Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

Miért jár Google büntetés? (Black Hat SEO)

Miért jár Google büntetés? (Black Hat SEO) Miért jár Google büntetés? (Black Hat SEO)

Egyre többször keresnek meg cégvezetők a következővel:

„Van egy weboldalam, ami évek óta megvan. Saját magam optimalizáltam, hozott is vevőket rendesen. Most viszont visszaestünk a Google listáján, ezért kéne egy kis segítség.”

Az alaposabb átvizsgálás azt mutatja, hogy ezeket a honlapok Google büntetést kaptak valamilyen nem megengedett keresőoptimalizálási módszer használata miatt.

A tulajdonos lehet, hogy nem is tudta, hogy illegális módszert alkalmaz, vagy nem tudta, hogy olyan céget bízott meg, aki ilyen módszerrel "doppingolta" a honlapját. Dopping alatt értsd: nem megengedett látogatószerző módszerek.

A Google azonban egyre fejlettebb módszerekkel szűri a "doppingolt" honlapokat. És a dopping büntetése: a versenyből való kizárás.

Nem arról van szó, hogy elkövetsz egyetlen hibát, és máris megbüntet a Google. Ebből a szempontból a Google egy bizonyos szintig elnéző. Ha azonban a szabálytalanságok elérnek egy meghatározott mértéket, akkor a Google büntet. A weboldal tulajdonosa csak azt látja, hogy visszaesett a honlap helyezése bizonyos kulcsszavakra. Aztán mikor alaposabban megnézi a statisztikát, azt látja, hogy a látogatók csak közvetlenül vagy linkekről érkeznek, keresőből nincs találat. A tulajdonos ilyenkor szitkozódik, és próbálja kitalálni, miért jött a Google büntetés. Tényleg, miért?

Miért jár Google büntetés?

A Google lista élére kerülni vonzó cél. Ingyen látogatók a honlapodra, akik KERESIK a Te termékedet, a Te szolgáltatásodat. De ha egy cél vonzó, akkor az emberek nagy része „törvénytelen” módszereket is hajlandó bevetni az elérése érdekében.

Tudom, te ilyet soha nem tennél!

De ha nem tudod, miért jár Google büntetés, akkor önkéntelen is bevethetsz büntetendő keresőoptimalizálási módszereket. A törvény nem tudása pedig nem mentesít a büntetés alól: bármilyen illegális keresőoptimalizálás érdekében elkövetett tevékenységedet a Google bünteti azzal, hogy a honlapod hátrébb sorolja, vagy végleg eltünteti a keresőből. Erről pedig még értesítést sem kapsz.

Ilyen eredményt hozhat, ha olyan linképítőt bízol meg a honlapod linkelésével, akinek csak az számít, hogy tőled megkapja a néhány ezer épített link után járó díjazását.

Ilyen eredménye van annak, ha olyan személy kezdi el a honlapod optimalizálását (barát, rokon, ismerős), aki nem profi, és nincs tisztában a tiltott módszerek alkalmazásának következményeivel.

A tiltott keresőoptimalizálási módszerek neve a szakmában:

Black Hat SEO (fekete kalap keresőoptimalizálás)

Az elnevezés azokból a régi westernfilmekből ered, ahol a „jó” fehér kalapot viselt a „rossz” pedig feketét.

Az illegális keresőoptimalizálást a Google bünteti, de a büntetésről nem értesít. A büntetést magát ellenőrizni sem tudod. Nincs olyan szoftver vagy weboldal, amely megmondaná, hogy a honlapod büntetés alá került-e.

Honnan tudod, ha a honlapod Google büntetés alá került?

Ha a honlapod hirtelen 30-100-500 hellyel hátrébb kerül a Google listáján, nagy a valószínűsége, hogy megbüntette a keresőóriás. A legrosszabb eset, ha a Google teljesen kitilt az adatbázisából. Ezt onnan látod, hogy a keresőből érkező látogatók száma gyakorlatilag a nullára csökken.

A kisebb mértékű hátrébb sorolást általában visszavonja a Google, ha te is visszavonod az illegális keresőoptimalizálási lépést. Ha azonban kizár az adatbázisából, akkor jobb, ha a honlapod elfelejted, és elkezdesz egy új weboldalt építeni teljesen új domain név alatt.

Olyan weblapok is büntetést kaphatnak, akik tisztességesek ugyan, de büntetett weboldalakról linkelnek.

Büntetett linképítési módszerek

1. Egyszerre túl sok honlapodra mutató link jelenik meg más weblapokon

A honlapodra mutató linkek száma és minősége jelentősen befolyásolja a weboldalad Google helyezését. Vagyis ha nem mutat elegendő számú és minőségű link a honlapodra, akkor nem fogsz jó helyezést elérni a Google listáján. Ha viszont hirtelen túl sok a honlapodra mutató link „keletkezik” más honlapokon, ebből a Google azonnal tudja, hogy illegális keresőoptimalizálás folyik – és megbüntet.

Tapasztalataink szerint új honlap esetén havi 20 linknél többet nem érdemes készíttetni, régi honlapok (több mint 2 éves) maximum havi 40.

2. Nagyszámú kölcsönös linkelés (sitewide linking)

Kölcsönös linkelésnek nevezzük azt, amikor két honlap kölcsönösen belinkeli egymást. Vagyis az „A” honlap egy linket helyez el, ami a „B” honlapra mutat. Cserébe a „B” honlap is elhelyez egy linket, ami a „A” honlapra mutat. Ezzel már önmagában is böki a Google csőrét. Ha a linkek azonban nem csak egy oldalról, hanem egy weboldal minden aloldaláról is kölcsönösen linkelnek egymásra, akkor azt a Google erősen bünteti.

3. Rejtett linkek

Az ingyenes Joomla és WordPress sablonok készítői előszeretettel rejtik el a saját honlapjukra hivatkozó linket. Ennek módszere lehet az, hogy a háttér színével megegyező betűkkel jelenik meg a sablonban a link. Sok honlap sablon épp azzal a céllal készül, hogy rejtett linkek ezreit szerezze meg. Ezt azonban a Google bünteti. A te oldaladon és a belinkelt oldalon is.

4. Azonos szövegű linkek

Ha egyszerre több oldalon ugyanazzal a szöveggel jelennek meg a honlapodra mutató linkek, ezt a Google bünteti. Ezt az eljárást a Google "előszoba oldalaknak" nevezi. Az előszoba oldalak lehetnek a saját honlapodon belül is, tehát nagyon ügyelj arra, hogy ne legyen ismétlődő tartalom a honlapodon belül.

Újabban már azt is bünteti a Google, ha csak a keresőoptimalizálni kívánt szóra helyezik rá a linket (horgonyszöveg). Tehát ha pl. nyomda szóra akarod előre hozni a weboldalad, ne csak a nyomda szóra kerüljön link, hanem pl. arra, hogy „olcsó digitális nyomda”.

5. Linkek más nyelvű weboldalakról

A Google rendszere azt is figyeli, hogy magyar nyelvű oldalra főként magyar nyelvű honlapokról linkeljenek. Ha a magyar nyelvű oldaladra sok angol nyelvű oldalról érkezik link azt megbünteti. Akkor is, ha a link horgonyszövege szövege magyar. Ezért magyar weboldalakat csak magyar weboldalakról, magyar szöveggel szabad linkelni.

6. Kimenő linkek

A kimenő linkek (a honlapodról más weboldalakra mutató linkek) száma is fontos. Itt is fontos a középút. Nem jó, ha sok a kimenő link, de az sem jó, ha egyetlen link sem mutat más honlapokra.

7. Törött linkek

A törött link olyan hivatkozás, amelyek kattintás után nem élő weblapra visznek. A böngésző 404-es „Not Found”, vagyis nem található hibaüzenetet ad. Ne csodálkozz a rossz Google helyezésen, ha sok törött link is van a honlapodon.

8. Kétes „linkszomszédok”

Te sem szeretnél rossz szomszéd közelében élni. Az interneten az a honlapod szomszédja, akit belinkelsz. A rossz szomszéd az, akinek a honlapján értéktelen a tartalom – te mégis belinkeled. Ilyen értéktelen, sőt káros tartalomnak számítanak a tartalom nélküli domain nevek, csak partner programok céljára fenntartott oldalak, linkfarmok.

9. Kéretlen linkek szoftver komponensekben

Az ingyenes tartalomkezelő rendszerekhez (Joomla, Drupal, WordPress) letölthetsz ingyenes kiegészítőket (képgaléria, webáruház szoftver, üzleti index, stb.) amelyek kitehetnek rejtett linkeket a honlapodra. Ezekben külön rossz, hogy általában külföldi (angol vagy német nyelvű) oldalakra linkelnek.

Tartalom a honlapodon

A Google számára mindig is a tartalom volt az legfontosabb. Ez így is van rendjén, a látogatóid is ezt nézik. Mindegy nekik, hogy milyen a design, ha érdekes a tartalom, tiéd a figyelmük, tiéd a bizalmuk. A cégvezetők mégis leginkább a tartalom összeállításával próbálnak meg a legtöbbet trükközni.

Akeresőoptimalizálás halálos ellensége a duplikált tartalom

A duplikált, vagyis másolt tartalom a halálos vétségek közét tartozik a weboldalakon. A Google a másolt tartalommal feltöltött weboldalakat már nem is hozzá előre a találati listán.

Amúgy gondolj bele: a másolt tartalomnak milyen előnye lehet a cégedre? Ha nincs benned annyi tehetség, hogy egy másolt szöveg legalább felét ne írd át a saját céged, saját termékeid, saját ügyfélköröd szempontjai szerint, akkor hogyan akarsz ügyfeleket szerezni magadnak?

Átesni a keresőoptimalizálás lovának túlsó oldalára - kulcsszó halmozás

Egyes weboldalakon az optimalizálni kívánt kulcsszó egyszer sem fordul elő a szövegben – csak a cégvezető fejében létezik. Van azonban egy másik véglet is: mikor annyi a kulcsszó a szövegben, hogy a szövegnek már több mint 5%-át adja (minden 20. szó a kulcsszó). Az ilyet a Google bünteti, a honlapod előbb utóbb eltűnik a listákról. Sokkal fontosabb, hogy a szöveg értelmes legyen, mint hogy minél nagyobb százalékban tartalmazzon egy adott kulcsszót.

Montázs szövegek

Az sem megoldás, ha a szöveget a honlapodra több más weboldalról ollózod össze. A Google algoritmusa van annyira intelligens, hogy kisebb szövegszakaszok ismétlődését is felismerje – és a Google van annyira könyörtelen, hogy ezt meg is büntesse.

Hirdetések

A Google soha nem kedvelte azokat a weboldalakat, amelyek csak a hirdetésből érkező pénzért készültek. Az új Panda algoritmus ezeknek az oldalakat még jobban szűri.

14 spam tényező, aminek Google büntetés az eredménye

A moz.com a világ egyik legnagyobb keresőoptimalizáló cége 2015-ben közzétett egy listát arról, hogy mik azok a tényezők, amiből ha több is érinti a honlapod, annak Google büntetés az eredménye.

A moz.com 14 olyan spam tényezőt határozott meg, aminek Google büntetés az eredménye:

1. Nagy oldal, sok aloldallal és kevés linkkel

Ha egy weboldalra sok cikk kerül fel, ha egy webáruházban sok termék van, de nem mutat rá ezzel arányos számú link, az spam tényezőnek számít.

2. A weboldalra mutató linkek megoszlása alacsony

Ha sok olyan link van, ami a weboldalra mutat, de a linkeket csak néhány weboldalra helyezték el (egy-egy linkelő weboldalon nagyszámú link van), a linkelt weboldalt a Google nagy valószínűséggel fogja spamnak minősíteni.

3. A „follow”/„nofollow” linkek aránya túl alacsony

Minden weboldalra mutatnak ún. „follow” (kövesd) és „nofollow” (ne kövesd) linkek. Alaphelyzetben minden link „follow” (követős). A”nofollow”linkkel a webmesterek arra utasíthatják a keresőmotorokat, hogy „ne kövessenek egy bizonyos linket”. A Wikipédián például minden kifelé mutató link „nofollow”. Ha egy weboldalra sok „follow” link mutat, de nincs, vagy csak nagyon kevés „nofollow” link van, az nagy valószínűség szerint spam.

4. A horgonyszövegben a márkanevet tartalmazó linkek alacsony aránya

Természetes módon létrejövő linkek elég magas arányban tartalmazzák a horgonyszövegben a márkanevet. Ha nem szerepel a linkek horgonyszövegei között elegendően magas arányban a cég márkaneve (márkanevei), akkor az azt mutatja, hogy a linkek nem természetes módon jöttek létre – tehát a weboldal nagyobb valószínűséggel minősül spamnek.

5. Kevés tartalom

Ha a weboldalon kevés tartalom van a navigációból elérhető tartalmakhoz viszonyítva, nagy valószínűség szerint SPAM az oldal. A megoldást az jelentheti, ha létrehozol olyan menüpontokat, amelyek alatt rendszeresen teszel közzé szakcikkeket, blogbejegyzéseket, híreket (természetesen, eredeti, saját tartalmakat).

6. Kevés formázás

A nem-spam oldalak igyekeznek javítani a felhasználói élményt stílusok és szövegformázás alkalmazásával. Ennek megfelelően a nagy mennyiségű formázatlan szöveg a spam jele lehet.

7. Nagy mennyiségű külső link

Egy weboldal, amire túl sok külső link mutat a szöveg mennyiségéhez képest, az spam gyanús.

8. Kevés belső link

Valós oldalakon gyakran hivatkoznak saját tartalmaikra belső linkekkel. Ezek hiánya utalhat arra, hogy az oldal SPAM.

9. Horgonyszöveggel teli weboldal

Azok a weboldalak, amelyeknél túl sok kulcsszóra raknak linket, nagyobb valószínűség szerint lesznek spamnek minősítve, mint ahol több tartalom van kevesebb linkkel.

10. Külső linkek a navigációban

A SPAM oldalalakon gyakran helyeznek el külső linkeket minden aloldalon az oldalsávban vagy a láblécben.

11. Hiányzó kapcsolati információk

A valós oldalak szembetűnően szerepeltetik közösségi elérhetőségeiket és más kapcsolati információikat. Ha ez nem így van, nincs kapcsolati adat jól látható helyen, a weboldal nagy valószínűség szerint SPAM lehet.

12. Kevés aloldal

Egy honlap, amin alig néhány aloldalból áll, nagyobb valószínűség szerint spam mint egy honlap, amin sok tartalom van.

13. Domain végződés

Egyes domain végződések nagyobb valószínűséggel lesznek spamnek minősítve. Ide tartoznak:

.biz
.blue
.br
.ca
.cc
.cf
.click
.club
.cn
.co
.eu
.in
.link
.me
.mobi

A fenti listából a .eu domaineket emelném ki: ezeket Magyarországon előszeretettel alkalmazzák, pedig nem túl szerencsés ebből a szempontból sem.

14. A domain név hossza

A hosszú domain nevek, mint pl. ablak-ajto-nyilaszaro-centrum-bekescsaba.hu egyértelműen a kulcsszavak hangsúlyozása miatt készülnek, a Google nagyobb valószínűséggel fogja spamnek minősíteni.

Önmagában egy-egy ilyen tényező megléte általában nem von maga után büntetést. 4-6 tényező együttes megléte már komoly esélyt jelent a Google büntetésre, 7 fölött szinte garantált, hogy a honlap eltűnik a találati listákról.

Ha szeretnéd elkerülni a Google büntetését, bízz meg profit a honlapod optimalizálásával. Hívd a

Google büntetés ellen

telefonszámot. Mobilról kattintva azonnal hívható!

Utóirat: ha hasznosnak találtad ezt a cikket, és van olyan cégtulajdonos az ismeretségi körödben, akinek hasznos lehet, akkor küld el neki is e-mailben, vagy a lenti Facebook megosztás gombbal oszd meg másokkal is. Köszönöm.