Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

A konkurencia elemzés a marketing stratégia fontos része, amely nélkül a keresőoptimalizálás gyakorlatilag kidobott pénz.

Normál esetben a konkurencia elemzés a vállalkozás indítása előtt történik meg. A gyakorlatban azonban a legtöbb cég akkor kezd bele ebbe a feladatba, mikor - jó néhány hónappal, vagy akár a vállalkozás indítása után évekkel - rájönnek arra, hogy képtelenek fejlődni.

Az alábbi írásból megtudhatod, hogy miért értelmezi, és végzi rosszul a legtöbb cég a konkurencia elemzést, és hogy hogy lehet ezt úgy jól elvégezni, hogy a vállalkozásod indítása után azonnal hatékony növekedésbe kezdjen.

A magyar vállalkozások többségének honlapja szinte teljesen sikertelen. Az elmúlt években több tucatnyi olyan honlappal találkoztam, amelyet egy hónapban legfeljebb 5-10 ember nézett meg, és amelyekről tulajdonosa is elismerte, hogy sem érdeklődőt, sem vevőt nem hozott soha neki. A sikertelenség oka nem a kódolásban, nem a programozás, hanem a marketing hiányosságaiban található. A sikertelen honlapok tulajdonosai ha meghallják a „marketing” szót, különös idegesség fogja el őket tőle - mert nem is tudják mi az. De tényleg:

Mi a marketing jelentése?

Az interneten sok cikket találsz arról, hogyan érheted el azokat, akik már keresik a termékeidet (ez a keresőoptimalizálás lényege). Arról azonban jóval kevesebben írnak, hogy hogyan fogd meg azokat a lehetséges ügyfeleket, akik még nem keresik a termékeidet, hanem csak „szörföznek” az interneten. Ezt a hiányosságot szeretném pótolni ebben a cikkben.

nem-kedves-ismerosUgye neked is vannak olyan ismerőseid, akik elől menekülsz? Ha meglátod az utca túloldalán, akkor az árnyékba húzódva suhansz. Ha csörög a telefonod, és látod, hogy ez az ismerősöd keres, hagyod csöngeni és nem veszed fel. Ha véletlenül elkap valahol, és nem sikerül elmenekülnöd, elindul belőle a szóáradat, és csak magáról beszél, arról, hogy Ő milyen szuper, hogy neki mennyi gondja van, hogy Ő mit csinál! (Ezért nem beszéltünk már olyan régen?)

Az internet megváltoztatja az életünket. Az enyém már megváltoztatta. Többször is. Először 1999-ben, mikor azért alapítottam céget, hogy elkészítsem és karbantartsam a www.sony.hu oldalt. Ekkor vettem meg és üzemeltem be az első internet kapcsolatot: egy 56 kbit (7 kbyte!) sebességű modemet!

A második változást a szélessávú internet elérés megjelenése jelentette. 2003-ban cseréltettem le otthon az időkorlátos ISDN kapcsolatot szélessávú ADSL internetelérésre. Száguldott az internet 256 kbites sebességgel. 2004 januárjában otthagytam a munkahelyemet, hogy onnentól otthonról dolgozhassak műszaki újságíróként.

A napokban az egyik nagyon kedves megrendelőm, akinek több webodalt is készítettem egy kétségbeesett levelet írt nekem:

„Fogytán a munkánk! Ha feltennénk néhány újabb referenciát a honlapunkra, hozna megrendeléseket?”

Mit mondhatnék erre? Igen, ha ír valamit a honlapjára, főleg minden héten egy új cikket egy negyed éven keresztül, az előbb utóbb hoz majd ügyfeleket, de az átmeneti vevőhiányra nem jelent megoldást!

Ki tudod húzni a saját céged a mocsárból?Gyerekkoromban Münchausen kalandjai közül az ragadott meg a leginkább, mikor a báró lovával egy mocsárba tévedt, ahol süllyedni kezdett. Nem esett kétségbe: megragadta saját haját, és annál fogva kiemelte magát és lovát a mocsárból!

Mikor olvastam, még el is kezdtem húzni a saját hajam, pedig éreztem micsoda képtelen ötlet: saját hajánál fogva felemeli valaki saját magát!

Később az iskolában aztán tanultam fizikát, és hallottam Archimédeszről. Megtudtam, hogy csak úgy lehet valamit elmozdítani, ha van egy rajta kívül lévő rögzített pont. Meg volt a fizikai magyarázat is, miért nem sikerült Münchausennek kihúzni magát a mocsárból.

Ilyen rögzített pont nem csak a fizikában szükséges, hanem szinte az élet minden területén. Például egy vállalkozás „kimozdításához” is.

Ez az írás nem csak akkor hasznos, ha saját vállalkozás indításán gondolkozol, de akkor is, ha már van céged, és több bevételt szeretnél magadnak.

A sztori:

Géza három éve dolgozott kőművesként egy jól menő építőipari vállalkozó alkalmazottjaként. A főnök sokszor rábízta a segédmunkások felügyeletét, mert lelkiismeretesen és jól végezte munkáját. Géza egyre többet gondolt arra, hogy ennyi erővel saját maga is vállalhatná a munkákat, és akkor nem a főnök – aki a legtöbbször ott sincs az építkezéseken – szakítaná a nagy lét, hanem ő maga. Látta, hogy megrendelőik egymás ajánlására maguktól is keresik a céget, reklám nélkül is folyamatosan vsn munkájuk.

Miért nem hoz a weboldalam ügyfeleket?2011-ben felmérést indítottam a weboldalamon arról, hogy mi a cégvezetők legnagyobb gondja a weboldalukkal. Egy hét alatt csaknem 100 szavazat jött. Az eredmény: a legtöbb vállalkozónak (19%) az a problémája, hogy weboldala nem hoz ügyfeleket a cégnek, illetve nem boldogulnak a szövegírással (17%). A két dolog összefügghet, ezért ma ezekre a gondokra keresünk megoldást külön-külön, illetve összefüggéseiben. Tehát először is tisztázzuk azt:

Miért nem hoz a weboldalad ügyfeleket a cégednek?

Ennek három oka lehet:

Ha eddig nem tetted volna meg, most itt az ideje: kérj a könyvelődtől egy listát arról, hogy melyik vevőd mennyi pénzt hozott neked az elmúlt egy évben. Azt fogod látni, hogy a bevételed 80 %-a a vevőid 20 %-tól származik, míg a többi 80% csak a bevételed 20%-át hozta.

Ez a 80-20 megoszlás az élet számtalan területén előfordul. A TV gyártók például a forgalmuk 80 %-át az általuk gyártott televíziók 20 %-ával érik el (amelyek általában a legolcsóbb modellek). A hollywoodi stúdiók bevételének 80 %-át a filmek 20 %-a hozza (ha előre tudnák, hogy melyik 20 %, csak ezeket forgatnák le). A magyar céges weboldalak 10 %-a viszi el a net forgalmának 90 %-át.

Lehet, hogy butaságnak tartod, hogy az embereket típusokba, csoportokba sorolja valaki. Én ebben nem akarok állást foglalni, de statisztikai alapon mégis azt kell mondjam: a cégvezetők két típusa szokott megkeresni, hogy készítsek neki weboldalt. Az egyiket úgy hívom Főnök, a másikat úgy Partner.

Nem tudom felfigyeltél-e arra, hogy ha a Google keresőben valamilyen szolgáltatásra keresel (nyomda, fodrász, lakatos, kőműves stb.), akkor a keresési eredmények mellett egy Google térkép is megjelenik piros és kék pontokkal:

Szeretném elkérni tőled az órabéred egy hatodát. Ugyanis egy hatod óra, 10 perc, amíg a mai bejegyzésem elolvasod. Lehet, hogy kidobott pénz lesz, de lehet, hogy megtakarítasz vele nagyon sok időt. Vagyis pénzt.

Tényleg, számoltad már, hogy mennyi az órabéred? Ha alkalmazott vagy, és fix havi béred van, akkor egyszerű. A havi béred elosztod a havi munkaórák számával (Optimális esetben 160. 8 óránál hosszabb munkanapok esetén felmehet 200-ra is.).

Ha vállalkozásod van, akkor azonban nem ilyen egyértelmű a helyzet. A vállalkozás bevétele ugyanis állandóan változik, és vannak költségeid is, amik a bevételt csökkentik.

Nyár elején e-mailt kaptam egy hölgytől. Tanácsot kért tőlem weboldalával kapcsolatban. A levelében megakadtam egy mondaton:

„Nekem úgy tűnik, hogy csak úgy lehet pénzt keresni az interneten, ha a honlapomon kínálok egy szolgáltatást, vagy terméket. De mi van akkor, ha nem akarok mindenképpen felkutatni egy terméket amit aztán le kell nyomnom a látogatóim torkán.”

Nem először hallottam ezt. Rásózza, lenyomja a torkán, ráerőlteti – így nevezik a cégvezetők az eladást, értékesítést. Szégyellik, hogy el akarnak adni valamit. Azt mondják:

Biztos észrevetted már, hogy vannak olyan AdWords banneres hirdetések, amelyekkel folyamatosan találkozol, akár külföldi, akár magyar honlapokon böngészel. Nem csak egyszer látod, hanem szinte mindenhol ott vannak. És mindig ugyanazok a hirdetések.

Ráadásul ezek a hirdetések mintha a gondolataidban is olvasnának. Ha például megnézted egy telefontársaság mobil ajánlatát, lehet, hogy pont arra a csomagra vonatkozó hirdetéssel találkozol lépten-nyomon.

Ilyen hirdetéseket 2011 óta lehet létrehozni az AdWords rendszerében, és úgy tűnik, hogy 2014-re ez lett az a hirdetés, amely tényleg hatékonyan tud eladni termékeket és szolgáltatásokat.