirdetés készítése, céges videó forgatás, céges katalógus nyomdai előkészítés, stb. Most koncentráljunk a weboldaladra.

Az ingyenes weboldal szoftverek (Joomla, Wordpress, Drupal stb.) oldalain megtévesztő szövegek csábítanak weboldal készítésre. Mint amit például a joomla.org.hu oldalán volt olvasható 2012-ben (kiemelések tőlem):

„A Joomla! egy ingyenes tartalomkezelő rendszer, mellyel profi színvonalú weblapot építhetsz. Mivel könnyen elsajátítható a használata, nem csak magánfelhasználók, hanem cégek, vállalkozások is gyakran a Joomlát választják itthon és világszerte egyaránt.”

Vagy a Wordpress magyar oldalán 2015-ben:

„A WordPress egyszerre ingyenes és szabadon felhasználható,... arra való, hogy publikálj, és nem arra, hogy harcolj vele.”

A fenti szövegeket a gyanútlan olvasó így értelmezi: „Itt egy ingyen szoftver, amivel profi weboldalt tudok csinálni, és nagyon könnyű használni.”

Te ezt elhiszed? Bocsánat, hány éves vagy?

És még hiszel a mesékben?

Tény, hogy a Joomla, a WordPress és a Drupal ingyenes. Tény, hogy a szoftver telepítése gyorsan megy – ehhez ugyanis még van leírás. Az is tény, hogy profi színvonalú weboldal készíthető velük – hozzáértők kezében. De az, hogy „könnyen elsajátítható a használata”, vagy hogy nem arra van, hogy „harcolj vele”, ez egyszerűen hazugság. Még egy informatikában magasan képzett szakembernek is néha a haját tépi, mert képtelen megoldást találni egy-egy felmerülő honlap problémára. A feleségem tudna mesélni arról néhány sztorit, hogy mikor a Joomla kezelését tanulgattam, és több napi munkám szállt el, mit műveltem odahaza…

Mi történik, ha elhiszed a fenti mesét, és belevágsz saját ingyen weboldalad elkészítésébe?

Elmesélem... (Valós eseményeken alapuló történet.)

Először is bérelsz egy tárhelyet. Ez a papírok lerendezésével, utalással stb. egy-két óra. Egy normális tárhely persze pénzbe kerül, de OKÉ, 5000-10000 forint nem nagy befektetés. Feltelepíted a Joomlát vagy a WordPresst. Ezzel tényleg megvagy mondjuk egy óra alatt. Megvan az alapod, amibe elkezdheted felvinni szövegeket. Az első cikket a cégedről sikerül megírni és feltenni három-négy óra alatt. Nagy siker, örülsz mint majom a farkának.

Igen, de ugye a nyers weboldal még nagyon gázosan néz ki. Keresni kezdesz egy ingyenes webdesign sablont. A keresgéléssel, sablon telepítéssel elmegy újabb három-négy órád. Ekkor már beleöltél 6-8 órát a projektbe. A lelked mélyén valahol tudod, hogy az ingyen weboldalad már kb. 30000 forintod bánja (ha a vállalkozásod bevétele 10 millió. 100 milliós vállalkozásról ne is beszéljünk). De ha már ennyit rászántál, juszt se fordulsz vissza, végigcsinálod, különben feleslegesen pazaroltad az időd (vagyis a pénzed). Tehát nyomod tovább.

A menüpontok létrehozásánál elakadsz. Fórumolvasás – két-három óra. Utána kétségbeesetten írsz egy hozzászólást, hogy segítsen valaki, mert megakadtál. Valaki megszán, és feltesz a fórumba egy linket egy angol nyelvű weboldalra, ahol a szöveg felét nem érted. Keresel egy angolul tudó ismerőst, aki lefordítja. Kb. 5-6 óra szenvedés után megoldottad a problémát, létrehoztad a menüt. Eufórikus örömet érzel, ami elfeledteti veled, hogy újabb 20000-30000 forintnyi időd úszott el (mennyi is a vállalkozásod bevétele?).

Ezek az időnkénti sikerélmények lehet, hogy elfeledtetik veled, hogy mennyi időt (vagyis pénzt) öltél már a weboldaladba. Viszont mivel egyre több időt (vagyis pénzt) ölsz bele, ezért még kétségbeesésed mélypontjain sem akarod abbahagyni, hiszen akkor minden munkád kidobott pénz lesz. Ezért még több munkát, vagyis időt ölsz bele. Ördögi körbe kerültél.

Oké, legyünk optimisták, tételezzük fel, hogy egy-két hét után eredményt érsz el, és van végre egy weboldalad egy átalakított ingyenes sablonnal, ami már működik. Kicsi, sárga és savanyú mint a magyar narancs (citrom), de mégis a tiéd, és eddig INGYEN VAN. Boldog vagy, hiszen megpsóroltál legalább százezer forintot, amit egyébként a weboldaladra ki kellett volna fizetned.

A gond csak az, hogy a weboldalad nem váltja be a hozzá fűzött reményeid. Néhány hét után feltűnik, hogy senki nem írt neked, senki nem hívott azzal, hogy: „A weboldalán találtam meg az elérhetőségét, és az érdekelne, hogy…”

Ezen a ponton jössz rá: jó lenne megtudni, egyáltalán hányan nézik a honlapod. Szükséged van egy statisztikára. Néhány óra alatt sikerül egy statisztikai programot beleillesztened a weboldaladba. Néhány nap múlva a statisztikából kiderül, hogy a weboldaladnak egyáltalán nincsenek látogatói. Sebaj, hallottál már valamit a keresőoptimalizálásról. Nekilátsz tehát, hogy utána olvass a keresőoptimalizálásnak.

Rengeteg ingyenes anyagot találsz. Elolvasod jó részét. Ennek alapján optimalizáld a weboldalad. Ezzel további 20-30 munkaórát is elpazarolhatsz bármilyen lényeges eredmény nélkül. Az én tapasztalatom ugyanis az, hogy amit a neten ingyenesen elérhetsz a keresőoptimalizálásról, az mindenre jó, csak arra nem, hogy látogatókat szerezz vele a weboldaladra. Bár lehet, hogy én rossz ingyenes anyagokat találtam meg, te viszont tudsz valami igazán minőségit.

Eddig hány órád ment el az ingyen weboldaladra?

Most kérlek szorozd be az egy órára eső bevételeddel.

Talán azt hiszed túloztam. Hidd el nem. Azoknak a vállalkozóknak a jó része, akik kétségbeesetten felhívnak, általában két-három hónapjuk minden felszabadítható szabadidejét elpazarolták már arra, hogy weboldalukkal sikertelenül próbáljanak ügyfeleket szerezni. Van aki ennél is többet.

Egy ideális világban egy cégvezető inkább megfizet egy megfelelő szakembert, aki pénzért elkészíteti neki a weboldalt, elvégzi a keresőoptimalizálást. A honlap készülhet ingyenes weboldal szoftverből (Joomla, Drupal, WordPress, stb.). Egy jó szakember ezekből a szoftverekből ugyanis képes profi színvonalú weblapot építeni. Miután néhány év gyakorlatot szerzett ebben.

A pénz amibe egy szakember által készített weboldal kerül, általában jóval kevesebb, mint amit a cégvezető saját óradíjából elpazarol az ingyen weboldalára. Ha a cégvezető nem a webdizájn rejtelmeivel bíbelődne, arra szánhatná az idejét, hogy saját munkájával (amihez ért) pénzt keressen. És ehhez még ügyfelei is lennének, mert a weboldala folyamatosan szállítaná neki azokat.

Nem tudom, te már belekezdtél-e saját ingyenes weboldaladba. Ha még nem, akkor azt javaslom: bízd ezt szakemberre.

Legyél profi, dolgoztass profival!

Ha szeretnél a cégedhez, az ügyfeled igényeihez, és a te elképzeléseidhez illeszkedő egyéni honlapot, hívd a következő telefonszámot:

hivjamost-mobil

Mobilról kattintva azonnal hívható!