Ha jó a honlapod, annak éves szinten több ezer, akár több tízezer látogatója lehet. Ezeknek a látogatóknak nagy része az első benyomás alapján dönti el, hogy alaposabban megnézze-e a honlapod, vagy otthagyja azt érdekesebb elfoglaltság után nézve.
Az általam karbantartott kb. 75 céges honlap statisztikái azt mutatják, hogy ezeken a weboldalakon a látogatók 50 százaléka 5 másodpercnél rövidebb időt tölt el, vagyis azonnal elhagyja azt, ha úgy véli nem azt találta amit keresett. Ez évi 10000 látogatónál 5000 látogató elvesztését jelentheti.
Ha nem tetszik elsőre az a honlap design amit javaslunk, megbeszéljük az elképzeléseidet, hogy megállapítsuk, miben szeretnél mást. A módosítások költsége benne van a honlap design árában.
A honlap design elkészítése előtt általában gondosan egyeztetünk, hogy milyen elképzeléseid vannak a weboldalad megjelenéséről. Megadhatod, hogy milyen grafikai elemek jelenjenek meg a honlapodon (cégembléma, logók, feliratok, jelmondat, stb.). Megbeszélhetjük, hogy mi az elképzelésed a honlapon alkalmazott betűtípusokról.
Ha jó a honlapod, annak éves szinten több ezer, akár több tízezer látogatója lehet. Ezeknek a látogatóknak nagy része az első benyomás alapján dönti el, hogy alaposabban megnézze-e a honlapod, vagy otthagyja azt érdekesebb elfoglaltság után nézve.
Az általam karbantartott kb. 75 céges honlap statisztikái azt mutatják, hogy ezeken a weboldalakon a látogatók 50 százaléka 5 másodpercnél rövidebb időt tölt el, vagyis azonnal elhagyja azt, ha úgy véli nem azt találta amit keresett. Ez évi 10000 látogatónál 5000 látogató elvesztését jelentheti.
Tapasztalataim alapján a 3 legfontosabb tényező, ami „megfoghatja” a látogatókat, és így azok nagyobb arányban vásárolnak, vagy veszik fel a kapcsolatot a céggel:
1. Jól kialakított web dizájn
A webdizájntól a legtöbb cégvezető azt várja el, hogy látványos, hatásos, figyelemfelkeltő legyen. Az én tapasztalataim szerint a dizájn akkor jó, ha észrevehetetlen, és biztosítja a tartalom (képek és szöveg) megfelelő megjelenését. Egyre fontosabb a reszponzív webdesign, vagyis a mobil kompatibilitás, tehát az, hogy a honlap mobil telefonon, táblagépeken, laptopokon és asztali PC-ken egyaránt élvezhető és kezelhető legyen.
2. Érdekes tartalom
Az érdekes tartalomhoz tartozik a hatásos cím és a jó képi anyag. A hatásos cím feladata, hogy megragadja a látogató figyelmét (erről itt olvashatsz bővebben). A honlap tetején található kép szerepe ugyanez: megragadja a figyelmet, ott tartja a látogatót.
3. Megfelelő menü kialakítás
A honlap kezelhetőségének fontos része a menü, amelynél lényeges, hogy jól olvasható, feltűnő, átlátható és informatív legyen.
Ha szeretnél néhány példát látni működő honlapokra, nézz körül weboldal referenciáim között.
Ha nem tetszik elsőre az a honlap design amit javaslok, megbeszéljük az elképzeléseidet, hogy megállapítsuk, miben szeretnél mást. A módosítások költsége benne van a honlap design árában.
A honlap design elkészítése előtt általában gondosan egyeztetünk, hogy milyen elképzeléseid vannak a weboldalad megjelenéséről. Megadhatod, hogy milyen grafikai elemek jelenjenek meg a honlapodon (cégembléma, logók, feliratok, jelmondat, stb.). Megbeszélhetjük, hogy mi az elképzelésed a honlapon alkalmazott betűtípusokról.
Átnézheted az általam korábban készült honlap designokat is, és ha megmondod, hogy azok közül melyik tetszik a legjobban, készülhet ahhoz hasonló sablon.
Sok olyan ügyfelem van, aki megmutatja, hogy milyen honlap design tetszik neki, és azt szeretné, ha ahhoz „hasonló” készülne neki. Ilyenkor előre elmondom, hogy milyen változtatásokat tartanék szerencsésnek, illetve az ügyfél is elmondhatja, hogy miben szeretne esetleg mást.
A honlapokon van azonban 3 dolog, amiben nem érdemes eltérni a bevált beállításoktól.
1. A fejléc mérete
A legtöbb cégvezető viszonylag magas fejlécet képzel el a honlapjához. Ez nem szerencsés, mert a hasznos tartalom (szöveg, képek, stb.) elől veszi el a helyet, és egyes laptopokon a képernyő nagy részét lefoglalja. Az ideális fejléc „lapos”, és tartalmazza a céged elérhetőségét, címét is ha szükséges.
2. A betűk mérete
A betűk méretét úgy állítom be a honlap designon belül, hogy azok jól olvashatók legyenek bármilyen eszközön (mobil telefon, asztali PC, laptop, tablet, stb.). Ezektől eltérni nem érdemes.
3. A menüsávok elhelyezése
A honlapon a menüsávok elhelyezése a navigációt, tájékozódást szolgálja. A megszokott elhelyezésektől való eltérés azt eredményezi, hogy a látogatók nem találják meg a menüpontokat, ezzel romlik a honlap hatékonysága.
A cél bármilyen weboldal esetén az, hogy olyan honlap design készüljön, ami megfelel az üzleti céljaidnak, a látogatóidnak és persze neked is.
Nézted már a saját weboldalad mobil telefonnal?
Próbáltad olvasni a szövegeket? Próbáltad kezelni a menüt?
Ha nem akkor itt az idő, hogy megnézd!
A magyar lakosság több mint 50%-a ma már okostelefononkat használ, amelyek alkalmasak internetezésre. És használják is ezeket!
Ha a honlapod csak asztali gépekre és laptopokra optimalizálta a fejlesztő, akkor az okos telefonokon sokszor használhatatlan, vagy legalábbis élvezhetetlen.
Ha a látogatód teljes szélességében nézi a weboldalad, akkor nem tudja elolvasni a szöveget, mert túl kicsik a betűk. Ha viszont akkorára nagyítja az oldalad, amit már a mobilján is el tud olvasni, akkor a szövegnek csak egy részét látja. Így bár bejön a látogató a weboldaladra, de mivel nehezen tudja kezelni, ezért otthagyja. A Google kutatásai azt mutatják, hogy a „mobil” látogatók akár több mint 70%-a otthagyja azokat a honlapokat, amelyek nem „mobil kompatibilisek”, vagyis nem jól olvashatók telefonon.
A megoldást a mobilokon és asztali PC-ken egyaránt használható honlap jelenti.
Az okos telefonokon és asztali számítógépeken egyaránt élvezhető, olvasható és kezelhető oldalakat reszponzívnak (alkalmazkodónak) nevezik.
A mobil látogatók aránya az elmúlt években többszörösére nőtt, és ez a trend az elkövetkezendő években folytatódni fog!
2017 nyarán átlagban a magyar honlapok látogatóinak közel 40 százaléka már okos telefont használ böngészésre. A „mobil látogatók” 60 százaléka Androidos telefont használ, 30 százalék iPhone-t, a maradékon osztozik a Windows, a Blackberry, Symbion stb.
Ne feledkezz meg arról se, hogy az iPhone vagy Android mobilt használók a fizetőképes vásárlók kategóriájába esnek, tehát nagyobb valószínűséggel lesznek a vásárlóid, ügyfeleid! Hagynád pont őket otthagyni a weboldalad?
Sok fejlesztő cég kínál reszponzív vagyis mobil kompatibilis Joomla webdizájnt. A gyakorlatban azonban sokszor még a fizetős változatokról is kiderül, hogy a kompatibilitás nem 100%-os. Van, hogy a képek lógnak ki a kijelzőről, van, hogy a menü kezelhetetlen.
Mivel egyre több partnerem kéri honlapjának mobil kompatibilissé tételét, ezért az elmúlt hónapokban kidolgoztam egy olyan megoldást, amely a lehető legtöbb „mobil szempontot” figyelembe veszi.
A mobil kompatibilitáshoz a honlap szoftverét frissítem, és a korábbihoz hasonló, de mobil kompatibilis webdizájnt készítek.
A fenti átalakításokhoz a Joomla szoftver legújabb változatára való frissítésre, és a webdizájn mobil kompatibilis átalakítására van szükség. Pontos árajánlatot előzetes megbeszélés után tudok adni.
Ha már megvan a weboldaladhoz a online piackutatás, a tárhelye, és elkészültek az első menüpontok szövegei, akkor érdemes elkezdeni azon gondolkozni, hogyan nézzen ki, vagyis milyen legyen a webdizájn.
A webdesign a honlapod „ruhája”, ez határozza meg, hogyan jelenik meg a látogatóidnak.
A webdesign magába foglalja a honlapodon alkalmazott színeket, betűtípusokat, grafikákat, fotókat és ezek arányait.
A webdizájn biztosítja, hogy a honlapod minden böngésző programmakl (Firefox, Chrome, Safari, Opera, Internet Explorer stb.) megfelelő formában jelenjen meg a látogatóknak.
A webdizájn fontos feladata az is, hogy bármilyen eszközön (monitoron, laptopon, tableten, mobiltelefonodon, stb.) jól láthatóan, böngészhetően jelenjen meg a honlapod a látogatóknak. Kattints ide, ha bővebben szeretnél olvasni a reszponzív, vagyis mobil kompatibilis webdizájnról.
Az általam használt Joomla weboldal szoftverekhez háromféle webdesign megoldásból választhatsz:
Ez a legolcsóbb megoldás. Az ingyenes webdizájn sablonok között is találhatsz ízléses kivitelűt, de fennáll a veszélye annak, hogy több száz más honlapon is alkalmazzák az általad választott „ruhát”. Az ingyenes sablonok esetén ugyanis a testre szabást legfeljebb az jelenti, hogy a fejlécben elhelyezheted a saját céged emblémáját.
A legnépszerűbb tartalomkezelő rendszerekhez (Joomla, Wordpress, Drupal stb.) számos cég gyárt fizetős sablonokat. Ezek ára 30–100 dollár között változik, és vannak közöttük kimondottan tetszetősek is. Ha egy ügyfelem ilyen sablont akar használni, általában az szokott lenni a gond a közös munkánál, hogy a megrendelő a dizájnhoz automatikusan hozzászámolja a demóban lévő képeket is. A legtöbb cégnek azonban nincsenek olyan minőségű fotói, amit ezekbe a demókba pixelre pontosan kiszámolva beillesztenek.
További nehézséget jelent, hogy ezeknél a sablonoknál számos kiegészítő programra is szükség van a végleges megjelenéshez. Így a sablon telepítésénél annyi munkám van, hogy több munkadíjat kell kifizetned a beállításra, mint amennyi sablon ára. Ez pedig már nem mondható előnyös vételnek egy sablonmegoldásért.
Ebben az esetben a webdizájn magában foglalja a honlapod grafikai megtervezésétől a gyakorlati kivitelezésig terjedő teljes folyamatot. Mondhatnék a webdizájnról olyan hasznos, de semmitmondó tanácsokat, hogy „legyen ízléses”, „legyen használható”, „legyen egyéni” stb. A gyakorlatban azonban az számít, hogy a webdizájn:
Ez utóbbiról szoktak sokan elfeledkezni. A webdizájnernek nem csak a Te elképzeléseit kell ismerni, hanem azt, hogy kinek készül a weboldal.
A webdesignnal kapcsolatban van még egy fontos irányelv: minél egyszerűbb legyen. Nézd meg a Google, az Amazon, az Ebay vagy a Facebook webdesignját.
Vagy hazai példáknál maradva az Index, az Origó vagy a Teszvesz dizájnját. Egyszerűek, letisztultak. Ha levennéd róla az emblémát, a legtöbbet meg sem ismernéd.
A weboldal akkor jó, ha színessé a tartalomban lévő képektől válik. Ezért a legfontosabb alapszabály: a webdizájn alapja legyen egy olyan szín, amin kellemesen olvashatók a betűk, és ezt egészítse ki egy, legfeljebb két szín.
Van persze néhány alapelv, amit számon kérhetsz a dizájneren
1. A honlap legyen mobil kompatibilis
Erről korábban már volt szó. 2015-ben az internetezők 25%-a már mobil telefonnal és táblagéppel nézi a honlapod. Közben pedig széles körben elterjedtek a HD monitorok is, amelyek 1920 pixel szélességűek, míg ha valaki mobiltelefonon nézi az oldalad, azon lehet, hogy csak 320 pixel fér ki
2. A honlap fejléce legyen minél alacsonyabb
Minden honlaptulajdonos azt szeretné, ha valami szép nagy fotó vagy grafika díszelegne a weboldal tetején. A böngésző ablakában azonban a legjobb esetben is kb. 600 képpont magas rész látszik a honlapból. Így ha a honlap fejléce magasabb 200–250 pixelnél, az érdemi információból a látogató semmit nem lát az oldal görgetése nélkül. Ez viszont azt eredményezi, hogy látogatóid inkább előbb, mint utóbb hagyják ott a weboldalát.
3. Elég nagy betűk a szövegben
Nem csak a nyugdíjasok és gyengénlátók miatt fontos a nagy betűméretek alkalmazása. Jó szemű emberek közül is sokan elfáradnak, ha kis betűvel íródott hosszú szöveget kell végigolvasniuk.
4. Jól átlátható menü
A menüpontok elhelyezésére vízszintesen a lap tetején és függőlegesen annak jobb vagy bal oldalán van lehetőség.
Korábban szinte kizárólag a bal oldali függőleges menük voltak uralkodók, napjainkban azonban szinte minden variáció előfordul.
Általában a cégvezető ízlése dönti el, hogy melyik elhelyezés kerül alkalmazásra a honlapon. Ami fontos: a menüpontok betűi a normál szövegnél nagyobb méretűek, kiemeltek, egymástól is jól elválóak legyenek. Sok látogató még így sem fogja észrevenni.
Ha egy weboldalon sok tartalom van, amik több témakörbe vannak rendezve, akkor szükség lehet legördülő vagy lenyíló menük alkalmazására is.