Joomla és Wordpress weboldalak készítése és keresőoptimalizálása

Joomla honlapkészítés, Joomla weboldal készítés

Joomla honlapkészítés, Joomla weboldal készítés Joomla honlapkészítés, Joomla weboldal készítés

Az alábbiakban azokat a fő szempontokat és problémákat sorolnám fel, amelyek a Joomla honlapok készítésénél merülnek fel rendszeresen.

Nem egyszer hallom, hogy cégvezetők vagy fejlesztők vitáznak arról, hogy Joomla vagy Wordpress weboldalt érdemes-e készíteni.

Én 2008-ban a Joomla mellet döntöttem, azért, mert egy robosztus portáloldalt szerettem volna építeni, és ehhez ez jobban megfelelt mint a Wordpress.

Az elmúlt 10 évben több száz Joomla honlapot készítettem, és elég alaposan kiismertem a rendszert és a kiegészítőit is. Ügyfeleim között azonban van néhány olyan Wordpress honlap tulajdonos is, akik Wordpress keresőoptimalizálása miatt kerestek meg. A közös munka során a Wordpress rendszerrel is szereztem tapasztalatot, így mára mindkét szoftverrel készítek honlapot, és nagyjából objektíven látom a két rendszer előnyeit és hátrányait.

1. Joomla tárhely

Joomla honlap készítés

A Joomla érzékeny a tárhely beállításaira. Az elmúlt 10 évben több tucatnyi magyar, svájci, osztrák vagy amerikai tárhelyre kellett telepítenem Joomla weboldalt. Ezek elméletileg megfeleltek a Joomla honlapkészítés előírásainak, a gyakorlatban azonban valamilyen szempontból mégsem működtek hibátlanul.

Nincs értelme most itt belemenni a szakmai a részletekbe (curl, fopen függvények futtatása, PHP változat, stb.). Kattints ide, ha szeretnél bővebben olvasni a Joomla tárhely kiválasztásáról.

A Joomla alaprendszer telepítése általában még nem jelent gondot. A kiegészítők telepítése, frissítése, a Joomla keresőbarát névátírás bekapcsolása, a honlap esetleges költöztetése más tárhelyre azonban igazi programozói rémálommá változhat egyes tárhelyeken. Van olyan partnerem, akinek 3 Jooma honlapját kellett sok-sok szenvedéssel új tárhelyre költöztetnem azért, mert az első webmestere nem ismerte a Joomla tárhely alapvető követelményeit.

2. Joomla honlapkészítési probléma: menürendszer

A Joomla honlapkészítés közben hiába hozol létre egy cikket – az nem jelenik meg a weboldaladon. A cikk csak akkor válik elérhetővé, ha létrehozol hozzá egy menüpontot is, majd egy modult, amely megjeleníti a menüpontot. Miután a cégvezetők egy-két óráig sikertelenül próbálnak egy normálisan működő menüpontot létrehozni a Joomla honlapjukra, általában felhívnak, hogy oldjam meg a problémájukat, és rám bízzák a honlap kezelését. 

A menüpontok létrehozása nem véletlenül ilyen bonyolult, ez később sok feladat megoldását teszi lehetővé. Nagyon fontos azonban az, hogy a Joomla honlapokon a menüpontok határozzák meg a SEF URL-eket. (Szemben a Wordpressnél, ahol ez a bejegyzéseknél illetve oldalaknál adható meg). Mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai, amelyeket figyelembe kell venni a honlap készítése és kezelése során.

A Joomla honlapkészítés során a menüpontok, cikkek, kategóriák, kiegészítők, funkciók összerendelése alapvetően befolyásolja, hogy látogatóid mennyire igazodnak el a weboldaladon, és hogy a Google keresőben hányadikként jelensz majd meg a számodra fontos kulcsszavakra. Ez pedig egyáltalán nem mindegy, hiszen ettől függ, hogy hányan találják meg a weboldalad, hányan lesznek az ügyfeleid, vagyis mekkora bevételt érsz el. Jobb tehát ezt szakembere bízni.

3. Joomla honlapkészítési probléma: a design sablon

Joomla honlap készítés

Joomla honlapkészítéshez letölthetsz ingyen sablonokat, vagy vehetsz előre elkészített webdesign sablonokat (template). A fizetős sablonok sem túl drágák: 20-50 Euróba kerülnek.

A Joomla sablonok gyakorlati alkalmazásnál azonban azt tapasztalhatod, hogy a megvásárolt vagy letöltött dizájn egyáltalán nem úgy néz ki, mint a fejlesztő cég demójában. A komolyabb sablonok tetszetős kinézetéhez ugyanis a sablont be is kell állítani, és általában telepítened kell komponenseket, modulokat és beépülőket. (Ez a Wordpress esetén is így van.) A legtöbb komoly Joomla webdesign sablon beállítása hosszú munkaórákat vehet igénybe, és a fejlesztők felmenőinek sűrű emlegetésével szokott együtt járni.

Éppen ezért 2016 óta gyakorlatilag csak úgy vállalom Joomla honlap készítését, ha én készítem hozzá a sablont is!

Egyre fontosabb, hogy a sablon mennyire mobil kompatibilis, vagyis a látogatóid tudják-e olvasni és kezelni kis kijelzős mobil telefonon is.

A sablon ráadásul jelentősen befolyásolja, hogy a weboldalad mennyire keresőbarát, vagyis hogy milyen helyet érsz el a Google listáján.

Kattints ide, ha szeretnél bővebben olvasni a mobil kompatibilis Joomla reszponzív webdesign sablonokról.

4. Joomla szoftveres keresőoptimalizálás

Joomla keresőoptimalizálás, Joomla SEO

Joomla már alaphelyzetben sok keresőoptimalizálási lehetőséget biztosít. A Joomla keresőoptimalizálásának legfontosabb lépései a következők.

a. Keresőbarát névátírás (SEF) bekapcsolása

Fontos feladat a Joomla saját keresőbarát névátírásának (SEF) bekapcsolása. Ehhez szükség van a .htaccess fájlra, és olyan tárhelyre, amely lehetővé teszi ennek a funkciónak a működtetését.

b. H1 tagok beállítása minden aloldalon

Alapesetben a H1 (Heading 1 vagy Címsor 1) formázás jelöli a Google számára az „érdemi szöveg” (cikk szövege, termékleírás, stb.) kezdetét. Az, hogy pl. a cikkek címei H1 vagy H2 formázásúak lesznek-e, befolyásolja az alkalmazott Joomla sablon. Ezért az általam optimalizált Joomla honlapokon ezt a funkciót kézzel állítom be minden egyes kiegészítőre. Így a H1 címsor minden aloldalon megjelenik, és pont ott, ahol kell: az érdemi szöveg elején.

c. Joomla SEO fejlesztés: tag cloud (címkefelhő)

A címkefelhő eredetileg a Wordpress blogok sajátja volt. A tag cloud (címkefelhő) tehát nem csak tetszetős, de keresőoptimalizálás szempontjából is nagyon fontos!

A Joomla keresőoptimalizálás fontos része a címkék (tag-ek) elhelyezése a cikkek mellett. Ilyet találsz ezen a honlapon is, például ez alatt a cikk alatt is. Erre persze megint külön telepíthető, megfelelően beállított komponensre van szükség, amit az általam optimalizált weboldalakon alkalmazok is.

Ráadásul egy olyan speciális változatot, amely rendkívüli módon felturbózza honlapod Google helyezéseit. Ennek a fejlesztésnek az a lényege, hogy a címkékre kattintva olyan URL-ek jönnek létre, amelyek ékezetes formában tartalmazzák a neked legfontosabb kulcsszavakat. Valahogy így:

Ez a tapasztalataim szerint jelentős mértékben javítja egy Joomla honlap Google helyezéseit.

d. Oldaltérkép alkalmazása.

A Joomla honlapokon alaphelyzetben nincs oldaltérkép. Többféle oldaltérkép kiegészítő alkalmazható hozzá, ingyenes és fizetős is. Többet is kipróbáltam, míg végül találtam egy olyan változatot, amelyet a Google Webmester eszközök el is fogad, és be is indexeli az általa felkínált oldalakat. Azoknak az ügyfeleimnek, akik megrendelik tőlem, ezt is telepítem.

Kattints ide, ha szeretnél bővebben olvasni a Joomla keresőoptimalizálásról.

5. Joomla honlapkészítési probléma: a komponensek bőségének zavara

Joomla honlap készítés

Mikor belekezdesz a Joomla weboldal készítésbe, rájössz, hogy az Joomla önmagában olyan, mint a szendvics felvágott, vaj, uborka, saláta nélkül: ehető, de nem igazán okoz élvezetet.

Az „alap” Joomla szoftverben:

  • nincs címkefelhő
  • nincs képgaléria
  • nincs hírlevél,
  • nincs biztonsági mentési lehetőség,
  • nem lehet kérdőíveket készíteni,
  • nincs oldaltérkép,

Ezek azok, amire általában a legtöbbször van igény.

Semmi gond – a legtöbb kiegészítő letölthető ingyenes és/vagy fizetős változatban is. OKÉ, töltsük le, amire szükségünk van!

Igen ám, de melyiket válaszd? 2017 nyarán közel 8000 kiegészítő volt elérhető!

A kiegészítők száma az elmúlt három évben már nem nőtt, sőt inkább csökkent. A nagyobb gond, hogy egy célra is sokféle kiegészítő van. Például csak galéria komponensekből kb. 200 féle érhető el.

Honnan kéne tudnod, hogy a több tucatnyi, vagy akár több száz azonos célt szolgáló Joomla kiegészítőből melyik fog megfelelni a céljaidnak?

Melyik nem fogja összedönteni a rendszered telepítés után, mert nem volt kompatibilis valamelyik másik általad letöltött komponenssel?

A Joomla 3.7 rendszerhez például több mint 100 kiegészítőt használok, de ennek többszörösét próbáltam ki, mire a legjobbakat megtaláltam.

6. Joomla honlapkészítési probléma: frissíts ha kedves a honlapod!

Joomla honlapkészítés, Joomla weboldal készítés

Talán nem tudsz róla, de a Windows 10 alá a mai napig több mint 100 biztonsági frissítés készült el. Nem tudsz róla, mert ezek automatikusan letöltődnek a számítógépedre.

A Joomla rendszerhez általában havonta jön ki egy kisebb-nagyobb biztonsági frissítés, ami azt akadályozza meg, hogy a honlapod feltörjék és tartalmát letöröljék.

Az első Joomla 1.5-ös honlapomat 2008-ban három hónap után feltörték, mert nem telepítettem időben a biztonsági frissítést. Hála Istennek volt mentésem róla. (Apropó: a te honlapodról van biztonsági mentés?) Félreértés ne essék: a Joomla pont annyira sebezhető, mint bármilyen más szoftver (pl. a Wordpress). De csak a rendszeres frissítés jelent garanciát arra, hogy weboldalad biztonságban legyen!

Persze nem csak a Joomla frissítését kell elvégezned, hanem a feltelepített kiegészítőkét is. Ezek ugyanis ugyanolyan biztonsági kockázatot jelenthetnek. Ez azonban azt jelenti, hogy valakinek figyelemmel kell kísérnie a fejlesztéseket, és azokat legalább havi szinten érdemes telepítenie a weboldaladon.

A fenti problémákkal persze nem csak Joomla honlapkészítés, de a Wordpress, OsCommerce és minden más nyílt forráskódú ingyenes szoftver esetén szembetalálod magad. Az ingyenes szoftverek árát megtakaríthatod, de a hozzáértésükhöz szükséges időt (vagy egy hozzáértő szakember munkáját) nem spórolhatod meg.

Ez a szakember lehetsz te is! Csak ne áltasd magad: ehhez idő, kitartás és sok-sok gyakorlat kell.

Ha a honlapod hobbi weboldal, amit csak barátaidnak és ismerőseidnek készítesz, akkor semmi gond: a honlap készítést felfoghatod kihívásnak és szórakozásnak. Ha azonban cégtulajdonos vagy, és vállalkozásodnak kell weboldal, akkor duplán veszítesz pénzt azzal, ha magad vágsz bele a fejlesztésbe:

  1. Pénzbe kerül a saját munkád
    2. Elvesztegeted azt a pénzt, amit az a sok-sok vevő hozna, aki nem a te honlapod, hanem a konkurensedét találja meg.

Képzeld el, mennyivel egyszerűbb az, ha Joomla weboldalad egy komoly gyakorlattal rendelkező szakértő tervezi meg, aki figyelembe veszi a keresőoptimalizálási szempontokat, a honlapod kezelhetőségét? Mennyi pénzt nyersz azzal, hogy a Joomla weboldaladra már néhány hét után elkezdene jönni a látogatók reklám nélkül is?

Képzeld el, hogy milyen nagyszerű az, mikor egy ügyfeled, üzleti partnered őszintén mondja neked: Gratulálok a weboldaladhoz! Nagyszerű lett, könnyű rajta eligazodni, és ráadásul szép is.

Képzeld el konkurensednek milyen érzés, mikor megnyitja a TE weboldalad, és egy esztétikus, elegáns honlap fogadja, aminek láttán úgy érzi: még ő is szívesen vásárolna tőled!

Több partnerem számolt be róla, hogy miután elkészült a honlapjuk, üzleti partnereik, beszállítóik is teljesen más szemmel néztek a cégükre, megváltozott a megítélésük.

Joomla weboldal készítés tanácsadás

Új Joomla weboldalak készítését, meglévő Joomla honlapok korszerűsítését, kiegészítőinek telepítését csak előzetes konzultáció után vállalom.

A konzultáció kettős célt szolgál:

1. A weboldalak készítése, keresőoptimalizálás során olyan speciális, az általam több százszor kipróbált, tesztelt módszereket alkalmazok, amelyeket más forrásból nem ismerhetsz és amelyeket én sem teszek közzé sehol. A konzultáció során ezeket a módszereket veled is megosztom, hogy így el tud dönteni, érdemes-e belevágni a közös munkába. Ezeket a módszereket akkor is fel tudod használni, ha később valaki mással végezteted el a munkát. Tehát a konzultációból akkor is profitálsz, ha a munkát nem tőlem, hanem valaki mástól rendeled meg, vagy saját magad végzed el. Ha a konzultáció során megismered ezeket a lehetőségeket, gyorsabban elérheted üzleti céljaidat, elkerülheted a felesleges pénzkiadást és energiabefektetést.

2. Ahogyan a kezelés vagy a gyógyszer felírása előtt a doktornak is diagnózist kell felállítania, nekem is meg kell tudnom, hogy milyen problémára keresel megoldást. Meg kell ismernem, hogy pontosan mit szeretnél.

Az árajánlat előtti konzultáció óradíjas szolgáltatás. Díjszabása:

Tanácsadás kiszállással Budapest területén: 15.000 Ft megkezdett óránként
Tanácsadás Leányfalun: 10.000 Ft megkezdett óránként
Tanácsadás Skype-on vagy telefonon keresztül: 7500 Ft megkezdett óránként

Árajánlatot csak a személyes konzultáció után adok.

Hiszek abban, hogy amennyiben meg tudunk állapodni, közös munkánk mindkettőnk számára üzletileg előnyös együttműködést fog biztosítani.

A konzultációs időpont egyeztetéséhez hívd a következő telefonszámot:

hivjmost